Gå til innhold

for liten bilstol....?

Tilith

Anbefalte innlegg

Er det bare jeg som synes maxi cosi cabriofix setet er LITE? Gutten min er nå snart 5 mnder, i overkant av 7 kg og 66 cm lang og jeg synes setet er trangt! selene som ligger over skuldrene er på øverste hakket, men er ALT for lave.jeg mener ha lest og hørt at selene alltid skal komme ovenfra, hvis de ikke gjør det er barnet for langt..på gutten min er jo selehakket godt en cm nedenfor skulderhøyden, slik hat selen kommer nedenfra og over skulderen. jeg har jo ingen stor baby føler jeg, og setet skal liksom passe til 13kg (1-1,5år ca), er det noe her jeg ikke skjønner??? Andre med samme problem? Hva gjør dere? Er vel tidlig å gå over på neste str i sete??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Merkelig. Har ei jente på 15 mndr, som sitter godt i setet fremdeles. Er forøvrig 9,5 kilo og 76 cm. Selene er ikke bakunder skuldrene, og hun sitter som støpt, og har gjort det siden fødselen.

Skal du bytte sete, ville jeg gått for et som går fra 0-18 kilo. Da er det beregnt på såpass babyer som gutten din også, og ikke bare de større og sterkere barna (sterke i rygg og nakke).

Anonymous poster hash: e06a9...de4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du tatt ut puten som er i bunn av setet?

Ellers har jeg en stor jente på 5 mndr og 8,5 kg (var 63 cm 3 mndr gammel, vet ikke mål nå) som fortsatt sitter godt, men har dog ikke sjekket nøye hvordan selene kommer ut ift skuldrene. Har selene på øverste hakket og har tatt ut puten for lenge siden.

Ellers mener jeg også å ha hørt at det ikke er så farlig om selene kommer ut litt nedenfor skuldrene på babysetet. Men at det er viktigere når barna blir større og tyngre. Dette siste kan jeg ikke gi noen sikre kilder på altså, så håper andre her inne vet noe mer?

Anonymous poster hash: a13bf...9ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for svar!

Ja puten måtte ut for et par mnd siden, samme med hodebeskyttelen.

Gutten min har nok litt lang overkropp tror jeg... Han kan ikke vokse en cm til fra livet og opp hvis vi skal kunne bruke dette sete mer hvertfall. Litt redd han ikke sitter sikkert når Selene kommer slik bakenfor skulderen :/

Jeg får ta han med å prøve et annet merke. Som kanskje er ligg lenger i ryggdelen.n Noen anbefalinger?

Endret av Tilith
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik var det setet for min jente også. Jeg byttet derfor da jeg skulle ha flere, og ikke anbefalt sete videre til noen!

Jeg har izi sleep nå og er veldig fornøyd med det

Anonymous poster hash: b8259...eb0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikker på at selene er i øverste hakket hele veien? Dier det bare fordi hos oss var de ikke gjennom ramma bakerst øverst, men bare gjennom trekket.

Anonymous poster hash: b505f...770

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror det er når barna sitter fremovervendt at selene ikke må komme nedenfor skuldrene, mens når de sitter bakover i babystolen så gjør det ingenting. Da er det vist heller en fordel. Har selv en gutt på 9 mnd som nærmer seg 80 cm som sitter helt fint. Det skal jo ikke være for god plass heller i en bilstol. Bruker aldri veldig tykke klær i stolen.

Anonymous poster hash: ad99f...14c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar... Har sjekket at selene er på øverste, er kun to hakk å velge i på denne stolen. Det står et stort rødt kryss over bilde av at selen kommer nedenfor skulderen, i bruksanvisningen, så det er tydeligvis ikke sikkert. Får ikke strammet selene ordentlig uten av han da blir skikkelig krokbøyd fordi selene kommer nedenfra... Møkkastol.

Og den er best i test?? Da burde de prøvd den på litt lengre barn enn de som er gjennomsnittet, og opplyst om at stolen ikke er egnet for lange barn!! En liten anelse om lengden på barnet har man jo før det blir født, og kan velge en annen stol :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe Jeg hadde aldri trodd jeg skulle få så lange barn som jeg fikk, men både den bilstolen og simo kombivogna ble byttet ut før de neste kom

Anonymous poster hash: b8259...eb0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine har lang rygg og har hatt akkurat samme problem. Begge byttet før 9 mnd, da jeg følte at jeg slet med å stramme de fast

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine har lang rygg og har hatt akkurat samme problem. Begge byttet før 9 mnd, da jeg følte at jeg slet med å stramme de fast

Begynte selene bakenfor/nedenfor skuldrene hos dine å? Hvor langt er akseptabelt vet du det? Leste en artikkel men der sto det bare at når de er kommet langt nedpå ryggen er det på tide å bytte..... Altså hva er langt? Hehe, er 2 eller 6 cm nedenfor skuldrene liksom?

Nei tror jeg blir å bytte sete nå bår han nærmer seg 5-6 mnd og kan bruke neste klasse.. Hvilke sete byttet du til? Har sett på besafe izi plus fra 0-25 kg. Ble anbefalt til lange barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi byttet til besafe izi combi x3 da vesla vår var ca 10 mnd. Da var maxi cosi cabrioen for liten til henne. Besafen er etter min mening, et altfor stort, klumpete sete. Vi har en relativt romslig bil, men besafen tar ekstremt mye plass. I tillegg er det veldig rett i ryggen, og når tuppa sovner, henger hodet fremover. Vi har støttet opp setet med en kile, men likevel er det altfor rett i ryggen. Er ikke helt kjent med besafe izi puls, men anbefaler deg å prøve setet i bilen med barnet oppi. Vi kommer til å bytte ut besafen vår med et annet sete når lillebror er for stor til maxi cosien. Hva det blir, aner jeg foreløpig ikke. Er en jungel det der, akkurat som vogner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja blir nødt til å prøve, vil ha et "ligge" sete.. Den izi plus modellen kunne justeres i 3 forskjellige høyder, ligge, midt i mellom og sitte...tenkte reise å prøve det hvertfall og se om det er plass i bilen :P enig med deg om gat de er veldig klumpete og store og tar stor plass... Men vet ikke om andre merker enn maxi cosi som er små, og eet vil jeg ikke ha igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikkje heilt det samme, men når tok dåke ut nyfødt-puta i maxicosien? Har ei laang jente på 10 veker her, synes ho ser så "knept" ut..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikkje heilt det samme, men når tok dåke ut nyfødt-puta i maxicosien? Har ei laang jente på 10 veker her, synes ho ser så "knept" ut..

Den tok jeg ut etter noen få uker. Husker ikke helt, 4-5, kanskje. Vi har en helt gjennomsnittlig gutt, og han fikk det mye bedre oppi der da. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rundt 2 mnd tror jeg det var :) visste ikke at det gikk å bare ta ut puta, hadde jeg viast hadde jeg nok gjort det før, for han satt ikke noe godt. Tok ut det rundt hode når han var 3 mnd ca, for det ble bare i veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå solgt maxi cosi og skal på butikken over helgen å se på nytt sete. Blir nok besafe, men litt kjedelig at de ikke kan tas ut og settes på vogna... Å bare dra en liten tur på butikken blir et prosjekt i seg selv, siden han enda ikke kan sitte i handlevogna og jeg ikke kan ta med bilsete :P (er alene så han må pent bli med :P)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå solgt maxi cosi og skal på butikken over helgen å se på nytt sete. Blir nok besafe, men litt kjedelig at de ikke kan tas ut og settes på vogna... Å bare dra en liten tur på butikken blir et prosjekt i seg selv, siden han enda ikke kan sitte i handlevogna og jeg ikke kan ta med bilsete :P (er alene så han må pent bli med :P)

Hvorfor ikke bruke spedbarnssetet på handlevognen? Her jeg bor er det i alle fall et par handlevognen med spedbarnssete på hver matbutikk som jeg pleier å bruke. Da kan man fylle handlevognen og har kun en vogn å trille:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke bruke spedbarnssetet på handlevognen? Her jeg bor er det i alle fall et par handlevognen med spedbarnssete på hver matbutikk som jeg pleier å bruke. Da kan man fylle handlevognen og har kun en vogn å trille:-)

De har det på senter et, men ikke på vanlig matbutikker her , som jeg har sett hvertfall :) men er ikke mange ukene igjen før han sitter selv heller tror jeg, så skal nok gå fint :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke bruke spedbarnssetet på handlevognen? Her jeg bor er det i alle fall et par handlevognen med spedbarnssete på hver matbutikk som jeg pleier å bruke. Da kan man fylle handlevognen og har kun en vogn å trille:-)Anonymous poster hash: a13bf...9ce

De har det på senter et, men ikke på vanlig matbutikker her , som jeg har sett hvertfall :) men er ikke mange ukene igjen før han sitter selv heller tror jeg, så skal nok gå fint :)

Ingen av mine har satt seg opp før de var 9-10 mnd...

Anonymous poster hash: b505f...770

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke bruke spedbarnssetet på handlevognen? Her jeg bor er det i alle fall et par handlevognen med spedbarnssete på hver matbutikk som jeg pleier å bruke. Da kan man fylle handlevognen og har kun en vogn å trille:-)Anonymous poster hash: a13bf...9ce

Ingen av mine har satt seg opp før de var 9-10 mnd...Anonymous poster hash: b505f...770

Nei han setter seg nok ikke opp selv enda, men han sitter på rompa med bare så vidt litt støtte nå, så er nok ikke lenge til han kan sitte selv uten støtte :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er ganske viktig at det ikke er nedenfor skuldrene... Prøv å dra selen av skuldrene, hvis det går så kan det ikke brukes.

Anonymous poster hash: a092f...7c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får dratt det av hvis jeg tar i skikkelig. Jeg får ikke strammet ordentlig Selene,uten at det er ubehagelig for gutten,når selen kommer nedenfra..må nok bare bytte til større sete ja :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare nysgjerrig jeg, hvor lang er han? Vår er 67 cm, og jeg syns ikke setet er for lite enda...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er 68 cm, men han har laaaang overkropp og kortere ben :P (må ha 74 i bodyer for 68 er fort korte til å få igjen) han har god plass i selve sete, det er bare det at selene begynner nedenfor skuldrene og jeg synes ikke han sitter noe godt og ikke riktig :) vi kjører en del bilturer så veldig viktig at han sitter sikkert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...