Anonym bruker Skrevet 6. mai 2014 #1 Skrevet 6. mai 2014 Når mor er student på fulltid og får foreldrepenger fra Lånekassen og ikke har arbeid utenom, er det bare far som har rett på permisjon? Og dermed foreldrepenger på 40 uker fra NAV? Synes det er vanskelig å finne ut av jungelen mellom NAV og Lånekassen! Anonymous poster hash: 29262...856
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2014 #2 Skrevet 6. mai 2014 Hvis du er 100% student mener jeg far kan få alle fellesukene i tillegg til de som bare er til far. Anonymous poster hash: c0a8b...07b
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2014 #3 Skrevet 6. mai 2014 Stemmer det. Eller, lengden er jeg ikke helt sikker på(driver også å setter meg inn i dette om dagen) Vær også obs på at far også mister rett til permisjon om du mottar engangsstønaden fra Nav Nav har egen hjelpeside for foreldrepenger på facebook, du kan jo forsøke å stille spørsmålet der. Anonymous poster hash: d5634...16b
FrøkenAK Skrevet 6. mai 2014 #4 Skrevet 6. mai 2014 (endret) Når mor er student på fulltid og får foreldrepenger fra Lånekassen og ikke har arbeid utenom, er det bare far som har rett på permisjon? Og dermed foreldrepenger på 40 uker fra NAV? Synes det er vanskelig å finne ut av jungelen mellom NAV og Lånekassen! Anonymous poster hash: 29262...856 Ut i fra det jeg vet så har ikke far rett på 14 uker foreldrepenger dersom mor ikke har rett på permisjon. Mor har rett på 9 måneder permisjon der hun får stipend fra lånekassen og ikke lån. Dersom mor ikke har jobbet mens hun har studert , så får mor engangsstønad av nav på ca 35 000. Far kan ta av permisjonen til mor, og vil da få det han har pleid å tjene i måneden, men man får kun tilsammen 9 måneder permisjon, og ikke like lenge dersom mor har rett på permisjon (vanlig permisjonlengde)... Får at mor skal ha rett på permisjon må mor ha tjent 1/2 G (ca 41 000) og vært i arbeid de siste 6 av 10 månedene Endret 6. mai 2014 av FrøkenAK
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2014 #5 Skrevet 6. mai 2014 Så dette går; Mor tar permisjon fra studiested 44 uker støtte fra Lånekassen og ikke mottar engangsstønad. Far tar ut all permisjon og mottar foreldrepenger fra NAV? Hos oss blir det at far kombinerer arbeid med foreldrepenger. Jeg har en bitteliten deltidsjobb, men tror ikke jeg kommer opp i 1/2 G. Takk for kloke svar HI Anonymous poster hash: 29262...856
FrøkenAK Skrevet 6. mai 2014 #6 Skrevet 6. mai 2014 Så dette går; Mor tar permisjon fra studiested 44 uker støtte fra Lånekassen og ikke mottar engangsstønad. Far tar ut all permisjon og mottar foreldrepenger fra NAV? Hos oss blir det at far kombinerer arbeid med foreldrepenger. Jeg har en bitteliten deltidsjobb, men tror ikke jeg kommer opp i 1/2 G. Takk for kloke svar HI Anonymous poster hash: 29262...856 Ja far kan ta av mor sin permisjon, men har ikke rett på "egen permisjon" på 14 uker (pappapermisjon) fordi mor ikke har rett på permisjon (likestilling, yeah right). Far kan ta av permisjonen til moren bortsatt fra de ukene som er forbeholdt mor (pga medisinske grunner). Far vil da få utbetalt det han pleier å få i måneden og mor vil da ikke få noe. Hun vil få lån som blir omgjort til stipend ved bestått eksamen, istedenfor å få kun stipend i de månedene hun hadde vært i permisjon. :-) Jeg har chattet med nav før og det er mye bedre enn å prøve å lete seg gjennom de konglete nettsidene deres! Ikke lett å bli klok på dem nei! :-)
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2014 #7 Skrevet 6. mai 2014 Far kan bare ta permisjonen og få foreldrepenger hvis mor er i full studieaktivitet. Men du kan da få engangsstønad. Jeg fikk det og her var det far som tok alt av permisjonen som ikke var forbeholdt mor (8 uker). Anonymous poster hash: 095e3...de5
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2014 #8 Skrevet 6. mai 2014 Når gikk du tilbake til skolebenken da Anonym...de5? Er mye en må finne ut av merker jeg! HI Anonymous poster hash: 29262...856
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2014 #9 Skrevet 6. mai 2014 Om far skal ta ut helle fellesdelen kan ikke mor være hjemme og ta den. Mor kan få engangsstønaden og være hjemme 9 uker. Hun går tilbake til 100% studier og far kan ta hele fellesdelen. Anonymous poster hash: 97bae...82a
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2014 #10 Skrevet 6. mai 2014 Etter 8 uker. Men jeg studerte mye hjemme og var ikke borte fra barn og pappa mer enn 3-4 timer av gangen de første par månedene. Pumpa ett til to måltider hver dag. Det gikk, men det ville vært en løgn å si at det ikke var tøfft innimellom. Anonymous poster hash: 095e3...de5
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2014 #11 Skrevet 6. mai 2014 Hvordan blir det da med å kombinere foreldrepenger med arbeid? Samboer jobber offshore og planlegger å ta ut permisjon de ukene han allikevel er hjemme. Hva skjer da med foreldrepenger og foreldrestipend? Usj, denne jungelen blir tettere og tettere! HI Anonymous poster hash: 29262...856
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2014 #12 Skrevet 6. mai 2014 Far kan gradere sin permisjon og dermed jobbe deltid, men du må likevel studere 100% hvis han skal få forelderpenger. Siden offshore er turnus er det vel ikke mulig å ta ut permisjon når han allerede har fri. Desverre er det ikke mulig å få til en mellomting når mor er student. Dere kan antagelig dele sån at du er hjemme første semester og han andre, men det går ikke at du har noen uker og ham andre i den samme perioden. Anonymous poster hash: 095e3...de5
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2014 #13 Skrevet 6. mai 2014 Burde ikke far ta ut perm når han egentlig skulle vært på jobb da? Anonymous poster hash: 15da0...e39
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2014 #14 Skrevet 6. mai 2014 Vet at det skal være mulig for offshorearbeidere å ta ut perm når de er hjemme på fri. Dette er fordi dette ikke er "fri", men avspasering de arbeider seg opp til. Er vanlig i følge min samboer å gjøre dette og mange av hans kollegaer har gjort det. Problemet er at jeg ikke finner ut om dette også gjelder når mor er student. HI Anonymous poster hash: 29262...856
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2014 #15 Skrevet 7. mai 2014 Vet at det skal være mulig for offshorearbeidere å ta ut perm når de er hjemme på fri. Dette er fordi dette ikke er "fri", men avspasering de arbeider seg opp til. Er vanlig i følge min samboer å gjøre dette og mange av hans kollegaer har gjort det. Problemet er at jeg ikke finner ut om dette også gjelder når mor er student. HI Anonymous poster hash: 29262...856 Du kan uansett ikke ta gradert permisjon fra studiet så da må dere i så fall leie noen til å passe babyen mens han jobber og du studerer om han skal ta gradert. Anonymous poster hash: 97bae...82a
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2014 #16 Skrevet 7. mai 2014 Du får fullt stipend og lån fra Lånekassen i 10 mnd. Alt blir omgjort til stipend i ettertid. Ulempen er at far ikke får pappaperm selv om han jobber fullt. For da mister du litt av stipendet ditt i de månedene. Så du må ta hele permisjonen selv. Dette stemmer, da jeg akkurat har vært i gjennom det samme selv:) Du må forresten søke engangsstønad fra NAV, for det har du krav på når du ikke har tjent opp penger til fødselsperm:) Lykke til!! Anonymous poster hash: 70171...d2b
Ziiona Skrevet 7. mai 2014 #17 Skrevet 7. mai 2014 Hvis du er 100% student mener jeg far kan få alle fellesukene i tillegg til de som bare er til far. Anonymous poster hash: c0a8b...07b Far får hele fellesperioden, men ikke ukene som er kun til far. De faller bort siden mor ikke har rett på permisjon.
Ziiona Skrevet 7. mai 2014 #18 Skrevet 7. mai 2014 (endret) Hvordan blir det da med å kombinere foreldrepenger med arbeid? Samboer jobber offshore og planlegger å ta ut permisjon de ukene han allikevel er hjemme. Hva skjer da med foreldrepenger og foreldrestipend? Usj, denne jungelen blir tettere og tettere! HI Anonymous poster hash: 29262...856 Nettopp vært gjennom dette:- Du får engangstønad + 9 uker permisjon (3 før fødsel, 6 etter). - så lenge du jobber eller studerer, eller begge deler tilsvarende 100% får far ta ut fellesukene av permisjonen (ukene kun for far faller bort) - for at du skal kunne ta ut 100% foreldrestipend fra Lånekassen er det regler om hvor mye far må jobbe. (Om jeg ikke tar feil må far jobbe minimum 50% stilling for at du skal få full støtte). Vi løste det med at far jobbet 60% siden jeg gikk et veldig fleksibelt studie. - Vær obs på at enkelte arbeidsgivere ikke betaler ut mer enn 6G i permisjon, så verdt å sjekke ut så far ikke får sjokk om han ikke får utbetalt full lønn under permisjon. (Malt over 6G må atbeidsgiver ut med uten å få tilbake fra NAV) Endret 7. mai 2014 av Ziiona
Ziiona Skrevet 7. mai 2014 #19 Skrevet 7. mai 2014 Du får fullt stipend og lån fra Lånekassen i 10 mnd. Alt blir omgjort til stipend i ettertid. Ulempen er at far ikke får pappaperm selv om han jobber fullt. For da mister du litt av stipendet ditt i de månedene. Så du må ta hele permisjonen selv. Dette stemmer, da jeg akkurat har vært i gjennom det samme selv:) Du må forresten søke engangsstønad fra NAV, for det har du krav på når du ikke har tjent opp penger til fødselsperm:) Lykke til!! Anonymous poster hash: 70171...d2b Jeg har også akkurat vært gjennom dette. Jeg fikk engangstønaden fra nav, far fikk hele fellesperioden av permisjonen. Han graderte uttaket, jobbet 60% og permisjon 40% (han hadde fortsatt samme antall dager bare at det ble strekt ut over lengre tid), og jeg fikk omgjort alt til stipend.
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2014 #20 Skrevet 7. mai 2014 Takk for mye god hjelp Det er en jungel å finne ut av! HI Anonymous poster hash: 29262...856
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2014 #21 Skrevet 7. mai 2014 Her er hvordan vi løste det: -mor søkte om engangsstønad. -Mor er fulltidsstudent og oppmeldt til alle eksamener. Deltar kun på det obligatoriske av undervisning og er hjemme resten. Det er ingen krav om å bestå så jeg satser på å konte hvis jeg stryker når lillemann har begynt i barnehage. -Far var ut 99 % permisjon. (da får jeg 50% foreldrestipend) og han har 40 uker hjemme. Anonymous poster hash: 291f9...811
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå