Gå til innhold

Er mange av dere sykemeldte? Og evt hvorfor?

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på om det er mange her som er helt eller delvis sykemeldte, og hvorfor dere er det? Jeg jobber fullt nå, men vet ikke hvor lenge det går. Jeg vil stå i jobb så lenge som mulig, men kjenner på kroppen at det er veldig tungt. Jeg sover kjempedårlig på natta og føler jeg aldri får henta meg inn, mye vann i kroppen som er vondt i perioder, kynnere og vondt i magen og ryggen av å sitte/stå for mye på jobb - og generelt null energi. I tillegg var jeg mye plaga med magekatarr før jeg ble gravid, og jeg kjenner også symptomer på at dette så smått er på vei tilbake - noe jeg er livredd for, for det tar så lang tid å bli kvitt og påvirker allmenntilstanden så mye. Og jeg trenger jo virkelig å være i form etter at nurket har kommet også. Derfor lurer jeg på om jeg kanskje burde sykemelde meg helt eller delvis snart (er i uke 33 nå), men det er jo ikke det jeg egentlig vil, for jeg liker meg på jobb, og synes jobben får tiden til å gå fortere. 

Fortsetter under...

Har kroniske diagnoser innen astma og allergi som jeg normalt klarer å holde i sjakk, men som plutselig blir litt mer kompliserte i svangerskapene. I tillegg har jeg hatt tre svangerskap med hyperemesis langt uti andre, gjerne tredje trimester. Mye kynnere, legger mye på meg uten at vi helt vet hvorfor og får generelt mye problemer med det ene og det andre helsemessig.

Tåler altså graviditetene dårlig, legen foreslo faktisk adopsjon på et tidspunkt.

Men er normalt sett i superform utenom, både før og etter graviditetene, så legen ser meg kun som gravid og om barna har behov for å få sjekket noe....rare greier.

Akkurat som om noen går omkring i kroppen og slår av lyset på de fleste funksjoner i kroppen, en etter en...

Vært sykemeldt i tre av fire svangerskap.

Har akkurat startet på fødselspermisjonen min nå da, men har vært 100% sm fra uke 30. Og før den tid gradvis mer og mer, fra start på 50% sm i uke 19. Diagnose "hypertensjon i svangerskap", dette pga to tidligere svangerskapsforgiftninger. Har hjulpet meg masse denne gang da det har utviklet seg senere nå, i tilegg til at jeg har vært medisinert, gått til kontroller fra annenhver uke til ukentlig og nå tre ganger i uka samt endel ultralyder.

Annonse

Jeg ble fullt sykemeldt i går! årsak: Fare for prematur fødsel (som igjen kommer av at jeg har sykt mye kynnere, som de er redde kan over i premature rier). Viktig å ta det med ro og lytte til kroppen - og hva lege/JM har å si. Jeg syns ikke du skal presse deg unødig! Tenk på babyen og helsa di, dere har begge godt av at du slakker ned på tempoet når du har det slik. 

Lykke til da :)

Har jobbet fullt frem til permisjonsstart.

Hvorfor svare på denne tråden sa?

Anonymous poster hash: 1870c...1c0

Spm var "Er mange av dere sykemeldte? Og evt hvorfor?"

Svaret mitt er NEI, ikke alle er det.  Hadde tråden vært rettet direkte mot de sykmeldte hadde jeg ikke svart.  Som "Dere som ER sykmeldte" osv.

Get over it *oppgitt*

Er dere sykemeldte eller får dere svangerskapspenger. Jeg har gått på svangerskapspenger først 50 % og i uke 28 gikk jeg ut i 100 % dette fordi arbeidsplassen ikke kunne tilrettelegge for meg på jobben. Har en fysisk tung jobb og det fremkalte sterke kynnere som jeg måtte sette meg ned å puste meg igjennom. Hadde jeg hatt en kontor jobb så hadde jeg fremdeles vært i jobb.

Anonymous poster hash: 19119...f9b

Jeg ble 50% sm i uke 33, er nå i uke 35 og er blitt 50% sm frem til permisjon. Dette pga vond rygg og mye kynnere. Startet de to førse ukene med å "yte 50% i 100% av arbeidstiden", men legen mente nå at jeg kun bør jobbe 50% av tiden, og kjenner at det er MYE bedre.

Jeg har hele tiden vært fast bestemt på å være fullt på jobb helt frem til permisjon. Men det kom til et punkt der jeg kjente at hverken jeg eller den lille hadde noe godt av det. (Mye ståing, gåing og løfting på jobben)

Sliter også en del med å få sove på natten. Mye liv i magen her, så våkner mye, finner ingen god liggestilling og må opp på do ofte... Og det hjelper jo ikke akkurat :)

Det å være gradert sm er veldig "deilig", når en kjenner at kroppen egentlig ikke orker mer, men man øsker å holde seg på jobb så lenge som mulig. Som legen min sa: "det er nok ingen som nekter deg å jobbe mer enn 50% hvis det er dager du kjenner at du kan og vil det" (Man må bare passe på å melde ifra til NAV om det blir "mye" mer jobbing enn det man er gradert til, så de reduserer utbetaling til arbeidsgiver)

Annonse

Var 100 % sykemeldt fra uke 8 til 14 med ekstrem kvalme og oppkast. Ble deretter sykemeldt 20 % fra uke 20 pga bekkenløsning med gangvansker. Deretter 40 % sykemeldt fra uke 27 med samme årsak. Går ut i permisjon neste uke. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...