Sjødronning Skrevet 14. mai 2014 #1 Skrevet 14. mai 2014 Lurer bare på deres meninger om felleskonto til mat osv? Har dere ca lik lønn, eller har den ene mer enn den andre? Leier dere eller eier dere hus/leilighet? Hvis dere ikke har felleskonto, kunne dere tenkt dere å skaffet dere det? :-)
Appelsinpiken Skrevet 15. mai 2014 #3 Skrevet 15. mai 2014 Vi har felles lønnskonto, der alle regninger går utifra. Vi eier hus, o han tener ca 150' mer enn meg i året. Vi overfører til brukskontoene våre etter behov.
Sjødronning Skrevet 15. mai 2014 Forfatter #4 Skrevet 15. mai 2014 Vi har felles lønnskonto, der alle regninger går utifra. Vi eier hus, o han tener ca 150' mer enn meg i året. Vi overfører til brukskontoene våre etter behov. Åja, ja det var jo en grei måte å gjøre det på også
*bubbs* Skrevet 15. mai 2014 #5 Skrevet 15. mai 2014 Vi har hver vår konto (mer oversiktelig i forhold til regnskap og selvangivelse), men har full tilgang til hverandres konti. Han tjener ca dobbelt så mye som meg fortiden. Om det blir magert på min konto overfører jeg penger fra hans konto til min. Når jeg betaler regninger, betaler jeg litt ut i fra hvor det står mest penger der og da. Vi er gift og eier fortiden 2 hus og en bil felles. Jeg tor ikke jeg kunne godtatt noen annen løsning enn fellesøkonomi. Vi er en familie; et team og vi skal dra i samme retning alle mann. Da går det ikke an å holde en "part" for seg selv. Om jeg kjøper noe dyrt eller gjør andre valg som innebærer en betydelig økonomisk forandring for oss rådfører jeg meg selvsagt alltid med min mann. Ikke fordi jeg føler at jeg bruker av "hans" penger, men fordi jeg synes det er greit å være enige i hva vi bruker pengene våre på.
Bilingüe Skrevet 16. mai 2014 #6 Skrevet 16. mai 2014 Vi har felles kontoer (regninger, sparing, bruks), og han tjener litt mer enn meg. Jeg jobber i tillegg litt redusert pga barn. Syns det ville vært unaturlig å ha "hver våre penger". Vi er gift, har barn, hus og bil sammen.
Sjødronning Skrevet 16. mai 2014 Forfatter #7 Skrevet 16. mai 2014 Høres ut som dere har funnet en god løsning på det begge to! Ja, når man er gift og har barn og eier felles hus så er det ikke mer "mitt og ditt" lenger, men "vårt"
Pom-mom Skrevet 17. mai 2014 #8 Skrevet 17. mai 2014 vi har mat konto felles. der setter vi in 3000 hver dagen etter lønning. & han fører over sin del av leia til meg. så betaler jeg allt. han betaler internettet & jeg betaler strømmen de koster ca 500 begge to så vi har bare tatt en hver & vi betaler våre respektive tlf regninger & lån osv. han har lån på ca 60 000 & jeg har på rundt 10 000, han har bil & jeg betaler forsikring på hundene. jeg tjener mer en han så har alltid litt mer en igjen på slutten av mnd men vi har ok økonomi
Giss Skrevet 19. mai 2014 #9 Skrevet 19. mai 2014 Min x-mann og jeg hadde aldri felles konto. Vi bodde sammen i nesten 9 år. Jeg er typen som sparer og planlegger, han er typen som bruker så lenge det er penge på konto. Det ville aldri ha gått. Han hadde null økonomisk styring. Da alt gikk galt på slutten var jeg ekstra glad jeg ikke hadde gått med på felles konto. Vi hadde ca lik lønn. Likevell ble det - pga hans pengeforbruk - i veldig stor grad meg som betalte utgifter og mat. Jeg tviler på at jeg i et eventuelt fremtidig forhold noen gang vil torde ha felles konto med noen etter dette.
Huldretussa ' en av hver sort' Skrevet 20. mai 2014 #10 Skrevet 20. mai 2014 Vi har alltid hatt felleskonto. Vi har stort sett satt inn like store beløp på felleskontoen, denne går til hus, mat, strøm, klær til barn og alt annet felles. Resten blir lommepenger. Har forøvig også en felles bufferkonto. Nå tjener han en en del mer enn meg og spytter inn noe mer i fellespotten enn mer enn meg. Jeg tar meg stort sett av henting og levering i barnehagen og gjør noe mer hjemme enn han.
Sjødronning Skrevet 20. mai 2014 Forfatter #11 Skrevet 20. mai 2014 Gode løsninger her også ser jeg Og tydeligvis spiller det liten rolle hvem som tjener mest, hørt at det kan være et problem men tydeligvis ikke i deres tilfeller!
Sånn kan det gå Skrevet 22. mai 2014 #12 Skrevet 22. mai 2014 Vi har en felles konto med to kort slik at begge kan kjøpe mat etc. Alle barna i familien er bare mine, hus og lån og alt står på meg og jeg har mye mere inn i mnd enn han, så han betaler bare inn en sum for maten han spiser og klær osv kjøper han til seg selv, og så dekker jeg alt familien ellers trenger.
Christine209 Skrevet 24. mai 2014 #13 Skrevet 24. mai 2014 Her har vi alt felles. Alt som kommer inn kommer på samme konto, hvor begge har kort til. Setter over penger til regningskonto, sparekonto osv. Vi tenker ikke noe over hvem som tjener mest, dette har i perioder variert litt. Men det spiller ingen rolle:) Vi ble sammen tidlig, så ingen av oss hadde med noe mer enn den andre inn i forholdet. Nå har vi barn, hus og bil, så synes dette er beste løsningen for oss
Håpet om nr 3 :-) Skrevet 24. mai 2014 #14 Skrevet 24. mai 2014 Vi har hver vår konto. Setter over alt til min konto uten om "lommepenger" til seg selv. Jeg setter over alt fra han og alt utenom lommepenger til meg. Har laga noen kontoer i min nettbank. Fellesrefbingskonto matkonto bensin sparing osv. Fordeler pengene på de kontoene :-)
lykkeliiten Skrevet 18. juni 2014 #15 Skrevet 18. juni 2014 Vi har enda hver vår , men jeg har tilgang til han sin konto når jeg logger på min nettbank. Syns det er veldig greit spnn som vi har det. Hvert vårt kort å hver vår konto. Er sjelden inne på han sin konto , men vi bruker kortene vpre om hverandre , så blir som å ha felles igrunn. Bare kjekt å kunne kjøpe gaver og overraskelser uten at den andre ser det på kontoen
Vera831 Skrevet 18. juni 2014 #16 Skrevet 18. juni 2014 Vi har hver vår konto og en felles regningskonto. Så overfører vi et bestemt beløp på regningskonto og alle regningene betales derfra. Jeg har ikke tilgang til hans konto heller ikke han til min. Hva vi gjør med resten av pengene våre er opp til oss selv. Men hvis jeg skulle trenge penger, får jeg dette av han og omvendt. Så selv om vi har hver vår inntekt har vi felles utgifter. Dette funker utmerket for oss
Pom-mom Skrevet 19. juni 2014 #17 Skrevet 19. juni 2014 felles mat konto. ellers tar han nett regninga & jeg strømmen de er somregel like. leia går automatisk inn på konto til utleier fra begge to. på mat konto setter vi over 2000 hver når vi får lønn. siden det bare er oss to enn så lenge har vi ikke gått tom enda må øke beløpet når mini kommer da.
Bonna Skrevet 20. juni 2014 #18 Skrevet 20. juni 2014 Nei, vi har ingen felleskonto. Vi har heller ikke felles økonomi.
girasol Skrevet 20. juni 2014 #19 Skrevet 20. juni 2014 en felleskonto til hus, bil, mat, barneting, ferie og regninger som vi overfører til hver mnd. Nettopp laget en felles sparekonto også. Og så har vi hver vår til egne ting. Det funker fint for oss Vi tjener ca likt. En jeg kjenner hvor de tjener veldig forskjellig har de regnet ut en prosent som de setter på felleskonto
MrsMilla Skrevet 20. juni 2014 #20 Skrevet 20. juni 2014 (endret) Ja og nei. Vi har en felles matkonto vi setter inn likt beløp på hver måned. Og så har vi en felles regningskonto vi setter inn likt beløp på hver måned. Ellers har vi egne lønnskonti og brukskonti, samt egne sparekonti. Felles huslån, og eier relativt ny bil sammen uten billån. Gifte med barn - og deler alle felles utgifter. Jeg har litt mer betalt enn ham, men ikke merkverdig mye mer, så relativt likt. Vi ønsker ikke å sammenslå kontiene da vi mener man lettere mister oversikt med felles konti og tror man har mer enn man har - i tillegg til at vi gjerne prioriterer forskjellig. Kjedelig for meg om han har brukt opp det vi hadde til egenpleie den måneden på frisør og klær - og så får ikke jeg tatt turen til frisøren fordi resten skulle gå til klær til barna eller noe. Derfor greit med god kontroll, godt adskilte brukskonti og kontroll på hva som skal betales av hvem. Greit at vi begge også på denne måten får ansvar for å bringe vår del av pengene til bordet, noe som sikrer barna i form av to stabile inntekter - samt ansvar for egen pengebruk. Har venninner med felleskonti med mannen sin - hører da gjerne typisk "ikke fortell hvor dyrt dette var" eller at man må bli enige i hva man ønsker å bruke penger på - altså kan man da ikke bare kjøpe seg en radio, kjole eller hva det nå enn måtte være uten å sjekke med partneren. Alternativt har man kanskje en potensiell konflikt av typen "du bruker mer penger enn meg og på ting jeg ikke er enig i at vi skal kjøpe". Altså større grunn til økonomiske diskusjoner enn den ryddige metoden vi har i dag. For oss fungerer dette ypperlig, vi har meget god kontroll over økonomien og føler at vi begge har like mye ansvar og kontroll. Endret 20. juni 2014 av MrsMilla
Lillelill Skrevet 20. juni 2014 #21 Skrevet 20. juni 2014 Samboer med to felles barn, eier to biler og hus sammen. Her har vi felleskonto som vi hver mnd setter inn all lønn unntatt 15% som vi beholder selv, til egne "lommepenger". Vi har tjent veldig forskjellig, men nå er det ca 20 000 som skiller tenker jeg...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå