Gå til innhold

Uventet gravid med nr 4 - hva gjør vi?

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Vi har fra før tre barn der eldste blir tolv i år og yngste er akkurat fylt seks år. Hadde vel egentlig tenkt at vi nå var forbi kneiken ift småbarn. Minste begynner på skolen til høsten, men så fikk vi oss en overraskelse!!! Vi var gravid. Jeg blir 38 år denne sommeren og tenker litt på om jeg er for gammel, på risiko? Hvordan vil dette påvirke familielivet vårt fremover ? Økonomisk er det ikke noe problem å få et barn til, men tenker mer på hvordan dette vil påvirke de tre andre og vårt forhold fremover. Vi vil jo være 50 når denne er 11-12 år. Er det noen som har erfaringer med noe tilsvarende som kan gi oss et inntrykk av hvordan det kan være? Er foreløpig usikker på hva vi skal gjøre. Er vi klar for dette?

Anonymous poster hash: 5173f...16c

Anonymous poster hash: 5173f...16c

Fortsetter under...

Gratulerer med spiren! Som jeg leser det så har der mulighet til å få et barn til. Men det er deres valg.

Når det gjelder søsknene er det ingen grunn til bekymring, de kommer til å ta dette bra, de er jo vant til å være en av flere. Alderen deres ser jeg heller ingen grunn til bekymring, dere er bare ungdommene i forhold til oss feks.

Jeg er en av seks søsken, og synes det var stor stas hver gang jeg fikk søsken selv da jeg var i tenårene. Søsknene mine er noe av det viktigeste i livet mitt!

Selv er jeg nå meget uplanlagt gravid med nr fem. 28+4 i dag. Vi hadde alderen som argument bla da jeg skrev under avbrudd. Han er 51 og jeg 41 straks. Vi var veldig ferdig med småbarnsperioden. Og økonomisk blir det også tøft. Men jeg klarte ikke gjennomføre det å fjerne, så nå blir vi foreldre til ei jente midt i juli, og alle gleder seg, dette skal vi klare!

Lykke til med valget! Klem

Hei,

Jeg venter nr 4 i desember. Helt uventet. Vi har valgt å beholde, men det var absolutt ikke et selvfølgelig valg. Tenker også på hvordan dette kommer til å påvirke familielivet. De andre er så pass store at vi følte at endelig hadde vi tid til oss selv og egne interesser igjen. Vi føler oss ikke akkurat klare, men det gjorde vi for så vidt ikke med de andre heller ;) Ungene blir nok bare glade de. Eldstemann har en kompis som akkurat har blitt storebror, og han har flere ganger uttrykkt at det kunne han også tenke seg.

Vi har fra før tre barn der eldste blir tolv i år og yngste er akkurat fylt seks år. Hadde vel egentlig tenkt at vi nå var forbi kneiken ift småbarn. Minste begynner på skolen til høsten, men så fikk vi oss en overraskelse!!! Vi var gravid. Jeg blir 38 år denne sommeren og tenker litt på om jeg er for gammel, på risiko? Hvordan vil dette påvirke familielivet vårt fremover ? Økonomisk er det ikke noe problem å få et barn til, men tenker mer på hvordan dette vil påvirke de tre andre og vårt forhold fremover. Vi vil jo være 50 når denne er 11-12 år. Er det noen som har erfaringer med noe tilsvarende som kan gi oss et inntrykk av hvordan det kan være? Er foreløpig usikker på hva vi skal gjøre. Er vi klar for dette?Anonymous poster hash: 5173f...16c Anonymous poster hash: 5173f...16c

Jeg er også uplanlagt gravid, er 20+0 i dag. Jeg er 44 og mannen min fyller 52 før ungen kommer. Vi har to jenter, eldste blir 13 før babyen kommer og minsten fyller 6 år et par uker etter fødselen. Vi var ganske ferdig med småbarn og følte vår familie var komplett. Så skjer dette. Abort var aldri noe løsning for oss, men det har tatt fram til nå å akseptere dette. Eldste jente gleder seg enormt mye, noe jeg synes er kjempekoselig, mens minsten har vi ikke fortalt enda. (Tror hun vil synes det er stas siden hun er litt sjalu at hennes bestevenninne fikk en lillebror i fjor, og det vil min også ha :-).

Vi var bekymret for kromosomfeil pga alderen vår, og jeg ble tilbudt morkakeprøve. Jeg takket ja, jeg ville hoppet over duo-test uansett da jeg måtte ha sikkert svar. Heldigvis er vårt barn kromosomfrisk. Ordinær ul fant heller ikke noe galt.

Økonomisk blir dette en utfordring for oss, jeg jobber kun 20%, og mannen min er sykepleier. Men vi regner med at dette går greit. Jeg har vogna fortsatt, sprinkelseng får vi låne, jentetøy har jeg spart på (ikke alt, men nok) og om det er gutt får jeg arve fra min bestevenninne.

Vi tenker at dette vil holde oss unge i sinne, hvis ikke i kroppen. Å bli 50 år gammel og mor til en førsteklassing høres rart ut, men jeg er ikke den første og blir nok ikke den siste. :-) Blir gøy dette, selv om dette var ikke i planen!

Lykke til!

Hahaha, ser vi er flere!

Vi er også uplanlagt gravide med nr 4. Vurderte veldig sterkt abort, men valgte til slutt å beholde.

Kjenner at vi ikke er overbegeistret for ny babytid og våkenetter, endelig var minsten vår to år og vi skulle få litt stabile netter og bedre tid....

Men ser også at det er mange fine fordeler og at det helt sikkert blir veldig greit etterhvert.

Du skal se at selv om det ser helt elendig ut med timing, hus, bil og alt mulig - så løser det meste seg om det får litt tid.

Vi får vel alle opprette en tråd etterpå med temaet "klippe strengen, spiral, kondom eller helst alle tre samtidig" hahaha

Annonse

Her er det også uplanlagt graviditet og har kjent på følelsen av det å ikke ville starte på nytt, med to store barn fra før. Jeg er 35 og venter nr. 3 i juli. Følelsene er fortsatt litt sånn "vil vi klare dette" da eldstemann er ganske krevende til tider. Men det var aldri aktuelt å ta det bort for det. Nå er det bare å sende mannen til "klipping" tenker jeg!

Hei jeg er 39 blir 40 i år og mannen er 47 og vi var også ferdig med småbarntiden men nei da en liten spire på vei . Var veldig usikker 2 tøffe mnd, men vi valet å beholde så da får vi nr 5 i august. God spredning på alder hos oss fra 20 til en nyfødt da i aug. :)) lykke til detter går bra :))

• 4 uker senere...

Jeg blir 38 i år, og vi venter nr 4. Et like godt planlagt barn som de andre! Eldstejenta er nesten 5,5 år når 4.mann kommer, så disse har kommet tett! Jeg har aldri tenkt så mye på at jeg begynner å bli gammel, jeg føler meg som 20 enda!! Og ungene tror jeg kommer til å hjelpe å holde oss unge lenge enda:) Har man lyst, så tror jeg ikke alderen bør stoppe familieforøkelse:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...