Gå til innhold

ÅNEIIII!!! Bunadskjorta mi et full i gule flekker! Hjelp!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Typisk meg å ikke sjekke dette før dagen før...

Hva skal jeg gjøre? Spraya den med flekkfjerner full i desperasjon, og slengte den i maskina på 40grader. Aner jo ikke om skjorta tåler det. Tenkte på det etterpå...

Hva annet kan jeg gjøre? Skal jo ha den i morgen! Den som kommer med beste forslaget skal få en stoooooor klem av meg over nettet! ;)

Anonymous poster hash: 0616c...48e

Fortsetter under...

Skrevet

da ville jeg gått ut og sett etter en bra nok erstatning nå, tilfelle flekkene ikke blir borte. For du kan kanskje ikke skjule det ?

¨Hehe.. Ja, det var litt dumt du ikke sjekket før men. 

lykke til !!

Skrevet

Hvilket materiale er det? Bomull eller lin?

Om skjorta likevel er ødelagt (ikke kan brukes med flekkene) hadde jeg prøvd å klore forsiktig. Med hjertet innhaldet og skjelvende hender, men noe må man liksom prøve :P

Lykke til!

Anonymous poster hash: b4a5c...c48

Skrevet

Hvis den er så gammel at den er av lin, så kan du klore den forsiktig. Dersom det er bomull, kan den ikke da vaskes på 60 grader?

Skrevet

Er det 100% lin kan du klore forsiktig. Er det 100% bomull kan du vaske den i maskinen med litt vanish i vaskemiddelet. Heng den til tørk ute i solen (hvos det er fint vær hos deg). Sol bleker hvitt tøy.

Anonymous poster hash: ce8e5...866

Annonse

Skrevet

Evnt. kan du prøve lillashampoo for hår.. 

Må være en sterk en, bare ta godt på flekken og gni til du blir gal og skyll av.

Anonymous poster hash: 2b8e0...2a5
Skrevet

Om det er broderier på den så må du ikke klore den. Vask den forsiktig, flere ganger, og håp at det blir borte. Til neste gang, så husk at skjorta skal vaskes, men ikke strykes før du legger den bort, og oppbevar den i en tøypose av ubleket bomull (et utvasket putevar duger også) og ikke plast.

Skrevet

Hvis den er så gammel at den er av lin, så kan du klore den forsiktig. Dersom det er bomull, kan den ikke da vaskes på 60 grader?

Det er da ikke bare gamle skjorter som er av lin? Jeg kjøpte ny linskjorte for to år siden.

Skrevet

Det er da ikke bare gamle skjorter som er av lin? Jeg kjøpte ny linskjorte for to år siden.

Innbilte meg at dei fleste bunadskjorter var av lin, ikkje berre dei gamle. Mi er lin i alle fall (men den er jo blitt 16 år gammal når eg tenker meg om).
Skrevet

Tusen takk for tips!

Nå er den ferdigvaska! Kragen som var nesten helt gul langs hele kanten er helt hvit igjen!!! :D Bare noen svake gule flekker igjen! Skal sjekke ut tipset om domestos fresh, for det har jeg i hus!

Og så skal jeg pakke den inn i pitetrekk til neste år, så kanskje den ikke er gul igjen.:)

Sender en stor takkeklem til alle, jeg! :*

Skrevet

Tusen takk for tips!

Nå er den ferdigvaska! Kragen som var nesten helt gul langs hele kanten er helt hvit igjen!!! :D Bare noen svake gule flekker igjen! Skal sjekke ut tipset om domestos fresh, for det har jeg i hus!

Og så skal jeg pakke den inn i pitetrekk til neste år, så kanskje den ikke er gul igjen.:)

Sender en stor takkeklem til alle, jeg! :*

Men hvor lenge skal den ligge i bløt? Og så er min domestos uten klor, virker det da? Dessuten anbefalte flaska å bruke klor hvis man skal bleke tøy.

Annonse

Skrevet

Bunadskjorter av bomull og lin kan vaskes på minst 60 grader. Den gangen min ble gul, kokte mor den i en kjele med vann og vaskepulver og skylte den godt. Min er i lin med hvite broderier. Vansish ville jeg vært skeptisk til, kan "etse" hull om det ligger for lenge eller skade stoffet, samme med for sterk klorblanding.

Anonymous poster hash: f90c9...0c6

Skrevet

Innbilte meg at dei fleste bunadskjorter var av lin, ikkje berre dei gamle. Mi er lin i alle fall (men den er jo blitt 16 år gammal når eg tenker meg om).

Ja, kanskje det er mest vanlig med lin. De nyere bunadene jeg ser har bomullsskjorter, så jeg inbiller meg at nye bunader har det, men det er jo selvsagt mange som ønsker lin.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...