MissMagica Skrevet 9. mai 2014 #26 Skrevet 9. mai 2014 Rart min aldri har vært syk da hvis de er syke dyr. Og at den ikke er påkjørt så mye som vi har gått langs veien :-P Forstår du statistikk? Eller tror du virkelig at dine opplevelser er mer riktige? Og jeg snakket om avlen. De beholdt ikke disse kattene, selv om de fremdeles er avlet slik at de er slappe. Anonymous poster hash: 535de...77a Ragdollen blir nok i dag avlet pga andre ting enn at de skal være slappe altså. Har heller ikke inntrykk av at dette er en rase med mye sykdommer, kan du sende meg link i fht påstandene du kommer med? Synes dette er veldig interessant. Kjøper man en rasekatt vet man (i de fleste tilfeller) hva man får. Det er lettere å finne en rasekatt med passende gemytt enn en katt fra f.eks dyrebeskyttelsen, selv om tanken din er fin. Og om du mener alle oppdrettere er kyniske så tror jeg du har missforstått litt altså. http://pets.thenest.com/ragdoll-cat-health-problems-10040.html Alle rasekatter er mer utsatt for sykdommer. Perseren ligger på topp, men ragdoll'en er ikke et unntak. Passende gemytt skal man se etter på den enkelte katt, ikke bare tro at rasen magisk er en form katten blir formet i. Jeg jobber i et felt som gjør at jeg vet en del om oppdrettere, og jeg er ikke imponert, for å si det mildt. Heller ikke imponert over hele konseptet med rasekatter og menneskene som betaler for dem. Anonymous poster hash: 535de...77a At rasekatter er mer utsatt for sykdommer enn huskatter er jeg klar over. Det er selvfølgelig forskjeller innen de enkelte rasene også så det er nok ikke noe magisk nei Synes det er veldig fint jeg, at de som sterkt ønsker seg katt kan kjøpe seg en katt som etter generell rasestandard ser ut til og passe deres liv. Ikke alle bor landelig og ønsker seg en musefanger som er ute 12 timer om dagen, vet du
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2014 #27 Skrevet 9. mai 2014 Rart min aldri har vært syk da hvis de er syke dyr. Og at den ikke er påkjørt så mye som vi har gått langs veien :-P Forstår du statistikk? Eller tror du virkelig at dine opplevelser er mer riktige? Og jeg snakket om avlen. De beholdt ikke disse kattene, selv om de fremdeles er avlet slik at de er slappe. Anonymous poster hash: 535de...77a Ragdollen blir nok i dag avlet pga andre ting enn at de skal være slappe altså. Har heller ikke inntrykk av at dette er en rase med mye sykdommer, kan du sende meg link i fht påstandene du kommer med? Synes dette er veldig interessant. Kjøper man en rasekatt vet man (i de fleste tilfeller) hva man får. Det er lettere å finne en rasekatt med passende gemytt enn en katt fra f.eks dyrebeskyttelsen, selv om tanken din er fin. Og om du mener alle oppdrettere er kyniske så tror jeg du har missforstått litt altså. http://pets.thenest.com/ragdoll-cat-health-problems-10040.html Alle rasekatter er mer utsatt for sykdommer. Perseren ligger på topp, men ragdoll'en er ikke et unntak. Passende gemytt skal man se etter på den enkelte katt, ikke bare tro at rasen magisk er en form katten blir formet i. Jeg jobber i et felt som gjør at jeg vet en del om oppdrettere, og jeg er ikke imponert, for å si det mildt. Heller ikke imponert over hele konseptet med rasekatter og menneskene som betaler for dem. Anonymous poster hash: 535de...77a At rasekatter er mer utsatt for sykdommer enn huskatter er jeg klar over. Det er selvfølgelig forskjeller innen de enkelte rasene også så det er nok ikke noe magisk nei Synes det er veldig fint jeg, at de som sterkt ønsker seg katt kan kjøpe seg en katt som etter generell rasestandard ser ut til og passe deres liv. Ikke alle bor landelig og ønsker seg en musefanger som er ute 12 timer om dagen, vet du Vi ser mange rasekatter som blir levert hos Redd Dyra fordi de ikke hadde det "riktige" gemyttet. Det er litt naivt å blindt tro at rasen avgjør alt. Man finner rottefangere blant rasekatter og sofagriser blant gatemixer Anonymous poster hash: 535de...77a
MissMagica Skrevet 9. mai 2014 #28 Skrevet 9. mai 2014 Rart min aldri har vært syk da hvis de er syke dyr. Og at den ikke er påkjørt så mye som vi har gått langs veien :-P Forstår du statistikk? Eller tror du virkelig at dine opplevelser er mer riktige? Og jeg snakket om avlen. De beholdt ikke disse kattene, selv om de fremdeles er avlet slik at de er slappe. Anonymous poster hash: 535de...77a Ragdollen blir nok i dag avlet pga andre ting enn at de skal være slappe altså. Har heller ikke inntrykk av at dette er en rase med mye sykdommer, kan du sende meg link i fht påstandene du kommer med? Synes dette er veldig interessant. Kjøper man en rasekatt vet man (i de fleste tilfeller) hva man får. Det er lettere å finne en rasekatt med passende gemytt enn en katt fra f.eks dyrebeskyttelsen, selv om tanken din er fin. Og om du mener alle oppdrettere er kyniske så tror jeg du har missforstått litt altså. http://pets.thenest.com/ragdoll-cat-health-problems-10040.html Alle rasekatter er mer utsatt for sykdommer. Perseren ligger på topp, men ragdoll'en er ikke et unntak. Passende gemytt skal man se etter på den enkelte katt, ikke bare tro at rasen magisk er en form katten blir formet i. Jeg jobber i et felt som gjør at jeg vet en del om oppdrettere, og jeg er ikke imponert, for å si det mildt. Heller ikke imponert over hele konseptet med rasekatter og menneskene som betaler for dem. Anonymous poster hash: 535de...77a At rasekatter er mer utsatt for sykdommer enn huskatter er jeg klar over. Det er selvfølgelig forskjeller innen de enkelte rasene også så det er nok ikke noe magisk nei Synes det er veldig fint jeg, at de som sterkt ønsker seg katt kan kjøpe seg en katt som etter generell rasestandard ser ut til og passe deres liv. Ikke alle bor landelig og ønsker seg en musefanger som er ute 12 timer om dagen, vet du Vi ser mange rasekatter som blir levert hos Redd Dyra fordi de ikke hadde det "riktige" gemyttet. Det er litt naivt å blindt tro at rasen avgjør alt. Man finner rottefangere blant rasekatter og sofagriser blant gatemixer Anonymous poster hash: 535de...77a Takk for informasjonen om deres erfaringer hos Redd Dyra. HI, håper du finner en katt som passer for deg og som sagt kan Ragdollen anbefales på det varmeste
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2014 #29 Skrevet 9. mai 2014 Rart min aldri har vært syk da hvis de er syke dyr. Og at den ikke er påkjørt så mye som vi har gått langs veien :-P Forstår du statistikk? Eller tror du virkelig at dine opplevelser er mer riktige? Og jeg snakket om avlen. De beholdt ikke disse kattene, selv om de fremdeles er avlet slik at de er slappe. Anonymous poster hash: 535de...77a Ragdollen blir nok i dag avlet pga andre ting enn at de skal være slappe altså. Har heller ikke inntrykk av at dette er en rase med mye sykdommer, kan du sende meg link i fht påstandene du kommer med? Synes dette er veldig interessant. Kjøper man en rasekatt vet man (i de fleste tilfeller) hva man får. Det er lettere å finne en rasekatt med passende gemytt enn en katt fra f.eks dyrebeskyttelsen, selv om tanken din er fin. Og om du mener alle oppdrettere er kyniske så tror jeg du har missforstått litt altså. http://pets.thenest.com/ragdoll-cat-health-problems-10040.html Alle rasekatter er mer utsatt for sykdommer. Perseren ligger på topp, men ragdoll'en er ikke et unntak. Passende gemytt skal man se etter på den enkelte katt, ikke bare tro at rasen magisk er en form katten blir formet i. Jeg jobber i et felt som gjør at jeg vet en del om oppdrettere, og jeg er ikke imponert, for å si det mildt. Heller ikke imponert over hele konseptet med rasekatter og menneskene som betaler for dem. Anonymous poster hash: 535de...77a At rasekatter er mer utsatt for sykdommer enn huskatter er jeg klar over. Det er selvfølgelig forskjeller innen de enkelte rasene også så det er nok ikke noe magisk nei Synes det er veldig fint jeg, at de som sterkt ønsker seg katt kan kjøpe seg en katt som etter generell rasestandard ser ut til og passe deres liv. Ikke alle bor landelig og ønsker seg en musefanger som er ute 12 timer om dagen, vet du Vi ser mange rasekatter som blir levert hos Redd Dyra fordi de ikke hadde det "riktige" gemyttet. Det er litt naivt å blindt tro at rasen avgjør alt. Man finner rottefangere blant rasekatter og sofagriser blant gatemixer Anonymous poster hash: 535de...77a Takk for informasjonen om deres erfaringer hos Redd Dyra. HI, håper du finner en katt som passer for deg og som sagt kan Ragdollen anbefales på det varmeste Tusen takk for det. Vi får se hva det blir til! Tusen takk for at du delte dine erfaringer. HI. Anonymous poster hash: 75439...f2c
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2014 #30 Skrevet 9. mai 2014 Jeg er imot rasekatter, nettopp fordi det er så utrolig mange katter som trenger et nytt hjem. Svært få gir eldre katter en sjanse, og det er jo veldig trist. At rasekatter også kan ha helseproblemer er også en grunn til at jeg personlig hadde holdt meg unna. Med den logikken burde jo hundeeiere i f.eks Spania være imot rasehunder fordi det finnes så mange løshunder som trenger gode hjem. Tror du virkelig problemet med "bruk og kast-katter" her i landet vil forsvinne dersom flere valgte vanlige blandingskatter? Uansvarlige dyreeiere blir vi aldri kvitt, og det er de som opprettholder overskuddet av huskatter. Anonymous poster hash: 05717...0a9
Katteskinnet Skrevet 10. mai 2014 #31 Skrevet 10. mai 2014 Jeg er imot rasekatter, nettopp fordi det er så utrolig mange katter som trenger et nytt hjem. Svært få gir eldre katter en sjanse, og det er jo veldig trist. At rasekatter også kan ha helseproblemer er også en grunn til at jeg personlig hadde holdt meg unna. Med den logikken burde jo hundeeiere i f.eks Spania være imot rasehunder fordi det finnes så mange løshunder som trenger gode hjem. Tror du virkelig problemet med "bruk og kast-katter" her i landet vil forsvinne dersom flere valgte vanlige blandingskatter? Uansvarlige dyreeiere blir vi aldri kvitt, og det er de som opprettholder overskuddet av huskatter. Anonymous poster hash: 05717...0a9 Nei. Sterilisering er det eneste som kan løse det problemet. Jeg syns likevel det er trist at folk betaler mange tusen for at en oppdretter skal sette flere katter til verden når det finnes så mange som trenger et nytt hjem.
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2014 #32 Skrevet 10. mai 2014 Rart min aldri har vært syk da hvis de er syke dyr. Og at den ikke er påkjørt så mye som vi har gått langs veien :-P Forstår du statistikk? Eller tror du virkelig at dine opplevelser er mer riktige? Og jeg snakket om avlen. De beholdt ikke disse kattene, selv om de fremdeles er avlet slik at de er slappe. Anonymous poster hash: 535de...77a Ragdollen blir nok i dag avlet pga andre ting enn at de skal være slappe altså. Har heller ikke inntrykk av at dette er en rase med mye sykdommer, kan du sende meg link i fht påstandene du kommer med? Synes dette er veldig interessant. Kjøper man en rasekatt vet man (i de fleste tilfeller) hva man får. Det er lettere å finne en rasekatt med passende gemytt enn en katt fra f.eks dyrebeskyttelsen, selv om tanken din er fin. Og om du mener alle oppdrettere er kyniske så tror jeg du har missforstått litt altså. http://pets.thenest.com/ragdoll-cat-health-problems-10040.html Alle rasekatter er mer utsatt for sykdommer. Perseren ligger på topp, men ragdoll'en er ikke et unntak. Passende gemytt skal man se etter på den enkelte katt, ikke bare tro at rasen magisk er en form katten blir formet i. Jeg jobber i et felt som gjør at jeg vet en del om oppdrettere, og jeg er ikke imponert, for å si det mildt. Heller ikke imponert over hele konseptet med rasekatter og menneskene som betaler for dem. Anonymous poster hash: 535de...77a Jeg synes dette er en ganske drøy påstand. At alle rasekatter er mer utsatt for sykdommer? De fleste raser har en eller flere sykdommer som de er mer utsatt for, ofte pga at man har benyttet innavl/linjeavl i utviklingen av rasen, pluss at enkelte (som f.eks. perser) har en anatomi som kan føre til helseproblemer. Men du snakker som om huskatter ikke kan ha sykdomsproblemer også? Huskatter kan bli syke, de som rasekatter. Det er heller ingen kontroll av helsen til huskatter som får kattunger, slik mange raser har som en del av avlsprogrammet. Noen steder kan innavl være svært utbredt blant huskatter, hvis man f.eks. har en svært dominant hann som har holdt seg på topp over flere år og som parrer sine egne døtre etc. Om man velger å anskaffe en rasekatt eller en huskatt er et personlig valg, og man skal slippe å bli påført dårlig samvittighet pga folk på nettet som har sterke og ikke særlig velfunderte meninger som rasekatter vs huskatter. Hva er det beste man kan gjøre? Jo, å kastrere og vaksinere katten sin, samt å forsikre den. Sørg for at katten er minst 12 uker når du får en - en selvfølge for rasekatter, dessverre ikke det for huskatter. Velg en seriøs oppdretter hvis du ønsker en rasekatt, og gjør hjemmeleksen din mtp helse. Synes det er merkelig at moral plutselig blir dratt inn i diskusjonen når det er snakk om rasekatter, men renrasede hunder det er det ingen som klager på? Til HI: Ragdoll er en herlig rase. Husk at de blir ganske store og har ganske mye pels. Har selv hellig birma, som ligner veldig, og vi har mye hvite kattehår i huset, for å si det sånn. Anonymous poster hash: 4899f...27b
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2014 #33 Skrevet 10. mai 2014 Rart min aldri har vært syk da hvis de er syke dyr. Og at den ikke er påkjørt så mye som vi har gått langs veien :-P Forstår du statistikk? Eller tror du virkelig at dine opplevelser er mer riktige? Og jeg snakket om avlen. De beholdt ikke disse kattene, selv om de fremdeles er avlet slik at de er slappe. Anonymous poster hash: 535de...77a Ragdollen blir nok i dag avlet pga andre ting enn at de skal være slappe altså. Har heller ikke inntrykk av at dette er en rase med mye sykdommer, kan du sende meg link i fht påstandene du kommer med? Synes dette er veldig interessant. Kjøper man en rasekatt vet man (i de fleste tilfeller) hva man får. Det er lettere å finne en rasekatt med passende gemytt enn en katt fra f.eks dyrebeskyttelsen, selv om tanken din er fin. Og om du mener alle oppdrettere er kyniske så tror jeg du har missforstått litt altså. http://pets.thenest.com/ragdoll-cat-health-problems-10040.html Alle rasekatter er mer utsatt for sykdommer. Perseren ligger på topp, men ragdoll'en er ikke et unntak. Passende gemytt skal man se etter på den enkelte katt, ikke bare tro at rasen magisk er en form katten blir formet i. Jeg jobber i et felt som gjør at jeg vet en del om oppdrettere, og jeg er ikke imponert, for å si det mildt. Heller ikke imponert over hele konseptet med rasekatter og menneskene som betaler for dem. Anonymous poster hash: 535de...77a Jeg synes dette er en ganske drøy påstand. At alle rasekatter er mer utsatt for sykdommer? De fleste raser har en eller flere sykdommer som de er mer utsatt for, ofte pga at man har benyttet innavl/linjeavl i utviklingen av rasen, pluss at enkelte (som f.eks. perser) har en anatomi som kan føre til helseproblemer. Men du snakker som om huskatter ikke kan ha sykdomsproblemer også? Huskatter kan bli syke, de som rasekatter. Det er heller ingen kontroll av helsen til huskatter som får kattunger, slik mange raser har som en del av avlsprogrammet. Noen steder kan innavl være svært utbredt blant huskatter, hvis man f.eks. har en svært dominant hann som har holdt seg på topp over flere år og som parrer sine egne døtre etc. Om man velger å anskaffe en rasekatt eller en huskatt er et personlig valg, og man skal slippe å bli påført dårlig samvittighet pga folk på nettet som har sterke og ikke særlig velfunderte meninger som rasekatter vs huskatter. Hva er det beste man kan gjøre? Jo, å kastrere og vaksinere katten sin, samt å forsikre den. Sørg for at katten er minst 12 uker når du får en - en selvfølge for rasekatter, dessverre ikke det for huskatter. Velg en seriøs oppdretter hvis du ønsker en rasekatt, og gjør hjemmeleksen din mtp helse. Synes det er merkelig at moral plutselig blir dratt inn i diskusjonen når det er snakk om rasekatter, men renrasede hunder det er det ingen som klager på? Til HI: Ragdoll er en herlig rase. Husk at de blir ganske store og har ganske mye pels. Har selv hellig birma, som ligner veldig, og vi har mye hvite kattehår i huset, for å si det sånn. Anonymous poster hash: 4899f...27b Jeg glemte nesten å svare på det verste... Du er ikke særlig imponert over "konseptet med rasekatter og menneskene som betaler for dem". Eh... Seriøst? Hva feiler det deg? Jeg er ikke særlig imponert over folk på BIM som slenger ut fornærmelser og synsing i alle retninger. Anonymous poster hash: 4899f...27b
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2014 #34 Skrevet 10. mai 2014 Jeg synes dette er en ganske drøy påstand. At alle rasekatter er mer utsatt for sykdommer? De fleste raser har en eller flere sykdommer som de er mer utsatt for, ofte pga at man har benyttet innavl/linjeavl i utviklingen av rasen, pluss at enkelte (som f.eks. perser) har en anatomi som kan føre til helseproblemer. Men du snakker som om huskatter ikke kan ha sykdomsproblemer også? Huskatter kan bli syke, de som rasekatter. Det er heller ingen kontroll av helsen til huskatter som får kattunger, slik mange raser har som en del av avlsprogrammet. Noen steder kan innavl være svært utbredt blant huskatter, hvis man f.eks. har en svært dominant hann som har holdt seg på topp over flere år og som parrer sine egne døtre etc. Om man velger å anskaffe en rasekatt eller en huskatt er et personlig valg, og man skal slippe å bli påført dårlig samvittighet pga folk på nettet som har sterke og ikke særlig velfunderte meninger som rasekatter vs huskatter. Hva er det beste man kan gjøre? Jo, å kastrere og vaksinere katten sin, samt å forsikre den. Sørg for at katten er minst 12 uker når du får en - en selvfølge for rasekatter, dessverre ikke det for huskatter. Velg en seriøs oppdretter hvis du ønsker en rasekatt, og gjør hjemmeleksen din mtp helse. Synes det er merkelig at moral plutselig blir dratt inn i diskusjonen når det er snakk om rasekatter, men renrasede hunder det er det ingen som klager på? Til HI: Ragdoll er en herlig rase. Husk at de blir ganske store og har ganske mye pels. Har selv hellig birma, som ligner veldig, og vi har mye hvite kattehår i huset, for å si det sånn. Anonymous poster hash: 4899f...27b Jeg glemte nesten å svare på det verste... Du er ikke særlig imponert over "konseptet med rasekatter og menneskene som betaler for dem". Eh... Seriøst? Hva feiler det deg? Jeg er ikke særlig imponert over folk på BIM som slenger ut fornærmelser og synsing i alle retninger. Anonymous poster hash: 4899f...27b Hvor mye kan du om genetikk? Huskatter er ikke automatisk friskere enn rasekatter, men de har en høyere sjans for å være friskere siden mor og far da begge kommer fra en genpol hvor de sterkeste genene blir valgt ut. Slik er det ikke for rasekatter, da man ofte har en begrenset genpol å velge fra. Derav de mange genetiske sykdommene rasekatter kan ha. Innavl blant katter er faktisk et mindre problem, siden huskatter har gjennom generasjoner hatt større tilgang til sterkere gener. Jeg prøver ikke å gi noen dårlig samvittighet, men for meg er det temmelig vanvittig å betale i dyre dommer for sykere dyr, når det er så mange friske dyr som trenger et hjem. Mitt felt er ikke hunder, så der har jeg begrenset kunnskap, og mindre grunn til å uttale meg. Dette er heller ikke en tråd om hunder. Det "feiler" meg ingenting, men i min hverdag må jeg se, høre og forholde meg til dyr på en måte som gjør at hele konseptet med rasekatter gjør meg kvalm. At du føler deg truffet betyr lite for meg i den sammenhengen. Anonymous poster hash: 535de...77a
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2014 #35 Skrevet 10. mai 2014 Jeg har. Åhhh, han er verdens snilleste, nydeligste katt ever! Jeg ELSKER han. Han er som et barn for meg. Jeg må sikkert til psykolog den dagen han går bort </3 Ragdoll er gjerne ikke en "fang" katt, men de skal ligge klint oppi eieren sin. De knytter seg gjerne mest til en av eierene (i mitt tilfelle er det helt klart jeg som er favoritten av meg og samboeren) De egner seg IKKE utendørs der det er trafikert/rovdyr ol. De er avlet opp for å være innekatter rett og slett. Men siden jeg ikke har sansen for dette innekatt-greiene, så gikk jeg mye med han i bånd der vi bodde før. Nå går han ut som han vil da vi bor i endevei med skog ol. Men han liker ikke å være ute lenge. Bare snartur ut på do. Kanskje litt lengre på sommeren når han prøver å fange innsekter:p Han er aldri ute om natten (det får han ikke lov til heller) Han er lat som dagen er lang, så fugler/mus ol kommer han aldri til å komme hjem med. Han er superkosete, følger gjerne etter meg, og er veldig lydig. Han ELSKER at jeg snakker til han. Sitter han i sofaen og jeg begynner å snakke babyspråk til han, så koser han seg sånn at han begynner å mæle og trampe med forlabbene:p hihi <3 Jeg er også krisehjem for dyrebeskyttelsen. Og han er tidenes terapikatt (for kattunger) Han oppdrar dem, vasker dem, leker med dem og lar de sutte på pelsen hans. Det er helt fantastisk! En mere barnevennlig, hærlig og tålmodig katt skal man lete LENGE etter. Det er TO negativ ting med rasen. Og det er røytinga. jeg har innredet huset/møblene/klesskapet mitt etter han. Men nå har jeg klippet løveklipp på han. Det ble en annen værden! Også er det ikke den mest selvstendige katten. De blir veldig knyttet til eierene sine Anbefaler også å ha to katter, så at de selskap i hverandre. Anonymous poster hash: e66f2...45e Anonymous poster hash: e66f2...45e
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2014 #36 Skrevet 10. mai 2014 Jeg er imot rasekatter, nettopp fordi det er så utrolig mange katter som trenger et nytt hjem. Svært få gir eldre katter en sjanse, og det er jo veldig trist. At rasekatter også kan ha helseproblemer er også en grunn til at jeg personlig hadde holdt meg unna. Med den logikken burde jo hundeeiere i f.eks Spania være imot rasehunder fordi det finnes så mange løshunder som trenger gode hjem. Tror du virkelig problemet med "bruk og kast-katter" her i landet vil forsvinne dersom flere valgte vanlige blandingskatter? Uansvarlige dyreeiere blir vi aldri kvitt, og det er de som opprettholder overskuddet av huskatter. Anonymous poster hash: 05717...0a9 Nei. Sterilisering er det eneste som kan løse det problemet. Jeg syns likevel det er trist at folk betaler mange tusen for at en oppdretter skal sette flere katter til verden når det finnes så mange som trenger et nytt hjem. Jo. Sterilisering av katter gjøres kun av katteeiere som føler et visst ansvar over å ikke produsere flere blandingskatter. Uansvarlige gjør det ikke, og slik oppstår det et overskudd av huskatter. Seriøse oppdrettere av rasekatter leverer enten kattungene ferdig kastrert/sterilisert, eller det er kontraktfestet at dette skal gjøres innen et visst tidspunkt. Anonymous poster hash: 05717...0a9
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2014 #37 Skrevet 10. mai 2014 Ps: Han er fire år og har aldri vært syk! Jeg er gjevnlig til kontroll med begge kattene mine (en fra dyrebeskyttelsen og ragdollen) Også får de kvalitetsfór (royal canin) og friskt vann hver dag:) Får også en del kokt torsk og våtfór. Anonymous poster hash: e66f2...45e
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2014 #38 Skrevet 11. mai 2014 Jeg har. Åhhh, han er verdens snilleste, nydeligste katt ever! Jeg ELSKER han. Han er som et barn for meg. Jeg må sikkert til psykolog den dagen han går bort </3 Ragdoll er gjerne ikke en "fang" katt, men de skal ligge klint oppi eieren sin. De knytter seg gjerne mest til en av eierene (i mitt tilfelle er det helt klart jeg som er favoritten av meg og samboeren) De egner seg IKKE utendørs der det er trafikert/rovdyr ol. De er avlet opp for å være innekatter rett og slett. Men siden jeg ikke har sansen for dette innekatt-greiene, så gikk jeg mye med han i bånd der vi bodde før. Nå går han ut som han vil da vi bor i endevei med skog ol. Men han liker ikke å være ute lenge. Bare snartur ut på do. Kanskje litt lengre på sommeren når han prøver å fange innsekter:p Han er aldri ute om natten (det får han ikke lov til heller) Han er lat som dagen er lang, så fugler/mus ol kommer han aldri til å komme hjem med. Han er superkosete, følger gjerne etter meg, og er veldig lydig. Han ELSKER at jeg snakker til han. Sitter han i sofaen og jeg begynner å snakke babyspråk til han, så koser han seg sånn at han begynner å mæle og trampe med forlabbene:p hihi <3 Jeg er også krisehjem for dyrebeskyttelsen. Og han er tidenes terapikatt (for kattunger) Han oppdrar dem, vasker dem, leker med dem og lar de sutte på pelsen hans. Det er helt fantastisk! En mere barnevennlig, hærlig og tålmodig katt skal man lete LENGE etter. Det er TO negativ ting med rasen. Og det er røytinga. jeg har innredet huset/møblene/klesskapet mitt etter han. Men nå har jeg klippet løveklipp på han. Det ble en annen værden! Også er det ikke den mest selvstendige katten. De blir veldig knyttet til eierene sine Anbefaler også å ha to katter, så at de selskap i hverandre. Anonymous poster hash: e66f2...45e Anonymous poster hash: e66f2...45e Så nydelig katt du har! Tusen takk for at du deler erfaringene dine, han høres helt herlig ut. Dere som har ragdoll, hvor har dere kjøpt dem? Og hvordan finner man ut av dette rundt helse? Spør man oppdretter om dokumentasjon eller hva gjør man? Jeg lurer også på om kattene trives med å være hjemme alene litt på dagtid hvis det bare er en av dem? Kan de være hjemme alene mens vi er på jobb for eksempel? Anonymous poster hash: 75439...f2c
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2014 #39 Skrevet 11. mai 2014 Jeg synes dette er en ganske drøy påstand. At alle rasekatter er mer utsatt for sykdommer? De fleste raser har en eller flere sykdommer som de er mer utsatt for, ofte pga at man har benyttet innavl/linjeavl i utviklingen av rasen, pluss at enkelte (som f.eks. perser) har en anatomi som kan føre til helseproblemer. Men du snakker som om huskatter ikke kan ha sykdomsproblemer også? Huskatter kan bli syke, de som rasekatter. Det er heller ingen kontroll av helsen til huskatter som får kattunger, slik mange raser har som en del av avlsprogrammet. Noen steder kan innavl være svært utbredt blant huskatter, hvis man f.eks. har en svært dominant hann som har holdt seg på topp over flere år og som parrer sine egne døtre etc. Om man velger å anskaffe en rasekatt eller en huskatt er et personlig valg, og man skal slippe å bli påført dårlig samvittighet pga folk på nettet som har sterke og ikke særlig velfunderte meninger som rasekatter vs huskatter. Hva er det beste man kan gjøre? Jo, å kastrere og vaksinere katten sin, samt å forsikre den. Sørg for at katten er minst 12 uker når du får en - en selvfølge for rasekatter, dessverre ikke det for huskatter. Velg en seriøs oppdretter hvis du ønsker en rasekatt, og gjør hjemmeleksen din mtp helse. Synes det er merkelig at moral plutselig blir dratt inn i diskusjonen når det er snakk om rasekatter, men renrasede hunder det er det ingen som klager på? Til HI: Ragdoll er en herlig rase. Husk at de blir ganske store og har ganske mye pels. Har selv hellig birma, som ligner veldig, og vi har mye hvite kattehår i huset, for å si det sånn. Anonymous poster hash: 4899f...27b Jeg glemte nesten å svare på det verste... Du er ikke særlig imponert over "konseptet med rasekatter og menneskene som betaler for dem". Eh... Seriøst? Hva feiler det deg? Jeg er ikke særlig imponert over folk på BIM som slenger ut fornærmelser og synsing i alle retninger. Anonymous poster hash: 4899f...27b Hvor mye kan du om genetikk?Huskatter er ikke automatisk friskere enn rasekatter, men de har en høyere sjans for å være friskere siden mor og far da begge kommer fra en genpol hvor de sterkeste genene blir valgt ut.Slik er det ikke for rasekatter, da man ofte har en begrenset genpol å velge fra. Derav de mange genetiske sykdommene rasekatter kan ha. Innavl blant katter er faktisk et mindre problem, siden huskatter har gjennom generasjoner hatt større tilgang til sterkere gener. Jeg prøver ikke å gi noen dårlig samvittighet, men for meg er det temmelig vanvittig å betale i dyre dommer for sykere dyr, når det er så mange friske dyr som trenger et hjem.Mitt felt er ikke hunder, så der har jeg begrenset kunnskap, og mindre grunn til å uttale meg. Dette er heller ikke en tråd om hunder. Det "feiler" meg ingenting, men i min hverdag må jeg se, høre og forholde meg til dyr på en måte som gjør at hele konseptet med rasekatter gjør meg kvalm. At du føler deg truffet betyr lite for meg i den sammenhengen. Anonymous poster hash: 535de...77a Unnskyld meg men hvor mye kan DU om genetikk og rasekattavl egentlig? Du kommer med påstander som er direkte usanne om oppdrett av katt som gjør at du virker totalt kunnskapsløs om emnet. Alle oppdrettere jeg kjenner er særdeles seriøse og driver en omfattende research når en planlegger kull. Å rakke ned på alle oppdrettere synes jeg er direkte ufint. Hvis du skal uttale deg om dette bør du innhente informasjon som er riktig. Tror du hadde blitt overrasket over hvor mye arbeid som legges ned i forskning og genetikk fra oppdretterens side. Genpol hos mor og far utsagnene dine er direkte tull. Huskatter parrer seg tilfeldig med den som tilgjengelig i løpetiden. Rasekattene har en nøye utvalgt partner nettopp med sikte å få best kull. Helse er faktisk da viktigst for oppdretteren i motsetning til hva du tror. Jeg driver selv avl av flere katteraser. I tilegg til rasekattene mine har jeg tre huskatter som alle er omplasseringskatter fra dyrebeskyttelsen. Jeg driver også frivillig arbeid for dyrebeskyttelsen. Det er uten tvil huskattene mine som har hatt de største helseplagene i løpet av årene. De får samme kvalitetsfor, medisinsk oppfølging og stell som rasekattene og skadene deres har ingenting med genetikk å gjøre. Rasekattene luftes kattegarden mens huskattene går fritt ute. De er da selvfølgelig mer utsatt for farer som andre dyr, mennesker og trafikk. Av dette får huskattene også større helseplager. Anonymous poster hash: 0413f...4ae
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2014 #40 Skrevet 11. mai 2014 Jeg har. Åhhh, han er verdens snilleste, nydeligste katt ever! Jeg ELSKER han. Han er som et barn for meg. Jeg må sikkert til psykolog den dagen han går bort </3 Ragdoll er gjerne ikke en "fang" katt, men de skal ligge klint oppi eieren sin. De knytter seg gjerne mest til en av eierene (i mitt tilfelle er det helt klart jeg som er favoritten av meg og samboeren) De egner seg IKKE utendørs der det er trafikert/rovdyr ol. De er avlet opp for å være innekatter rett og slett. Men siden jeg ikke har sansen for dette innekatt-greiene, så gikk jeg mye med han i bånd der vi bodde før. Nå går han ut som han vil da vi bor i endevei med skog ol. Men han liker ikke å være ute lenge. Bare snartur ut på do. Kanskje litt lengre på sommeren når han prøver å fange innsekter:p Han er aldri ute om natten (det får han ikke lov til heller) Han er lat som dagen er lang, så fugler/mus ol kommer han aldri til å komme hjem med. Han er superkosete, følger gjerne etter meg, og er veldig lydig. Han ELSKER at jeg snakker til han. Sitter han i sofaen og jeg begynner å snakke babyspråk til han, så koser han seg sånn at han begynner å mæle og trampe med forlabbene:p hihi <3 Jeg er også krisehjem for dyrebeskyttelsen. Og han er tidenes terapikatt (for kattunger) Han oppdrar dem, vasker dem, leker med dem og lar de sutte på pelsen hans. Det er helt fantastisk! En mere barnevennlig, hærlig og tålmodig katt skal man lete LENGE etter. Det er TO negativ ting med rasen. Og det er røytinga. jeg har innredet huset/møblene/klesskapet mitt etter han. Men nå har jeg klippet løveklipp på han. Det ble en annen værden! Også er det ikke den mest selvstendige katten. De blir veldig knyttet til eierene sine Anbefaler også å ha to katter, så at de selskap i hverandre. Anonymous poster hash: e66f2...45e Anonymous poster hash: e66f2...45e Så nydelig katt du har! Tusen takk for at du deler erfaringene dine, han høres helt herlig ut. Dere som har ragdoll, hvor har dere kjøpt dem? Og hvordan finner man ut av dette rundt helse? Spør man oppdretter om dokumentasjon eller hva gjør man? Jeg lurer også på om kattene trives med å være hjemme alene litt på dagtid hvis det bare er en av dem? Kan de være hjemme alene mens vi er på jobb for eksempel? Anonymous poster hash: 75439...f2c Tusen takk for det, kan bare si meg enig i at han er nydelig ja (hihi) Jeg kan anbefale happypos på det varmeste! De er utrolig glade i kattene sine, de vokser opp hjemme i stua sammen med resten av flokken sin, og de avler opp friske katter med utrolig gemytt. Sender ved en link til hjemmesiden deres. De var så seriøse at jeg reiste helt fra Trondheim til Ålesund for å hente min lille <3 http://www.happypops.net/ Anonymous poster hash: e66f2...45e
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2014 #41 Skrevet 11. mai 2014 Jeg har. Åhhh, han er verdens snilleste, nydeligste katt ever! Jeg ELSKER han. Han er som et barn for meg. Jeg må sikkert til psykolog den dagen han går bort </3 Ragdoll er gjerne ikke en "fang" katt, men de skal ligge klint oppi eieren sin. De knytter seg gjerne mest til en av eierene (i mitt tilfelle er det helt klart jeg som er favoritten av meg og samboeren) De egner seg IKKE utendørs der det er trafikert/rovdyr ol. De er avlet opp for å være innekatter rett og slett. Men siden jeg ikke har sansen for dette innekatt-greiene, så gikk jeg mye med han i bånd der vi bodde før. Nå går han ut som han vil da vi bor i endevei med skog ol. Men han liker ikke å være ute lenge. Bare snartur ut på do. Kanskje litt lengre på sommeren når han prøver å fange innsekter:p Han er aldri ute om natten (det får han ikke lov til heller) Han er lat som dagen er lang, så fugler/mus ol kommer han aldri til å komme hjem med. Han er superkosete, følger gjerne etter meg, og er veldig lydig. Han ELSKER at jeg snakker til han. Sitter han i sofaen og jeg begynner å snakke babyspråk til han, så koser han seg sånn at han begynner å mæle og trampe med forlabbene:p hihi <3 Jeg er også krisehjem for dyrebeskyttelsen. Og han er tidenes terapikatt (for kattunger) Han oppdrar dem, vasker dem, leker med dem og lar de sutte på pelsen hans. Det er helt fantastisk! En mere barnevennlig, hærlig og tålmodig katt skal man lete LENGE etter. Det er TO negativ ting med rasen. Og det er røytinga. jeg har innredet huset/møblene/klesskapet mitt etter han. Men nå har jeg klippet løveklipp på han. Det ble en annen værden! Også er det ikke den mest selvstendige katten. De blir veldig knyttet til eierene sine Anbefaler også å ha to katter, så at de selskap i hverandre. Anonymous poster hash: e66f2...45e Anonymous poster hash: e66f2...45e Så nydelig katt du har! Tusen takk for at du deler erfaringene dine, han høres helt herlig ut. Dere som har ragdoll, hvor har dere kjøpt dem? Og hvordan finner man ut av dette rundt helse? Spør man oppdretter om dokumentasjon eller hva gjør man? Jeg lurer også på om kattene trives med å være hjemme alene litt på dagtid hvis det bare er en av dem? Kan de være hjemme alene mens vi er på jobb for eksempel? Anonymous poster hash: 75439...f2c Tusen takk for det, kan bare si meg enig i at han er nydelig ja (hihi) Jeg kan anbefale happypos på det varmeste! De er utrolig glade i kattene sine, de vokser opp hjemme i stua sammen med resten av flokken sin, og de avler opp friske katter med utrolig gemytt. Sender ved en link til hjemmesiden deres. De var så seriøse at jeg reiste helt fra Trondheim til Ålesund for å hente min lille <3 http://www.happypops.net/ Anonymous poster hash: e66f2...45e Tusen takk for tips! Vi bor i Oslo, så hvis noen har tips om gode oppdrettere i nærheten av hovedstaden, så skrik ut! Anonymous poster hash: 75439...f2c
Katteskinnet Skrevet 12. mai 2014 #42 Skrevet 12. mai 2014 Jeg er imot rasekatter, nettopp fordi det er så utrolig mange katter som trenger et nytt hjem. Svært få gir eldre katter en sjanse, og det er jo veldig trist. At rasekatter også kan ha helseproblemer er også en grunn til at jeg personlig hadde holdt meg unna. Med den logikken burde jo hundeeiere i f.eks Spania være imot rasehunder fordi det finnes så mange løshunder som trenger gode hjem. Tror du virkelig problemet med "bruk og kast-katter" her i landet vil forsvinne dersom flere valgte vanlige blandingskatter? Uansvarlige dyreeiere blir vi aldri kvitt, og det er de som opprettholder overskuddet av huskatter. Anonymous poster hash: 05717...0a9 Nei. Sterilisering er det eneste som kan løse det problemet. Jeg syns likevel det er trist at folk betaler mange tusen for at en oppdretter skal sette flere katter til verden når det finnes så mange som trenger et nytt hjem. Jo. Sterilisering av katter gjøres kun av katteeiere som føler et visst ansvar over å ikke produsere flere blandingskatter. Uansvarlige gjør det ikke, og slik oppstår det et overskudd av huskatter. Seriøse oppdrettere av rasekatter leverer enten kattungene ferdig kastrert/sterilisert, eller det er kontraktfestet at dette skal gjøres innen et visst tidspunkt. Anonymous poster hash: 05717...0a9 Har jeg skrevet noen steder at eiere av rasekatter aldri steriliserer? Jeg er klar over at rasekatter steriliseres, samtidig som jeg vet at enkelte ikke blir det. Det forandrer ikke min mening om at det er trist at det settes flere katter til verden når det er så mange som allerede trenger et hjem.
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2014 #43 Skrevet 16. mai 2014 Unnskyld meg men hvor mye kan DU om genetikk og rasekattavl egentlig?Du kommer med påstander som er direkte usanne om oppdrett av katt som gjør at du virker totalt kunnskapsløs om emnet. Alle oppdrettere jeg kjenner er særdeles seriøse og driver en omfattende research når en planlegger kull. Å rakke ned på alle oppdrettere synes jeg er direkte ufint. Hvis du skal uttale deg om dette bør du innhente informasjon som er riktig. Tror du hadde blitt overrasket over hvor mye arbeid som legges ned i forskning og genetikk fra oppdretterens side. Genpol hos mor og far utsagnene dine er direkte tull. Huskatter parrer seg tilfeldig med den som tilgjengelig i løpetiden. Rasekattene har en nøye utvalgt partner nettopp med sikte å få best kull. Helse er faktisk da viktigst for oppdretteren i motsetning til hva du tror. Jeg driver selv avl av flere katteraser. I tilegg til rasekattene mine har jeg tre huskatter som alle er omplasseringskatter fra dyrebeskyttelsen. Jeg driver også frivillig arbeid for dyrebeskyttelsen. Det er uten tvil huskattene mine som har hatt de største helseplagene i løpet av årene. De får samme kvalitetsfor, medisinsk oppfølging og stell som rasekattene og skadene deres har ingenting med genetikk å gjøre. Rasekattene luftes kattegarden mens huskattene går fritt ute. De er da selvfølgelig mer utsatt for farer som andre dyr, mennesker og trafikk. Av dette får huskattene også større helseplager. Anonymous poster hash: 0413f...4ae Slik evolusjonen har fungert, og fremdeles fungerer, er ved et enormt genetisk mangfold, siden dette garanterer variasjon i avkommet. Jo flere forskjeller, jo større sjanse for å få sterkt avkom. Svakere gener blir silt ut, og erstattet av de sterke. Ved avl av visse trekk, som blå øyne, et spesielt gemytt, etc, så blir genetisk mangfold erstattet av enfold. Derfor ser man genetiske sykdommer hos rasekatter man sjeldnere ser hos gateblandinger, siden de sterkeste genene har erstattet syke. En oppdretter som sier at sine katter er garantert uten genetiske sykdommer er useriøs, siden dette er noe som er umulig å garantere. Man kan minske risikoen, men ikke eliminere. At du snakker om dine katter som et slags bevis på sterk helse, beviser bare at du ikke forstår mye av dette. Du har dyr med forskjellige forutsetninger, det fjerner likevel ikke problemet rasekatter har, nemlig svakere helse på grunn av liten genetisk variasjon. Rasekatter har jevnt over lavere forventet levetid, når man ser bort fra risikofaktorer som rovdyr, trafikk og lignende. Det er tydelig at du føler deg truffet, og da er det vanskelig å få en skikkelig diskusjon. Anonymous poster hash: 535de...77a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå