Gå til innhold

Utslett

Tilith

Anbefalte innlegg

Gutten min har fått atopisk eksem, men i tillegg har han fått et rødprikkete utslett, som bare har blitt verre og verre. Startet med små røde prikker på halsen for 3 uker siden... Nå er det heftig røde prikker på halsen i tillegg til at det er kommet på magen, ryggen og i dag har det begynt å komme på armene...... Var hos legen i går, hun visste ikke så mye om hud, tok kun en "krysstest" med en pinne på ryggen for å se om det ble en reaksjon etter et par min. Det ble det tydelig, brennende rødt de hun hadde tegnet en x med pinnen. så hun har henvist oss videre til hudspesialist.....det tar jo sin tid, så tenkte høre om noen har tips til hva det kan være?? Det klør nok ikke veldig for lillegutt er ikke utilpass.. Prikkene står litt ut av huden, så han kjennes ruglete ut på en måte, og noen av prikkene på halsen har begynt og flyte i hverandre og bli større.....

Det ser så forferdelig ubehageligut, og synes så synd på gutten så vil gjerne finne ut hva det kommer av, så jeg kan få en stopp på det :/

Han er 5 mnd forresten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tenker allergi? Min lille har også eksem, hovedsaklig på ben, i ansiktet og hodebunnen. Spurte om det kunne være pga matvareallergier men fikk da beskjed om at matvareallergi ofte hadde reaksjon på kroppen (mage/rygg). Kan være verdt å sjekke ut? Merker du bedring/forverring av eksemet ellers når du endrer kostholdet ditt?

Så små har ikke særlig mye antistoffer så det kan være vanskelig å få positive allergitester før de nærmer seg året. Vil anbefale deg å følge litt med på hva du spiser og se om du finner noen sammenheng. Egg og melk er jo typiske allergener, men veldig mange histaminfrisettende varer kan gi reaksjon også (jordbær, citrus, tomat, kaffe og sjokolade er eksempel). Han kan ha mange eller noen. Vår reagerer masse på jordbær, det meste ellers går greit.

Anonymous poster hash: bdd4b...25e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :) han får kun erstatning,glemte skrive det, og risgrøt. Fått hjemmelaget sviskemos og litt pære og banan. Tenkte prøve kutte sviskemos for å se om det er den som han reagerer på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :) han får kun erstatning,glemte skrive det, og risgrøt. Fått hjemmelaget sviskemos og litt pære og banan. Tenkte prøve kutte sviskemos for å se om det er den som han reagerer på...

Hvis han ikke får morsmelk er det jo mye enklere å finne ut om det er en matreaksjon :) Synes ikke sviske, pære eller banan hørtes ut som syndere, men du kan jo prøve, alle barn er jo så forskjellige :) Kan jo være melkeprotein han reagerer på, det finnes jo i mme. Men da burde du kanskje ha merket at han har vært plaget før.. Var han mye urolig som liten, slet mye med luft osv? 

Jeg mener at vår reagerer ganske fort fra han får mat, den gangen jeg hadde spist jordbær var han rød før han var ferdig med måltidet. Du kan jo sjekke mage/rygg ca 30 min etter han har fått noe og vurdere om utslettet har blitt verre? Og husk å innfør en og en matvare, da får du raskt luket ut ting han reagerer på :)

Ville i alle fall ikke gitt han melk, egg eller noe på denne lista før dere har snakket med lege: http://www.barnelegesenteret.com/barneeksem.aspx?pid=177&docid=13 

Også må jeg jo legge til: det kan selvfølgelig være noe helt annet også, jeg svarer bare allergi fordi det er det vi sliter med! Lykke til uansett, håper mini får det bedre snart <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis han ikke får morsmelk er det jo mye enklere å finne ut om det er en matreaksjon :) Synes ikke sviske, pære eller banan hørtes ut som syndere, men du kan jo prøve, alle barn er jo så forskjellige :) Kan jo være melkeprotein han reagerer på, det finnes jo i mme. Men da burde du kanskje ha merket at han har vært plaget før.. Var han mye urolig som liten, slet mye med luft osv?

Jeg mener at vår reagerer ganske fort fra han får mat, den gangen jeg hadde spist jordbær var han rød før han var ferdig med måltidet. Du kan jo sjekke mage/rygg ca 30 min etter han har fått noe og vurdere om utslettet har blitt verre? Og husk å innfør en og en matvare, da får du raskt luket ut ting han reagerer på :)

Ville i alle fall ikke gitt han melk, egg eller noe på denne lista før dere har snakket med lege: http://www.barnelegesenteret.com/barneeksem.aspx?pid=177&docid=13

Også må jeg jo legge til: det kan selvfølgelig være noe helt annet også, jeg svarer bare allergi fordi det er det vi sliter med! Lykke til uansett, håper mini får det bedre snart <3

Legen sa og det at det nok ikke var maten som var synderen...Fått samme mme siden han var 2 mnd, så er nok ikke den...kan det være grøten? Mel? Litt rart det å kanskje.. Blir vanskelig å kutte ut den nå som han er blitt så glad i det!

Han har aldri vært plaget med magevondt eller luft:)

Takk for tips uansett!:) Får prøve meg litt frem, frem til vi får time hos hudlegen. Ikke noe særlig når man ikke vet hva det er, og ikke får hjulpet gutten på noe konkret måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kuttet helt den hjemmelagde sviskemosen, og nå er utslettet nesten borte.... Det må vel være en sammenheng da? Burde prøve sviskemosen igjen for å teste sikkert? Lite lyst til det. Tilfelle han får et sånn utbrudd igjen :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vår gutt fikk også prikker av sviskemos (ikke så mye som du beskriver). Det var noen mnd. siden, og jeg har ikke prøvd igjen, for han har bløt nok mage som det er...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår gutt fikk også prikker av sviskemos (ikke så mye som du beskriver). Det var noen mnd. siden, og jeg har ikke prøvd igjen, for han har bløt nok mage som det er...

Var det hjemmelagd du ga også? Tror den er mye sterkere enn den på barnematglass.... Prøvd så vidt litt av den på glass i grøten et par dager nå, og det har han ikke reagert på... Får prøve litt av den hjemmelagde å se... Han har litt hard mage så må nesten ha litt i grøten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...