Anonym bruker Skrevet 4. mai 2014 #1 Del Skrevet 4. mai 2014 Har en 4 mnd gammel gutt og holder på å bli sprø! Grunnen er sammensatt, men handler først og fremst om at han sover dårlig - på dagtid stort sett dupper på 30-40 minutter (inne og ute, uansett om vi vogger/kjører vogn på grus eller ikke). I tillegg har han de siste par ukene sovet stadig mer urolig på natta. Vi (jeg) legger ham en gang mellom 1830 og 1930, men han våkner også da omtrent hver halvtime, fram til jeg legger meg sammen med ham. Utover natta våkner han litt sjeldnere (ca. annenhver time), men ofte med et skrik og lar seg ofte kun bysse hvis jeg reiser meg fra senga og går litt rundt med ham en stund. Praktiserer ofte amme-i-senk. Vi er våkne/sover urolig (vi samsover det meste av natta i min seng) det meste av natta. I tillegg har jeg en kronisk syk mann som MÅ sove 9-10 timer hver natt for ikke å bli sykere, så hver herlig natt og morgen er ungen min, hverdag som helg. Samme sykdom gjør også at jeg må gjøre alle innkjøp, vaske alle klærne og trille så godt som hver bidige trilletur. Huset har vært vasket (av meg...) bare en gang siden jul, for å si det sånn... Vi får heldigvis litt hjelp fra helsestasjonen - 1 1/2 time med "trillepike" 1 - 2 g i uka - men jeg kan ikke si at jeg "nyyyyter denne tiden". Er så sliten og lei, den "fantastiske morsfølelsen" lar vente på seg, og synes ikke jeg egner meg i denne rollen. Griner lett og har svært kort lunte, men er "bare" kategorisert med "på grensen til" fødselsdepresjon (jf helsestasjonspsykologen). Så hva vil jeg egentlig, bortsett fra å sutre litt? At noen skal si at det går over, at de også har hatt det slik, men at nå er alt så meget bedre? Tips til hvordan holde ut? At det er slik alle har det, og at det bare er jeg som er dum som hadde håpet at jeg skulle kose meg i alle fall litt mer? Anonymous poster hash: 14bd7...49e Anonymous poster hash: 14bd7...49e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
2010 Mammaen Skrevet 4. mai 2014 #2 Del Skrevet 4. mai 2014 Huff, det høres slitsomt ut! Jeg kjenner meg godt igjen i det du beskriver, men vår gutt våknet mye oftere på natten også. Ofte 3 ganger per time gjennom hele natten. Disse søvnproblemene har ikke vært grunnløse i vårt tilfelle... Han har hatt mye magesmerter og har vært gjennom både innleggelser og utredning av mageproblemene sine. Jeg vet med andre ord godt hva du går gjennom og vet hva søvnløshet kan gjøre med en... På det verste har far her i huset måttet ta over min permisjon (jeg var sykemeldt) så vi kunne være 2 hjemme. Å gå med så lite søvn over tid er ikke forsvarlig og jeg gikk i bakken et par ganger. Da var det på tide at far tok barnet noen timer og det hjalp i alle fall på den måten at jeg fikk sove litt mer på tidlig kveld, samt at han sto opp om morgenen så jeg fikk noen timer da også. Midt på natten og tidlig morgen fikk far sove. Kan det være aktuelt for dere? Vår gutt er 11 måneder og sover nå litt bedre. Ikke hver dag, men innimellom sover han 1 time og 20 minutter på formiddagen. På ettermiddagen er det fremdeles 40 minutter som gjelder. På natten varierer det veldig, men det har hendt at jeg har fått sove 4 timer sammenhengende. Noen få ganger også 5 timer. Da føler man at man svever nesten. De fleste netter er han våken 1-2 ganger per time etter kl 3. Vårt første barn sov også bare 30 minutters lurer på dagtid, men da han var 8 måneder snudde det og han sov 1,5 time på formiddag og 1 time på ettermiddag (måtte da gjerne vekkes). Det var fantastisk å endelig få litt tid til å gjøre litt diverse når han sov. Så hold ut! Det blir bedre! Og det er ganske vanlig å ha det som du har det, men det er virkelig lov å synes det er slitsomt likevel! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gladmor30 Skrevet 4. mai 2014 #3 Del Skrevet 4. mai 2014 Dette hørtes skikkelig tøft ut, syns jeg. Har du vært og sjekket om gutten din kan ha noen låsninger eller noe? Høres jo virkelig ut som om d er noe som plager han :/ Sender deg en god klem... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
2010 Mammaen Skrevet 4. mai 2014 #4 Del Skrevet 4. mai 2014 Nå leste jeg at det er mannen din som er syk og ikke du! Misforsto! Da er det ikke så lett å få han til å avlaste så veldig mye... Sorry Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2014 #5 Del Skrevet 4. mai 2014 Slik var mellomste her, så all sympati fra meg! Kan gi deg noen kjappe tips/råd. *Har du begynt med mat? - ja: han reagerer på noe? - nei: han er sulten, prøv å begynn med mat? * søvn avler søvn. Du sier han sover bedre når du legger deg om natten- sover han bedre når du sover med han på dagen? Har du prøvd å legge han på magen? (på dagen vel og merke når du har ekstra øye til han) * Har du prøvd kiropraktor? Muligens noe han plages med? * Legg han tidligere for hver dupp. Jeg legger min etter 1,5time våkentid * Når du har prøvd "alt" vit at søvnen modnes med alderen. Det er bare en vei og det er oppover! Nyt tiden han er våken og ikke bruk all energi på å fokusere på at han skulle/burde ha sovet dersom han ikke "vil". Du egger kun deg selv opp og blir stresset og ødelagt av det! (Dette pkt angrer jeg mest på selv! Jeg ble så opphengt i søvnen til ungen at jeg klarte ikke sove, stresse ned eller tenke klart. Jeg gikk glipp av mye fint!) Anonymous poster hash: 27dbb...098 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2014 #6 Del Skrevet 4. mai 2014 Føler med deg! Vi har det ganske likt med vår lille på 5 mnd. Her i huset er det jeg som er syk, noe som er ekstremt tungt når mannen jobber, familien bor 4 timer unna og ingen avlastning fra helsestasjonen.... Noen ganger lurer jeg på hvor kreftene kommer fra... Vi får håpe at det blir bedre med tiden. Sender en klem😀 Anonymous poster hash: a12e6...58c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2014 #7 Del Skrevet 4. mai 2014 Vi har hatt det helt likt og nå er hun 6 måneder men det har ikke blitt veldig mye bedre. Akkurat nå ligger mannen sammen med henne og snart er det min tur. Vi praktiserer også "amme i senk" og samsoving, noe som gir meg mest mulig søvn. Mannen må ha sammenhengende søvn pga sykdom så han sover på eget rom. Har hatt avlastning 2 ganger på 6 måneder, men det går rundt. Sover fortsatt litt når hun sover dupper, før var det 20-30 minutt men nå etter fylte 6 måneder kan det være opp mot en time. Aner ikke om det har en sammenheng med mere mat og aktivitetsnivå og gjøre? Vår urokråke har diverse plager, så er godt å vite at hun ikke er urolig fordi vi gjør noe feil som foreldre. Det mistenkes masse matvareallergier men vi har ikke fått påvist noe ennå. Jeg holder meg unna alle matvarer vi mistenker for å hindre reaksjoner i henne (egg, melk, tomat, jordbær, citrus, løk, sjokolade og kaffe for øyeblikket). Hun har også atopisk eksem så til tider har hun mye vondt. Har dere sjekket for slikt? Vil bare si HOLD UT! For det blir faktisk bedre, det må det jo Anonymous poster hash: 27aea...8d0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2014 #8 Del Skrevet 4. mai 2014 Grøt og MME på kvelden er mitt tips. Når vesla får det sover hun 12 timer i strek uten å våkne en eneste gang. Anonymous poster hash: d60dc...13b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2014 #9 Del Skrevet 5. mai 2014 Trådstarter her! Takk for råd og sympati - av og til hjelper det bare å få sagt det til noen også Det går litt opp og ned dette, i alle fall. I dag sov han tre timer i strekk på dagtid pluss to korte dupper, og i kveld sovna han helt av seg selv (om enn et par timer for seint...), uten å gråte og uten å vugges, småpludrende i vogga si. Det har aldri skjedd før! Akk, om alle dager var som denne! Han hadde kolikk de første 2 1/2 mnd og hylskreik så snart han ble lagt ned på ryggen, så vi fikk heldigvis sjekka låsninger i nakken ganske tidlig. Var hos manuellterapauten tre ganger, og hun friskmeldte ham etter 3. time. Vi lurer også på om han plages litt av (stille) reflux - han både gulper en del (men legger fint på seg) og det "skvulper" også inni han ganske ofte. Gruer derfor også litt til å begynne med fast føde - blir det ikke ofte verre av det? Men før eller senere må vi jo det også Pga kolikken har jeg holdt meg unna melk i et par mnd, og når jeg prøver forsiktig å introdusere det i kosten min igjen, synes jeg det blir verre. Så jeg holder meg nok unna det litt til... Men det er jo fint å høre at andre har gjennomlevd det samme! Og at det blir bedre, før eller senere Anonymous poster hash: 14bd7...49e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2014 #10 Del Skrevet 5. mai 2014 Ikke sikkert det fungerer, men her hjelper det veldig med monotone lyder for å få lillegull til å sove/falle til ro..Feks støvsugerlyd o.l, det finnes apper du kan laste ned til smarttelefon med slike lyder:-) Du har min fulle sympati, håper det snart blir bedre! Klem til deg Anonymous poster hash: fcd32...b8e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2014 #11 Del Skrevet 5. mai 2014 Føler virkelig med deg! Nå kan ikke min situasjon i nærheten av lik din, men kjenner igjen følelsen av håpløshet jeg hadde etter at jeg ble alvorlig syk etter første svangerskap. I bhg der eldste går, er det mammaen som er kronisk syk og pappaen som er "alenepappa". Tror det er beintøft for alle parter, men går bedre etterhvert. Begge våre, og spesielt siste ble forresten veldig mye bedre i fordøyelsen da han fikk fast føde (og han ingen allergi så vidt jeg vet). Fast føde kan slå begge veier, men prøv evt en dsg hvor du har litt overskudd og prøv på morgenen/formiddag. Anonymous poster hash: 8c306...43b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2014 #12 Del Skrevet 9. mai 2014 Jeg sier også fast føde! Vår hadde kolikk så jeg turte ikke starte med grøt i tilfelle det skulle slå ut på magen.. Holdt på med nattevåk fra han var 3-5 mnd (da snakker jeg en gang i timen/annenhver time hele natta. Men da vi begynte med grøt ble det MYE BEDRE etter ca en uke. (Først litt magevondt) Det er verdt å prøve hvertfall :-) Anonymous poster hash: 63c14...504 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ladybird2014 Skrevet 10. mai 2014 #13 Del Skrevet 10. mai 2014 Du har all min sympati! Vet litt h a søvnmangel gjør med en... Har urolig baby 4,5 mnd selv, og har vært fristet til å reise lagt vekk flere ganger, om enn bare i et lite sekund.... Det som hjelper her er å kutte ALT som inneholder melkeproteiner. Altså jeg kan ikke spise melkeprodukter, heller ikke mat tilsatt melk. Dropper også tomater og sitrusfrukter/-jus. Dette har gjort at babyeb vår ikke gråter så mye som før, han gråter nå fordi han er sulten/trøtt/kjeder seg, ikke av smerte. Han sover roligere, og våkner ikke med et hyl. Håper ting bedrer seg for dere, det sier alle til meg; "Det går over!". Velger å tro på det:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå