Gå til innhold

Kokosboller, med eller uten eggehvite?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal ha barneselskap og tenkte jeg skulle lage kokosboller som er farget rosa inni, med sjokoladetrekk og litt rosa kakestrøssel utenpå. Men når jeg googler etter oppskrifter er noen med sukkerlake og gelatin pisket, mens andre er med eggehvite og gelatin, hva er det som blir best tro?

Jeg elsker kokosboller, men har aldri prøvd å lage det før, noen med litt erfaring?

Anonymous poster hash: fb43a...39f

Fortsetter under...

Skrevet (endret)

Jeg har iallefall alltid brukt eggehvite. Men du MÅ, jeg gjentar : -M-Å-  huske å piske i EVIGHETER!!! Den blir helt ødelagt om du ikke pisker lenge nok. Så når du tror du har piska lenge nok, ja da pisker du i 10 minutt til.

Og det er viktig at målene er heelt presise. Ikke ta litt mer melis, eller litt mer eggehvite. Og det beste er å velge en oppskrift som bruker gr og ikke stk. Altså x-antall gram eggehvite istedefor x-antall eggehviter. Fordi det kan være stor forskjell fra eggene du bruker til de som er brukt i oppskriften, størrelsesmessig altså, og blir det for mye eggehvite ift hva oppskriften sier fordi eggene dine er for store, kan du bare glemme å få pisket det stivt.

Lykke til :)

Endret av *Lionesse*
Skrevet

Har akkurat satt  en hel haug til avkjøling :-) Jeg lager ofte, med bunn av kjeks og med eggehvite og kokende sukkerlake. 

100 g eggehvite stivpiskes med en ss sukker

Hell over kokende sukkerlake ( 60 g vann, 150 g sukker, 80 g flytende glukose kokes til 117 grader) mens maskinen går på full guff

Jeg pleier å sprøyte mine ut med sprøytepose på små kjeks, avkjøle over natten og trekke dem med mørk sjokolade.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...