Gå til innhold

Høyt SF-mål, ukjent årsak. Kan det være for mye fostervann??? Erfaring ?!

Anbefalte innlegg

SF-målet visste 39 cm (!!!!) idag, uke 36+5. Langt over skjema'!! Har tidligere tatt Glucosebelastning og målte blodsukker bare for å sjekke, men som forventet fint. Ikke er jeg tvillinggravid eller noe slikt... Fastlegen sa det kanskje kunne være for mye fostervann. Alvorlig syk baby !?? Google er ille, så må lufte hodet her. Gråter, mens kjæresten trøster. Og ul er ikke før om 3 dager ;'(

Anonymous poster hash: 0f82c...5d6

Fortsetter under...

Hei! Jeg hadde akkurat samme sf-mål sist jeg gikk gravid. Fra uke 35 var jeg utom skjema. Og var veldig bekymra for dette. Fikk komme inn på ekstra UL, for å sjekke om det var snuppa som var veldig stor eller mye vann.  Men der ble det bare registrert litt ekstra fostervann,  samt en baby som skulle bli rundt 4,5 kg. men ingenting galt med det. Vannet gikk aldri til under fødselen, så de måtte ta det, og da fossa det bokstavlig talt ut vann. Legen som var til stede sa at det var veldig mye vann, noe de ikke var obs på. Selv om jeg hadde vært inn til ekstra sjekk. Men uansett, så hadde det ikke noe betydning. Alt var fint med snuppa i magen, og hun var bare 3200 også! ;) Så jeg erfarte da at høyt mål trenger ikke å bety noe :)

Anonymous poster hash: 18660...68f

Jeg har også høyt sf mål og er veldig bekymra. Jeg er 36 fulgåtte uker. Jordmor sa hun trodde det var fordi jeg bar babyen så høyt i bekkenet og fordi det nok ikke var noen liten baby. Er så redd det blir en kjempe , men synes det er litt rart da både jeg og mannen var små når vi ble født. Jeg vil også ta ul for å se om det er noen spesiell grunn... Klarer ikke helt å slå meg til ro med jordmors antakelser...

Jeg går til hyppige kontroller på Ullevål og har hatt 20 UL i svangerskapet pga tidligere preeklampsi, men de ser ikke på SF i det hele tatt der. ligger langt over skjema og har gjort det fra starten, men de sier bare at det er en utdatert målemetode. Eneste de ville reagert på var om den var vekselvis over og under streken, men det kan også bare bety at babyen snur seg.

Be om en ekstra sjekk om du er bekymret, det er ikke bra for deg å gå rundt og tenke på det her. Bedre å få en ekstra kontroll og ro i sjelen:)

Anonymous poster hash: a9363...14f

Jeg hadde motsatt problem (for lavt mål). Fant ut at d skyldtes måten hun lå på. Så regner med d kan være samme forklaring på hvorfor målet er for høyt, altså at d kan bli innenfor normalen hvis ungen bare flytter på seg..

Ja fastlegen min sa at den lille ligger høyt i bekkenet med hodet ned, så kanskje er det rompa som forårsaker det plutselig høye SF-målet? Har lagt i øvre sjikt hele svangerskapet da, på siste strek innenfor det lysegrønne feltet. Men plutselig har det hoppet flere cm over der!! Kjenner jeg gruer meg til ul... Er så redd og bekymret. Leser så mye rart. Fuck Google..!! Føles lenge ut å vente til torsdag.

Men beroligende å lese deres svar. Får bare håpe på det beste...

Annonse

Ja fastlegen min sa at den lille ligger høyt i bekkenet med hodet ned, så kanskje er det rompa som forårsaker det plutselig høye SF-målet? Har lagt i øvre sjikt hele svangerskapet da, på siste strek innenfor det lysegrønne feltet. Men plutselig har det hoppet flere cm over der!! Kjenner jeg gruer meg til ul... Er så redd og bekymret. Leser så mye rart. Fuck Google..!! Føles lenge ut å vente til torsdag.

Men beroligende å lese deres svar. Får bare håpe på det beste...

Fra HI.

Hei! Jeg kom nettopp hjem fra vekstkontroll etter å ha fått et sf-mål på 42 cm i uke 38. Alt sto bra til der inne, men baby ble målt til å være 4 kilo allerede nå. Stor baby = mer fostervann, og helt normalt :)

Prøv å slapp av, og hold deg unna google! Masse lykke til :)

Var til ul for vekstestimering i veke 36+1. Då målte overlegen der sf-målet til 39!! Det var ikkje for mykje vatn og barnet var ikkje større enn normalen (var under 3kg)

Hadde time til min lege for kontroll like etterpå. Han målte meg til 36.. Eg kjente at overlegen målte frå ein heilt anna plass enn ka fastlege og jordmor pleie.

Dette går nok fint. Og du. ALDRI googla når da gjelde helso!! Kjem ingenting godt ut av da.

Komme jo bare skrekkeksempel opp. Og svært lite vitenskapelig.

Anonymous poster hash: 63de0...7b6

Ul visste ikke for mye fostervann, heldigvis. I tilegg hadde den lille en fin biofysisk profil! Gyn sjekket nøye både nyrer, blære og disse organene som feks kan være årsak til alvorlig mangel/sykdom hos lille som kan føre til for mye fostervann. Men alt så bra ut! Hadde ca 18-19 cm fostervann som er helt innenfor normalen, gjerne litt i øvre sjikt. Normalen er 5 til 25 cm :) jippi!! Men som fastlegen sa visste også ul at babyen ligger høyt i bekkenet med hodet ned, så rompa "kommer i veien" for gode SF-mål... I tilegg til at den lille er stor, med et pluss på ca 20% mer enn gjennomsnittet. De to første våre var rundt 4 kg begge to, så er vel ikke å forvente at tredje skal bli noe mindre :)

Da slipper jeg skuldrene ti hakk ned igjen. Og både håper & tror at lille er frisk og velskapt når den kommer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...