Gå til innhold

Under fødsel. Hva blir beregnet som stort blodtap?

Anbefalte innlegg

Skrevet

?

Anonymous poster hash: 348d6...772

Fortsetter under...

Skrevet

Over 5 dl mener jeg de sa til meg sist

Skrevet

Stort blodtap er over 1000 ml, alvorlig blodtap er 1500 ml eller mer.

Anonymous poster hash: 89193...ae2

Skrevet

Jeg mistet 3000 ml og det ble regnet som alvorlig og livstruende blodtap. Så stort blodtap begynner nok langt under det.

Anonymous poster hash: f7d04...e16

Skrevet

2 liter kanskje

Anonymous poster hash: cd201...b71
Skrevet

Første fødsel mistet jeg 200 ml, og det var aldri et tema. Andre fødsel mistet jeg 700–800 ml, og da ble det nevnt av jordmødrene. "Ja, hei, hvordan går det i dag, det var jo du som mistet litt blod."

Kanskje ulik praksis på forskjellige sykehus, men jeg mener at Riksen opererte med 400 ml som helt normalt.

Annonse

Skrevet

Alvorlig post partum-blødning defineres av Verdens helseorganisasjon som mer enn 500 ml blødning innen de første 24 timer etter fødsel.

3000 ml, da er du jo virkelig døden nær!

Skrevet

Oi, jeg hadde 1300 ml (hastekeisersnitt), og jeg synes de begynte å se litt stressa ut rundt meg. De nevnte aldri at jeg blødde mye, jeg fikk se de i papirene etterpå.

Anonymous poster hash: 08d9c...223
Skrevet

Mista 6 liter og ja var døden nær.

Anonymous poster hash: 74f16...2ad

Skrevet

Har du som mista 3400 fått fler barn?

Skrevet

Over 5 dl mener jeg de sa til meg sist

De sa noe slikt til meg også. De sa vel at etter 500 ml blodtap vurderer de blodoverføring. Men jeg tror nok det er ganske sjelden de gir det dersom blodtapet ikke er større.

Anonymous poster hash: 98b6e...446

Skrevet

Et menneske har mellom 4 og 6 liter blod i kroppen og tåler visst greit å miste mellom en halv og en liter av det. Men det er forskjell på hvor mye vi tåler å miste, noen blir svimle og får kraftige symptomer på å være blodfattig mye tidligere enn andre..

Jeg vet ikke hvor mye jeg mistet, men fikk et par blodoverføringer.

Anonymous poster hash: c3c98...997

Annonse

Skrevet

Jeg har ikke fått flere , men det har mer med at barnet er 3 mnd å gjøre;-) men skal ikke ha flere. Grusom opplevelse .

Skrevet

Ja jeg er veldig usikker selv. Mest sannsynlig er det stopp nå.

Skrevet

Det vurderes også i forhold til over hvor lang tid blodtapet kommer. Selv hadde jeg KS og mistet "bare" 4-500ml, men det kom på så kort tid at de vurderte å henge opp blod. Men siden jeg uansett var sengeliggende ble det vurdert til å gå greit uten, noe det jo også gjorde. I ettertid viste det seg at jeg også hadde blødning i spinalkammeret der hvor bedøvelsen ble satt, hadde de visst det hadde jeg fått påfyll for å forhindre spinalhodepine (som jeg fikk). 

Anonymous poster hash: e9e85...928
Skrevet

Det er godt gjort, for vi har ikke mer enn 4-5 liter blod i en menneskekropp.

Skrevet

Hadde hun mistet 6 liter på en gang hadde hun selvfølgelig vært død, men dette er jo over litt tid. Så lenge man henger med å få blod inn, i forhold til det som går ut, så klarer man seg gjerne greit.

Moren min mistet flere ganger sitt eget blodvolum etter en større operasjon. Vi var veldig glade for innsatsen til blodgiverne da. :hjerte:

Skrevet

Mista 6 liter og ja var døden nær. Anonymous poster hash: 74f16...2ad

Det er godt gjort, for vi har ikke mer enn 4-5 liter blod i en menneskekropp.Anonymous poster hash: 89193...ae2

Et menneske har mellom 4 og 6 liter blod, avhengig av kjønn og størrelse, så det er mulig. Men ja, mister du 6 liter står du på terskelen og stirrer døden i hvitøyet!

Skrevet

Blodvolumet til en gravid øker med opptil 2-3 liter, så man kan ha opptil 6-7 liter blod når man er gravid. Mister man så mye så får man jo gjerne påfyll også, så brutto blodtap kan godt være høyere enn maks blodvolum. Netto derimot er noe helt annet ;)

Anonymous poster hash: 894ec...895

Skrevet

Nå er det ikke så umulig å fortsette å blø samtidig som man har tilførsel av blod intravenøst, men det er selvfølgelig farlig ja..

Anonymous poster hash: c3c98...997

Skrevet

Hadde 4,5 i kroppen ca. Mista noe av det de gav meg også ja, mista veldig fort og det var nær døden ja. Flinke folk på jobb den dagen :) men grusomt for mannen min som sto å så det skje og ikke visste om jeg ville komme ut av operasjonssalen i live.

Skrevet

Hadde 4,5 i kroppen ca. Mista noe av det de gav meg også ja, mista veldig fort og det var nær døden ja. Flinke folk på jobb den dagen :) men grusomt for mannen min som sto å så det skje og ikke visste om jeg ville komme ut av operasjonssalen i live.Anonymous poster hash: 74f16...2ad

huff!!..

bra det gikk bra til slutt hvertfall! var det din første fødsel?

Skrevet

Nei, født før og ikke mista mye blod da. Kun innenfor normalen. Må ha blødd fra en stor åre tror jeg. Morkaka satt fast og måtte røskes ut og det var da det skjedde.

Skrevet

Nei, født før og ikke mista mye blod da. Kun innenfor normalen. Må ha blødd fra en stor åre tror jeg. Morkaka satt fast og måtte røskes ut og det var da det skjedde.Anonymous poster hash: 74f16...2ad

oj.. hørtes virkelig ikke noe godt ut :-/

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...