Gå til innhold

Regler for bunadsølv?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har kjøpt meg festdrakt. Mangler sølje, er ingen standard som følger til den. Hva er "lov" å bruke tro, man kan vel ikke bruke søljer som hører til ekte bunader? Finnes det søljer som er generelle og ikke hører til noen spesielle? Hvor få tak i?

(Vær greie nå da damer og ikke la denne tråden bli en "kjeftetråd" for at noen velger festdrakt og ikke bunad, noe jeg ser i alle andre tråder om bunad/festdrakt. )

Anonymous poster hash: 17f35...b3e

Skrevet

Slå deg løs: http://www.sylvsmidja.no/bunadsolv/

Ang. søljer velger du den du vil ha. Er flere sølv som ikke har f.eks egen sølje, men bruker en fra f.eks et annet rogalandssølv enn det du har. F.eks Veslemøy bunadsølv har ikke egen plettlås eller sølje, og da bruker man den oksiderte fra sylvsmidja som er til rogalandsbunad.

Samme med plettlås, det er de samme som brukes til rogalandssølv fra sylvsmidja og veslemøysølvet. 

Bare som eksempler.

Anonymous poster hash: 3ed25...727
Skrevet

Slå deg laus, hverken bunader eller drakter er uniformer. Det historisk korrekte er å bruke det ein har, enten det er arva eller kjøpt :)

Farmora mi brukte sølje som på ingen måte tilhørte bunaden, funka fint det. På 40-talet (trur det var då ho sydde seg bunad) kjøpte ein ikkje nytt om ein hadde frå før.

Skrevet

Ville valgt ei sølje som ikkje var veldig typisk for ein spesiell bunad.  Det er fleire typar som kan brukast til fleire ulike bunader, iallefall her på vestlandet, medan andre er laga for ein spesiell bunad.

http://www.solvbutikken.no/ 

Skrevet

Ville valgt ei sølje som ikkje var veldig typisk for ein spesiell bunad.  Det er fleire typar som kan brukast til fleire ulike bunader, iallefall her på vestlandet, medan andre er laga for ein spesiell bunad.

http://www.solvbutikken.no/ 

Enig i det, sølvet til ørstabunaden f.eks er jo laget spesielt til den bunaden, så med mindre man er fra Ørsta hadde det sett litt rart ut med noe slikt:) 

Men f.eks Otteren har sølv som passer til forskjellig, de har for ikke lenge siden begynt å produsere tulipansølvet sitt.. Er flere produsenter som har mye forskjellig.

Anonymous poster hash: 3ed25...727

Skrevet

Takk for svar :) Har lyst til å bestille meg en som hører til Graffern, eller så velger jeg en som hører til Nord-Trønderen (er derifra). Men de er jo dyre, og tør ikke bestille nå og tro at jeg får det levert innen fredag... så tror jeg tar meg en tur på lokale butikker og kikker litt, og evt kjøper meg en rimelig barnesølje eller noe for akkurat i år. Kan jo ønske meg sølje fra mannen til jul vettu :P

Skrevet

Du rekker neppe å få noe tilsendt nå nei, men alle lokale gullsmeder bør ha et minimumsutvalg:)

Skrevet

Fant en nydelig barnesølje på Bjørklund i dag. Blanding mellom gull og sølv, og ikke så himla stor. Veldig fornøyd faktisk :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...