Gå til innhold

Dere som er kunder og butikkmedarbeidere

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Butikkansatte som ser kunden, smiler og er hyggelig. Har kunnskap om alt i butikken. Vise kunden vei hvis den ikke finner varen (ikke peke).

Mersalg er en del av yrket så der slipper ingen av mine ansatte unna.

Anonymous poster hash: 128c4...3c2

Jeg hater mersalg og kjøper av prinsipp aldri det som blir foreslått når jeg står ved disken for å betale. Cubus og vita er typiske eksempler på dette. "Vi har tilbud på solkremer denne uken" - veldig fristende å svare "ååå så det er derfor dere har reklameplakater for det??".

Jeg synes ekspeditørene virker dumme når de "tipser" om tilbud som er veldig åpenlyse!

Anonymous poster hash: 7de82...3e7

Hater peking når jeg spør etter ting. Som regel vet jeg at det er borto der et sted, det er resten jeg ikke vet.

Mersalg gjør meg ingenting så lenge det er relevant i forhold til det jeg kjøper.

Jeg trenger f.eks ikke nye sokker når jeg kjøper mascara....

Driver selv butikk og lever selvfølgelig etter dette ovenfor mine kunder.

Jeg irriterer meg over mersalg. Dvs mersalg på autopilot av typen som nevnes over. Hadde jeg vært ute etter solkrem på tilbud hadde jeg tatt det med til kassen.

Også typiske parfymeridamer som er litt sånn nedlatende og bedrevitende. Ofte gir de også dårlige råd fordi de har sine ting de skal pushe. Jeg har faste produkter som hudpleieren har anbefalt og som virker, så trenger ikke overtales til å kjøpe noe annet fordi det er en kampanje.

Men butikkmedarbeidere som smiler, hilser (selvfølgeligheter skulle man tro) og som hjelper med det man faktisk spør om, de får absolutt nytt besøk av meg.

Anonymous poster hash: 65108...d98

jeg tror butikkeedarbeidere ofte undervurderer effekten av god service! som kunde handler jeg myye mer og oftere i butikker hvor personellet tar seg tid til meg og hører etter hva jeg er ute etter. derfor har jeg sluttet å handle på kjedebutikkene for der er servicen som regel elendig! 

Anonymous poster hash: a2ed8...996

Annonse

Gjest ronja røverdatter

Relevant mersalg er ok, synes jeg.  Det skulle kanskje flere vært flinkere.  Dvs. mersalg av produkter som hører sammen med det jeg kjøper.  Som en sier her, jeg trenger ikke sokker når jeg skal kjøpe mascara.  Men jeg kan gjerne bli spurt om jeg trenger skokrem når jeg kjøper sko, eller bli tipset om noe som passer til det jeg har kjøpt.  Spør gjerne om jeg trenger makeupfjerner når jeg kjøper mascara eller lipliner når jeg kjøper leppestift.  

Ellers ønsker jeg meg oppmerksomme butikkmedarbeidere som ser meg når jeg kommer inn, eller i de minste mens jeg er i butikken, som spør om jeg trenger hjelp og som holder seg på passelig avstand om jeg ikke trenger det.  Og ikke minst, det som det mangler mest av for tiden, synes jeg: folk som kan jobben sin og kjenner til produktene de selger.  

God service er å få innfridd forventningene sine, og gjerne litt til.

Derfor er god service noe helt annet på H&M enn på Vinmonopolet. På H&M går man inn med forventningen at dette er en selvbetjeningsbutikk hvor det står en tyggegummityggende blondine bak kassa og tar imot penger, derfor blir man positivt overrasket og sitter igjen med en inntrykk at god service bare fordi den ansatte sa hei når du kom, smiler og sier ha en god dag når du går. Går du inn på Vinmonopolet forventer du kunnskap og skikkelig oppfølging, der er det mye vanskeligere å innfri forventningen din for de ansatte.

Det du må tenke på er hva slags forventninger kunden har når de kommer inn i din butikk, også må du innfri disse. Første bud er blikkontakt, hei og et smil, kunden skal vite at de har blitt lagt merke til når de kommer inn i butikken. Så må du ta kontakt, og her kommer menneskekunnskapene inn, for du må være menneskekjenner for å vite hvordan du skal henvende deg til de forskjellige kundene. Noen kunder er livredde for pushy selgere, noen blir irritert om du stiller dem noen spørsmål, mens andre igjen forventer at du skal ta kontakt og stille akkurat de riktige spørmålene for å dekke deres behov.

Mersalg kommer man ikke unna, det har kommet for å bli. De aller fleste butikker i dag er kjedebutikker, og dette blir det ført statistikk på. Ta f.eks nevnte Cubus og de svarte sokkene, hele kjeden Cubus ser på antall solgte sokker i en uke også har de sokker som mersalgsprodukt uten etter og ser hvor mange sokker de solgte da i forhold til uken før... Forskjellen er så betydelig at det utgjør enorme pengesummer for kjeden, så mersalg har blitt en del av butikkdriften. Det er  ikke lenger frivillig for en butikkansatt og nevne ukens mersalgsprodukt, det er de pålagt i arbeidsinnstruksen sin. Som kunde sier jeg derfor med et smil nei takk når jeg blir tilbudt noe ved kassen, kunne ikke falle meg inn å bli irritert, den ansatte har ikke noe valg her.

Anonymous poster hash: 919da...d4b

Jeg jobber i skobutikk, og sjefen vil jo gjerne at vi skal selge mer, så det er stort fokus på mersalg.

I skobutikk går det jo ofte av seg selv dersom man trenger hælkappe osv, og det merker man jo fort selv når man prøver skoen.

I kassen når jeg slår inn varene bruker jeg til slutt å spørre om det er noe mer de trenger, og innimellom kommer jeg med forslag om sommersåle som trekker til seg fukt og er fine å bruke i stoffsko man går barføtt i. Har aldri opplevd kunder som har virket irritert på meg for det :)

Anonymous poster hash: 0e432...b45

Jeg jobber også i skobutikk, og hos oss er det en selvfølge å anbefale riktig type skopleie til de skoene kundene kjøper. Rett og slett fordi vi vil at kunden skal ha en sko lengst mulig, og at den skal se pen ut lengst mulig. 

Det er forskjell på produktene man bruker på syntetsko og skinnsko, det er det viktig for oss at vi opplyser kundene om, både fordi feil behandling av skoene av og til fører til at de vil klage, og vi vil helst unngå at de gjør feil som fører til ødelagte sko siden de da ikke får gjennomslag for klagen. 

Derimot, om VI anbefaler feil type produkt til skoen og den blir flekkete (det skal jo egentlig ikke skje, men ikke alle ekstrahjelpene er like nøye), så bytter vi skoen uten spørsmål. 

Anonymous poster hash: c15e3...442

Det er irriterende å stå i kø for å betale og det er bare en i kassa, samtidig som det kan være flere ansatte som rydder eller stabler varer i nærheten. Alle ansatte skulle vært grilla på at er det kunder i kø så er disse første prioritet. Man kan t.o.m se daglig leder stå og arbeide med andre ting mens flere kunder står og venter for å få betalt. Kundene er det viktigste, uten kunder, ingen butikk.

Anonymous poster hash: 6b6d6...7f4

Hater mersalg og sier konsekvent nei. Kjøper f.eks babyklær og så prøver de å selge med sokker for voksne. Kan ikke fatte at noen faktisk kjøper det. Kundebehandlere som taster på telefonen istedet for å hjelpe ender med at jeg sender mail til kjeden/butikksjef. Dårlig hygiene bak ferskvaredisken (skrekkeksemplet var en ung jente med langt hår hos Meny som brukte sine egne fingre til å hente opp mat fra en av bakkene som skulle inn i kjøledisken og deretter puttet maten i munnen sin (personale i ferskvaredisken bør ikke synlig spise av maten de selger) og så uten å desinfisere fingrene hentet en fiskekake til meg og la i pose (brukte riktignok en klype, men da var jo klypen skitten-æsj):

Anonymous poster hash: 8eec5...5c0

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...