Gå til innhold

fortere gravid om man er slank?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Nei det er ikke tilfeldig. Er man overvektig er det mye større sjanse for østrogendominans og andre hormonforstyrrelser som gjør det vanskeligere å bli gravid. Det skal ikke alltid så mye til. Anonymous poster hash: 438ab...805

Stor forskjell på overvekt og litt lubben!

Anonymous poster hash: 201b6...75f

Annonse

Hvis en har PCOS (polycystisk ovariesyndrom), så er det ikke uvanlig at en også sliter med overvekt. Det kan være vanskeligere å bli gravid grunnet uregelmessige menstruasjoner. Og noen har da blitt gravide hvis de har gått ned i vekt.

Så hvis jeg har forstått det riktig, så er det da PCOS som gjør at en har vanskeligere for å bli gravid, ikke overvekt i seg selv :)

Anonymous poster hash: 2abac...8e4

BMI over 25 (= bare litt lubben) = forhøyet testosteron = vanskeligere å bli gravid: http://m.klikk.no/kvinneguiden/helse/article740305.ece

Selvsagt kan enkelte overvektige bli lett gravide. Det betyr ikke at det statistisk sett er like lett å bli gravid for overvektige som for normalvektige.

Anonymous poster hash: 438ab...805

Annonse

Jeg har blitt gravid på 1 forsøk med begge mine barn. Jeg var veldig overvektig den gangen. Veide rundt 90 kr når jeg ble gravid med første og 105 kg når jeg ble gravid med andre. Jeg er 180 høy. Fødte friske og normalvektige barn på termin :)

Anonymous poster hash: ea9f8...26b

Flere av mine tynne venninner har blitt gravide på første eller andre forsøk, mens er par av de som er litt lubbne har slitt.. tilfeldig eller ikke?Deres erfaring?

Anonymous poster hash: 07377...371

Tror jeg ikke, er selv ganske tynn å har vært prøver i 3 år..

Har flere veldig overvektige venninner som lever usunt og røyker, de blir gravide i en fei...

Har mange ganger lurt på hvordan det går ann????

Anonymous poster hash: 07108...0b3

Ja og nei, kan man vel svare på det spørsmålet :)

Fettprosenten til kvinner kan ha mye å si, da noen av hormonene som styrer fertiliteten er knyttet til fettcellene. Dette kan vippe begge veier. Jeg har mange bekjente som er både overvektige og undervektige som har blitt gravide ganske raskt. Så det er vel litt individuelle forskjeller hvordan det påvirker en. Jeg er selv veldig tynn, BMI på under 18, og har prøvd i to år. Nå viser blodprøvene at hormonbalansen min er fin, så den biten er grei. Det kan være helt tilfeldig, da det er flere ting enn bare vekten som påvirker fertiliteten! Men like fullt så har den en rolle :)

Men det er alltid greit å prøve å oppnå normal BMI, både for den under- og overvektige om man prøver å bli gravid. Det prøver ihvertfall jeg!

Spørs hva du legger i slank? Er man normalvektig er det lettere enn om man er under- eller overvektig! Det er fakta. Men det er en stor skala over hva som er normalvektig. Er du normalt trent (ikke topptrent) vil BMI normalt sett være en god indikator på om du er overvektig eller ikke. Jeg ligger rett over, så burde gå ned litt. Det stemmer i forhold til BMI og mer nøyaktige tester av fettprosenten osv. Har 33 % fettmasse, og mellom 20-30 er normalt. Er 170 og 75 kg. Mye muskler.

Anonymous poster hash: c1eb6...396

Min ivf lege sa at man helst burde ha en bmi på over 20. Måtte legge på meg før nytt forsøk for at forholdene skulle være optimale. Klart det såvidt, nå vil det vise seg i løpet av uken om vi lykkes. Har hatt mange forsøk for å få de to vi har, dette blir i så fall vår tredje.

Anonymous poster hash: 2172c...559

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...