Gå til innhold

Hvor mye er hunden(e) deres alene hjemme? Ønsker mange svar.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og drar dere bort i helgen som en familie for å gjøre ting, selvom hunden har vært alene en del i uka?

Jeg synes det er normalt at en hund er alene en arbeidsdag ( ca 9 timer), men samboer synes det er forferdelig.

Normale par har vel 100% jobb begge to?

Anonymous poster hash: 62026...223

Fortsetter under...

Skrevet

Var i hundebarnehage frem til han var to år.

Nå er han fem og er alene 8 timer. Bor rett ved jobben så føler meg heldig.

Jeg reiser aldri fra han på kveldene i ukedagene når han har vært alene hele dagen.

I helgene er han med på det meste som skjer og på sommeren prøver jeg gi han minst tre timer tur i helgedagene.

Han er kjempe flink på være alene men jeg stresser veldig med å komme meg raskt hjem til han etter jobb.

Anonymous poster hash: 34d93...10d

Skrevet

Samboer syntes det er forferdelig at hunden må være hjemme alene en arbeidsdag og argumenterer med det grunnlaget at vi bør ha flere hunder for at de har noen å være med. Jeg syntes det er tull og tøys. Hvis en hund har det så fælt av å være alene hjemme så burde vi ikke ha hund. Jeg mener at vi (menneskene) kommer først. Når alle kommer hjem fra jobb og bhg, ungene er sliten og sulten -ja, da syntes jeg faktisk at barnas behov kommer før 1-2timers tur med hunden... Jeg er glad i dyr og vil gjerne ha dem, men slik som hverdagen vår f.eks er så syntes jeg ikke at vi burde ha.

Min samboer mener at hunden må være med over alt. Jeg mener at vi ikke har rett til å dra på besøk til noen og "kreve" at vi kan ha hund med... I helgene blir det jo ofte besøk, handling og ting man ikke rekker i uken som skal gjøres, det er ikke mye av det som er hundetilpasset.

Tror man bare må innse at man ha forskjellig syn på det. Samboer setter hunden før barn og familie, jeg setter oss forran hunden.

For å ha det på det rene så får hunden vår minimum 30 min joggetur om dagen og helst en lengre tur om søndagen.

Anonymous poster hash: bd5d6...552

Skrevet

Jeg lagde en nesten lik tråd - så ikke at du allerede hadde laget en, så jeg limer inn mitt innlegg derfra som svar til deg:

Min hund er 11 mnd.

Hun er alene ca. 3-4 dager i uken, fra kl., 08.00 til ca. 13-14. Da kommer datteren min hjem fra skolen. De dagene skoledagen varer lenger, eller hun av ulike årsaker ikke kan komme rett hjem fra skolen, er jeg enten hjemme på hjemmekontor frem til lunsj eller eter lunsj, eller så tar jeg henne med meg på kontoret.

Så 6 timer er det lengste hun har vært alene, og dte har gått utmerket.

Hun er da på kjøkkenet, der un har seng og mat (men legger seg i en sofa som står der, selvfølgelig...), og det virker som om hun stort sett sover nr vi er borte.

Hva med din hund?

Er det dyreplageri å la den være alene lenger en gang i blant?

Og er det dyreplageri å la den være alene om kvelden når den har vært alene på dagtid? La oss si at hun er hjemme alene 5 timer en formiddag, f.eks fredag. Så vil jeg på kino eller noe om lvelden, og datteren min er borte på overnatting. Foreløpig har jeg ikke latt hunden være eaene 2 ganger samme dag, fordi det da blie veldig mange timer totalt den dagen. Hvis jeg vet hun skal være alene om kvelden, er hun med på jobb den dgen, eller jeg jobber hjemmefra.

Anonymous poster hash: a8360...9ef
Skrevet

Min var alene en normal arbeidsdag - men da var vi sammen med henne på kveldene. I helgene gjorde vi vårt beste med å ta henne med oss dit vi skulle - ellers var vi ikke borte mer enn tre-fire timer. 

Jeg synes ikke man skal la hunden være alene nesten hele helgen også, om man er borte fra den i ukedagene. Hunden trenger å være en del av familien den også, og ønsker man ikke det, synes jeg man burde revurdere å ha hund. 

Skrevet

Hun er aldri alene hjemme, men alene i bil når vi er på farten. Hun får panikken når vi forlater henne hjemme, bjeffer og hyler. Har prøvd alt av øvelser, tips og råd! så skal vi noe, så er hun med. Merkelig normal finner hun helt roen i bil. Ila en arbeidsdag lufter vi henne ved lunsj! Skal vi noe om helgene, festligheter ect, så har vi foreldre, venner som passer :-)

Anonymous poster hash: cab39...37e

Annonse

Skrevet

Hun er aldri alene hjemme, men alene i bil når vi er på farten. Hun får panikken når vi forlater henne hjemme, bjeffer og hyler. Har prøvd alt av øvelser, tips og råd! så skal vi noe, så er hun med. Merkelig normal finner hun helt roen i bil. Ila en arbeidsdag lufter vi henne ved lunsj! Skal vi noe om helgene, festligheter ect, så har vi foreldre, venner som passer :-)

Hva gjør dere om sommeren da? Bilen blir jo fryktelig varm uansett om den står i skygge eller ikke. 

Skrevet

Jeg jobber ikke 100% (ønsker det) pr.d.d, så jeg er en del hjemme med hundene. Men jobber vi begge to en dag blir det jo 8-9 timer alene. Da er vi jo hjemme hele kvelden minst en av oss. 

I helgene er vi med hundene stortsett. Jeg skulle gjerne dratt ut å spist + kino etc. men samboer liker ikke at dem er aleine så lenge. Så det blir en av delene i såfall. Ellers er vi hjemme. Skal jeg på dyrepark etc med datteren min, må jeg dra med venniner. 

HI

Skrevet

Hun er aldri alene hjemme, men alene i bil når vi er på farten. Hun får panikken når vi forlater henne hjemme, bjeffer og hyler. Har prøvd alt av øvelser, tips og råd! så skal vi noe, så er hun med. Merkelig normal finner hun helt roen i bil. Ila en arbeidsdag lufter vi henne ved lunsj! Skal vi noe om helgene, festligheter ect, så har vi foreldre, venner som passer :-)Anonymous poster hash: cab39...37e

Hva gjør dere om sommeren da? Bilen blir jo fryktelig varm uansett om den står i skygge eller ikke.  Anonymous poster hash: 62026...223
Bilen Står i et kjølig garasjeanlegg jobben, går helt fint, det har foreløpig ikke vært en problemstilling! Lar henne selvsagt ikke være i bilen hvis vi vurderer det som varmt!

Skrevet

Oppdretterne som vi kjøpte vår hund fra sa at man aldri skulle ha hund om hunden lå alene 8-9 timer hver dag. Da hadde man ikke tiden til hund. Vår forrige hund var alene 8 timer hver dag og jeg merket at jeg var stresset om å komme hjem fortest mulig. Følte konstant dårlig samvittighet. Neste hund hadde vi en nabojente som kom etter skolen rundt kl 13 og gikk en liten tur hver dag og vi betalte henne for dette. Perfekt løsning for alle parter. Nå har eksen hunden og han har fått en annen jente til å gå tur midt på dagen hver dag. Jeg har henne også innimellom men jeg jobber mye hjemme nå og er kun på kontoret maks 5 timer på en dag så ingen problem.

Skrevet

Har ikke hunder lenger men kan fortelle hvordan vi gjorde det for noen år siden...

Før vi fikk barn jobbet begge 100% og hunden(eller hundene, hadde to lenge) var alene 8-9 timer imens vi var på jobb. Skulle vi noe spesielt på ettermiddagene ble det en kort tur der den/de løp fritt i skogen ca 20-30 min. Når vi var hjemme til kvelden fikk de tilsvarende tur på kvelden. (dette var unntaksvis, kanskje 2-3 ganger pr mnd).

I hverdagen fikk de gjerne en kjapp "tissetur" på 5-10 min når vi var hjemme og så gikk vi heller lenger tur etter middag. Samme opplegg etter at barna kom, men da gikk gjerne en av oss tur med den/de etter at barna var i seng.

Hverdagen var 5-10 min lufting på morgenen, etter jobb, og kveld + turen på 30-60 min etter middag/barnas kveld.

Tok dem aldri med noen steder... Om hunden ikke er invitert spesielt da.

Helgene var litt annerledes ift klokkeslett men var gangske likt.

Skal nevnes at vi hadde hundegård slik at den/de kunne gå inn og ut som de selv ville.

Anonymous poster hash: 86e28...a1a
Skrevet

Her har mannen hjemmekontor og jeg jobbet turnus. Så hunden er aldri alene egentlig. Men visst den hadde vært alene en arbeidsdag så hadde en av oss vært hjemme på kvelden da. I helgene gjør vi stort sett ting hunden er med på, vi er veldig mye ute i sko og mark så det passer utmerket:)

Gjest Pusikatt
Skrevet

Jeg synes 8-9 timer alene hjemme er for lenge for en hund. Dere lufter den vel før jobb da?

Vi har to hunder, så de har selskap i hverandre, og det lengste de har vært alene, er fem timer. Men vi jobber turnus, så det er ofte en av oss hjemme. De får en times tur om morran og en times tur om kvelden.

Hvis man ikke har tid til hunder, bør man jo vurdere om man burde hatt hund i det hele tatt.

Annonse

Skrevet

Fra 07:45 til 15:15, altså 7,5 timer.

Skrevet

Har ikke hund akkurat nå, men da vi hadde så var den vanligvis alene på hverdager fra sistemann dro cirka 08.00 til rundt 16.00. Var det noe spesielt som gjorde at det ble lengre dager måtte en av oss ha hunden med eller vi hadd avtale med nabo som luftet hunden på ettermiddagen. I helgene forsøkte vi å ha den mest mulig med oss, er jo glad i å gå tur osv og har man hundebur i bilen, håndkle til å tørke skitne labber osv er det stort sett mulig å ha hunden med seg rundt omkring.

Anonymous poster hash: a5b85...539

Skrevet

Har ikke den problemstillingen, har vært hjemmeværende i flere år, men de er fortrolig med å være alene. 8-9 t er lenge, men det går for mange hunder. De sover naturlig mye i løpet av et døgn. Skal man ha dem alene så lenge er det veldig viktig at det er kvalitet på den tida som er igjen av døgnet! Tur om morgenen, aktivisering om ettermiddag/kveld. Ha med på jobb når det er mulighet, lufte i lunsjen? De kan fint vente til ungene har lagt seg, men de må få være sammen med familien sin. Fysisk kontakt er viktig for dem også.

Selv om jeg er hjemme forsøker vi å tilpasse deler av helga til hundene også. Bare at de er med på lekeplassen er stimulerende for dem. På sommeren er det ganske enkelt å få til fysisk mosjon med sykling/svømming. Vi sykler en del hele familien på turer hvor hundene får trim til og fra, mens de slapper av når vi griller etc :) Vinteren blir det skiturer hvis mulig. Ellers er vi aktive med hundesport par ganger i uka, samt trening hjemme (alt fra 15 min...)

Det spørs hvordan man legger opp løpet og at man ser på det å ha hund som en berikelse, istedenfor begrensninger. Er det begrensende å ha hund, skal man ikke vurdere det i det hele tatt.

Anonymous poster hash: da413...486
Skrevet

Er hjemmeværende nå og tidligere hadde jeg med hunden på jobb.

Anonymous poster hash: ffd28...8f1
Skrevet (endret)

noen timer nå å da. jeg er hjemmeværende & nesten alltid hjemme. når jeg ikke er det er mannen hjemme. i dag drar han på jobb ca 2 timer før jeg kommer hjem fra et besøk. så da er de alene litt i over kant av 2 timer allt etter som hvor sent toget mitt blir. de griner veldig de første 10 minuttene så sovner de til noen setter nøkkelen i døra igjen. men de kan fint være alene 6-7 timer de sover masse i løpet av dagen & har eget soverom med senger, leker, mat & vann. så de har god plass & masse å gjøre mens vi er borte. har spurt naboene flere ganger om de har hørt noe & de sier det boffes litt i 10 min så er det stille til vi kommer hjem. naboens hunder derimot hyler fra 8-9 på morgenen til 5-6 på kvelden.. i helgene er de sammen med oss på besøk, tur eller hva vi måtte finne på. de er også med på ferie hver eneste år. camping, hytte & lang tur til svigers. 

Endret av Pom-mom
Skrevet

Lite. Begge er hjemme, og det blir vel rundt 5-10 timer i uka.

Anonymous poster hash: 646c0...03a

Skrevet

Max fire timer pr dag. Jobber deltid og derfor er hunden lite alene.

Anonymous poster hash: 26403...6fb

Skrevet

Vi har tre hunder. To av dem er kjæledyr, den tredje er en arbeidshund (også kjæledyr da, men dette er en gjeterhund som er en uvurderlig arbeidskamerat). De to "kjæledyrene" er hjemme alene 8-9 timer hver dag. De har hundegård, blir luftet og får langtur i helgene. Arbeidshunden jobber morgen og kveld og bor ute i et hundehus og inne i fjøs. Den har kun en tanke i hodet, og det er jobb! Så lenge den får jobbe hver dag er den lykkelig. Turer får den en del av, selvsagt mer på sommer enn vinter, men dette er også arbeid, dvs gjeting. Tror den har en ganske så fantastisk liv.

Anonymous poster hash: 35446...252

Skrevet

det varrigjerer veldig. men hunden min går i hunde bhg 3 dager i uka og det letter veeeeldig på samvittigheten! jeg mener at mannen din har etngodt poeng!! enten en liten kamerat til, eller i hunde bhg x antall dager i uka. jeg hadde aldri verden hatt samvittighet til å la hunden være mye alene også i helgene.. hunder er flokk dyr, og er helt avhengi av kontakt med andre.

men, se om det finnes hunde bhg i nærheten av dere? det er en suuuuper løsning synes jeg :)

hunden min er veldig sjeldent hjemme alene i 9timer... han hadde sikkert taklet det han, men om han hadde trivdes med det? neppe!!

og gi hunden tur når dere kommer hjem!...

Skrevet

Han er hjemme 5,5 time (ungene kommer hjem kl.13.30) hver dag annenhver uke, og den neste uka jobber jeg kveld og kan være sammen med han hele dagen. Vi pleier å ta han med oss hvis vi skal ut med familien, om mulig. Han er 6mnd.

Anonymous poster hash: 46054...75b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...