Anonym bruker Skrevet 5. mai 2014 #1 Del Skrevet 5. mai 2014 Jeg har en liten baby på 4uker. Han gråter etter puppen hver time, og ligger å suger en 30-45min hvert gang. Fra han slipper puppen, til han ber om mer, tar ca en time. Jeg har prøvd å gi han litt mme, og da sover han i 3-4timer. Dette gjør han ikke etter pupp. Kan det være at jeg ikke har nok næring i brystmelken? Anonymous poster hash: 0a0b8...444 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Koneogkone+2jenter Skrevet 5. mai 2014 #2 Del Skrevet 5. mai 2014 Sånn var det her også i den perioden. Har gitt pupp så ofte som hver halvtime. Holdt på frem til 2 1/2 mnd. La på seg fint, men hadde tydelig stort behov for nærhet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2014 #3 Del Skrevet 5. mai 2014 Jeg har en liten baby på 4uker. Han gråter etter puppen hver time, og ligger å suger en 30-45min hvert gang. Fra han slipper puppen, til han ber om mer, tar ca en time. Jeg har prøvd å gi han litt mme, og da sover han i 3-4timer. Dette gjør han ikke etter pupp. Kan det være at jeg ikke har nok næring i brystmelken? Anonymous poster hash: 0a0b8...444 Legger han greit på seg? Har han godt våte bleier flere ganger for dagen? Hvis ikke kan det være for lite melk/lite næring i melken som er forklaringen ja... Anonymous poster hash: 90f94...eb2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillenims Skrevet 5. mai 2014 #4 Del Skrevet 5. mai 2014 Jeg er ammehjelper / ammehjelpen.no Lite næring i melka er svært usannsynlig. Det er gjort analyser av melk både fra "tilfeldige" mødre og fra mødre som tror de kan ha næringsfattig melk, og selv om innholdet av protein, karbohydrater og fett varierer så er det ingen av dem som har feil sammensatt melk. Mengde er det vesentlige, når melka inneholder mindre fett så metter den kortere og barnet vil enten spise mer pr måltid eller die hyppigere. Sånn er det jo med oss voksne også - spiser vi et eple til frokost så tar det som regel kortere tid før vi trenger neste måltid enn om vi spiser tre skiver fedon-brød med masse pålegg, eller en engelsk frokost med bacon. Har det pågått lenge at han dier så lenge og samtidig så hyppig? Dersom det har endret seg fra et annet mønster til dette nylig så tenker jeg økedøgn. Se http://ammehjelpen.no/artikkel/10/%C3%98kedagerokedogn for info om det. Hvordan er veksten - vekt og evt andre mål? Har han 5-8 godt våte bleier pr døgn? At han legger på seg og følger kurven sin, samt har våte bleier, er begge deler tegn på nok mat. Behov for nærhet kan som ei sier også være grunnen til såpass hyppig amming. Har du prøvd å bære han i bæretøy (feks elastisk sjal), og å ha hudkontakt når dere kan? Husk at far og andre også kan bære! Men når barnet dier såpass lenge kombinert med såpass hyppig så tenker jeg også på dårlig dieteknikk. Er ammeteknikken vurdert av ammepoliklinikk eller helsesøster med amme-kompetanse? Og med informasjon om hyppighet, mengde og alder som bakgrunnsinfo? For det er på ingen måte feil at en nyfødt dier så lenge og hyppig, men et barn på 4 uker vil vanligvis ha litt sjeldnere eller litt kortere måltider. Det kan godt hende at konklusjonen er at det er helt normalt (for det er innenfor normalen!), men det bør vurderes. Barnets tungebånd bør også sjekkes på nytt av lege. Dersom det er kort så kan barnet få dårlig dieteknikk, og bruke lang tid på å få i seg mat samtidig som brystet blir dårlig stimulert. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2014 #5 Del Skrevet 6. mai 2014 Samme skjedde meg når gutten min var 1 mnd. Han gikk fra å være tolmodig og sove godt, til å bli urolig, kavete og grein etter puppen ustanselig. Jeg gikk på helsestasjonen og veide noen ganger, og det viste seg at han nesten ikke la på seg. Fikk beskjed om å gi litt mme etter å ha ammet på begge sider. Da la han endelig på seg, ble mer avslappet og fikk endelig sovet gode hviler. Anbefaler å følge med på vekten... Anonymous poster hash: a1169...1c7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå