Gå til innhold

Kan jeg ( vi :)) spise spekemat som er varmebehandlet?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Annonse

Dette er direkte feil, anonym. Og jeg blir helt nervøs når det skrives og sies av mange her inne (ikke denne tråden men andre).

Det er ikke meningen å virke krass, men det er abort eller misdannelser som kan bli konsekvens. Nå har jo det ofte en tendens til å gå bra. Det er jo ikje listeria eller toksmo i alt. Men det et en risiko og det er viktig at man er klar over - om man skulle velge å ta sjansen likevel. Når man steker det godt i ovnen så er det ikke en risiko - og det som er skrevet her er helt rett.

For å kommentere på det du har hørt; Du kan spise pakket kjøttpålegg så lenge det er nyåpnet og godt innenfor holdbarhetsdato (det refereres da til feks kokt skinke eller lignende). Listeria kan utvikle seg i dette om det blir liggende lenge selv om det er små verdier i det det sendes fra slakteriene. Derfor sier man at man ikke skal la det ligge lenge i kjøleskapet og at man skal velge pakker som er lenge til går ut på dato.

Når det gjelder all spekemat inkludert salami så må du varmebehandle den først: listeria dør kun ved dette. Toksmoplasmose som også kan forekomme i spekemat vil dø av frysning eller varmebehandlimg. Det går som oftest bra, men en kvinne mistet tvillinger for noen år siden (var i siste trimester).

http://www.matportalen.no/rad_til_spesielle_grupper/tema/gravide/listeria_og_toxoplasma_kan_skade_fosteret

http://www.forskning.no/artikler/2008/november/201964

Og for The record; jeg er sugen på serranoskinke selv når formen får en opptur... I dag har jeg tenkt på at det burde ha vært på menyen i morgen... Sukk. Men neste 17. Mai er det helt sikkert at jeg skal ha det!!! 😄 faktisk rett etter at jeg har født så skal jeg ha det.

Ja, da er det rart legen sier at man kan spise det om det legges i fryseren først. Og selvfølgelig ikke åpnet først, men kun spises samme dag når man åpner den.

Dette får jeg sjekke mer ut. Er så kjedelig og være helt hysterisk på dette med mat også. Har snakket med flere om dette. Og de har ikke visst at man ikke kan spise spekemat engang. Så dette må til buns!

Anonymous poster hash: c9d6e...8fb

Se på linkene jeg satt i innlegget over. Der står det en del. 😊

Ja, helt enig med deg at det ikke er hverken bra eller noe ok å bli helt hysterisk på maten. Det er jo faktisk viktig at man får en bra og variert kosthold og har litt matglede også. 😄

Selv sliter jeg med skikkelig kvalme så jeg spiser og drikker det jeg klarer om dagen.

Men utenom å passe litt mer på renhold og vasking av frukt/ grønnsaker og ligge unna spekemat og muggostet så kjenner jeg ikke på at jeg gjør noen offer (på de dagene formen hadde gitt meg lyst på det). Jeg tror det kan være mye usikkerhet som gjør at mange faktisk lurer på hva de kan spise og når man blir usikker så er jo alt litt skummelt og innbyr kanskje ikke til å spise noe som helst. Har flere venninner som ikke trodde de kunne spise jordbær feks, og det er jo ikke rett (hvis du er superallergisk så kan det kanskje lurt å droppe det når du ammer men det har ikke noen betydning for graviditet). Det meste er greit. Heldigvis. 😄

Ja, leste på linken nå :)

Ja, selv må jeg også bare spise det jeg har lyst på siden jeg er så dårlig om dagen. Kjenner godt til den.

Blir fort sånn at man blir redd for hva som kan spises eller ikke. Jordbær er NAM og det spiser jeg mye av om dagen. Kun hørt at man ikke skal spise det i amme tiden for da kan barnet lett få vondt i magen. Men dette også vet jeg ikke med 100% sikkerhet :)

Lykke til videre i svangerskapet !

Ja, leste på linken nå :)

Ja, selv må jeg også bare spise det jeg har lyst på siden jeg er så dårlig om dagen. Kjenner godt til den.

Blir fort sånn at man blir redd for hva som kan spises eller ikke. Jordbær er NAM og det spiser jeg mye av om dagen. Kun hørt at man ikke skal spise det i amme tiden for da kan barnet lett få vondt i magen. Men dette også vet jeg ikke med 100% sikkerhet :)

Lykke til videre i svangerskapet !

Takk i like måte. Du kan spise jordbær mens du ammer. Med mindre du har veldig mye allergi i familien. Da sier de at det kan være greit å styre unna for "sikkerhets skyld". Men når jeg ammet sist så hadde de ikke klart å konstatere sammenheng mellom de som er utsatt for allergi og jordbær som trigger. Men de sa som sagt for sikkerhets skyld da det muligens kan trigger allergi hvis man er ekstra disponert for det. Men for folk flest er det ok. Vi har bare helt normal familiehistorikk så jeg har spist jordbær. Mine to barn har ikke vært plaget med noen allergier så langt (3 og 6 år) heller.

Og nå er jordbær en av mine redninger. Er litt syrlig og fresht så det er en av tingene som går ned! Hurra! 😄

Har jobbet med mat siden jeg var ferdig student så jeg er kanskje litt over snitt interessert. 😝

Annonse

Ja, hvis de bare er pastaurisert og ikke glasset har stått åpent for lenge. Da kan du spise feta. Har jobbet med ost så det er jeg ganske god på. 😊

Se link under også:

http://www.melk.no/helse-og-livsstil/gravid-og-amming/graviditet-og-ost/

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...