Gå til innhold

Begrenset antall plasser - humanistisk konfirmasjon

Anbefalte innlegg

Litt tidlig kanskje, men poden skal konfirmere seg neste år og hver konfirmant får bare 20 plasser i lokalet. Vi har tenkt å invitere nesten dobbelt så mange. Det er kun snakk om nær familie + faddere. De fleste er tilreisende.

Hva i all verden skal vi gjøre? Kan da ikke invitere folk og så får de ikke se seremonien?

Anonymous poster hash: 0a1bb...fb6

Fortsetter under...

Da må dere prioritere. Kun foreldre, søsken og besteforeldre (oldeforeldre) på seremonien, resten må nøye seg med selskapet etterpå. Vi har gjort dette på både navnefest og konfirmasjon, og eget bryllup på tinghuset.

Anonymous poster hash: dc109...dea

Jo det kan dere. Sånn er det med borgerlig konfirmasjon (faktisk prøver også kirken å begrense antall gjester) og det vet "alle". Inviter de aller nærmeste (søsken og foreldre pluss besteforeldre f.eks) til seremonien og alle andre til fest. Sånn som alle andre gjør det 😊

Anonymous poster hash: 851fd...a29

Jeg har veldig mange søskenbarn og har vært bedt i selskapet i konfirmasjonen til alle sammen, men aldri vært med i kirken til noen av dem. Det var sånn det måtte bli gjort, hvis ikke hadde vi fylt "hele kirken" bare med tanter, onkler og søskenbarna våre. Alle har vært vandt til det og hatt full forståelse for det.

Som en annen skriver, så må dere prioritere, kun de nærmeste på seremonien og alle i selskapet. Forklar alle hva som er årsaken til det, så kan jeg aldri tenke meg at det er noen som blir sure for det.

Anonymous poster hash: 4927a...0be

Det er vel noe de fleste er klar over og godtar.

De jeg har vært i har de invitert 1 fra hver familie, resten har kommet til festen :)

Der det har vært stort selskap har de kun invitert de nærmeste på seremonien. Aldri vært noe problem, selv om folk har reist langt :)

Anonymous poster hash: 68469...7f7

Har berre hatt med besteforeldre og tanter/onklar til seremonien til namnefestane. Resten er invitert til selskapet.

Reiste også ei dagsreose til konfirmasjon der vi ikkje fekk vere med i kyrkja då kvar konfirmant kun fekk nokre få plassar.

Trur ikkje det er veldig uvanlig.

Annonse

Jeg har ingen erfaring med humanistisk konfirmasjon, kun kirkelig, så det er ikke noe "som alle vet", dette. Har vært i mange konfirmasjonen og det har alltid vært en selvfølge å være med i kirken.

Vi kan ikke prioritere vekk noen, desverre, så nå vet jeg ikke helt hva vi skal gjøre.

Selvsagt kan dere prioritere vekk noen. Er bare å dekke på med noe snacks i lokalet dere skal være i slik at de har noe å gjøre mens dere er på seremonien, eller la dem sove lenge hvis de skal bo hos dere eller noe. 

Nytter ikke å være problemfiksert, har dere bare 20 plasser så har dere det. Kan ikke trylle frem det dobbelte.

Anonymous poster hash: cb897...af4

Restriksjoner på plasser er det både under humanetisk konfirmasjon og kirkelig.

Vi løste det ved at vi tok med søsken,besteforeldre og faddere. Resten av selskapet var bedt til det tidspunkt vi antok vi var tilbake fra sermonien.

Jeg har en datter som skal konfirmeres human-etisk nå i helgen. Vi fikk mer enn 20 billetter pr person da, MEN vi har en Facebook-gruppe for foreldrene. Der kan man spørre om noen har ledige billetter, og gi bort de man har til overs. Veldig greit! Kanskje de har det hos dere også?

Hvis ikke du får tak i flere billetter, så MÅ du faktisk bare prioritere.... Dessverre...

Anonymous poster hash: 50ecc...bf8

Om jeg måtte betale dyre flybilletter, leie hotellrom, kjøpe gave og evt tatt fri fra jobb, og ikke fått delta på selve seremonien, da hadde i alle fall jeg droppet å komme!

Siden familien bestemmer hvor mange som må komme? Kjekk du er da, som gir faen i konfirmanten når de ikke engang kan noe for det.

Annonse

Jøje meg så selvsentrert og egoistisk du er da! Tror du hele verden dreier rundt dge og dine? Er du klar over at de andre konfirmantene også har familie som vil se dem der, men som ikke kan invitere og ta med hele røkla nettopp fordi alle skal få noen plasser hver?

Sånne folk som deg provoserer meg kraftig!

Anonymous poster hash: 9f9cf...dd6

Og dere.. Har dere glemt fra når dere selv var konfirmanter? Kirka var DRITkjedelig, alt vi ville var å bli ferdig så vi kunne komme oss fortest mulig hjem til maten! Var det en ting jeg brydde meg midt i ræva om, så var det hvem som satt og glodde på meg i kirka altså.

Det er ikke uvanlig når det er konfirmasjon i kirken her.

Jeg har vært i to konfirmasjoner til fadderbarn hvor det er blitt tildelt antall plasser til hver familie.

Side konfirmantene har veldig stor familie (tanter/onkle,søskebarn), så valgte de (bortsett fra foreldre og søsken) å ta med besteforeldre og faddere. Slik slapp de å velge hvilken tanter/onkler o.l som kunne få være mes.

Anonymous poster hash: c205e...b20

Jøje meg så selvsentrert og egoistisk du er da! Tror du hele verden dreier rundt dge og dine? Er du klar over at de andre konfirmantene også har familie som vil se dem der, men som ikke kan invitere og ta med hele røkla nettopp fordi alle skal få noen plasser hver?

Du får bli provosert som du bare vil. Jeg tenker at man burde hatt flere seremonier i stedet for å trøkke folk sammen, jeg mener slett ikke at jeg har noen større grunn enn andre til å få flere plasser. Har forresten fått beskjed i dag om at det ikke er 20 plasser, men 14. Da blir det ikke engang nok plasser til den nærmeste familien (foreldre, besteforeldre, tanter og onkler. Ingen faddere eller søskenbarn. Triste greier.

Det er mulig det er vanlig med begrensinger også i kirken enkelte steder, det har jeg aldri vært borti. I alle de konfirmasjoner jeg har vært i rundt om i langet (minst 15-20) er det vanlig at alle gjestene kommer.

Så denne problematikken var ukjent for meg.

Og dere.. Har dere glemt fra når dere selv var konfirmanter? Kirka var DRITkjedelig, alt vi ville var å bli ferdig så vi kunne komme oss fortest mulig hjem til maten! Var det en ting jeg brydde meg midt i ræva om, så var det hvem som satt og glodde på meg i kirka altså.

Det stemmer ikke med min erfaring, verken med egen konfirmasjon eller nevøer, gudbarn osv. Vi/de har alle opplevd seremonien som veldig fin og høytidelig.

Litt tidlig kanskje, men poden skal konfirmere seg neste år og hver konfirmant får bare 20 plasser i lokalet. Vi har tenkt å invitere nesten dobbelt så mange. Det er kun snakk om nær familie + faddere. De fleste er tilreisende.

Hva i all verden skal vi gjøre? Kan da ikke invitere folk og så får de ikke se seremonien?

Jo, det må dere antakelig gjøre. Det er ikke plass til at alle kan ta med seg så mange de vil. Vi prioriterte nær familie; besteforeldre, tanter og onkler. Vi forklarte de andre at det var begrenset med plasser, og ingen reagerte negativt på det. Tror de fleste vet om at det er slik. 

Dere har selvsagt mulighet til å forsøke å kjøpe billetter fra andre, det er ikke alle som har 20 gjester. Da min datter ble konfirmert, oppretet arrangøren en Facebookgruppe der man kunne kjøpe billetter av hverandre.

Anonymous poster hash: 7e93d...850

Det er lenge siden jeg var i konfirmasjon i kirken, men jeg husker den som relativt kjedelig. Har derimot vært i mange humanistiske konfirmasjoner de siste årene, og alle har vært flotte og høytidelige med veldig stram regi. 

Anonymous poster hash: 7e93d...850

Du får bli provosert som du bare vil. Jeg tenker at man burde hatt flere seremonier i stedet for å trøkke folk sammen, jeg mener slett ikke at jeg har noen større grunn enn andre til å få flere plasser. Har forresten fått beskjed i dag om at det ikke er 20 plasser, men 14. Da blir det ikke engang nok plasser til den nærmeste familien (foreldre, besteforeldre, tanter og onkler. Ingen faddere eller søskenbarn. Triste greier.

Det er mulig det er vanlig med begrensinger også i kirken enkelte steder, det har jeg aldri vært borti. I alle de konfirmasjoner jeg har vært i rundt om i langet (minst 15-20) er det vanlig at alle gjestene kommer.

Så denne problematikken var ukjent for meg.

Jeg drar i konfirmasjoner, uavhengig av om det er plass til meg i kirken eller lokalet seremonien holdes i - og mesteparten av konfirmasjonene jeg blir invitert i er på andre siden av landet. Størstedelen av dagen tilbringes jo faktisk på etterpåfesten.

Ellers er jeg vant med at besteforeldre og faddere prioriteres foran øvrig familie (altså før onkler og tanter).

Jeg har ogs vært i konfirmasjon hvor min mann som var fadder fikk være med i kirken, mens jeg ikke fikk. Helt naturlig når kirken var så liten som den er.

Man kan jo ikke arrangere antall konfirmasjonen ut i fra størrelsen på konfirmantenes familier. Jeg feks har 31 søskenbarn, mange av de hadde egne barn den gangen jeg ble konfirmert. I tillegg kommer 22 onkler og tanter, stebesteforeldre i tillegg til besteforeldre. Sier seg selv at det blir for mange fra en familie...

Anonymous poster hash: 17281...359

Vi fikk 10 plasser. Ikke noe problem det og alle som ble invitert på festen skjønte godt dette med plasser under sermonien. Alle kom på festen.

Veldig vanlig at man får x-antall plasser. Om alle konfirmantene skal trøkke inn hele slekta så blir det trangt om plassen.

Anonymous poster hash: c1c46...734

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...