Gå til innhold

Bli kvitt mørke tanker på egenhånd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sliter sånn med mørke tanker. Særlig om nettene. Syns alt er svart og fatter ikke meningen med livet. Har mann og hus og tre flotte barn men blir aldri fornøyd. Lurer på hvor mange paracet som må til for å ende alt eller hvor lett det er å svinge bilen i fjellveggen. Kommer ikke til å gjøre det, men syns det er fælt å ha sånne tanker. Selvtilliten er på bunn og kan ikke fatte at noen gidder være med meg. Har en veldig god venninne som vet alt dette...og nå gjør jeg det jeg kan for å drive henne vekk så hun skal slippe meg. Er redd hun ikke orker mer men samtidig vil jeg hun skal få slippe. Tenker ungene og fortjener bedre.

Jeg er over førti og burde fikse livet men jeg gjør det ikke! Fader så idiotisk.

Kan dette fikses selv? Bare å bestemme seg kanskje? Men jeg greier det ikke :-(

Anonymous poster hash: 4305b...3f8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skriv en liste over det du kan sepå som positivt, hva din rolle er i familien og i livet, og se på den lista når du føler deg trist.

F.eks at det kun er du som kan være mammaen til barna dine, ingen andre kan være det.

Anonymous poster hash: 532eb...fc3

Skrevet

Jeg har hatt det sånn i alle år, men nå har ting endelig begynt å bli bedre:) og det har jeg klart helt på egen hånd... Det er ikke bare å bestemme seg for å slutte å være så negativ eller ha mørke tanker. 

Det eneste som har hjulpet meg er å trene kjempe hardt annen hver dag, både styrke og kondisjon! ikke pga. vekt, men man føler seg mye sterkere, man føler man har selvdisiplin og man får mer energi. det som jeg synes var det verste med mørke tanker er at det blir altoppslukende, og man blir litt tiltaksløs og får redusert energi! De første ukene ble jeg utslitt og skjønte ikke hvordan noen kunne mene at trening gir mer energi, men når jeg kom over den kneika er det helt fantastisk! Etter trening har jeg en god følelse, og ser løsninger snarere enn problemer. 

Jeg begynte ikke å trene fordi jeg trodde det ville ha noen effekt på mitt mørke sinn, men det var den beste bi-effekten:) de mørke tankene kommer fortsatt snikende innemellom, men istedet for hver dag og særlig på kveldene og nettene så er det kanskje bare en kveld i uka hvor jeg kan bli litt nede. og det er et helt nytt liv for min del iallefall. når jeg er nede så er jeg nå i stand til å akseptere det og jeg vet at imorgen blir alt bedre igjen, og da er det ikke verre enn at jeg takler en sånn kveld helt bra:) for nå vet jeg jo at det kommer så mange andre flotte dager:)

Anonymous poster hash: 5cae9...f6a
Skrevet

Takk for fine svar. Jeg håper dette går an å komme utav...jeg tror det jo egentlig da, jeg syns bare det blir mørkere og mørkere alt og det skremmer meg.

HI

Anonymous poster hash: 4305b...3f8

Skrevet

Men vil du ikke heller snakke med noen som kan hjelpe deg med de dumme tankene? :)

Skrevet

Det beste er kanskje å få hjelp fra noen utenfra ditt eget hode, men det er også svært mye du kan gjøre på egen hånd. :)

Først og fremst:

Kun for å sette det i perspektiv; Husk at det er noen som tar selvmord i gjennomsnitt omtrent hvert minutt fordelt på hele verden, svært mange av disse også i Norge, noe som indikerer at det generelt er tøft å være menneske, og at du er ikke alene om å ha perioder med mørke tanker. Dette er alvorlig, og vi bør prøve å hjelpe hverandre ut av disse fallgropene som mørke tanker kan lokke oss ned i.

Deretter: Hver gang du føler at de mørke tankene kommer og tar overhånd, så retter du deg fysisk opp, strekker ryggen din og hodet ditt oppover, sier 'Stopp', og bytter bestemt ut tankene med noe annet, som når du vifter vekk mygg, for eksempel. Du ville jo ikke bare ha tafatt befunnet deg i en myggsverm, vil jeg anta, og mørke tanker er like plagsomt, så derfor må du fysisk foreta deg noe for å vifte dem vekk.

Så, når du har rettet deg opp i ryggen: Skaff deg ett mantra. Si til deg selv jevnlig at du er sterk, eller gjenta et mål du har. Finn en kort setning, ca tre ord, som fyller deg med enten styrke eller stolthet. Dette bruker du til å få overtaket på disse tankene som er totalt ubrukelige. Bruk ord som er nyttige for deg, som "Jeg kan", "jeg vil", "jeg er ...". Eller lignende.

Hjelper ikke dette deg litt på vei, så bør du snakke med fastlegen din.

Husk at hjernen din også trenger nok søvn, for ved søvnmangel så tar negativ tankegang over for den positive, og vi blir mindre løsningsorienterte. Og videre, med fysisk lett bevegelse, så øker du også blodgjennomstrømning i kroppen, noe som frigjør mer hyggelige hormoner i oss.

Ønsker deg lykke til med å ta styringen på tankene dine. :)

Anonymous poster hash: c54cd...86a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...