Anonym bruker Skrevet 9. mai 2014 #1 Del Skrevet 9. mai 2014 Jeg fullammer min lille gutt på 5 uker. Han var ganske liten ved fødsel, bare 2900 gram og mistet sine 10% før vi var dratt hjem fra sykehuset. Han har vært flink å spise og lagt greit på seg. Veide for 1 uke siden 3630 gram, så han har lagt på seg ca 1 kg på disse ukene etter fødsel. Det har til nå virket som om jeg har hatt nok melk, nemnde siste tre dagene har han grått mye og ikke virket fornøyd etter amming, selv om han får begge brystene. I tillegg har jeg ikke følt at brystene "fylles opp" skikkelig etter ammingene heller. Selv når han tar seg lange hviler på tre timer, blir puppen "full" og den virker nesten tom. Jeg gir han pupp når han ønsker, men det er likevel mye gråt og uro, så han virker slett ikke fornøyd eller mett etter amming. Jeg tenkte først at han har økedøgn, men jeg synes ikke at jeg får mere melk, snarere tvert i mot. Må jeg ty til å gi han MME i tillegg til pupp? Eller har dere noen tips? Jeg synes det er så vondt når jeg ikke føler at han er mett :-( Anonymous poster hash: 82c0c...b86 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2014 #2 Del Skrevet 9. mai 2014 Det er mange grunner til at barnet gråter, ikke bare sult. Kanskje han har vondt i magen? For å svare slik du har formulert spørsmålet: nei, du må ikke tilby MME. Hvis du tilbyr pupp ofte nok vil du etter hvert få nok melk. Men hvis du er bekymret for vektoppgangen kan du selvfølgelig gi tillegg! Har du snakket med helsestasjonen eller en ammehjelper? Jeg følte også ofte at puppene var "tomme" og at mini ikke fikk i seg nok, hun var en urolig og misfornøyd baby, også ved brystet. Vi dro til helsestasjonen på "åpen time" og veide hver uke, og så der at vektoppgangen var flott. Etter en stund fant vi ut at hun reagerte på en del mat jeg spiser, og etter jeg kutta ut det ble hun en helt annen baby. Så kan være andre ting enn sult :-) Men er babyen sulten er det selvfølgelig ikke noe problem å gi tillegg! Anonymous poster hash: f7226...5a5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HH80 Skrevet 9. mai 2014 #3 Del Skrevet 9. mai 2014 Den beste måten å følge med på om de får nok melk er vektoppgang og våte bleier . Vei han en gang i uken og ved 5 ukers alder skal han vel ha 5-8 våte bleier i døgnet : ) Gråt og uro kan komme av så mangt som magevondt , kosebehov , for varm , kald , trøtt osv ..... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillenims Skrevet 11. mai 2014 #4 Del Skrevet 11. mai 2014 Jeg er ammehjelper / ammehjelpen.no Det er ikke uvanlig at brystene plutselig kjennes mindre fulle. Etter fødselen er brystene naturlig oppsvulmet pga hormoner som gir væskeansamling i brystene, dette går over etter noen uker og da forsvinner ofte mye spreng og følelse av fulle bryster. Dette betyr ikke at det er mindre melk enn før. Uro og gråt kan ha mange årsaker. Rundt 4-5 uker begynner barnet å oppfatte mye mer av det som skjer rundt seg, og det er veldig vanlig å reagere med uro på dette. Bryst og nærhet er den naturlige måten for barnet å bli trøstet på, så det vil av den grunn søke mot brystet og ønske nærhet. Fortsett å amme så ofte barnet vil ha. Jeg anbefaler å bruke bæretøy (bæresele, sjal), dette gir masse nærhet og trygghet for barnet, og gjør det litt mer praktisk også, dessuten kan partner eller andre også bistå med bæring Vektoppgangen hittil har jo vært flott! Dersom han fortsatt har 5-8 godt våte bleier pr dag og daglig avføring, dvs begge deler omtrent som før (men de vil etterhvert ofte tisse og bæsje mer om gangen, så det kan se ut som det er færre bleier mens de i realiteten bare er tyngre), behøver du nok ikke bekymre deg for vekta. Antar baby skal på 6-ukers kontroll snart? Dersom det er når han er ca 6 uker så trenger du nok ikke veie før det. (Ulempen med hyppig veiing er at det er så lett å se de små utslagene som kan komme fra uke til uke - bare noe så enkelt som en tung bleie rett før veiing gir jo minst 50 g manko på vekta.) Er du bekymret så kan du selvsagt veie, men dersom bleiene er våte så er det neppe nødvendig Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå