Anonym bruker Skrevet 14. mai 2014 #1 Skrevet 14. mai 2014 for meg er det egentlig ikke noe problem, jeg lager en skikkelig kvitering til hver gang for og kunne bevies at jeg har betalt senere, men. kan jeg få problemer fra noe systemer, jeg får også hjelp av nav til og dekke husleie etterhvert, og da kan jeg liksom ikke helt vise til at jeg betaler det fulle beløpet til vanlig, og må da forklare dem, da vil jo huseier bli tatt for skattesnusk.. hva gjør jeg??+ Anonymous poster hash: cb795...ed2
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2014 #2 Skrevet 14. mai 2014 Jeg ville sagt at det er best om du får et kontonummer, så kan heller huseier ta ut penger selv. Om ikke annet kommer du til å måtte forklare nav alt, og det blir ekstraarbeid på deg. Anonymous poster hash: 16fed...239
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2014 #3 Skrevet 14. mai 2014 pleace, noen tips og råd her?? :huh: Anonymous poster hash: cb795...ed2
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2014 #4 Skrevet 14. mai 2014 takk, jah jeg har et konto nummer, som meste parten skal overføres til, men han vil jeg skal ta ut noe I kontater og levere til han kontant, tar han det selv ut må han vist nok betale mere I skatt, er det noen grense på dette innen husleie prisen? at dersom beløpet er mindre enn 6000 kr vil han matte betale mindre skatt? Anonymous poster hash: cb795...ed2
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2014 #5 Skrevet 14. mai 2014 Eh, selvsagt betaler du alt inn på konto. Han snyter på skatten, det er ulovlig! Hvis han blir tatt for det ligger han tynt an. Anonymous poster hash: d10d1...825
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2014 #6 Skrevet 14. mai 2014 takk, jah jeg har et konto nummer, som meste parten skal overføres til, men han vil jeg skal ta ut noe I kontater og levere til han kontant, tar han det selv ut må han vist nok betale mere I skatt, er det noen grense på dette innen husleie prisen? at dersom beløpet er mindre enn 6000 kr vil han matte betale mindre skatt? Anonymous poster hash: cb795...ed2 Høres ut som om han skal snyte på skatten. Ikke gå med på det. Ikke argumenter med ham, si at du ikke har anledning til å betale på annen måte enn via bank. Ikke bli delaktig i hans skattesnyteri. Anonymous poster hash: 16fed...239
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2014 #7 Skrevet 14. mai 2014 da har jeg gjort det, bealte alt inn på kontoen hans, kanskje han bør sette husleien ned dersom han ikke vil betale så mye I skatt? jeg vil ikke være endel av det å snyte på skatten, jeg vil ikke vere delaktig I slikt. taker for svar. synes det er rart han I det heletatt skla gjøre det slik, har akkuratt flyttet hit og betalte nå første husleie Anonymous poster hash: cb795...ed2
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2014 #8 Skrevet 14. mai 2014 da har jeg gjort det, bealte alt inn på kontoen hans, kanskje han bør sette husleien ned dersom han ikke vil betale så mye I skatt? jeg vil ikke være endel av det å snyte på skatten, jeg vil ikke vere delaktig I slikt. taker for svar. synes det er rart han I det heletatt skla gjøre det slik, har akkuratt flyttet hit og betalte nå første husleie Anonymous poster hash: cb795...ed2 Det kan være mange grunner til at han ønsker å gjøre det slik. Kanskje vil han snyte på skatten. Kanskje han har lønnstrekk og dermed ønsker å skjule noe av inntekten så han ikke trekkes enda mer. Kanskje spiller han bort penger, men ikke vil at kona skal vite om det. Mulighetene er mange, men ikke noe du skal medvirke til. Du gjorde det rette med å sette alt inn på konto. Du har også loven på din side. Huseier kan komme med forslag til ønsket oppgjørsmåte, men du har uansett rett til å betale gjennom bank i følge Husleieloven: § 3-3.Oppgjørsmåte Utleieren kan gi anvisning om overføringsmåten av leien dersom dette ikke medfører merutgifter eller vesentlig ulempe for leieren. Leieren har likevel alltid rett til å betale leie gjennom finansinstitusjon som har rett til å tilby slik tjeneste i Norge. Leieren plikter ikke å overføre leie til utlandet. Betaler leieren gjennom finansinstitusjon, skal betaling i forhold til forfallsreglene anses for skjedd når a) beløpet er mottatt av finansinstitusjon i Norge, eller et betalingsoppdrag er mottatt av finansinstitusjon i Norge, forutsatt at det er dekning for oppdraget. Så hvis huseier krangler på dette så viser du bare til Husleieloven som sier du har retten på din side. Anonymous poster hash: 16fed...239
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2014 #9 Skrevet 14. mai 2014 takk for et grundig svar han sa selv da jeg undertegnet kontrakten at når han får så mye inn på konto så blir han trekt mere I skatt. så det er på grunn av skatten sier han selv da.. så jeg har sagt I fra til han nå. I tilleg trenger jeg hjelp av nav senre som krever bankutskrift som dokumentasjon på betalt e utgifter osv. så hva skal jeg si da, dersom jeg har medvirket til sånt noe :/ Anonymous poster hash: cb795...ed2
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2014 #10 Skrevet 14. mai 2014 Nettopp derfor gjør du det ikke. Anonymous poster hash: d10d1...825
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2014 #11 Skrevet 14. mai 2014 Hvilken leie forhold har du? Er det leilighet i huset han bor i og som utgjør mindre areal en hans boligdel så er det skattefri inntekter, men mulig han får formue slik at han blir trekt pga det. Anonymous poster hash: 10f4f...c99
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2014 #12 Skrevet 14. mai 2014 Du kan selv bli dømt for skatteundragelse hvis du kjøper noe svart og det er det jo helt tydelig at du gjør her. Anonymous poster hash: c0b5b...989
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2014 #13 Skrevet 14. mai 2014 Du kan selv bli dømt for skatteundragelse hvis du kjøper noe svart og det er det jo helt tydelig at du gjør her. Anonymous poster hash: c0b5b...989 hva faan snakker du om a? Anonymous poster hash: cb795...ed2
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2014 #14 Skrevet 14. mai 2014 Hvilken leie forhold har du? Er det leilighet i huset han bor i og som utgjør mindre areal en hans boligdel så er det skattefri inntekter, men mulig han får formue slik at han blir trekt pga det. Anonymous poster hash: 10f4f...c99 jeg leier leilighet I en bolig, med to leiligheter, han bor ikke her selv. må også regne ut strømforbruket mitt selv fordi det er en hovedmåler her og en forbruksmåler til leiligheten min. Anonymous poster hash: cb795...ed2
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2014 #15 Skrevet 14. mai 2014 takk for et grundig svar han sa selv da jeg undertegnet kontrakten at når han får så mye inn på konto så blir han trekt mere I skatt. så det er på grunn av skatten sier han selv da.. så jeg har sagt I fra til han nå. I tilleg trenger jeg hjelp av nav senre som krever bankutskrift som dokumentasjon på betalt e utgifter osv. så hva skal jeg si da, dersom jeg har medvirket til sånt noe :/ Anonymous poster hash: cb795...ed2 Det er hans problem, da skulle han krevd mindre i husleie Uansett hva han ønsker og sier så trumfer din rett til å betale via bank hans ønsker Anonymous poster hash: 16fed...239
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2014 #16 Skrevet 14. mai 2014 Du kan selv bli dømt for skatteundragelse hvis du kjøper noe svart og det er det jo helt tydelig at du gjør her.Anonymous poster hash: c0b5b...989 hva faan snakker du om a? Anonymous poster hash: cb795...ed2 Å kjøpe varer eller tjenester svart er ulovlig og kan straffes med fengsel. Hvis hi betaler deler av husleien kontant for at huseier skal slippe skatt er det akkurat det hun gjør. Hun vet at de de driver med er triksing for å ungå skatt. Det kan både huseier og leietaker straffes for. Anonymous poster hash: c0b5b...989
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2014 #17 Skrevet 14. mai 2014 Du kan selv bli dømt for skatteundragelse hvis du kjøper noe svart og det er det jo helt tydelig at du gjør her.Anonymous poster hash: c0b5b...989 hva faan snakker du om a? Anonymous poster hash: cb795...ed2 Å kjøpe varer eller tjenester svart er ulovlig og kan straffes med fengsel. Hvis hi betaler deler av husleien kontant for at huseier skal slippe skatt er det akkurat det hun gjør. Hun vet at de de driver med er triksing for å ungå skatt. Det kan både huseier og leietaker straffes for. Anonymous poster hash: c0b5b...989 hvis du hadde lest alle svarene I tråden har jeg skrivi at jeg har ikke gjort det, jeg har betalt alt via bank som også star I husleiekontraktet at det skal gjøres. så jeg føler ikke jeg HAR gjort noe ulovlig, selv om huseier ønsker jeg skal gjøre det. Anonymous poster hash: cb795...ed2
___ Skrevet 14. mai 2014 #18 Skrevet 14. mai 2014 Du kan selv bli dømt for skatteundragelse hvis du kjøper noe svart og det er det jo helt tydelig at du gjør her.Anonymous poster hash: c0b5b...989 hva faan snakker du om a? Anonymous poster hash: cb795...ed2 Å kjøpe varer eller tjenester svart er ulovlig og kan straffes med fengsel. Hvis hi betaler deler av husleien kontant for at huseier skal slippe skatt er det akkurat det hun gjør. Hun vet at de de driver med er triksing for å ungå skatt. Det kan både huseier og leietaker straffes for.Anonymous poster hash: c0b5b...989 hvis du hadde lest alle svarene I tråden har jeg skrivi at jeg har ikke gjort det, jeg har betalt alt via bank som også star I husleiekontraktet at det skal gjøres. så jeg føler ikke jeg HAR gjort noe ulovlig, selv om huseier ønsker jeg skal gjøre det. Anonymous poster hash: cb795...ed2 Jeg beklager at du oppfattet det som at jeg beskyldte deg for å ha gjort noe ulovlig. Det var ikke meningen. Jeg skrev i presens form, men presens kan brukes på mange andre måter enn å beskrive bare det som skjer akkurat nå. Det er også velegnet for å beskrive hypotetiske hendelser og sammenhenger der tid er uvesentlig, slik det ofte er når du snakker om prinsipper. Beklager igjen om du oppfattet det som en beskyldning.
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2014 #19 Skrevet 14. mai 2014 Anbefaler på det sterkeste at du betaler via konto. Vet ikke om det er samme regler som for kjøp av tjenester men hvis det er det kan du faktisk bli dømt om du betaler mer enn 10 000 nr pr år til samme person/foretak. http://www.dineokonomer.no/pc-50-95-Kontant-betaling-kan-straffe-seg.aspx Anonymous poster hash: f8c0e...90d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå