Gå til innhold

Kvalm; tips til mat og drikke?

Anbefalte innlegg

Hei dere!

Jeg sliter mer og mer med å få i meg mat og drikke. Noen gode ideer fra dere andre som er kvalme.

Drikke; føler jeg burde drikke vann. Men har funnet ut at jeg spyr lettere av det. Vil helst drikke Pepsi Max dagen lang da jeg føler at det hjelper litt, men det skal man vel helst ikke... Både pga koffein og pga kullsyren som skader tennene enda mer. Drikker litt søt appelsin juice til morgen, og da er det topp, men blir for tykt og mye smak i løpet av dagen. Hva mer?

Mat: ? Vet ikke hva jeg skal finne på. Går mest i ristet loff med smør. Litt ost eller skinke eller banan på om jeg er litt bedre.

Boller eller innbakte horn går da også ok til tider (så heldig at noen har bakt til meg då har i frysen). Litt ensidig kost og har mistet noen kilo. All fet mat er bare å styre unna ellers blir det krise. Noen tips?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144140080-kvalm-tips-til-mat-og-drikke/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hmmm, du hadde jo mange gode tips selv. Men når jeg var kvalm så hjalp ISKALD eplejuice, farris, loff med smøreost, vann med isbiter og av å til Cola. Det er jo ofte ikke snakk om så mange uker man er kvalm på det verste, men det gjør sikkert ikke så mye å drikke Pepsi Max. Trodde ikke det var koffein i den?

Anonymous poster hash: 866d8...e04

Takk for tips!

Jepp. All coladrikke har koffein så man skal vel helst prøve å holde seg til en halvliter eller så. Jeg har to barn fra før og med de så varte svangerskapskvalmen dessverre helt frem til fødsel... Men værst de første 20 ukene. Krysser fingre!

Lykke til med mat og kvalme! 😄🍀

Jeg spiser hauger med salat med masse tomat, gjerne de litt "hårete" kjøtt tomatene.. Ellers så sliter jeg generellt med kjøtt, men svin indrefilet var veldig godt i går. Knekkebrød med brunost/ost.. Sånn ny farris med juice er knallgodt, ellers spiser jeg egentlig det kroppen/hodet mitt sier er ok der og da.. :)

Annonse

Kvalmen er til å bli gal av og spesielt når den kommer sammen med halsbrann =/

Jeg drikker og spiser: Svak sjokolademelk, svak blåbær saft, vann, knekkebrød m/leverpostei, sånn italienske brød pinner (vet ikke hva de heter), det meste av frukt og grønnsaker, ris og supper.

Jeg lagde fruktsalat her om dagen og det var knall godt helt til jeg hadde vaniljesaus på =/ 

Det kan jo være at dere som ikke klarer å drikke vanlig vann kan like med frukt i (sitron, appelsin, jordbær, eple osv.)

Håper dere finner ut av det med mat alle sammen =)

Frosne druer

Jordbær

Honningmelon

Ristet brød med pepperost

Svak sjokolademelk

Melk med litt blåbær

Juice med pære og solbær

Farris

Tomater

Dette er det jeg klarer å spise og drikke

Også hjelper det å tygge litt tyggis

Legen min anbefalte å spise litt hver time

Pizza oppskrift:

Pizzabunn (ferdig eller selvlaget)

Bland sammen:

Mexicana fyll

Smårettskinke

Hvitløk om ønskelig

Legg saus med kjøtt i bunnen og på toppen har du:

Tomat

Champignion

Paprika

Purreløk

Ruccola

Jeg har også blomkål, men jeg er rar og oppvokst med denne pizzaen.

Selvfølgelig ost på toppen.

Stekes på 200 grader til osten er gyllen.

Hvis du bruker like mye tomat som meg så blir pizzaen litt våt, så fem min før den er ferdig så tar du den ut og deler den med vanlig pizzarulle, skrur ned temp til 150 og setter den inn i 10 min til. Da "tørker" den litt. Nyyyyt!!!

Annonse

Takk for oppskrift mamma-til-Emma! :) Tidligere var jeg såå klar for en ny pizzaoppskrift, men skal innrømme at det ikke blir noen pizza her de første dagene, brakk meg nesten når jeg kom til smårettskinke! :)) hahaha

Er nok individuelt hva som trigger..

For et par dager siden kunne jeg ikke få nok melk med o'boy, i dag greier jeg ikke tanken på det! ;)

Jeg er en typisk bekymret gravid grunnet at vi har mistet de to tidligere forsøkene, så skal innrømme at jeg blir skikkelig glad når jeg kjenner skikkelig graviditetskvalme slik jeg husker det fra jeg fikk min datter for 15år siden! :D

Ja, jeg er også helt håpløs. Alt med smak og lukt er helt ut. Men det er jo selvsagt litt forskjellig med tanke på hva som trigger og hvor mye som skal til før det trigger.

Men bra med tips - alltids noe på listene som kan inspirere til en ny ingrediens. 😄

Lykke til og håper dagen blir mulig å tåle med kvalmen. 😨

Jeg er også kvalm, og går jevnt ned i vekt.

Jeg spiser hjemmelaget smoothie (sleng i en ss kokosolje for å øke kaloriinntaket hvis du har lite å gå på), ulike supper, ristet brød med smør, stekte grønnsaker og kyllingfilet, kald drikke med masse isbiter, toast...

Iblant også grandiosa eller hvitløksbaguetter. Usunt - men når man får i seg så lite mat spiller det ikke så stor rolle. Legen min sa at når man er så kvalm nå man bare spise det man har lyst på. (Og ofte kommer det rett i retur uansett.)

Tørre kavringer fungerer fint for meg når jeg er kvalm. Det er tørt og smaker lite, men det hjelper merkbart på kvalmen! Jordbær med naturell yoghurt/biolayoghurt er min faste frokost for tiden. Jordbær er frisk og godt, og naturell yoghurt er ikke søtt og kvalmende. Yoghurt og jordbær har mye god næring kroppen trenger og:-)

Anonymous poster hash: c0f47...772

Tranebærjuice og tomatjuice hjelper litt mot kvalme hos meg. Det er det eneste jeg kan drikke hvertfall. Av og til drikker jeg vann med masse limejuice. Dvs alt må være sur i smaken. :) ellers kan jeg ikke spise så mye. Rug sprø knekkebrød med norvegia ost på, alle slags bær, laksebit laget på damperist med kokt rosenkol, ferske tomater, lett is, av og til pizza enten uten kjøtt eller med kylling, tomat, ananas på. Ellers er jeg veldig glad i mat til vanlig og ei ganske kraftig dame men har allerede gått ned i over 6 kg i de siste 2-3 uker. Så det er mareritt! Håper det går over snart.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...