Gå til innhold

Hvis du har fått velge om være frilanser og tjene ca 60000 kr i mnd eller fastansatt og tjene 30000 kr i mnd, hva ville du ha valgt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som fast ansatt jobber du 8 timer hverdag, mens som frilanser så har du 3-4 timer hverdag.

Anonymous poster hash: 44b0b...78c

Skrevet

I hvor stor grad er du garantert oppdrag som frilans?

Skrevet

I hvor stor grad er du garantert oppdrag som frilans?

Ja, garantert i denne bransjen.

Hi

Skrevet

Da er vel svaret opplagt er det ikke?

Skrevet

Svaret sier seg vel selv når du legger det fram på den måten?? ;):P

Anonymous poster hash: 840e8...120

Skrevet

Tenk da om man blir syk? Skal ha boliglån? Det får man ikke som frilanser, vel?

Skrevet

Med min helse; fast ansatt.

Med normal helse; frilanser om du kan registrere deg som selvstendig næringsdrivende og bruke noe av de ekstra 30,000 til å forsikre deg mot inntektstap (og det kan man jo).

Anonymous poster hash: b8c07...f78
Skrevet

Jeg hadde valgt fast ansatt og fast lønn..

Jeg opplevde som tenåring at huset til mine foreldre gikk på tvangsauksjon pga kronisk sykdom og et marked som kollapset samtidig (80-tallet). Ble noen tøffe år etter det, siden huset ble solgt med mange hundre tusen i restgjeld, dårlig råd fulgte. Har opplevd at strømmen ble skrudd av, at det ikke var penger til klær eller middag.

For meg er sikker og stabil inntekt viktigere enn noe annet, uforutsigbarhet liker jeg dårlig.

Anonymous poster hash: b126b...a71
Skrevet

Betyr det du skriver at du jobber 3-4 timer om dagen syv dager i uken?

Anonymous poster hash: 4a03c...cdd

Skrevet

Hvis jobbene var omtrent like givende ville jeg nok valgt å jobbe 8 t dag som freelanser og så lakt meg opp en solid buffer med en månedslønn på ca 120.000,-

Anonymous poster hash: 08e45...16c

Skrevet

Jeg frilanser, har boliglån, så det går absolutt :-)

Men jeg låner på en mindre årsinntekt enn månedslønna mi tilsier, fordi en gang i blant er det vanskelig å få oppdrag.

Skal du fakturere bør du passe på å fakturere sosiale kostnader, fordi du må betale ekstra ti trygdekassa for å få lik rett til sykepenger (finnes flere grader som du kan velge).

Hvis du frilanser men får det utbetalt som vanlig lønn har du lik rett på sykepenger som om du var fast. Da kan du også få arbeidsledighetspenger hvis du har perioder uten tildang på jobb. Men man har kanskje ikke samme rettigheter i forhold til sykt barn dager (i min bransje får vi det uansett, så usikker på hvilke regler som egentlig gjelder).

Skrevet

Skrevet

Nei, 5 dager i uken, men kan også velge å jobbe i helgene dersom man har tid til det.

Hi

Skrevet

Dere som sier at man bør være fast ansatt hvis man har dårlig helse. Man kan starte eget AS og ansette seg selv. Har akkurat like rettigheter som alle andre da selskapet betaler arbeidsgiveravgift.

Skrevet

Nei, 5 dager i uken, men kan også velge å jobbe i helgene dersom man har tid til det.

Hi

Da hadde jeg valgt å jobbe som frilanser og dannet mitt eget as. Eventuelt som selvstendig, men dam må du sikre deg i forhold til sykdom mm.

Skrevet

Hadde ansatt meg selv i eget AS som flere nevner :)

Anonymous poster hash: 9658c...e72

Skrevet

frilanser - hvis du klarer å være strukturert og flink til å spare til pensjon, dårlige måneder, sykt barn dager, egen sykdom, passe på at du har alle nødvendige forsikringer osv

Anonymous poster hash: 9e81a...5dd
Skrevet

Jeg hadde lurt på om det gikk an å få i pose og sekk. I alle fall en kort periode. Det hadde vært gode penger det :P   Kommer jo an på situasjon med ev. barn og mann. Eller om det gikk an å ta den jobben med fast lønn og så jobbe litt utenom. 

Om det er kun enten eller så hadde jeg gått for den med fast lønn. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...