Gå til innhold

Duotest i dag, trenger hjelp til "synsing"....:(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Trisomi 21: bakgrunnsrisiko 1:117, justert risiko 1:84.

Alle funn på ultralyd var perfekte, det som justerte opp risikoen var blodprøven "Fri beta-hcg 35,400 IU/l".

Hva tror dere? Hva ville dere gjort, gått videre til fostervannsprøve?

Ikke akkurat en gledens dag nei...:(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skjønner godt du ble lei deg nå.

Personlig hadde jeg nok tatt fostervannsprøven for å slippe å gå å gruble, tenke og bekymre meg Greit å være forberedt på det som måtte komme.

Det kan jo faktisk hende at det ikke er noe. Trøsteklem til deg!

Anonymous poster hash: 1763b...d0b
Skrevet

Litt usikker på om jeg forsto de øverste tallene..?!

Er det 1 til 84 i mulighet for trisomi? Altså hvis du hiver 84 lapper i en hatt så er 1 av de 84 lappene trisomi?

Hvis det er riktig så er jo ikke sannsynligheten stor...?! Og er det risiko for sv.skapet å ta fostervannsprøve?

Samtidig skjønner jeg deg veldig godt. Jeg hadde bok vært fryktelig bekymret og redd jeg også dersom jeg hadde vært i samme situasjon. Hva er egentlig trisomi 21? Er det en kromosomfeil som er forenelig med liv?

Samtidig når du spør om synsing: hver enkelt mors avgjørelse er privat og personlig. Hva enn man som mor måtte velge dersom man havnet i en ubeskrivelig kjip situasjon, er uansett er valg som ikke er enkelt. Man gjør det man føler er riktig for seg og sine og det valget ER mest sannsynlig riktig.

Krysser uansett fingrene for deg og at nurket i magen er frisk og fin :)

Skrevet

Litt usikker på om jeg forsto de øverste tallene..?!

Er det 1 til 84 i mulighet for trisomi? Altså hvis du hiver 84 lapper i en hatt så er 1 av de 84 lappene trisomi?

Hvis det er riktig så er jo ikke sannsynligheten stor...?! Og er det risiko for sv.skapet å ta fostervannsprøve?

Samtidig skjønner jeg deg veldig godt. Jeg hadde bok vært fryktelig bekymret og redd jeg også dersom jeg hadde vært i samme situasjon. Hva er egentlig trisomi 21? Er det en kromosomfeil som er forenelig med liv?

Samtidig når du spør om synsing: hver enkelt mors avgjørelse er privat og personlig. Hva enn man som mor måtte velge dersom man havnet i en ubeskrivelig kjip situasjon, er uansett er valg som ikke er enkelt. Man gjør det man føler er riktig for seg og sine og det valget ER mest sannsynlig riktig.

Krysser uansett fingrene for deg og at nurket i magen er frisk og fin :)

Trisomi 21 er downs syndrom.

Jeg er usikker på hva jeg hadde gjort. Jeg tok også duotest for å være forberedt dersom det skulle være noe med fosteret. Fram mot ultralyd ble jeg veldig i tvil om jeg ville klare å stå ved det jeg hadde bestemt meg for på forhånd dersom noe skulle være galt (avbryte svangerskapet dersom det ikke var forenelig med liv). Jeg skjønner at det er fryktelig vanskelig å skulle ta avgjørelsen om fostervannsprøve eller ikke. Jeg vet ikke hva jeg ville gjort.

Du må nesten vurdere hva som veier tyngst: å vite 100% om babyen har trisomi 21 eller den lille abortrisikoen det er ved en fostervannsprøve.

Klem til deg! Velg det som er riktig for dere.

Skrevet

Vil gi deg en god klem, jeg! Det var ikke de beste nyheter å få, nei.

Du spør om hva vi synes? Jeg ville bedt om en ny samtale med genetisk veileder for å få mer utfyllende informasjon om svarene du har fått. Når de sier at de er ikke bekymret og tror at dette går greit, då er det jo bra, men å kunne prate litt mer med en som kan dette må da være godt også?

Jeg personlig ville gått for fostervannsprøve. Men jeg er et menneske som MÅ ha riktig svar, jeg må vite helt sikkert hvordan ting er. Først da kan man ta stilling til hva blir best for den enkelte mor/familie - fullføre eller avbryte svangerskap om det skulle være noe galt. Jeg tok selv morkakeprøve fordi jeg måtte vite helt sikkert om fosteret var kromosomfrisk. Det var ekstremt vondt og jeg ville heller gått for fostervannsprøven om jeg skulle bli gravid igjen, tror jeg.

En god og varm klem til deg! Håper alt ordner seg på best mulig måte!

Skrevet

Takk for svar. Takket nei til morkakeprøve (pga måtte reise til annen kant av landet for å gjøre det og jeg er ikke i stand til å dra på butikken engang) så fikk time til fostervannsprøve i begynnelsen av juni, eller dvs ny ultralyd og så skal jeg ta stilling der og da til fostervannsprøve. Hun understreket at hun ikke trodde det var noe galt og at hun hadde kommet til å sagt det hvis hadde snev av usikkerhet.

Det jeg synes var så rart er at alt så perfekt ut på ul, men at hcg var så lav, så det jeg tenker på er om det egentlig kan indikere noe annet enn trisomi 21? Men det er jo kun trisomi 21 (og 13 og 18) som sjekkes?

Skrevet

Takk for svar. Takket nei til morkakeprøve (pga måtte reise til annen kant av landet for å gjøre det og jeg er ikke i stand til å dra på butikken engang) så fikk time til fostervannsprøve i begynnelsen av juni, eller dvs ny ultralyd og så skal jeg ta stilling der og da til fostervannsprøve. Hun understreket at hun ikke trodde det var noe galt og at hun hadde kommet til å sagt det hvis hadde snev av usikkerhet.

Det jeg synes var så rart er at alt så perfekt ut på ul, men at hcg var så lav, så det jeg tenker på er om det egentlig kan indikere noe annet enn trisomi 21? Men det er jo kun trisomi 21 (og 13 og 18) som sjekkes?

Ja det er bare trisomi 13, 18 og 21 som sjekkes. Eller- beregnes en sannsynlighet for. Det trenger jo ikke være noe galt selv om sannsynligheten ble stor nok til å få tilbud om fostervannsprøve.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...