Anonym bruker Skrevet 15. mai 2014 #1 Skrevet 15. mai 2014 Skriver for hånd, men hverken jenten eller andre kan lese det hun skriver. Hun skriver veldig utydelig. Bruker sjeldent punktum, komma o.l. Dette har foreldre og lærere terpet på i mange år. Hun burde jo lært det, nå går hun på ungdomsskolen. Hun er flink til å lese, rettskrivingen er bra, men så er det alt dette andre. Anonymous poster hash: d27bd...182
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2014 #2 Skrevet 15. mai 2014 Stygg skrift og manglende tegnsetting betyr nok ikke dyskeksi. Som regel skyldes det bare slurv. Anonymous poster hash: c2a2d...7ac
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2014 #3 Skrevet 15. mai 2014 Ja, det har jeg tenkt i alle år, helt til jeg fikk spørsmål om jeg har et barn med dysleksi. hi Anonymous poster hash: d27bd...182
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2014 #4 Skrevet 15. mai 2014 Hvordan er finmotorikken ellers? Kan det være den hun har problemer med? Anonymous poster hash: cf6b7...902
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2014 #5 Skrevet 15. mai 2014 Hun har dårlig finmotorikk. Hun gir fort opp, med mindre hun holder på med noe som hun virkelig interesserer seg for. Vi har fått beskjed om at det er for sent å lære å skrive nå, hun burde lært det i løpet av de første årene på barneskolen. hi. Anonymous poster hash: d27bd...182
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2014 #6 Skrevet 15. mai 2014 Dersom hun går på ungdomskolen nå og ingen har reagert, så har hun neppe dysleksi. Skolene foretar ulike tester av alle elever i starten av hvert skoleår, f.eks. Carlsten, hvor de vil kunne fange opp elever som har slike type vansker. En elev med dysleksi vil score kritisk på slike tester, og det vil dermed tatt videre på skolen og så tatt opp med de foresatte. Nå er dysleksi en form for lese- og skrivevansker, så at jenta ikke har dysleksi betyr ikke at hun ikke kan ha andre former for lese- og skrivevansker som er vanskeligere å oppdage. I dette tilfellet kan det også virke som om det er noe med finmotorikken. Har hun andre utfordringer? Jeg ville tatt det opp på neste utviklingssamtalen, ev. sendt en e-post til kontaktlæreren. Anonymous poster hash: 20337...42b
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2014 #7 Skrevet 15. mai 2014 Dersom hun går på ungdomskolen nå og ingen har reagert, så har hun neppe dysleksi. Skolene foretar ulike tester av alle elever i starten av hvert skoleår, f.eks. Carlsten, hvor de vil kunne fange opp elever som har slike type vansker. En elev med dysleksi vil score kritisk på slike tester, og det vil dermed tatt videre på skolen og så tatt opp med de foresatte. Nå er dysleksi en form for lese- og skrivevansker, så at jenta ikke har dysleksi betyr ikke at hun ikke kan ha andre former for lese- og skrivevansker som er vanskeligere å oppdage. I dette tilfellet kan det også virke som om det er noe med finmotorikken. Har hun andre utfordringer? Jeg ville tatt det opp på neste utviklingssamtalen, ev. sendt en e-post til kontaktlæreren. Anonymous poster hash: 20337...42b Helt feil! En jeg er tante til har dysleksi. Oppdaget det ikke før han var 14 år. Og de har gjennomført diverse tester på skolen opp gjennom årene. Anonymous poster hash: 6c65f...670
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2014 #8 Skrevet 15. mai 2014 Hun er et rotehode uten like, uorganisert og glemsom og dårlig finmotorikk. Lærerne vet om det og hun har de siste årene skrevet på pc, etter råd fra ergoterapeuten. Hvis det da ikke er dysleksi, da må vi vel bare leve med det. Hi. Anonymous poster hash: d27bd...182
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2014 #9 Skrevet 15. mai 2014 Det er bra hun lærer seg å skrive på pc, men hun må ikke legge håndskrifta på hylla og gi seg på tap. Det er nødvendig å ha forståelig håndskrift til å skrive beskjeder, handleliste, underskrift, brev/kort, osv... Spør på skolen om å få finskriftbøker, evt bruk tid selv til å øve finmotorikk, kopiere border og mønster, tegninger, ... Rådfør deg med læreren. Dette høres ikke ut som dysleksi. Anonymous poster hash: 3c0c2...8b0
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2014 #10 Skrevet 15. mai 2014 Hun er et rotehode uten like, uorganisert og glemsom og dårlig finmotorikk. Lærerne vet om det og hun har de siste årene skrevet på pc, etter råd fra ergoterapeuten. Hvis det da ikke er dysleksi, da må vi vel bare leve med det. Hi. Anonymous poster hash: d27bd...182 Finmotorikk kan øvelse opp. Tegnsettingsregler også. Det er ikke for sent å lære å skrive leslig selv om hun er ferdig på barneskolen, men det krever trening. Sett av en halvtime om dagen så er jeg sikker at det bedrer seg før hun skal over på videregående. Anonymous poster hash: c2a2d...7ac
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2014 #11 Skrevet 15. mai 2014 Hun er et rotehode uten like, uorganisert og glemsom og dårlig finmotorikk. Lærerne vet om det og hun har de siste årene skrevet på pc, etter råd fra ergoterapeuten. Hvis det da ikke er dysleksi, da må vi vel bare leve med det. Hi. Anonymous poster hash: d27bd...182 Kan jeg spørre om du synes at noe av dette passer til din datter? *Når hun rydder rommet, så glemmes det stadig en sokk, bok el, og hun blir helt overrasket når du påpeker det. *Hun er stille og litt beskjeden, og kan for "falle ut" litt og stirre drømmende ut i luften. *I store selskaper, på lekeland (da hun var yngre) og lignende, trekker hun seg litt tilbake og blir fort sliten/stresset. *Det hender ofte at hun begynner på prosjekter som hun aldri fullfører. *Når du gir henne flere beskjeder på en gang, så glemmer hun ofte flere av dem. *Ofte føler du at du må gi beskjed til henne mange ganger før hun oppfatter hva du vil. *Da hun var liten var hun litt klossete og forsiktig/engstelig av seg. *Når hun gjør lekser går det veldig tregt, og hun må stadig vekk mases på for å bli ferdig. Anonymous poster hash: 20337...42b
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2014 #12 Skrevet 15. mai 2014 Dersom hun går på ungdomskolen nå og ingen har reagert, så har hun neppe dysleksi. Skolene foretar ulike tester av alle elever i starten av hvert skoleår, f.eks. Carlsten, hvor de vil kunne fange opp elever som har slike type vansker. En elev med dysleksi vil score kritisk på slike tester, og det vil dermed tatt videre på skolen og så tatt opp med de foresatte. Nå er dysleksi en form for lese- og skrivevansker, så at jenta ikke har dysleksi betyr ikke at hun ikke kan ha andre former for lese- og skrivevansker som er vanskeligere å oppdage. I dette tilfellet kan det også virke som om det er noe med finmotorikken. Har hun andre utfordringer? Jeg ville tatt det opp på neste utviklingssamtalen, ev. sendt en e-post til kontaktlæreren. Anonymous poster hash: 20337...42b Helt feil! En jeg er tante til har dysleksi. Oppdaget det ikke før han var 14 år. Og de har gjennomført diverse tester på skolen opp gjennom årene. Anonymous poster hash: 6c65f...670 Det var derfor jeg skrev "neppe", og ikke var helt bombastisk. Jeg har jobbet som lærer, og spesialpedagog, i mange år. Det hender en sjelden gang i blant at en dyslektiker ikke blir fanget opp før ut i ungdomsskolen, men det er svært uvanlig. De aller fleste med dysleksi vil bli avslørt av kartleggingstestene. Det er jo derfor vi tar dem Anonymous poster hash: 20337...42b
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2014 #13 Skrevet 15. mai 2014 Selv om hun kanskje aldri vil ha en flott sirlig håndskrift synes jeg det er tafatt av skolen å si at det ikke er mulig for henne å lære å skrive leselig, men det er klart dette vil kreve mye trening. Hva med å ta fokuset helt vekk fra håndskriften i en periode,men trene masse på andre finmotoriske oppgaver? Håndarbeid, sånne fotball- eller ishockeyspill der man styrer hvert sitt lag på banen, tegning, maling osv. Hvis hun kan trene opp noe bedre finmotorikk ved å gjøre noe som antagelig er mer lystbetont enn håndskrift kan det hende at hun blir mer motivert til å øve på håndskriften når hun prøver igjen, og ser at det er vertfall bittelitt lettere. (Jeg antar at en jente som har gått på skolen i så mange år uten å klare å skrive leselig sannsynligvis er lei av håndskrift, fordi dette sikkert har vært forsøkt trent på i mange sammenhenger over lang tid?) Anonymous poster hash: cf6b7...902
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2014 #14 Skrevet 15. mai 2014 Hun er et rotehode uten like, uorganisert og glemsom og dårlig finmotorikk. Lærerne vet om det og hun har de siste årene skrevet på pc, etter råd fra ergoterapeuten. Hvis det da ikke er dysleksi, da må vi vel bare leve med det. Hi. Anonymous poster hash: d27bd...182 Kan jeg spørre om du synes at noe av dette passer til din datter? *Når hun rydder rommet, så glemmes det stadig en sokk, bok el, og hun blir helt overrasket når du påpeker det. *Hun er stille og litt beskjeden, og kan for "falle ut" litt og stirre drømmende ut i luften. *I store selskaper, på lekeland (da hun var yngre) og lignende, trekker hun seg litt tilbake og blir fort sliten/stresset. *Det hender ofte at hun begynner på prosjekter som hun aldri fullfører. *Når du gir henne flere beskjeder på en gang, så glemmer hun ofte flere av dem. *Ofte føler du at du må gi beskjed til henne mange ganger før hun oppfatter hva du vil. *Da hun var liten var hun litt klossete og forsiktig/engstelig av seg. *Når hun gjør lekser går det veldig tregt, og hun må stadig vekk mases på for å bli ferdig. Anonymous poster hash: 20337...42b Ja, ikke alt, men nesten alt passer. Hi Anonymous poster hash: d27bd...182
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2014 #15 Skrevet 15. mai 2014 Hun er et rotehode uten like, uorganisert og glemsom og dårlig finmotorikk. Lærerne vet om det og hun har de siste årene skrevet på pc, etter råd fra ergoterapeuten. Hvis det da ikke er dysleksi, da må vi vel bare leve med det. Hi. Anonymous poster hash: d27bd...182 Kan jeg spørre om du synes at noe av dette passer til din datter? *Når hun rydder rommet, så glemmes det stadig en sokk, bok el, og hun blir helt overrasket når du påpeker det. *Hun er stille og litt beskjeden, og kan for "falle ut" litt og stirre drømmende ut i luften. *I store selskaper, på lekeland (da hun var yngre) og lignende, trekker hun seg litt tilbake og blir fort sliten/stresset. *Det hender ofte at hun begynner på prosjekter som hun aldri fullfører. *Når du gir henne flere beskjeder på en gang, så glemmer hun ofte flere av dem. *Ofte føler du at du må gi beskjed til henne mange ganger før hun oppfatter hva du vil. *Da hun var liten var hun litt klossete og forsiktig/engstelig av seg. *Når hun gjør lekser går det veldig tregt, og hun må stadig vekk mases på for å bli ferdig. Anonymous poster hash: 20337...42b Ja, ikke alt, men nesten alt passer. Hi Anonymous poster hash: d27bd...182 Det skumle med å sitte slik på nett og skulle si noe, er at man ikke vet hvordan mottakeren tar ting. Det blir jo også mye synsing siden man overhode ikke kjenner verken barnet eller omgivelsene. Likevel tenker jeg at ut i fra det som du beskriver, så ville jeg vurdert om det kan være formålstjenlig at dere melder henne til PPT, og ev. siden til BUP. Jeg vil tro at hun har organiseringsvansker, og jeg mistenker at hun kanskje kan ha det vi kaller ADHD-uoppmerksom type (mange kaller det også for ADD). Det du beskriver, samt at du mener at hun passer til nesten alt jeg lister opp, kan tyde på vansker innenfor det spekteret, men det er selvsagt helt umulig å si. Jeg ville vennet meg litt til tanken, lest litt rundt dette, snakket med kontaktlærer og kanskje tatt en telefon til PPT for å høre hva de mener. Anonymous poster hash: 20337...42b
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2014 #16 Skrevet 15. mai 2014 Hun er et rotehode uten like, uorganisert og glemsom og dårlig finmotorikk. Lærerne vet om det og hun har de siste årene skrevet på pc, etter råd fra ergoterapeuten. Hvis det da ikke er dysleksi, da må vi vel bare leve med det. Hi. Anonymous poster hash: d27bd...182 Kan jeg spørre om du synes at noe av dette passer til din datter? *Når hun rydder rommet, så glemmes det stadig en sokk, bok el, og hun blir helt overrasket når du påpeker det. *Hun er stille og litt beskjeden, og kan for "falle ut" litt og stirre drømmende ut i luften. *I store selskaper, på lekeland (da hun var yngre) og lignende, trekker hun seg litt tilbake og blir fort sliten/stresset. *Det hender ofte at hun begynner på prosjekter som hun aldri fullfører. *Når du gir henne flere beskjeder på en gang, så glemmer hun ofte flere av dem. *Ofte føler du at du må gi beskjed til henne mange ganger før hun oppfatter hva du vil. *Da hun var liten var hun litt klossete og forsiktig/engstelig av seg. *Når hun gjør lekser går det veldig tregt, og hun må stadig vekk mases på for å bli ferdig. Anonymous poster hash: 20337...42b Ja, ikke alt, men nesten alt passer. Hi Anonymous poster hash: d27bd...182 Kjenner igjen mye i min egen sønn her. Det eneste er vel at min ikke er direkte beskjeden eller følte for å gjemme seg bort. Han har slitt hele skoletiden. Lekser har vært et ork hele veien. Mye "- nei vil ikke". Jeg har vært obs på at far har en slags dysleksi, og dette har alle lærere fått vite(tom. bhg). Han har likevel falt gjennom i alle år. Jeg har vært ekstralærer i hjemmet, men da han begynte på ungdomsskolen ga han på en måte opp. Det ble for mye krav. Selv etter 1,5 år på ungdomsskolen, (med utplasseringer for adhd/add og skoleleihet innimellom) har man ikke kommet noen vei. Han ønsker ikke en-til-en lærer, så det er vanskelig å hjelpe.. PPT tok til slutt LOGOS test, en grundig dysleksitest. Og der scorer han dårlig på helt andre ting enn det som er typisk for dysleksi. PPT sier det er en svært sjelden form for dysleksi, og de hadde aldri vært borti det her. De vet ikke helt hvordan de skal hjelpe. BUP er involvert, da PPT ønsker å utrede for adhd. BUP ville ikke gi add/adhd i første runde, da han ikke passet inn i det bildet. (Det gjør han neppe nå heller, ingen endring) Det som irriterer meg i ettertid er at ingen tok meg seriøst da jeg sa far hadde lignende problemer som ung. Han sliter litt enda, men det er nesten ikke merkbart. Først når far kom på møte og fortalte at skolen ikke hadde klart å håndtere ham som ung, ble det liv i leiren.. Heldigvis for far har han pågangsmot, og avsluttet skolen selv med 1 og 2 ere. Vår gutt mangler pågangsmot oppi alt.. Ta kontakt med lærer og krev henvisning til PPT/BUP, så får du se hvor det bærer. Det negative for vår del er at han fikk en angstdiagnose på seg fra BUP, helt unødvendig og ikke til hjelp i det hele tatt. Han er engstelig for visse aspekter, men har ikke angst. Tullete! Tips. Skriv ned alle småting som du mener er unormalt Anonymous poster hash: 8d997...4e9
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2014 #17 Skrevet 15. mai 2014 Hun er et rotehode uten like, uorganisert og glemsom og dårlig finmotorikk. Lærerne vet om det og hun har de siste årene skrevet på pc, etter råd fra ergoterapeuten. Hvis det da ikke er dysleksi, da må vi vel bare leve med det. Hi. Anonymous poster hash: d27bd...182 Kan jeg spørre om du synes at noe av dette passer til din datter? *Når hun rydder rommet, så glemmes det stadig en sokk, bok el, og hun blir helt overrasket når du påpeker det. *Hun er stille og litt beskjeden, og kan for "falle ut" litt og stirre drømmende ut i luften. *I store selskaper, på lekeland (da hun var yngre) og lignende, trekker hun seg litt tilbake og blir fort sliten/stresset. *Det hender ofte at hun begynner på prosjekter som hun aldri fullfører. *Når du gir henne flere beskjeder på en gang, så glemmer hun ofte flere av dem. *Ofte føler du at du må gi beskjed til henne mange ganger før hun oppfatter hva du vil. *Da hun var liten var hun litt klossete og forsiktig/engstelig av seg. *Når hun gjør lekser går det veldig tregt, og hun må stadig vekk mases på for å bli ferdig. Anonymous poster hash: 20337...42b Ja, ikke alt, men nesten alt passer. Hi Anonymous poster hash: d27bd...182 Det skumle med å sitte slik på nett og skulle si noe, er at man ikke vet hvordan mottakeren tar ting. Det blir jo også mye synsing siden man overhode ikke kjenner verken barnet eller omgivelsene. Likevel tenker jeg at ut i fra det som du beskriver, så ville jeg vurdert om det kan være formålstjenlig at dere melder henne til PPT, og ev. siden til BUP. Jeg vil tro at hun har organiseringsvansker, og jeg mistenker at hun kanskje kan ha det vi kaller ADHD-uoppmerksom type (mange kaller det også for ADD). Det du beskriver, samt at du mener at hun passer til nesten alt jeg lister opp, kan tyde på vansker innenfor det spekteret, men det er selvsagt helt umulig å si. Jeg ville vennet meg litt til tanken, lest litt rundt dette, snakket med kontaktlærer og kanskje tatt en telefon til PPT for å høre hva de mener. Anonymous poster hash: 20337...42b Noe av det verste med slike sider som dette er at man gjerne lager sin egen diagnose, det beste er at jeg får svar fra en hel haug med utenforstående som tenker på noe jeg ikke har klart å tenke ut selv. Jenten skal faktisk til utredning for adhd, men det har jeg slått fra meg. Jeg har også tenkt add. Kan love deg at jeg gleder meg til vi setter i gang. Hi Anonymous poster hash: d27bd...182
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2014 #18 Skrevet 15. mai 2014 Hun er et rotehode uten like, uorganisert og glemsom og dårlig finmotorikk. Lærerne vet om det og hun har de siste årene skrevet på pc, etter råd fra ergoterapeuten. Hvis det da ikke er dysleksi, da må vi vel bare leve med det. Hi. Anonymous poster hash: d27bd...182 Kan jeg spørre om du synes at noe av dette passer til din datter? *Når hun rydder rommet, så glemmes det stadig en sokk, bok el, og hun blir helt overrasket når du påpeker det. *Hun er stille og litt beskjeden, og kan for "falle ut" litt og stirre drømmende ut i luften. *I store selskaper, på lekeland (da hun var yngre) og lignende, trekker hun seg litt tilbake og blir fort sliten/stresset. *Det hender ofte at hun begynner på prosjekter som hun aldri fullfører. *Når du gir henne flere beskjeder på en gang, så glemmer hun ofte flere av dem. *Ofte føler du at du må gi beskjed til henne mange ganger før hun oppfatter hva du vil. *Da hun var liten var hun litt klossete og forsiktig/engstelig av seg. *Når hun gjør lekser går det veldig tregt, og hun må stadig vekk mases på for å bli ferdig. Anonymous poster hash: 20337...42b Ja, ikke alt, men nesten alt passer. Hi Anonymous poster hash: d27bd...182 Kjenner igjen mye i min egen sønn her. Det eneste er vel at min ikke er direkte beskjeden eller følte for å gjemme seg bort. Han har slitt hele skoletiden. Lekser har vært et ork hele veien. Mye "- nei vil ikke". Jeg har vært obs på at far har en slags dysleksi, og dette har alle lærere fått vite(tom. bhg). Han har likevel falt gjennom i alle år. Jeg har vært ekstralærer i hjemmet, men da han begynte på ungdomsskolen ga han på en måte opp. Det ble for mye krav. Selv etter 1,5 år på ungdomsskolen, (med utplasseringer for adhd/add og skoleleihet innimellom) har man ikke kommet noen vei. Han ønsker ikke en-til-en lærer, så det er vanskelig å hjelpe.. PPT tok til slutt LOGOS test, en grundig dysleksitest. Og der scorer han dårlig på helt andre ting enn det som er typisk for dysleksi. PPT sier det er en svært sjelden form for dysleksi, og de hadde aldri vært borti det her. De vet ikke helt hvordan de skal hjelpe. BUP er involvert, da PPT ønsker å utrede for adhd. BUP ville ikke gi add/adhd i første runde, da han ikke passet inn i det bildet. (Det gjør han neppe nå heller, ingen endring) Det som irriterer meg i ettertid er at ingen tok meg seriøst da jeg sa far hadde lignende problemer som ung. Han sliter litt enda, men det er nesten ikke merkbart. Først når far kom på møte og fortalte at skolen ikke hadde klart å håndtere ham som ung, ble det liv i leiren.. Heldigvis for far har han pågangsmot, og avsluttet skolen selv med 1 og 2 ere. Vår gutt mangler pågangsmot oppi alt.. Ta kontakt med lærer og krev henvisning til PPT/BUP, så får du se hvor det bærer. Det negative for vår del er at han fikk en angstdiagnose på seg fra BUP, helt unødvendig og ikke til hjelp i det hele tatt. Han er engstelig for visse aspekter, men har ikke angst. Tullete! Tips. Skriv ned alle småting som du mener er unormalt Anonymous poster hash: 8d997...4e9 Takk. Hun skal utredes, så får vi ta det derfra. Det jeg ikke var forberedt på, før nå. Er at skriveproblemene kan være en del av adhden, som hun skal utredes for.Og vi skal skrive ned alt. Hi. Anonymous poster hash: d27bd...182
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå