Gå til innhold

Kollega som ikke mener det er vits i og være organisert i sykepleierforbundet eller andre forbund

Anbefalte innlegg

Skrevet

er vel ikke tilfelle det?? Hun sier at 500 kroner i måneden orker hun ikke betale. Men er det virkelig slik at det er bare tull og være medlem? Jeg tenker jeg er organisert for og få sterkere rettigheter og ikke minst juridisk bistand om det skulle være nødvendig.

Anonymous poster hash: 03a14...01c

Fortsetter under...

Skrevet

Nei, det er ikke tilfelle.

Anonymous poster hash: 96c2f...3d2
Skrevet

Kommer vel an på hvordan du ser det. Eller hvor viktig du mener det er å være solidarisk (om du synes solidaritet er verdt 500 kr i mnd...)

Min personlige mening er at hvis du regner over hvor mye penger du har brukt og kommer til å bruke på medlemsavgiften, så hadde du vel fint kunnet bruke disse (eller sannsynligvis mye mindre) på advokat dersom du skulle være så uheldig å havne i konflikt. Alternativt kan du melde deg inn hvis du kommer i en konflikt, så må forbundet ditt uansett stille opp for deg.  

Noen forklarer sitt medlemskap med billig innboforsikring, men den er ikke særlig billig (500 kr i mnd).

Anonymous poster hash: 6720d...88c
Skrevet

Jeg tenker som så: det ligger vel også en forsikring inkludert i prisen? Dessuten hvis alle hadde tenkt at det ikke var noe vits i å organisere seg hadde ikke arbeidstakerne hatt noe slagkraft i forhold til arbeidsgiver. Det betyr at vi hadde nok hatt dårligere lønn og arbeidsforhold om ikke vi var organiserte -se bare på Usa for eksempel hvor man kan sies opp på dagen.....-De 500 i måneden er mere verdt å innvestere i arbeidstakerorganisasjon enn folk er klar over.

Anonymous poster hash: 743fb...00a

Skrevet

Kommer vel an på hvordan du ser det. Eller hvor viktig du mener det er å være solidarisk (om du synes solidaritet er verdt 500 kr i mnd...)

Min personlige mening er at hvis du regner over hvor mye penger du har brukt og kommer til å bruke på medlemsavgiften, så hadde du vel fint kunnet bruke disse (eller sannsynligvis mye mindre) på advokat dersom du skulle være så uheldig å havne i konflikt. Alternativt kan du melde deg inn hvis du kommer i en konflikt, så må forbundet ditt uansett stille opp for deg.  

Noen forklarer sitt medlemskap med billig innboforsikring, men den er ikke særlig billig (500 kr i mnd).

De færreste forbund tar konflikter som allerede er i gang. For seint å snyte seg når nesa er borte.

Anonymous poster hash: 49d68...4de

Gjest Antarctica
Skrevet

Hvis hun ikke syns forbundet skal forhandle lønn for henne heller, så...

Annonse

Skrevet

Det er bare å se nedover til de landene hvor fagforeninger er fraværende. 

Jeg betaler med glede medlemsskap i LO for alt det gode de gjør for oss arbeidere.

Anonymous poster hash: 575e7...c2a
Skrevet

Man betaler for å ikke hvile på de andre som organisert. Men for å være ærlig syns jeg sykepleierforbundet og andre forbund bruker ressursene på en måte som jeg ikke applauderer helt. Jeg syns det er en uting med alt tillegget de tilbyr. Da jeg gikk på skolen meldte folk seg inn for å få en gratis sekk, almanakk og billig forsikring. Jeg blåser i de tingene og har ikke lyst å betale for de. Uten dillet kunne nok medlemsskapet vært billigere.

Skrevet

Du får høyere lønn hvis du er med i nsf, til informasjon :-) i tillegg til lønnsforhandlinger. Skulle det oppstå uenighet på jobb har du forbundet som kan hjelpe deg slik at du står sterkere. Det lønner seg å være medlem.

Anonymous poster hash: cfcdb...688

Skrevet

Du får høyere lønn hvis du er med i nsf, til informasjon :-) i tillegg til lønnsforhandlinger. Skulle det oppstå uenighet på jobb har du forbundet som kan hjelpe deg slik at du står sterkere. Det lønner seg å være medlem.

Bullshit!! Samme lønn om man er organisert eller ei.

Anonymous poster hash: bc5ae...8bb

Skrevet

Forbundet mitt forhandlet frem 20.000 kroner ekstra i lønn til meg i fjor så jeg tjener mer enn mine kollegaer som ikke er organisert så det er ikke bullshit!

Anonymous poster hash: 03a14...01c
Skrevet

Bullshit!! Samme lønn om man er organisert eller ei.

Anonymous poster hash: bc5ae...8bb

Det varierer kanskje fra arbeidsplass til arbeidsplass.

Anonymous poster hash: 575e7...c2a

Skrevet

Kommer vel an på hvordan du ser det. Eller hvor viktig du mener det er å være solidarisk (om du synes solidaritet er verdt 500 kr i mnd...) Min personlige mening er at hvis du regner over hvor mye penger du har brukt og kommer til å bruke på medlemsavgiften, så hadde du vel fint kunnet bruke disse (eller sannsynligvis mye mindre) på advokat dersom du skulle være så uheldig å havne i konflikt. Alternativt kan du melde deg inn hvis du kommer i en konflikt, så må forbundet ditt uansett stille opp for deg.   Noen forklarer sitt medlemskap med billig innboforsikring, men den er ikke særlig billig (500 kr i mnd). Anonymous poster hash: 6720d...88c

De færreste forbund tar konflikter som allerede er i gang. For seint å snyte seg når nesa er borte. Anonymous poster hash: 49d68...4de

Ja, og så er det ofte en karensperiode på f.eks. 3 mnd før man kan be om hjelp (og da må det være en ny konflikt).

I tillegg er det jo andre fordeler, vi fikk bl.a billigere lån gjennom LOFavør

http://www.lofavor.no/

Og deler av fagforeningsavgiften gir fradrag på skatten

Annonse

Skrevet

Får fradrag på skatten.

Billig innbo og reiseforsikring. Jeg betaler gladelig for at forbundet forhandler lønn for meg. Nesten så jeg skulle ønske at lønnsøkning kun gjald de organiserte slik at de uorganiserte ikke fikk av kaka når de ikke vil være med å betale gildet. Bare i saken nå om jobb hver 3. helg har NSF gått inn og vært med på å stoppe prosessen-det teller! 

Anonymous poster hash: 087c7...2bb
Skrevet

Kommer vel an på hvordan du ser det. Eller hvor viktig du mener det er å være solidarisk (om du synes solidaritet er verdt 500 kr i mnd...) Min personlige mening er at hvis du regner over hvor mye penger du har brukt og kommer til å bruke på medlemsavgiften, så hadde du vel fint kunnet bruke disse (eller sannsynligvis mye mindre) på advokat dersom du skulle være så uheldig å havne i konflikt. Alternativt kan du melde deg inn hvis du kommer i en konflikt, så må forbundet ditt uansett stille opp for deg.   Noen forklarer sitt medlemskap med billig innboforsikring, men den er ikke særlig billig (500 kr i mnd). Anonymous poster hash: 6720d...88c

De færreste forbund tar konflikter som allerede er i gang. For seint å snyte seg når nesa er borte. Anonymous poster hash: 49d68...4de

Ja, og så er det ofte en karensperiode på f.eks. 3 mnd før man kan be om hjelp (og da må det være en ny konflikt).

I tillegg er det jo andre fordeler, vi fikk bl.a billigere lån gjennom LOFavør

http://www.lofavor.no/

Og deler av fagforeningsavgiften gir fradrag på skatten

Ja, det høres jo fornuftig og sikkert rett ut, så der tok jeg nok feil. Men anyway: Dersom du ikke betaler fagforeningskontigent, har du jo mange penger du heller kan bruke på egen advokat hvis du skulle være så uheldig å havne i konflikt!

Og her hos oss får alle lik lønn, uavhengig om de er organisert. Bortsett fra ledere/mellomledere som forhandler egen lønn.

Skrevet

For meg er dette ganske enkelt. Med noen unntak er det i yrker det tradisjonelt har vært vanlig å organisere seg i utrolig kav lønn i dag....

Jeg synes fagorganisasjoner er provoserende feil orienterte i forhandlingene sine, og kommer mye bedre ut av det ved å forhandle selv. Jeg er ikke med fordi jeg rett og slett er i mot.

Anonymous poster hash: 0edb1...b87

Skrevet

Kjenner jeg blir litt provosert av kollegaen din, sikkert fordi jeg har hormoner og er høygravid haha

Men fra spøk til revolver:

Grunnen til at man har fagforbund er at man står samlet mtp lønnsjusteringer, rettigheter etc.

Om alle melder seg ut skal jeg love deg at det blir endringer, for det er fagforbundene som har kjempet fram det meste her i Norge av gode ordninger, alt fra åtte timers arbeidsdag, overtidsbetalt, bestemmelser knyttet til hvor mye man kan pålegges å jobbe, tilrettelegging på arbeidsplassene etc lista er laaaaang.

Utrolig dårlig gjort mtp solidaritet å ikke organisere seg. Da forventer man å få samme rettigheter som de organiserte har, som har betalt for kalaset, men blir ikke med på regninga.

Uten en sterk fagforening løper man endel risiko, man kan jo se litt til land der disse ikke har stått like sterkt, og vurdere om det høres ut som en god ide..... usa eksempelvis....

Man må se litt lenger enn kun små kroner og øre for seg selv, og at man kanskje ikke bruker alle pengene i foreningen slik alle ønsker - og se de store linjene, hvor greit det er å ha hele forbundet bak seg i en tvist, at man ikke står alene når man får problemer, at forbundet er med og sørger for at man har trygge og greie arbeidsforhold og arbeidstid og at man er med og bidrar til at andre får det samme.

Kanskje din kollega har lyst til å forhandle lønna sjøl?.......

Skrevet

Det er bare ett ord å si om uorganiserte som snylter på de organiserte: Lønnshaiker! Vedkommende lar deg (og de andre) betale for at hun skal få samme rettigheter som dere.

Hun har heller ingen fagforening i ryggen ved konflikter osv, så da stiller hun svakere.

Anonymous poster hash: b18ca...e8c
Skrevet

Jeg er tillitsvalgt på jobben (stor statlig virksomhet)  og har vært med på lokale lønnsforhandlinger. Vet du hva som skjer når man skal prioritere mellom organiserte og ikke-organiserte? De ikke-organiserte ryker tvert, det er alle forbund og ledelsen enige om.

Hadde aldri turt å være uorganisert

Skrevet

Får fradrag på skatten.

Billig innbo og reiseforsikring. Jeg betaler gladelig for at forbundet forhandler lønn for meg. Nesten så jeg skulle ønske at lønnsøkning kun gjald de organiserte slik at de uorganiserte ikke fikk av kaka når de ikke vil være med å betale gildet. Bare i saken nå om jobb hver 3. helg har NSF gått inn og vært med på å stoppe prosessen-det teller! 

Anonymous poster hash: 087c7...2bb

Enig, skulle og ønske at lønnsøkning ikke gjaldt for uorganiserte, de er gratispassasjerer.

Anonymous poster hash: 61a1a...b7f

Skrevet

Hvor stort er skattefradraget i forhold til kontingenten? Jeg har ikke vært organisert de siste årene da jeg synes det daværende Lærerforbundet gjorde meget lite for oss førskolelærere og stod på for allmennlærere i media etc. 

Jeg er meget ettertraktet i form av mitt yrke og vil nok aldri oppleve å bli arbeidsledig og forhandler egen lønn når jeg starter i ny jobb. Usolidarisk - ja, sikkert. Mamma kaller meg en snylter og hun har sikkert rett.

Jeg stiller spørsmål om hvor alle pengene blir av jeg da?! Om alle medlemmer betaler gjennomsnittlig 6000,- i året og LO har 600 000 medlemmer er det mange mange millioner i året!! Så mange konflikter og streiker har det ikke vært de siste årene! Og når jeg så hvor lite hjelp min mann fikk da Oslo kommune slo sammen etater og gjorde folk overtallig lurer jeg på hvorfor han skulle betale 500,- i måneden. Alle de tillitsvalgte jobbet for seg selv, kjente og nære - de andre ansatte fikk ikke den informasjonen de hadde rett på før lenge etterpå når det var "for sent"...

Anonymous poster hash: 6e758...ef6
Skrevet

Hvor stort er skattefradraget i forhold til kontingenten? Jeg har ikke vært organisert de siste årene da jeg synes det daværende Lærerforbundet gjorde meget lite for oss førskolelærere og stod på for allmennlærere i media etc. 

Jeg er meget ettertraktet i form av mitt yrke og vil nok aldri oppleve å bli arbeidsledig og forhandler egen lønn når jeg starter i ny jobb. Usolidarisk - ja, sikkert. Mamma kaller meg en snylter og hun har sikkert rett.

Jeg stiller spørsmål om hvor alle pengene blir av jeg da?! Om alle medlemmer betaler gjennomsnittlig 6000,- i året og LO har 600 000 medlemmer er det mange mange millioner i året!! Så mange konflikter og streiker har det ikke vært de siste årene! Og når jeg så hvor lite hjelp min mann fikk da Oslo kommune slo sammen etater og gjorde folk overtallig lurer jeg på hvorfor han skulle betale 500,- i måneden. Alle de tillitsvalgte jobbet for seg selv, kjente og nære - de andre ansatte fikk ikke den informasjonen de hadde rett på før lenge etterpå når det var "for sent"...

Anonymous poster hash: 6e758...ef6

Jobber du som førskolelærer. Om du gjør det, kan jeg spørre deg om hva som gjør deg ettertraktet. Jobber sompedagogisk leder, og null mulighet til og forhandle lønna

Anonymous poster hash: 61a1a...b7f

Skrevet

Folk må selvfølgelig bestemme selv og noen forbund gjor helt klart en bedre jobb enn andre. Men: Synes generellt at det er veldig usolidarisk å være fripassasjer på de som er fagorganiserte. 

Fagbevegelsen i Norge har gjennom historien vært primus motor bak en del goder vi som arbeidstakere tar for gitt i dag: 5 ukers ferie, 37,5 timers arbeidsuke, gode pensjonsbetingelser, gode sykebetingelser and the list goes on and on… Uten en sterk fagbeveglse hadde dette ikke vært mulig og bevegelsen er ingenting uten sine medlemmer. Godene vi tar for gitt er ikke hugget i sten og de kan forsvinne, vi ser nå for eksempel at man ser på å begrense sykelønn og innføre karensdager som vil begrense arbeidstakeres rettigheter. 

I tillegg til konflikthjelp, får man også hjelp ved større omlegginger i arbeidsplassen, og gjennom LO Favør (og tilsvarende hos andre hovedorganisasjoner) får man gode tilbud på alle typer forsikringer, feriereiser og andre ting. I tillegg far man trekke kontingenten fra skatten. Jeg synes man får mye for pengene med andre ord!

Anonymous poster hash: a40ff...3d2
Skrevet

Fagbevegelsene generelt har gjort og gjør fortsatt en veldig god jobb! Dessverre er NSF det dårligste forbundet i Norge :( ikke kan de forhandle frem et forbaska smusstillegg, det som bl.a både portører og hotellansatte har.

Skrevet

Jeg er organisert, og får med det all hjelp jeg trenger av min tillitsvalgte. Jeg får bedre forsikringer og jeg får delta gratis på en del konferanser og kurs. Vil aldri være uorganisert.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...