Gå til innhold

Sammenligne festdrakt med bunad

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er visst mange som tror at en festdrakt er en bunad. Men det stemmer altså ikke! En bunad er skikkelig tradisjonsrikt håndarbeid (med mindre man bestiller fra kina). Man har bunad fra stedet mor er fra.

En festdrakt kan man kjøpe i de fleste barnebutikker. Disse er rimelige i pris, og har ikke samme kvalitet, tradisjon, tilhørighet.

Jeg har ingenting i mot festdrakter. Men jeg syns det blir feil å sammenligne en festdrakt med bunad.

Anonymous poster hash: 186a2...24d

Fortsetter under...

Skrevet

Sant nok. Men jeg tror de fleste feier det under samme kam.

Selv butikkene reklamerer med barnebunader, selv om det er festdrakt.

Blir som at alle tror en kamel har én pukkel fordi røyken camel har en dromedar som maskott.

Anonymous poster hash: 0337b...694

Skrevet

Festdrakt kan man også få sydd hos bunadsbutikker og de kan koste 30 000,- og noen av de er det laget sølv til og de er sydd slik som bunader.De man får kjøpt på postordre eller i vanlige klesbutikker er ikke det samme.

Skrevet

Festdrakt kan man også få sydd hos bunadsbutikker og de kan koste 30 000,- og noen av de er det laget sølv til og de er sydd slik som bunader.De man får kjøpt på postordre eller i vanlige klesbutikker er ikke det samme.

Godt poeng. Noen byer har festdrakter og ikke bunad. Men de er like dyre.

Anonymous poster hash: 186a2...24d

Skrevet

Problemet er at de fleste deler det i to kategorier; bunad eller sparkjøpfestdrakt. Når sannheten er at det faktisk finnes drakter som koster det dobbelte av enkelte bunader og skapes med delikat håndsøm. 

Frem til 60-tallet ble det gjort mye for å bevare drakt og klestradisjoner og det var et eget råd som godkjente mønster og drakter. Det er i all hovedsak disse draktene som i dag betegnes som bunader. En del drakter var under utvikling da, men kom aldri med i siste vurdering, av ulike årsaker. Drakttradisjonene kan altså være like gamle og tuftet på de samme tradisjoner, men de er pr def ikke bunader. Et eksempel er Senjadrakten som ikke kan definers som en bunad, men det er en drakt med lange tradisjoner, og svært bestemte bruksområder/godkjenninger. Det er eget sølv til, og svært strengt i forhold til strømper, sko osv. En ny Senjadrakt koster i dag, med skjorte, sølv og cepe omlag 35.000. Den broderes og monteres for hånd. Mønster er hentet fra faunaen på Senja (bla myrull, tettegress og multer på stakken) og fra gamle drakttradisjoner på Senja(mønsteret i forkleet). Denne var offisielt ferdig utviklet i 1978. (mamma og søsteren sydde sine flere år tidligere, og de er helt etter dagens reglement/standard. Materialer er lin til skjorte, klede til drakten, mønsterstrikkede strømper til herre (ull), tvinna blank bomull til forkle. Strømper i naturhvit eller mørk brun, og understakken er i naturhvit natursilke. Syes på mål. 

Samme år som Senjadrakten var offisielt ferdig, i 1978 ble Bardu-og Målselvbunaden godkjent som bunad, etter omlag 30 års arbeid med å utvikle den og få den godkjent. Siden Bardu og Målselv har vært bebodd i svært kort tid ble inspirasjon i hovedsak hentet fra Østerdalen, Oppdal og Gudbrandsdalen. Mindre lokal tilknytning enn Senjadrakten altså, men denne ble godkjent fordi inspirasjon er hentet utelukkende fra drakttradisjon, og ikke fra faunaen (som har vært et kriterie). En ny Bardu- og Målselvbunad koster i dag Rundt 35.000 med trøye, sølv og skjorte. Materialer er klede, evt vevd spelsau, skjorta skal være i lin. Syes på mål. 

Også har vi div maskinsydde kjoler i sateng og lavkvalitets bomull som rett nok kan både være pene, dekorative og hensiktsmessige til sitt bruk. Men de kan ikke kalles bunad, rett nok. Og bruken av begrepet festdrakt er forvirrende for de aller fleste ser det ut til. For det er ikke slik at man enten har en bunad til 40.000 eller har en festdrakt til en tusenlapp. Mellomtingen finnes og jeg bærer min Senjadrakt med minst like stor stolthet som når jeg hadde Bardu-og Målselvbunad. 

God 17-mai og konfirmasjonstid til dere alle, uansett påkledning ;-) 

Skrevet

Og jeg har Silje Festdrakt og veldig glad i den :)

Annonse

Skrevet

Hva er forskjellen liksom? Kjole er kjole, drakt er drakt, gulost er gulost..

Bunaden er ikke nødvendigvis penere enn penkjoler eøler festdrakter bare fordi den koster mer penger, jeg ser ikke en annen grunn til å være så opptatt av forskjellene enn denne: du har brukt masse penger på en bunad, du trodde at det var flottere enn penkjole og festdrakt, men tok feil og er nå sur for det og gjør et desperat forsøk på internettfora på å heve bunadens status. Siden det var årsaken til at du kjøpte bunaden. Status.

Jeg har sett mange slike tråder i det siste ;)

Anonymous poster hash: 8c378...a58

Skrevet

Bunaden er ikke nødvendigvis penere enn penkjoler eøler festdrakter bare fordi den koster mer penger, jeg ser ikke en annen grunn til å være så opptatt av forskjellene enn denne: du har brukt masse penger på en bunad, du trodde at det var flottere enn penkjole og festdrakt, men tok feil og er nå sur for det og gjør et desperat forsøk på internettfora på å heve bunadens status. Siden det var årsaken til at du kjøpte bunaden. Status.

Feil. Tradisjon. 

Skrevet

Jeg har vestlandsdrakten da jeg er fra et sted som ikke har egen bunad. Synes den er like god som enhver bunad. Kostet like mye som en bunad gjorde den og.

Anonymous poster hash: b9943...f4a

Skrevet

Om jeg vil kalle min og barnas festdrakt for bunad så gjør jeg det. Hva andre mener om det bryr meg lite. Hva så om det er en festdrakt eller en bunad liksom? How cares!

Anonymous poster hash: 0ce50...c21

Skrevet

Jeg tror mange (inkludert meg selv) reagerer når noen kaller draktene fra sparkjøp for bunad. Når man tenker på bunader, så er det nok mange som ikke vet om en skikkelig festdrakt er bunad elle festdrakt. For kvaliteten og håndarbeidet er det samme.

Sparkjøp, name it draktene osv er greie nok de. Men de er likevel ikke noe mer enn et pent antrekk.

Skrevet

Feil. Tradisjon.
Kan du utdype den?

For noen kan det være tradisjon med festdrakt. Les over.

Det riktige ordet på disse bunadene er vel folkedrakter. Tatt fra wikipedia:

"Bunad er et nyord som fra det 20. århundre har blitt brukt om flere typer klesdrakter i Norge. I faglig forstand brukes begrepet om moderne, historiserende festdrakter, for det meste konstruert i første halvdel av 1900-tallet og løst basert på tradisjon. Disse festdraktene er inspirert av folkedrakter, det vil si tradisjonelle klesplagg brukt av bondebefolkningen i deler av Norge på 17–1800-tallet."

Skrevet

Feil. Tradisjon.
Kan du utdype den?

"Bunad er et nyord som fra det 20. århundre har blitt brukt om flere typer klesdrakter i Norge. I faglig forstand brukes begrepet om moderne, historiserende festdrakter, for det meste konstruert i første halvdel av 1900-tallet og løst basert på tradisjon. Disse festdraktene er inspirert av folkedrakter, det vil si tradisjonelle klesplagg brukt av bondebefolkningen i deler av Norge på 17–1800-tallet."

Utdype? Virkelig? 

Du påstår i ditt innlegg at jeg kjøpte bunad pga status. Det gjorde jeg ikke. Min bunad ble overrakt meg til min konfirmasjon, etter mange, mange års tradisjon fra min fars familie med å gi bunad som konfirmasjonsgave. Hverken jeg eller min farsfamilie ser på det som status å ha bunad, det er tradisjon. Jeg har (som skrevet over) ikke lengre bunad, men drakt som jeg har arvet. Og jeg er like forbanna stolt av den som jeg var av bunaden når jeg hadde den. Men drakten føler jeg sterkere tilknytning til, den betyr mer for meg (det er min mor som har brodert og min tante har montert den) og jeg føler meg både flottere og mer "hjemme" i den. Heller ikke det har med status å gjøre.

Derfor skrev jeg "Feil. Tradisjon." som svar til din påstand om at jeg hadde kjøpt bunad pga status. Ok? :) 

Annonse

Skrevet

Feil. Tradisjon.
Kan du utdype den?

Utdype? Virkelig? 

Du påstår i ditt innlegg at jeg kjøpte bunad pga status. Det gjorde jeg ikke. Min bunad ble overrakt meg til min konfirmasjon, etter mange, mange års tradisjon fra min fars familie med å gi bunad som konfirmasjonsgave. Hverken jeg eller min farsfamilie ser på det som status å ha bunad, det er tradisjon. Jeg har (som skrevet over) ikke lengre bunad, men drakt som jeg har arvet. Og jeg er like forbanna stolt av den som jeg var av bunaden når jeg hadde den. Men drakten føler jeg sterkere tilknytning til, den betyr mer for meg (det er min mor som har brodert og min tante har montert den) og jeg føler meg både flottere og mer "hjemme" i den. Heller ikke det har med status å gjøre.

Derfor skrev jeg "Feil. Tradisjon." som svar til din påstand om at jeg hadde kjøpt bunad pga status. Ok? :)

Hun påstår jo ikke at du har kjøpt bunad pga status. Siden hun ikke har sitert deg, så regner jeg med at hun har svart hi, som ikke er deg vel?

Anonymous poster hash: 32b66...451

Skrevet

Feil. Tradisjon.
Kan du utdype den?

Utdype? Virkelig?

Hun påstår jo ikke at du har kjøpt bunad pga status. Siden hun ikke har sitert deg, så regner jeg med at hun har svart hi, som ikke er deg vel?

Anonymous poster hash: 32b66...451

Jeg leser det som en generell påstand om at alle som har anskaffet bunad gjør det pga status. Og det har jeg vel egentlig aldri hørt om at noen gjør. Folk anskaffer bunad eller drakt utfra ønsket om å vise tilhørighet, tradisjon og historie, i tillegg til at det er svært anvendelige plagg som kan brukes i enhver festsammenheng (galla inkludert). Men det gjelder (selvsagt) ikke masseproduserte festdrakter, de dekker et litt annet behov. Men heller ikke de anskaffes for å vise status.

Skrevet

Vel, tror nok de aller, aller fleste er fullstendig klar over forskjellen ;) Men det virker til at det er de som har bunad som blir dødelig fornærmet når man kaller en festdrakt for bunad.

Er det så ille da, om man omtaler barnas festdrakter for bunad? (Jada, er klar over at det finnes festdrakt til voksne og, både dyrt og billig)

Skrevet

Jeg skjønner seriøst ikke problemet jeg altså.

Jeg har nordlandsbunaden, den er lett å kjenne igjen for de fleste og alle vet at det er en bunad. At andre kaller sin drakt fra sparkjøp for bunad er da ikke noe problem for meg, min nordlandsbunad blir da ikke noe mindre verdt for det...

At datteren min kaller sin drakt som er kjøpt på Bare Barn butikken for bunad gjør da heller ikke nordlandsbunaden til hennes kusine noe mindre verdt. Alle, absolutt alle, ser forskjell på dem, og det er ikke sånn at min datter drar nordlandsbunaden til sin kusine ned i sølen ved å kalle sin festdrakt for bunad.

Hvor hårsår skal man tillate seg å bli egentlig?

En masseprodusert drakt fra Sparkjøp skiller seg ut fra en håndbrodert ullbunad fra hvor det enn måtte være, alle ser forskjellen. En sofa er en sofa uansett om den er designet og laget av en anerkjent designer eller om den er masseprodusert for Ikea...

Anonymous poster hash: 891ba...790
Skrevet

Hvis dere leser det jeg postet høyere opp, står det at bunad er en fellesbetegnelse. Folkedrakt derimot er det man tror heter bunad.

Skrevet

Bunad fra der mor er fra? Er det en regel? Jeg har bunad fra der jeg er fra, jeg. Det er der min tilknytning er, ikke fra der moren min er oppvokst. Bunaden min symboliserer mitt hjemsted.

Anonymous poster hash: 99559...a8e

Skrevet

Bunad fra der mor er fra? Er det en regel? Jeg har bunad fra der jeg er fra, jeg. Det er der min tilknytning er, ikke fra der moren min er oppvokst. Bunaden min symboliserer mitt hjemsted.

Anonymous poster hash: 99559...a8e

Regelen er vel at man skal ha familiær tilknytning til stedet man har bunad fra, enten at man selv er født der, morsslekten er derfra eller farsslekten er derfra.

Jeg har bunad fra stedet hele min farsslekt er fra og bor, jeg har aldri bodd der. Men farmor har brodert bunaden til meg og hele farsslekten spleiset på sølvet, jeg fikk den til konfirmasjonen. Føler absolutt jeg er berettiget til å bære den selv om hverken jeg eller mamma er derfra ;)

Anonymous poster hash: 891ba...790

Gjest Hercule Poirot
Skrevet

Her er det viktig å skille mellom tradisjonelle folkedrakter, bunader, festdrakter og "festdrakter". De tre første har utspring i tradisjon og håndverk, mens den siste er masseproduksjon og billige alternativer.

De fleste av dem som har et antrekk som regnes inn i de tre første kategoriene, har det pga tradisjon, tilknytning og respekt for nøyaktig håndverk. Den siste kategorien er for dem som av ulike årsaker ikke enten bryr seg så hardt, ikke har råd eller som ikke skjønner poenget. Helt greit, spør du meg! Ungene har brukt "festdrakter", oppå til en viss alder, men nå har de vokst inn i gamle familiearvestykker. Hva man kaller de forskjellige plaggene i dagligtale er ikke så nøye for meg, alle ser uansett forskjellen.

Jeg har forøvrig en rekonstruert 1700-talls drakt, håndsydd av vel utdannede håndverkere innenfor Norsk Flid-organisasjonen.

Skrevet

Jeg kommer ikke til å ha råd til en bunad på veldig lenge, og har derfor en festdrakt i mellomprisklasse nå. Dvs at jeg ikke har trengt å ha annet sølv enn det jeg velger selv, det har da blitt til at jeg har en sølje, mansjettknapper og veskelås :) 

Anonymous poster hash: d4afe...dea

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...