Gjest Antarctica Skrevet 8. mai 2014 #26 Skrevet 8. mai 2014 Det er sant at de dras mellom ulike mennesker og forventninger ja - men konklusjonen er vel at problemet ofte ligger hos de andre? Som ikke vet hvordan de sosialt skal motta og hanskes med folk som ikke er lik dem selv? Og dermed er konflikten et faktum. Jeg har jobba i den videregående skolen i 14 år, så jeg har erfaring med det som her kalles "de høytpresterende". De blinker seg ut ved å være generelt ydmyke og vennlige mot både medelever og lærere. Noe av det skyldes at de har nærmest blitt mobba til å holde munn. Det er tabu å snakke om egne prestasjoner, og det resulterer i at en del underkommuniserer hva de kan. MEN jeg ser dem jo ikke i de tidligere stadiene. Så en del har nok skallet av før vgs, de havner muligens andre steder på grunn av de feilaktige diagnosene du nevner. Det er egentlig tragisk å tenke på. Det er riktig at det er sammensatt og at de rundt barnet også bidrar pga. mangel på forståelse for barnet. Utfallet blir uansett det samme: Sosiale problemer for barnet, selv om barnet i seg selv ikke har ansvaret alene for situasjonen. Derfor var det også veldig viktig og nyttig at vi voksne rundt barnet mitt kunne få verktøy og metoder for å hjelpe barnet til en bedre sosial situasjon og for å hjelpe barnet inn i barnegrupper slik at samspillet og det sosiale ble bedre. Anonymous poster hash: 98355...7a3 Vi har en sønn som også utmerka seg tidig i barnehagen. Men han utmerka seg samtidig med å være veldig kosete og omsorgsfull. Så han ble møtt på en god måte av både store og små i barnehagen og trivdes kjempegodt. Men vi var kanskje en del heldigere enn mange andre, for det var en liten bhg med få barn og god voksendekning. De lærte ham sjakk, de lot ham lese og ga ham leseutfordringer, lekte "gangetabell"-leker med ham. Jeg er lykkelig over at det var nettopp der han gikk. I skolen har han ikke så mye oppfølging, han bruker et pensum som ligger to år over den klassen han går i, men signaliserer at mye på skolen er "kjedelig". Derfor er vi opptatt av å få ham aktiv på fritida, på trening og med musikk. Andre arenaer, som idrett, gir sosial trening med faste regler. Og det kan jo være utviklende det også. Så bra Jeg opplevde det motsatte i vår barnehage, hun ble sett på som et problembarn, men etter at PPT kom inn i bildet har det blitt mye bedre. De skal også følge henne opp i skolen når hun begynner der. Aktiviteter er viktig. Fikk henne inn på kulturskolen som 3åring og det har fungert bra. Godt å få utvikle seg på andre arena og å være sosial med barn i en annen setting. Så absolutt! Det er viktig, som du skriver, at barna har flere arena å utfolde seg på og utvikle seg i. Om jeg var deg så ville jeg pushet litt på i skolen. Om han allerede nå kjeder seg så ville jeg presset litt på.Bare pass på at han ikke får en hjelperolle for de andre elevene, men at han blir stimulert og får brukt hjernen sin. Tilpasset opplæring er noe alle barn har krav på. Åhh, dette er et utrolig interessant tema! Men nå MÅ jeg tilbake til å skrive min egen bacheloroppgave. Jeg er ikke så smart, hehe, og har mye jobb igjen før innlevering Anonymous poster hash: 98355...7a3 Ja, jeg har egentlig vurdert å mase litt på skolen. Lykke til med oppgaven, og trøst deg med at datterens bachelor vil gå som en røyk når den tid kommer
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2014 #27 Skrevet 8. mai 2014 Vår jente (4 år) er ganske så lik og ligger langt fremme som at hun kan skrive/lese og regne litt. Det eneste hun har slitt litt med er uttalelse noe som ikke er så rart ettersom hun var døv frem til hun var 3 år. Hun er også meget interessert i musikk, spesielt piano og har begynt å lære seg litt som enkle barnemelodier osv. Kanskje noe slikt kan være noe for jenta deres? Piano er et vanskelig instrument å lære seg og byr på mye hodebry! Når det gjelder det sosiale er hun veldig flink og har fått mye skryt i barnehagen. Så selv om man har over snittet lærevillige og smarte barn trenger de aldeles ikke å slite sosialt som mange av dere sier. Anonymous poster hash: ecd9e...465
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2014 #28 Skrevet 8. mai 2014 Sjekk ut http://kxweb.no/portal/theme/organization/main.do?siteId=310 Anonymous poster hash: 12d52...4d6
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2014 #29 Skrevet 8. mai 2014 Sendte litt tidlig.. men linke over er til nettsiden til lykklige barn, som kan gi noen tips Anonymous poster hash: 12d52...4d6
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2014 #30 Skrevet 8. mai 2014 Synes ikke hun virker så smart at det er noe "å gjøre noe med"...... Kanskje litt over gjennomsnittet, men vet om veldig mange andre på samme alder som kan det samme og nesten litt mer. Dere har nok ikke fått noe vidunderbarn dessverre om det var det dere håpet på... Anonymous poster hash: 05453...7cd I alle dager For et surt, misunnelig svar Anonymous poster hash: 5a5e5...541
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå