Gå til innhold

Trenger råd ang amming og fast føde start på snart 4 mnd

*Attpåklatten*

Anbefalte innlegg

Lillesøster har den siste uken hatt mange økedøgn. Hun er en relativt stor baby som fullammes. Det jeg lurer på er om alle (jeg) har nok melk til å fullamme en baby på 4 mnd?

Jeg ønsker å introdusere mat fra 4 mnd. Noen råd på mat og hvordan?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Prøv på dagen itilfelle magevondt og skriking. Da slipper du hvertfall det om natten.

Begynn introduser lite i begynnelsen, en skje eller noe og så mer og mer etterhvert. Der er forskjellig for hvor fort man kan gå frem.

Du kan gi F eks starte med grøt/avokado/eller gulrot.

Anonymous poster hash: 4c8f5...49f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest usababy

Vi begynte med smaksprøver til tvillingene for en liten uke siden, de er 4 mnd neste tirsdag.

Begynte med dessert av eple og pære, først en liten teskje, neste dag et par teskjeer. Økte sakte og det gikk fint. Prøvde en teskje risgrøt med mais og banan i går, samme fremgangsmåte.

Ga dem dette etter flasken på formiddagen, og midt på dagen, for å se hvordan magen reagerte.

De likte det godt og sitter nå frydefullt forventningsfulle i vippestolene sine når vi henter smekker, da vet de at de får noe godt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillesøster har den siste uken hatt mange økedøgn. Hun er en relativt stor baby som fullammes. Det jeg lurer på er om alle (jeg) har nok melk til å fullamme en baby på 4 mnd?

Jeg ønsker å introdusere mat fra 4 mnd. Noen råd på mat og hvordan?

De fleste klarer helt fint å fullamme lengre om de ønsker det, jeg tenker at innføring av mat bør skje når barnet viser interesse for mat. Det er selvfølgelig helt greit å velge å ikke fullamme lengre. Vi startet med smakeprøver fra 4 måneder (grønnsaker og frukt som var dampet og most), men mini var ikke ivrig på mer enn en smakebit før hun nærmet seg seks. 

Jeg fikk et oransje hefte med informasjon om mat fra helsestasjonen, kanskje du kan få et sånt om du spør? 

Anonymous poster hash: 86740...393

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fullammer min gutt på 4 mnd . Stor han også ca 8 kg nå .har prøvd med smaksprøver på grøt men han er ikke veldig klar . Han har smakt fruktmos også, og han er litt mere klar for det . Han foretrekker de fra Ellas kitchen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gutten vår får litt forskjellige mos av rot og frukt. Han digger pære og lager skikkelig gromlyder når han får det. Vi har enten laget selv, eller kjøpt på helsekosten for å få økologisk og mindre tilsatt smak. Ellas kitchen skal ha veldig rene smaker såvidt jeg har blitt fortalt, om det stemmer vet jeg ikke, har ikke smakt på de selv, men det gikk ned på høykant her i dag. Vi begynte å introdusere smaksprøver fra ca fire mnd(1mnd korrigert), men han har ikke fått mer enn en liten smak, go har ikke vært spesielt interessert før nå nylig snart syv mnd(4mnd korrigert). På helsestasjonen har de et greit hefte, i tillegg selger ellas kitchen en bok hos coop med forskjellige matretter med og for barn, og en grei opptrappingsplan.

Gutten vår har ikke vært interessert i grøt i det hele tatt, utenom når vi har litt aprikosmos i, det synes han er godt, men den grauten er han ikke mye interessert i. Han har fått fult opp med morsmelk hele tiden, han har fått smaksprøver og nå og et måltid for dagen i tillegg til melk. Vi starter med to måltider med "fast" føde i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fullammer min gutt på 4 mnd . Stor han også ca 8 kg nå .har prøvd med smaksprøver på grøt men han er ikke veldig klar . Han har smakt fruktmos også, og han er litt mere klar for det . Han foretrekker de fra Ellas kitchen

Har han hatt økedøgn run 3-4 mnd alderen? Nå har vi holdt på en uke og i natt føltes det som hun fikk pupp hele natten! Holder ut bare jeg vet det er en ende på det;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke merket så mye økedøgn men han får mat ofte da .går sjelden mere enn to timer mellom amming på dagen. På natta kan han sove 6 - 3 timer i strekk : ))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her hadde vi øke døgn ved 3,5-4mnd men etter en uke med mating hver andre time på natta startet vi med grøt og det hjalp. Etter grøt sover han fra 19-03 og videre til 07 igjen.

Anonymous poster hash: 4c8f5...49f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LANG økeperiode ved 3-4 mnd er veldig vanlig. Lang kan dessverre bety et par uker. Grunnen til at det varer så lenge er sannsynligvis at det tar lengre tid å øke melkemengden dess lengre etter fødselen man er. I tillegg virker det som om mange mødre "mister" sultfølelsen (ammehungeren) og glemmer å spise, og dette kan påvirke produksjonen. Husk å spise, sett klar mat i kjøleskap og på bordet og spis og drikk til faste tider selv om du ikke er sulten.

Jeg er veldig enig med de som mener fast føde er greit når barnet selv er klar for det. Min erfaring fra mine egne to er at det er fryktelig slitsomt å forsøke å få ungen til å spise sine "tilmålte" skjeer med grøt om det ikke er interessert - det tar lang tid, kanksje går grøten eller hvadetår er ned, men det føles fryktelig slitsomt. Plutselig en dag løsner det imidlertid, da er barnet er interessert og mengden øker drastisk. Med min første startet vi ved 4 mnd, men hun ville ikke ha mer enn et par skjeer før hun var nesten 6 mnd. Da økte hun til "full porsjon" (et glass eller grøt med 1 dl vann) 3-4 ganger om dagen i løpet av en uke.

Med andremann ventet vi til han selv var interessert, så han ble fullammet (fikk tilbud om min mat når han virket interessert, men gjorde ikke annet enn å muligens smake på det) til han var 5.5 mnd. Da fikk han plutselig sansen for mat, og var oppe i 4-5 fulle porsjoner da han var drøyt 6 mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LANG økeperiode ved 3-4 mnd er veldig vanlig. Lang kan dessverre bety et par uker. Grunnen til at det varer så lenge er sannsynligvis at det tar lengre tid å øke melkemengden dess lengre etter fødselen man er. I tillegg virker det som om mange mødre "mister" sultfølelsen (ammehungeren) og glemmer å spise, og dette kan påvirke produksjonen. Husk å spise, sett klar mat i kjøleskap og på bordet og spis og drikk til faste tider selv om du ikke er sulten.

Jeg er veldig enig med de som mener fast føde er greit når barnet selv er klar for det. Min erfaring fra mine egne to er at det er fryktelig slitsomt å forsøke å få ungen til å spise sine "tilmålte" skjeer med grøt om det ikke er interessert - det tar lang tid, kanksje går grøten eller hvadetår er ned, men det føles fryktelig slitsomt. Plutselig en dag løsner det imidlertid, da er barnet er interessert og mengden øker drastisk. Med min første startet vi ved 4 mnd, men hun ville ikke ha mer enn et par skjeer før hun var nesten 6 mnd. Da økte hun til "full porsjon" (et glass eller grøt med 1 dl vann) 3-4 ganger om dagen i løpet av en uke.

Med andremann ventet vi til han selv var interessert, så han ble fullammet (fikk tilbud om min mat når han virket interessert, men gjorde ikke annet enn å muligens smake på det) til han var 5.5 mnd. Da fikk han plutselig sansen for mat, og var oppe i 4-5 fulle porsjoner da han var drøyt 6 mnd.

Lillenims, hvordan ble det med ammingen da? Vi har plutselig gått fra ingen til 3 måltider om dagen i løpet av en uke. Tilbyr pupp mellom maten og ammer fortsatt mye på natta (samsoving + selvbetjening), men nå dukker det snart tenner opp og da må vi jo kutte ut fri forsyning på natta.. Når og hvor ofte bør jeg tilby pupp? Ønsker jo å fortsette en stund til. 

Anonymous poster hash: 86740...393

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Vil gjerne amme så mye/lenge som mulig, så jeg biter sammen tennene og ammer til den store gullmedaljen;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi brukte babystyrt tilvenning, dvs at ungen (spesielt minstemann) spiser selv. Han fikk vanligvis ett måltid med grøt om dagen, noen ganger middagsglass, men stort sett brød til frokost/lunsj og vanlig middag. Ammet morgen, ettermiddag, kveld og natt pluss pumpet på dagtid - jeg begynte å jobbe da han var 6 mnd, så han var hjemme med pappaen. Tror han fikk pumpemelk på flaske på dagtid til han var nesten året. Når jeg var hjemme så ammet jeg hver 3. time. Han ammes ennå, er 23 mnd.

(Søstra fikk mer grøt og glass, men ble ammet i godt over 2 år.)

Om målet er å amme lengst mulig så amm før fast føde, gi minst mulig vann til måltidene (amm heller som tørsteslukker) og gå for babystyrt tilvenning (BLW).

Endret av lillenims
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...