Gå til innhold

Slanketabletter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvilken er best? Hvilken går man mest ned i vekt av?

Har fått resept på Xenical men er usikker på om jeg skal be om en annen?

Anonymous poster hash: 4e49c...17e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Imponerende at du har fått resept på noe som ikke finnes lenger.

Anonymous poster hash: 65ba8...f18

Skrevet

Interessant at det fortsatt står i felleskatalogen om det har gått ut?

Skrevet

Fastlegen sendte resept elektronisk til apoteket. Så da regner jeg med at det finnes.

Skrevet

Fra legemiddelhåndboken:

"Orlistat (virkstoffet) gir en vektreduksjon på 2–5 kg i forhold til personer som får placebo når begge gruppene følger livsstilsråd om kost og fysisk aktivitet. Personer som responderer med > 5 % vektreduksjon i de første 3 måneder får størst vekttap (opptil 14 % av kroppsvekten). Behandlingen bedrer risikofaktorer som LDL kolesterolnivå og reduserer forekomsten av diabetes.

Kostrådene består primært av å begrense energi- og fettinntaket. Det er viktig at man reduserer inntaket av energitette matvarer som margarin, smør, olje og majonesprodukter, fete kjøtt- og meieriprodukter, sjokolade og andre fete snacks, mens man øker inntaket av grønnsaker, frukt, helkornprodukter, magert kjøtt og fisk. Maksimalt 30 % av energien bør komme fra fett. Dette betyr at man ikke trenger å kutte ut alt fett i kosten, men de fleste må redusere mengden. Matinntaket bør fordeles på tre hovedmåltider. Hvis den overvektige får mesteparten av energioverskuddet fra sukker og energiholdig drikke, er det ikke indisert med orlistat."

Fettopptaket reduseres i tarmen, og du vil ha tilsvarende effekt av å redusere fettinntaket selv. Som det står vil du ikke få en effekt av disse tabletten dersom du spiser for mye av sukker og andre karbohydrater.

Hvordan andre slanketabletter virker vet jeg ikke, men du vil uansett gå mest ned i vekt ved å legge om kosten. For å finne ut andelen fett i kosten kan det være interessant å føre oversikt over kaloriinntaket en periode. Da vil du samtidig se bedre hva du spiser for mye av og det blir lettere å redusere der problemet ligger :)

Skrevet

Hm takk :-)

Flere med erfaring?

Skrevet

Det er bare Xenical/Allium som er på markedet nå, av de som har dokumentert effekt.

Reductil ble trukket for et par år siden.

Anonymous poster hash: f3ff6...b4a
Skrevet

Ok takk. Da får jeg ta ut Xenical om prøve :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...