Gå til innhold

Noen som har eller har hatt ragdollkatt her?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ja jeg har ;-) en ragdoll hann. Veldig snill og tålmodig. Veldig kosete! Jeg hadde et svært hus med veldig stor tomt da jeg kjøpte ham, så han har fått lov til å gå ute. Det stor trives han med. Fanget både mus og fugl. Er jo i utgangspunktet en rase som skal være inne, det sa også oppdretter, fordi de ikke var noe flink til å forsvare seg. Men min har nå jaget andre katter opp i trær så det er tydeligvis ikke likt for alle :-) han "snakker" hver gang han kommer inn og løper mot meg for å få kos. Han var ganske masete med ytterdøren før da han var avhengig av at vi slapp han inn og ut, men etter vi fikk kattedør mjauer han ikke ofte. Min er i allefall helt herlig og verdens snilleste, så jeg anbefaler ragdoll på det varmeste :-)

Naboen sin er også ute og ser nå ut som det går bra ,eller var ! Hun solgte den nok for å tjene på stakkaren :( ikke sett han på lenge. jeg får skikkelig vondt av at katter skal låses inne.ærlig talt.det er KAttedyr!med instinkter osv de også.. Sjønner ikke hvorfor de ikke skal kunne forsvare seg. Klørne har dem jo

Anonymous poster hash: 76267...398

Tror det er fordi de er så avslappet i kroppen, holder du dem bare henger de der uten å gjøre mot stand. Men han har nå hatt sine øyeblikk med andre katter og har klart seg helt fint, aldri blitt skadet eller noe. Glemte forresten å nevne i sted at min elsker å være med på tur. Når jeg går tur med hunden, skal han alltid være med. Veldig koselig :-)

Jeg har hatt og de er tålmodige men veldig masete. Mjauer om mat hele tiden og slitsomme. Røtter mye gjør de også. Jeg leverte vår tilbake til oppdretter etter 1 år da var jeg lei.

Anonymous poster hash: e5379...5f5

Annonse

Tipper din kanskje var masete fordi den kjedet seg. Jeg tror faktisk det kan forklare hvorfor det sies at rasen snakker mye, og hvorfor min som får gå ut når han vil, ikke gjør det :-) i tillegg skjønner jeg ikke hvorfor folk ikke lar katten ha mat og vann tilgjengelig hele tiden. Katter klarer utmerket fint å begrense inntaket av mat. Da hadde du sluppet den type mas.

Store, kjærlige, kosete og pene.

Mye pelsstell, litt masete og innpåslitne. Pelsen er veldig myk, og det blir lett klumper i den fordi katten ikke klarer stelle så mye, så lang og så tykk pels selv. Må børstes og gres jevnlig.

Mamma har ragdoll og den er veldig fin, morsom å holde for den er så "leddløs" og henger bare i armene dine liksom. Mamma klarte ikke holde sin inne, hun prøvde men den sto på dørene i vinduene og bråket fordi den ville ut, kunne aldri lufte med hverken dører eller vinduer uten at den stakk ut, kom løpende og smatt mellom bena på de som var på vei ut eller inn osv. Mamma synes det nesten ble som dyreplageri å holde den inne, og utrolig slitsomt for alle sammen og hele tiden passe på at den ikke stakk ut. Så hennes er chippet, kastrert og vaksiner, og går ut og inn som den vil, akkurat som alle andre katter.

Anonymous poster hash: 4d11e...8c3

Jeg har en Ragdoll på snart 1,5 år. Masete og slitsom har jeg aldri opplevd at han har vært. Tvert i mot er han svært bedagelig annlagt. Han har en veldig skjønn, barnevennlig personlighet. Han kommer alltid å møter oss i døra når vi har vært ute. Om morgenen er han veldig glad for at vi våkner og vil kose. Han elsker å bli klappet og kost med, særlig på magen. Man kan løfte, kose, klemme, ja, hva som helst, uten og få annet en kos tilbake :) Han er tålmodig og snill med barn. Aldri klort hverken meg, sønnen min eller noen andre. Rett og slett en fantastisk katt med et herlig gemytt! Eneste negative jeg kan komme på er røytinga. Du er avhengi av og til enhver tid ha sånne klesruller i huset samt jevnlig børsting av katten er noe man må regne med.

:)

Jeg har en Ragdoll på snart 1,5 år. Masete og slitsom har jeg aldri opplevd at han har vært. Tvert i mot er han svært bedagelig annlagt. Han har en veldig skjønn, barnevennlig personlighet. Han kommer alltid å møter oss i døra når vi har vært ute. Om morgenen er han veldig glad for at vi våkner og vil kose. Han elsker å bli klappet og kost med, særlig på magen. Man kan løfte, kose, klemme, ja, hva som helst, uten og få annet en kos tilbake :) Han er tålmodig og snill med barn. Aldri klort hverken meg, sønnen min eller noen andre. Rett og slett en fantastisk katt med et herlig gemytt! Eneste negative jeg kan komme på er røytinga. Du er avhengi av og til enhver tid ha sånne klesruller i huset samt jevnlig børsting av katten er noe man må regne med.

Er din en innekatt? :)

Takk for alle svar! :) Hi.

Anonymous poster hash: 75439...f2c

Er din en innekatt? :)

Takk for alle svar! :) Hi.

Ja, men jeg har en stor balkong og der liker han å være når det er varmt. Han går ikke ut før det nærmer seg 15 pluss ;) Ganske mye innekatt i han ja :)

Annonse

Hvorfor vil du ha en overavlet katt full av sykdommer? Visste du at de avlet dem så slappe at de rett og slett vandret ut i veien og ble påkjørt? Hva med å gi katter fra Redd Dyra et skikkelig liv, istedenfor å betale kyniske oppdrettere for syke dyr?

Anonymous poster hash: 535de...77a

Rart min aldri har vært syk da hvis de er syke dyr. Og at den ikke er påkjørt så mye som vi har gått langs veien :-P

Forstår du statistikk? Eller tror du virkelig at dine opplevelser er mer riktige?

Og jeg snakket om avlen. De beholdt ikke disse kattene, selv om de fremdeles er avlet slik at de er slappe.

Send gjerne link til statistikken du snakker om. Du snakker på generell basis som i at det gjelder alle ragdoller "hvorfor vil du ha en overavlet katt full av sykdommer". Det er da logisk at mine opplevelser er mer riktig for min ragdoll enn din påstand når min aldri har vært syk eller har blitt påkjørt.

Hvorfor vil du ha en overavlet katt full av sykdommer? Visste du at de avlet dem så slappe at de rett og slett vandret ut i veien og ble påkjørt? Hva med å gi katter fra Redd Dyra et skikkelig liv, istedenfor å betale kyniske oppdrettere for syke dyr?

Hvis det du sier stemmer, så var jo det noe jeg ikke er klar over. Det er jo derfor jeg spør om erfaringer. Jeg har uansett hørt at det er bedre å kjøpe rasekatter fra seriøse oppdrettere, fordi det forhåpentligvis gir signaler etterhvert om at det ikke bare er å få kattunger i hytt og pine og gi dem vekk. Jeg vil tro folk tar mer vare på dyrene sine og er klar for et kjæledyr når de faktisk gjør litt research og bruker en del penger på dyret. Det finnes utrolig mange flere løskatter enn løshunder, og det er vel kanskje nettopp fordi folk flest kjøper rasehunder fra oppdrettere.

Rart min aldri har vært syk da hvis de er syke dyr. Og at den ikke er påkjørt så mye som vi har gått langs veien :-P

Forstår du statistikk? Eller tror du virkelig at dine opplevelser er mer riktige?

Og jeg snakket om avlen. De beholdt ikke disse kattene, selv om de fremdeles er avlet slik at de er slappe.

Ragdollen blir nok i dag avlet pga andre ting enn at de skal være slappe altså. Har heller ikke inntrykk av at dette er en rase med mye sykdommer, kan du sende meg link i fht påstandene du kommer med? Synes dette er veldig interessant. Kjøper man en rasekatt vet man (i de fleste tilfeller) hva man får. Det er lettere å finne en rasekatt med passende gemytt enn en katt fra f.eks dyrebeskyttelsen, selv om tanken din er fin. Og om du mener alle oppdrettere er kyniske så tror jeg du har missforstått litt altså.

Ragdollen blir nok i dag avlet pga andre ting enn at de skal være slappe altså. Har heller ikke inntrykk av at dette er en rase med mye sykdommer, kan du sende meg link i fht påstandene du kommer med? Synes dette er veldig interessant. Kjøper man en rasekatt vet man (i de fleste tilfeller) hva man får. Det er lettere å finne en rasekatt med passende gemytt enn en katt fra f.eks dyrebeskyttelsen, selv om tanken din er fin. Og om du mener alle oppdrettere er kyniske så tror jeg du har missforstått litt altså.

http://pets.thenest.com/ragdoll-cat-health-problems-10040.html

Alle rasekatter er mer utsatt for sykdommer. Perseren ligger på topp, men ragdoll'en er ikke et unntak.

Passende gemytt skal man se etter på den enkelte katt, ikke bare tro at rasen magisk er en form katten blir formet i.

Jeg jobber i et felt som gjør at jeg vet en del om oppdrettere, og jeg er ikke imponert, for å si det mildt. Heller ikke imponert over hele konseptet med rasekatter og menneskene som betaler for dem.

Hvis det du sier stemmer, så var jo det noe jeg ikke er klar over. Det er jo derfor jeg spør om erfaringer. Jeg har uansett hørt at det er bedre å kjøpe rasekatter fra seriøse oppdrettere, fordi det forhåpentligvis gir signaler etterhvert om at det ikke bare er å få kattunger i hytt og pine og gi dem vekk. Jeg vil tro folk tar mer vare på dyrene sine og er klar for et kjæledyr når de faktisk gjør litt research og bruker en del penger på dyret. Det finnes utrolig mange flere løskatter enn løshunder, og det er vel kanskje nettopp fordi folk flest kjøper rasehunder fra oppdrettere.

Alle rasekatter har genetiske problemer. Absolutt alle. Oppdrettere som forsøker å si noe annet prøver å lure deg.

Ja, det er en stor problematikk knyttet til løskatter, men det er kastering som er løsningen, IKKE overavlede og syke dyr!

Nå står det i artikkelen du linker til her at ragdoll katten er en ganske frisk rase, men at den kan (som alle andre katter i denne verden, rase eller ei) få helse problemer. Det med hårballer kan vel alle langhårete katter oppleve regner jeg med :-) Jeg har kastrert min ragdoll så blir ingen videre avl på ham. Når han allerede er kommet til denne verden så tenker jeg som så at han har et veldig fint liv hos meg, så at du ikke er imponert over folk som eier rasekatt, gjør meg ingenting :-) Katten har like mye rett på å bo hos noen som er glad i den og passer på den, uansett om den er rasekatt eller ei.

Nå står det i artikkelen du linker til her at ragdoll katten er en ganske frisk rase, men at den kan (som alle andre katter i denne verden, rase eller ei) få helse problemer. Det med hårballer kan vel alle langhårete katter oppleve regner jeg med :-) Jeg har kastrert min ragdoll så blir ingen videre avl på ham. Når han allerede er kommet til denne verden så tenker jeg som så at han har et veldig fint liv hos meg, så at du ikke er imponert over folk som eier rasekatt, gjør meg ingenting :-) Katten har like mye rett på å bo hos noen som er glad i den og passer på den, uansett om den er rasekatt eller ei.

En artikkel av mange. Noen sier det er en frisk rase, andre sier den er for genetisk disponert for hjerteproblemer til å kalles akkurat det. (Omlag 30% av genfeilen som gir denne typen hjerteproblemer, men dette er bare en av mange)

Alle katter fortjener selvfølgelig kjærlighet, men det er ikke rasekattene som har dette problemet, men eldre "gatemix"er man ser hos Redd Dyra.

Jeg er imot rasekatter, nettopp fordi det er så utrolig mange katter som trenger et nytt hjem. Svært få gir eldre katter en sjanse, og det er jo veldig trist.

At rasekatter også kan ha helseproblemer er også en grunn til at jeg personlig hadde holdt meg unna.

Jeg har aldri hatt en ragdoll, men søskenbarnet mitt har. Snill og grei katt, men litt masete (Selv som utekatt) Jeg er ikke spesielt begeistret for ragdolls siden de er så... Slappe. Man får litt følelsen at man kunne tatt tak i en pote og ristet katten og den bare ville ristet leddløst med uten en mine. (Ikke at jeg gjør slikt med katter!)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...