Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Da skal vi bli henvist til IVF behandling, men usikker på om vi skal søke til Telemark sykehus eller Rikshospitalet. 

Vi ønsker jo å søke der det går raskest å starte behandling, men føles helt umulig å forstå hvor lang ventetid det egentlig er.

Jeg har ringt begge sykehusene, men definisjonen på ventetid kan virke forskjellig. Noen som har klart å få oversikt over dette?

På nettsidene til Telemark står det 5 måneder, men det på sidene til Rikshospitalet står det 10 uker med teknisk ventetid. Men når man ringer Rikshospitalet får vi beskjed om at det kan ta flere måneder før man får svar på henvisning og det er fra man får svar ventetiden på 10 uker beregnes.

Men på frittsykehusvalg.no står det:

Telemark: 30 + 8 uker

Rikshospitalet: 22 uker

Ullevål: 12 uker

(og jeg trodde Ullevål ikke hadde denne behandlingen, de var slått sammen med Riksen)

I tillegg til dette får jeg ikke noe klart svar når jeg ringer, de virker veldig usikre selv. For det er jo sikkert avhengig av hvor mange som søker samtidig som oss.

Noen tips/forslag eller erfaringer?

Setter pris på å høre hva dere har valgt og hvorfor :)

Sarah

Skrevet

Hei! Spennende å komme i gang med prosessen:-) Vi valgte Riksen, og synes ikke ventetiden var for ille. Det tok bare et par uker fra henvisning var sendt til brev om at henvisninger var mottatt. Deretter tok det 3 mnd før vi kom inn til forsamtale og så nye 3 mnd før oppstart forsøk. Det tok altså 6 mnd fra henvisning sendt til oppstart. Det varierer veldig hvor lange ventetider det er ved alle klinikker alt etter hvor mange som står i kø, men mitt inntrykk er at man må regne med ca 6 mnd. Både Ullevål og Riksen har ivf-klinikk og jeg har hørt at ventetiden på Ullevål kan være kort. Ønsker deg masse lykke til, det er godt når man endelig får hjelp til å oppnå drømmen:-)

Skrevet

Takk for svar :)

Ja veldig godt å komme igang, fått time hos gynekolog om to uker for å skrive henvisning. Og prosessen hit har også vært slitsomt, så blir godt å få sendt søknad.

Sikker på at det er ivf-klinikk på ullevål? finner ikke noe på nettet, på sidene til oslo universitetssykehus får jeg kun en nettside på IVF-klinikken på Riksen...hm...

Jeg er så utålmodig, vet jo egentlig at 6 måneder ikke er lenge, men det føles altfor lenge å vente. Vet det kan høres teit ut. Vi vurderer å gjøre et forsøk privat, mens vi venter på Riksen.

Mister vel ikke plassen i køen for det?

Noen som har tips om bra private klinikker og?

Skrevet

Skjønner godt at du er utålmodig, jeg var akkurat lik selv. Man mister ikke plassen om man tar forsøk privat mens man venter! Klinikk hausken(Bergen og Haugesund) skal være de beste i landet og jeg kjenner flere som har lykkes der! Jeg er helt sikker på at de har ivf-klinikk på Ullevål ja:-)

Skrevet

Da må jeg få sjekket opp ventelister der og, takk for svar :)

Skrevet

Jeg holder til ullevål ☺ det var noen år tilbake når jeg startet der, men jeg mener å huske at det tok 2-3 mnd. ☺ hvertfall husker jeg at jeg hadde utredning på høsten 2010 og hadde uttak 2011 februar ☺

Skrevet

Hm... det er så rart, jeg var sikker på at det var slåtts sammen med Rikshospitalet, men skal definitivt sjekke det opp.

Takk for at dere svarte meg her :)

Skrevet

Når jeg startet opp igjen i februar i år sa min gynekolog det samme at de to sykehusene er slått sammen. Men jeg ringte på det numneret som jeg hadde fra før og kom allikevel til ullevål. ☺lykke til videre.

Skrevet

Takk takk :)

Du har ikke lyst til å dele telefonnummret? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...