Gå til innhold

dere som har barn i utebarnehager

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan er det? Trives dere/barna med utebarnehage? Vi har nettop fått tilbud om plass i en bhg-avdeling som kun et ute, men jeg er litt i tvil. I all hovedsak pga at mitt barn er ekstremt aktiv og har havnet på legevakten mange ganger pga fallulykker, stein som satt fast i halsen osv. De aller fleste uhellene er når de er ute. I tillegg ligger barnehagen i et veldig værutsatt område, og vinteren kan bli skikkelig tøff(ikke nødvendigvis mye snø, men ofte kraftig vind..)

Hva ville dere gjort? Barnet elsker jo å være ute, men er som sagt litt skeptisk..

Anonymous poster hash: 9e3ea...abb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fordi du er skeptisk skal du plassere han inne?

Snakk om ha en mor som står i veien for sine egne barn.

Det som betyr noe er hvor gutten din vil trives best :)

Anonymous poster hash: e7049...e4b

Skrevet

Fordi du er skeptisk skal du plassere han inne?

Snakk om ha en mor som står i veien for sine egne barn.

Det som betyr noe er hvor gutten din vil trives best :)

Vet du, barnet trives like godt over alt, så det er irellevant.

Skrevet

Våre går i naturbarnehage. Anbefales på det sterkeste! De blir motorisk veldig flinke, elsker å være ute og er mye mindre syke enn søsknene som gikk i "inne"-barnehage. Eneste "ulempen" er at de er så trent på å være ute at vi greier ikke slite de ut med vanlig familietur i helgene ;)

Skrevet

Mine gikk i det når de var små. Eldste var særdeles aktiv, og hadde det mye bedre ute enn inne. Der kunne han utfolde seg mye mer :) Jeg kan ikke se noen ulemper med utebarnehage.

Skrevet

Kjenner en pedagogisk leder som sier at hun ikke anbefaler det. Dette fordi det er slitsomt for et barn og aldri ha mulighet til å gå inn og hvile litt. Hun er selv skikkelig glad i å være ute, men mener altså at de fleste har et behov for å komme inn av og til. Hun påpeker også at det er de færreste av oss som kunne tenke oss å være ute fra morgen til kveld. Uansett vær. Uansett årstid. Uansett dagsform.

Men for noen barn er det kanskje allright. Selv ville jeg ikke gjort det mot mine barn, selv om jeg tror de ville taklet det fint og stort sett trivdes med det. Ser jo hvor slitne de blir av en normal barnehagedag, og de er ekstra slitne de dagene de er ute hele dagen. Og det er de kun i "finvær".  

Anonymous poster hash: dd458...636
Skrevet

Kjenner en pedagogisk leder som sier at hun ikke anbefaler det. Dette fordi det er slitsomt for et barn og aldri ha mulighet til å gå inn og hvile litt. Hun er selv skikkelig glad i å være ute, men mener altså at de fleste har et behov for å komme inn av og til. Hun påpeker også at det er de færreste av oss som kunne tenke oss å være ute fra morgen til kveld. Uansett vær. Uansett årstid. Uansett dagsform.

Men for noen barn er det kanskje allright. Selv ville jeg ikke gjort det mot mine barn, selv om jeg tror de ville taklet det fint og stort sett trivdes med det. Ser jo hvor slitne de blir av en normal barnehagedag, og de er ekstra slitne de dagene de er ute hele dagen. Og det er de kun i "finvær".

De fleste barnehager har innerom eller en liten hytte de spiser og slapper av i.

Sikkert noen som ikke har det...

Skrevet

Anonym bruker, on 06 May 2014 - 15:25, said:

Men for noen barn er det kanskje allright. Selv ville jeg ikke gjort det mot mine barn, selv om jeg tror de ville taklet det fint og stort sett trivdes med det. Ser jo hvor slitne de blir av en normal barnehagedag, og de er ekstra slitne de dagene de er ute hele dagen. Og det er de kun i "finvær".

Barn blir mye mer slitne av å være MANGE barn inne sammen pga. støynivå, dårlig luft etc Anonymous poster hash: f107f...4b1
Skrevet

Mine hadde noen supre år ute. De hadde en liten gamme de kunne varme seg i om det var kaldt, men ellers var de bare ute. Det fungerte strålende. Sykefraværet var minimalt både hos barn og ansatte og ungene både lærte masse og stortrivdes. Så vidt jeg husker var det ingen alvorkige skader på uteavdelingene de årene vi hadde barn der, bare noen skrubbsår, kutt i fingeren ol.

Lærerene har også komentert i ettertid at de lett kunne se hvilke unger som hadde gått på friluftsbarnehage da disse var mye mer selvstendige og flinkere til å følge beskjeder enn de som hadde vært i "vanlig" barnehage.

Anonymous poster hash: 76ab2...9d2
Skrevet

Mine hadde noen supre år ute. De hadde en liten gamme de kunne varme seg i om det var kaldt, men ellers var de bare ute. Det fungerte strålende. Sykefraværet var minimalt både hos barn og ansatte og ungene både lærte masse og stortrivdes. Så vidt jeg husker var det ingen alvorkige skader på uteavdelingene de årene vi hadde barn der, bare noen skrubbsår, kutt i fingeren ol.

Lærerene har også komentert i ettertid at de lett kunne se hvilke unger som hadde gått på friluftsbarnehage da disse var mye mer selvstendige og flinkere til å følge beskjeder enn de som hadde vært i "vanlig" barnehage.

Fordi sammenhengen her var??

Anonymous poster hash: 2b90f...2a7

Skrevet

Jenta går i naturbarnehage nå er de ute fra 06.30-17.00 om været er ille så spiser de inne og vinterhalvåret så levera de inne også går de ut noen timer på dagen. De har også tilgang til grillhytte hvor de kan varme seg litt iløpet av dagen om de skulle bli kalle. Kjempe fornøyd, men vet ikke om dette var sånn type barnehage du tenkte på

Anonymous poster hash: b3b7b...c74

Skrevet

Anonym bruker, on 06 May 2014 - 15:25, said:

Barn blir mye mer slitne av å være MANGE barn inne sammen pga. støynivå, dårlig luft etc Anonymous poster hash: f107f...4b1

Som jeg skrev: Mine barn blir ekstra slitne de dagene de er ute nesten hele dagen. Men det gjelder mine barn. Barn er jo forskjellige, så dette gjelder nok ikke alle.

Skrevet

Jeg hadde datteren min i utebarnehage i 2 år, men byttet barnehage etter de 2 årene. Var veldig fornøyd med personalet og opplegget, men de var ute hele dagen uansett vær og vind. Bor i Finnmark så det var ikke alle dager som egnet seg like bra til utelek i mange timer i strekk og jeg opplevde at datteren min ble veldig sliten av å aldri kunne roe litt ned med maling, perling, boklesing osv. Vi er i tillegg en aktiv familie som liker å dra på turer i helgene. Datteren min ble veldig mettet på uteliv og turer. I helgene var hun mye sliten og ville ikke dra på turer.

Nå har jeg henne i en barnehage som prioriterer å være ute (min. ute 2-3 timer hver dag - 1 time på det kaldeste, dvs. minus 25-30 grader). Hun er i naturgruppa som fortsatt er mye på tur, men ikke i så stor grad som før. Balansen er bedre for henne.

Det fungerer mye bedre.

Anonymous poster hash: 0fa13...079
Skrevet

Hørt mye positivt,men de som er ekstra aktive hører jeg får problemer når det blir skole og de MÅ sitte inne hele dagen+ da blir de gjerne syke(som de andre gjorde unna i Bhg)

Skrevet

Takk for gode svar alle sammen.

Vi har bestemt oss for å droppe uteavdelingen rett og slett pga værforholdene. Vi vet at den "vanlige" avdelingen allerede er masse ute i løpet av dagen. I tillegg har barnet vårt godt av å lære seg at man kan ta det litt med ro innimellom, ha skikkelige rutiner på dagen osv.

Hi

Skrevet

Ville aldri hatt ungene i utebhg.

Anonymous poster hash: 95acd...bf2

Skrevet

Utebarnehage hadde ikke vært aktuelt for vår del.

Skrevet

Fordi sammenhengen her var??

Anonymous poster hash: 2b90f...2a7

Sammenhengen med at de var flinkere til å ta beskjeder og mer selvstendige?

Teorien var at de få reglene som gjaldt i utebarnehagen var så klare og personalet var så strenge på at de skulle følges at ungene lærte bedre å faktisk respektere de voksne enn de som gikk inne gjorde.

Når det gjaldt selvstendighet regner jeg med at det skyltes at barna ute fill oppleve mye mer å ta konsekvensene av sine egne valg enn de i inneavdelingene og de fikk bestemme mer i det daglige.

Jeg har ikke noe å sammenlikne med, men det var nå hvordan læreren omtalte det. Barne fra uteavdelingen holdt mye bedre orden på sine egne saker, var flinkere til å kle seg ol enn de andre da de begynte på skolen.

Skrevet

Ville ALDRI vurdert utebarnehage! Spesielt ikke til de minste barnen. Ufattelig at foreldre setter 1-2 åringer i barnehage der man er ute i all slags vær. ?

Anonymous poster hash: 1e58a...26f

Skrevet

Friluftsbarnehager pleier gjerne å være for barn fra fire år.

Har ikke barn i friluftsbarnehage, men kunne gjerne hatt det. Her i Oslo har jeg hørt om flere som har gode erfaringer. Men disse bhg har muligheten til å være noe inne.

Anonymous poster hash: 622cb...d10

Skrevet

Min gutt gikk på en uteavdeling. Den tilhørte en barnehage der de andre avdelingene var standard avdelinger, også hadde de en avdeling bak barnehagen halvveis inne i en skog. Den avdelingen var fra fire år og opp ;) 

Er så fornøyd med den avdelingen! Været var sjeldent noe problem, selv her på Vestlandet. Var der for kaldt, for mye is eller rett og slett jævlige værforhold var de inne i "stuen" sin. Der hadde de garderobe, toalett, et lite kjøkken og tre spisebord, i tillegg til leker, spill og litt hobbygreier. De spiste frokost inne, men lunsjen tok de enten på tur, eller i grillhytten ute på plassen. De hadde ikke lekeapprater ute, men brukte naturen som lekeplass. Eller, de hadde et dissestativ, men det var ikke veldig interessant. De bygde og sagde på planker og i trærne. Ja, barna fikk ha sag, under oppsyn selvfølgelig. De var også mye på tur i nærområdet, i tillegg til de klassiske barnehageturene til bibliotek og museer. De hadde også bøtter, spader, fotball og diverse til å ha ute, i tillegg til at de selv spikret fotballmål og en slags båt, som ble større og større etter hvert som de fikk planker. 

Angrer ikke ett sekund på at jeg valgte å få gutten min inn der. Overgangen til skolebenken har også gått helt fint. Har nå en førsteklassing som kan mye om naturen, og liker å leke ute, samtidig som han elsker skolen. 

Anonymous poster hash: aa13b...f84

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...