Anonym bruker Skrevet 15. mai 2014 #1 Del Skrevet 15. mai 2014 Hun blir bare rolig hvis hun får ha brystskjoldet i munnen og sutte på d. Hun drikker så og si ikke, eller veldig lite om gangen. Hun svelger alt fra 2 ganger til å drikke aktivt i 4-5 minutter. Så er d stopp og hun bare sutter på brystskjoldet. Hun skriker og skriker med en gang jeg tar henne av brystet!! Og hun slutter ikke før brystskjoldet er i kjeften. Vært sånn nå i 12-timer. Før d gikk d fint og hun kunne drikke i 15-30 minutter. Jeg kan da ikke gå med brystskjoldet hele dagen!!??? Og over alt sier de at man ikke skal gi tutt/smokk før ammingen er veletablert, altså etter minst 2-3 uker? Ga etter og ga henne smokk 1 gang i natt. Hun sovna på et blunk, men jeg tok den ut etter et par minutter og hun våknet av seg selv etter 20 minutter... Sikkert pga at hun ikke hadde noe å sutte på... Hva gjør jeg????? Hjelp!!!!!! Anonymous poster hash: ca6e7...fea Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bamsemams74 Skrevet 15. mai 2014 #2 Del Skrevet 15. mai 2014 Ta kontakt med helsestasjonen! Ikke gå med dette problemet for deg selv og slit deg ut! Har du sjekket vekta hennes i det siste? Får hun i seg det hun skal av næring? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ladybird2014 Skrevet 15. mai 2014 #3 Del Skrevet 15. mai 2014 Kjære deg! Gi smokk!!! Slik kan du ikke ha det. Hun har tydeligvis et stort suttebehov. Det hadde min også. Jeg gav smokk allerede på sykehuset, og ammingen går som en lek likevel. Noen ti g gjør man etter boka, andre ikke. Det handler om å overleve i de tøffe første ukene (månedene) av babyens liv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bamsemams74 Skrevet 15. mai 2014 #4 Del Skrevet 15. mai 2014 Noen sykehus anbefaler faktisk smokk nå, og det helt fra starten. Det reduserer visstnok risikoen for krybbedød m.m. Jeg hadde heller ikke nølt med å gi smokk! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2014 #5 Del Skrevet 16. mai 2014 Tusen tusen tusen takk for svar jenter!! Jeg har nå gitt henne smokk. Min mor synes også jeg bare skal gi det og poengterer det at dette har de gjort i mange herrens år før disse nye reglene kom. En kollega hadde også et godt poeng da hun sa at hvis hun ikke får smokk så vil hun gjerne finne tommelen. Og når vi kommer til det tidspunktet når vi skal venne ungen av med tommel, så vil vi angre på at vi ikke ga henne smokk. Fordi det er mye enklere å venne en unge av med smokk enn tommelen.. Bamsemams74: Veldig kjekk info!!! Virkelig. Det bare viser nok en gang hvor mye de lærde strides. Helsestasjonen ringte meg også i dag, og hun som jeg skal til første kontroll til syntes det var helt greit om jeg introduserte smokken nå hvis ungen har stort sugebehov. Så får vi se da hvordan det går med amminga. Takk igjen for svar! Anonymous poster hash: ca6e7...fea Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillenims Skrevet 21. mai 2014 #6 Del Skrevet 21. mai 2014 Jeg er ammehjelper / ammehjelpen.no Når det gjelder smokk så er nok den største faren at det kan påvirke tiden ved brystet for mye, altså at barnets sugebehov blir dekket av smokken, slik at brystet blir stimulert for lite. "Dødtid" ved brystet er viktig for å etablere melkeproduksjonen, altså at barnet suger uten at det kommer spesielt mye melk. Dette er særlig viktig de første ukene. Det er nok de færreste som blir sugeforvirret av smokkken, tross alt kommer det ikke mat fra den, så de MÅ suge på noe annet innimellom for å få mat. Flaske er farligere i så måte, fordi melka kommer raskere der og barnet lett kan bli bortskjemt og nekte å drikke fra brystet fordi melka kommer senere der. Hcva er grunnen til at du bruker brystskjold? Skjold gjør at brystet får minde stimuli i tillegg til at utmelkingen fra brystet ofte blir mindre effektiv, så med kombinasjonen av skjold og tidlig smokk vil jeg nok anbefale at du pumper minst en gang i døgnet for å sikre at melkeproduksjonen kommer opp på et høyt nok nivå. Dersom hun legger for lite på seg (et tegn på at du kan ha litt lite melk) vil mitt første råd være å la henne die hyppigere og lengre, og erstatte smokketid med brysttid. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2014 #7 Del Skrevet 26. mai 2014 Tusen takk for at du svarte Lillenims. Bruker brystskjold pga innverterende brystvorter. Hun klarte itte få tak på sykehuset etter fødsel, så måtte bruke dem. Prøver inni mellom på slutten av ammingen å få henne til å ta brystet, men det har ikke funket enda. Hun har lagt godt på seg, så hun får nok mat. Jeg gir ikke smokk så lenge hun suger når jeg legger henne til brystet. Ga henne smokk i går, men det var tydelig at hun ville ha puppen. Spyttet ut smokken. Så jeg tror jeg har en unge som vil gi beskjed hva det er hun egentlig vil ha. Tror ikke det skal bli noe problem lenger. Hun har hatt et par perioder der hun vil på brystet hele tiden, men det går over. Så min desperasjon var bare midlertidig. Føler det går seg til for hver gang. Må bare være tålmodig. Det klør skikkelig på brystvortene med så mye "arbeid" på dem inni mellom, men det må jeg bare tåle. Anonymous poster hash: ca6e7...fea Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillenims Skrevet 26. mai 2014 #8 Del Skrevet 26. mai 2014 Hvis det funker bra med skjold så er det ikke nødvendig å slutte med dem :-) For all del, greit å slippe, men det er ikke noe problem å fortsette å amme med det om du synes det er ok. Mange barn slutter av seg selv etter noen måneder, så det er lurt å prøve uten innimellom for å se om barnet tilfeldigvis egentlig er avvent skjoldet. Ellers høres det ut som både du og ungen gjør dette "riktig". Fortsett å tilby brystet, og bruk smokk når hun åpenbart ikke er sulten. De første 6 ukene skal morsmelkernærte barn normalt ha daglig avføring. Dette fungerer som et mål på at det får nok mat - dersom det IKKE kommer daglig bæsj så er det lurt å stikke innom og veie, for å sjekke at det faktisk blir nok mat. etter ca 6 uker så fordøyes morsmelka så effektivt at det nesten ikke blir noe bæsj, da kan den komme mye sjeldenere.Tilsvarende med tiss - der skal det være 5-8 godt våte (50-75 g) bleier pr dag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2014 #9 Del Skrevet 27. mai 2014 Masse tiss og bæsj her hver dag. Har minst 2 "fulle" bæsjebleier hver dag, pluss litt bæsj inni mellom også Takk for tipset om brystskjoldet!! Anonymous poster hash: ca6e7...fea Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bamsemams74 Skrevet 27. mai 2014 #10 Del Skrevet 27. mai 2014 Så kjekt å høre at det går bedre! Hurra! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2014 #11 Del Skrevet 28. mai 2014 Tusen takk Bamsemams :) Anonymous poster hash: ca6e7...fea Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå