Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Tror dere at strekkmerker er bare hormonrelatert? gjør dere noe for å eventuelt redusere eller forebygge strekkmerkene under graviditeten? Jeg var veldig nøye med kremer og andre remedier den føste gangen jeg var gravid. Denne gangen er jeg ikke like nøye. Men har enda ikke fått strekkmerker. Hva gjør dere? 

Fortsetter under...

Eg veit ikkje om det bare e hormonellt elle ka da e. Men. Smøre meg to ganger daglig for "sikkerhets skyld".

Har ikkje nåke å tapa anna enn peng.. Ville ha angra om eg ikkje smurte og strekkmerkene kom iallefall!!

Anonymous poster hash: 9e1ae...9f6

Det er ingen ting man kan smøre på seg for å unngå strekkmerker, så det tar jeg med knusende ro. Enten får jeg det, eller så får jeg det ikke. Når det er sagt så fikk jeg en flaske med jordnøttolje av en venninne, hun hadde hørt at det skulle forebygge strekkmerker, og hun er av den sorten som «ikke tror på det, altså, men det skader jo ikke». :ler: Så jeg har jo nesten måttet prøve den, og huden blir sinnsykt myk og deilig, så jeg har den som et supplement til bodylotion. Spesielt god på mine ekstremt tørre hender, og etter barbering av leggene, så tommel opp for dét, i hvert fall.

Endret av Kjøttmeis

Jeg smører med en sånn spesiell olje etter hver gang jeg har dusjet. Da blir huden veldig myk og "fuktet" på en måte, men om det forebygger strekkmerker vet jeg ikke... Er verdt å prøve. Føler det med strekkmerker er enten hormonelt eller genetisk. Bryr meg egentlig ikke så mye, så lenge jeg får min lille skatt<3

Annonse

Det er ingen ting man kan smøre på seg for å unngå strekkmerker, så det tar jeg med knusende ro. Enten får jeg det, eller så får jeg det ikke. Når det er sagt så fikk jeg en flaske med jordnøttolje av en venninne, hun hadde hørt at det skulle forebygge strekkmerker, og hun er av den sorten som «ikke tror på det, altså, men det skader jo ikke». :ler: Så jeg har jo nesten måttet prøve den, og huden blir sinnsykt myk og deilig, så jeg har den som et supplement til bodylotion. Spesielt god på mine ekstremt tørre hender, og etter barbering av leggene, så tommel opp for dét, i hvert fall.

Jeg tar også dette med strekkmerker med knusende ro, de kommer - eller ikke. Jeg får bare vente og se. Men jeg er et sånt lotion-menneske som har smurt meg med bodylotion hver gang etter at jeg har dusjet siden jeg var 15 eller noe :-P Liler myk hud. Og apropos det - denne jordnøttoljen.. Har tenkt litt på å kjøpe det tidligere, men hvilken type skal man bruke? Er det en spesiell sort jordnøttolje som er beregnet på hud, eller kan man bruke den man får kjøpt i matbutikken?

Jeg har en hud som er veldig utsatt for strekkmerker. Så jeg er full av dem, etter puberteten, opp og ned i vekt og graviditet. Jeg smurte meg ofte da jeg gikk gravid, og innbildte med at det funket, men 2-3 uker før termin så jeg ut som et norgeskart. Så jeg er rimelig sikker på at det blir minst like mye denne gangen.

Jeg har kommet meg dit hen at jeg gir litt blanke i det, men det var tøft å være tenåring med store rødblå streker nedover innsiden av låra. Brukte kun lange bermudashortser og tights om sommeren fra jeg var 17 til jeg var 24.

Bifrost: Har null forhold til jordnøttolje fra før, så det aner jeg ikke. :ler: Den flasken jeg har er fra apoteket, i hvert fall. Virker veldig drøy - det holder å bruke den en gang eller to i uka for min del, men jeg er ikke så tørr på kroppen. Kan forresten legge til at den er fin på litt tørre og kløende brystvorter også, som jeg tidvis har hatt!

Awaaa, enig i at det er digg med myk hud, men strekkmerkene oppstår mye lenger ned i huden enn noen kremer eller oljer kan nå, så det er bare velvære denne smøringen er godt for, og ikke noe annet.

Forresten spiller det liten rolle hva vi tror eller ikke tror er årsaken, hvis man er bittelitt kritisk til kilder når man googler er det lett å finne ut at det er mange faktorer som spiller inn, både genetiske og hormonelle. :) Det står ganske kortfattet og greit på Wikipedia blant annet: http://en.m.wikipedia.org/wiki/Stretch_marks

Forresten spiller det liten rolle hva vi tror eller ikke tror er årsaken, hvis man er bittelitt kritisk til kilder når man googler er det lett å finne ut at det er mange faktorer som spiller inn, både genetiske og hormonelle. :) Det står ganske kortfattet og greit på Wikipedia blant annet: http://en.m.wikipedia.org/wiki/Stretch_marks

Jeg er helt enig med deg Kjøttmeis, det har nok mest med gener å gjøre, og hormoner. Noen er mer utsatt enn andre. Men jeg liker å "late" som det kan hjelpe, dessuten, hvem vil ikke ha silkemyk hud? Jeg har ihvertfall vært veldig plaget med tørr hud gjennom svangerskapet, og da er det deilig å freshe seg litt opp :)

Vet at smøring ikke nytter, for å unngå strekkmerker. Men jeg prøver, og smøre meg inn jevnt, og trutt for å minske kløe. Har fått sinnsyk kløe på mage, inni hender, og under bena.

De to første svangerskapene var jeg flittig med olje, og anbefalt lotion pga alle gode råd. Hele verdenskartet har jeg på magen like vell.

Nei, velvære skal man ikke kimse av. :D Mitt livsmotto er at det er ingen ting som er så sunt som å være lykkelig, og det å føle seg fin er jo en vesentlig del av det. (Sjokolade er en annen. Og øl, men det utgår jo nå for en stund.)

Annonse

Smører meg heller ikke mer enn før, har alltid smurt litt etter dusj, merkene blir som regel ikke synlige før etter bf. Og jeg har noen " fine" sølv striper rundt navelen fra sist! Velvære og lykke er best! Og JA kjøttmeis.... Øl og sjokolade er lykke... Nå er det dobbelt opp ned sjokolade her.. ( digresjon fra strekkmerker)

Bifrost: Har null forhold til jordnøttolje fra før, så det aner jeg ikke. :ler: Den flasken jeg har er fra apoteket, i hvert fall. Virker veldig drøy - det holder å bruke den en gang eller to i uka for min del, men jeg er ikke så tørr på kroppen. Kan forresten legge til at den er fin på litt tørre og kløende brystvorter også, som jeg tidvis har hatt!

Awaaa, enig i at det er digg med myk hud, men strekkmerkene oppstår mye lenger ned i huden enn noen kremer eller oljer kan nå, så det er bare velvære denne smøringen er godt for, og ikke noe annet.

Så fint. Da skal jeg se om jeg finner på apoteket. Kun for myk huds skyld, hehe. Strekkmerkene er jeg ikke så stressa over :)

De kommer om de vil uansett. Sist prøvde jeg ymse sticks og oljer, men det var rimelig fånyttes gitt.. Men det jeg bruker, og det er egentlig fordi jeg ikke kan fordra klissete bodylotion, er olje fra Burts Bees (mama bee) etter dusjing. Det hjelper mot kløe når huden strekker seg og gjør huden myk og deilig, i tillegg til å lukte godt, ikke sånn overparfymert :)

Anonymous poster hash: ea1a7...fdc

Vet ikke om det er hormonellt. Vet bare at jeg fikk masse strekkmerker på hoftene og lårene når jeg var i puberteten. La på meg noen kilo når jeg gikk på folkehøyskole og fikk noen på magen også. Når jeg ble gravid så regnet jeg med at jeg ville få sånne digre store lilla på magen og fikk helt hetta for det. Synes jeg har nok strekkmerker. Brukte mye penger på dyre strekkmerkekremer hele svangerskapet og fikk ikke et eneste nytt et. Så føler at det ihvertfall funket på meg. Smører i dette svangerskapet også, både morgen og kveld. Har 12 uker igjen og ikke fått noen nye enda.

Anonymous poster hash: d53ca...200

De kommer om de vil uansett. Sist prøvde jeg ymse sticks og oljer, men det var rimelig fånyttes gitt.. Men det jeg bruker, og det er egentlig fordi jeg ikke kan fordra klissete bodylotion, er olje fra Burts Bees (mama bee) etter dusjing. Det hjelper mot kløe når huden strekker seg og gjør huden myk og deilig, i tillegg til å lukte godt, ikke sånn overparfymert :)

Den må jeg teste ut :)

Hvor får jeg tak i den?

Nja, jeg har tydeligvis anlegg for skrekkmerker, jeg fikk masse strekkmerker på bryst, lår og hofter i puberteten, skikkelig stas :( Men jeg gjorde faktisk et tappert forsøk da jeg gikk gravid med førstemann, kjøpte en dyr olje og en dyr lotion som ble anbefalt. Hjalp ingenting, fikk flere illrøde merker på magen og siden. Denne gangen har jeg egentlig bare smørt meg inn pga ekstremt tørr hud, kommer det flere merker så får det bare være (men hadde selvfølgelig vært fint å slippe).

Den må jeg teste ut :)

Hvor får jeg tak i den?

De selger den blant annet på sprell, og såvidt jeg vet også på blush eller blivakker.. Denne: http://burts.no/mor-barn/mama-bee-nourishing-oil :)

JA! Smurt og massert den stakkars magen begge ganger og kom godt ut av det synes jeg;) Passet og på å ta Omega3, drikke godt og IKKE legge på meg mye. Men er mest hormonelt, genetisk osv såklart, slik at noen vil få mer enn andre uansett. Meeeen, de med masse fett under den strekte babymagen har en tendens til å få mest, virker det som. Da blir huden liksom enda mer tøyd, enn kun av.sv skapet alene. Særlig da om en går opp mye i fettprosent og væskeansamling parallelt med at ungen vokser og ikke hadde mye overflødig fra før. Fikk en del under puberteten/når jeg som 16åring begynte på p-piller og la på meg mye over en mnd, men ikke under sv.skapene, så alder er nok og en faktor. Ikke for ung, eller for gammel under graviditeten:) Mamma smurte seg, knadde og knadde, hun ble stor som en hval med oss begge, men ingen merker. Lillesøster på 18, er slank, men har kroppen full etter puberteten, så mulig det kun er flaks for de fleste;) 

Anonymous poster hash: f78fe...389

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...