Gå til innhold

dere som har hytte, er det verdt det? bruker dere den mye?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har veldig lyst til å kjøpe hytte, vi er glade i naturen og glade i å gå turer osv..det samme med de to barna våre på snart 6 og 3 år. Denne hytta jeg har falt for ligger 2,5 time unna fra oss,ikke langt unna trysil. Den har alt,innlagt vann og strøm. Jeg har vært der før og gått på ski og turer, helt perfekt. Koster en del under 1 mill for vi kan ikke kjøpe veldig dyr hytte.

Trur og vil at vi vil bruke den mye, er en drøm. Er litt ferdig med sydenturer som vi har hatt mye av (ikke at vi aldri skal til syden mer, men vil heller ha hytte akkurat nå).

Hva er deres erfaringer?

Takk for svar på forhånd :)

Anonymous poster hash: b4d72...866

Videoannonse
Annonse
Skrevet

har hytte en liten time hjemmefra.

Det er et hus rett i sjøkanten, men man må ha båt for å komme dit (200m i båt).

vi bruker den desverre lite, fordi jeg synes båtturen over er "stress" dersom jeg er alene med barna. Jeg blir også veldig rastløs når jeg er der, savner å være hjemme..

Vi vurderer veldig å selge den. Den er verdt ganske mye og vi vil jo bli mer en gjeldsfrie.. samtidig vil vi aldri kunne få noe tilsvarende igjen...Så det blir til at vi har den, bruker den sjeldent og "kaster bort" penger på vedlikehold og faste utgifter... 

Anonymous poster hash: a788b...edc
Skrevet

Vi har hytte. Et sted for seg selv, men likevel bare 5 min med bil til en liten "by" hvor det er festivaler om sommeren osv.

På hytta er det deilig sjøutsikt, stort og fritt for barna og ingen vei eller biler i sikte så de kan leke uforstyrret. Ca 100 meter ned til bryggen vår med naust og båt så de løper ikke ned uten oss.

Vi er der så mye vi kan når vi har fri og om sommeren. Tenker at det er de minnene barna vil huske best, enn turer til syden osv :)

Anonymous poster hash: 1e6a4...6eb

Skrevet

Jeg er litt sånn tja til hytte :-)

Vi har ikke råd til hytte, og jeg synes ikke det er verdt å ta opp lån for å kjøpe hytte. Uansett koster det mange penger å ha hytte, så vi prioriterer å reise til forskjellige steder hver sommerferie, og leier fin leilighet eller sommerhus da. Enten i Norge, Sverige, Danmark, eller i frankrike, italia, Kroatia. Da får vi mange ulike opplevelser for de pengene vi ellers ville brukt på hytte. Vi er heller ike så glad i kjøre bil, og jeg hadde synes 2,5 timer hver vei var for langt å kjøre for en kort helg. Husk at med skolebarn kan dere ikke bare ta fri en fredag for å dra på hytta, men må holde dere til skolens fridager.

Men hytte gir jo andre verdier, tilhørighet, kontinuitet, bli kjent i et turområde. Også er det jo praktisk at man kan ha tingene sine der og slipper å pakke ned alt mulig for en kort helgetur.

Spørs jo helt hva dere vektlegger, høres jo i grunnen ut som dere er modne for hyttelivet!

Anonymous poster hash: f616e...6be

Skrevet

Vi hadde topp moderne hytte på Sjusjøen som er et eldorado både sommer som vinter, men vi brukte hytta lite og den ble bare et pengesluk. Vi solgte for tre år siden og jeg har ikke angret et sekund. Vi sparer 50 000 kr i året med vedlikehold og faste utgifter, og de pengene har vi brukt til å leie hytte på fjellet eller ved sjøen når vi ønsker det. Veldig stor frihet og vi får oppleve enormt mye forskjellig.

Anonymous poster hash: 0af21...e35

Skrevet

Vi kjøpte hytte, men det viser seg at den blir svært lite brukt i forhold til hva vi tenkte oss. Er bare en time unna, noen den blir bare brukt i påsken og vinterferie. Et par helger om sommeren kanskje. Betaler jo mye i faste utgifter og vedlikehold. Hadde ikke gjort det igjen. Vi har også reist mye til syden osv, men kommer nok ikke til å slutte med det. Hva med å leie på åremål? Hadde nok vi gjort om vi hadde visst bedre ;)

Anonymous poster hash: ab6a0...c10

Skrevet

Dummeste investeringa her i hus. Trodde vi skulle bruke den året rundt, i hvert fall annenhver helg. Vi er der kanskje et par ganger i året, og da har vi alle hjemlengsel. Dyrt er det også, og dritt med alt vedlikeholdet! Hver gang vi er der, må vi styre med den dumme hytta, fordi det alltid er noe som må gjøres vedlikeholdsmessig. Er også kjedelig med all den ekstra "husvasken" hytta innebærer, en skikkelig vask før vi drar hjemmefra for å komme hjem til rent og ryddig hus, så må hytta vaskes over når vi kommer dit, og vaskes nøye før vi drar igjen... Og all pakkinga gikk vi fort lei, det er også en av grunnene til at vi sjeldent er der... Bedre med "sydenturer", hvor man bare trenger å pakke ei gang i året eller to fremfor hver/annenhver helg eller hvor ofte man vil være der!

Solgte den rett etter nyttår, etter å ha forsøkt å ha juleferien der. Det ble kjipt for alle, ungene ville heller være hjemme med vennene sine å leke i snøen. Ski og turområder har vi uansett i nærheten hjemme. Havet er heller ikke langt unna, og båt har vi. Dagsturer i båt faller bedre i smak :-) 

Anonymous poster hash: 53b2b...66d
Skrevet

Takk for svar dere:) skjønner at det er delte meninger om dette og det er veldig greit å få høre andre sine erfaringer. Ja,det vil koste å ha hytte i året og vi må ta opp et lån for evt denne hytta. Hver eneste ferie nå så har vi leid hytte og vi må ta med alt,blir mye pikk pakk osv..hehe..nei, vi kan ikke ta barna ut av skolen en fredag,men det er svært sjelden vi får fri fra jobb så det har ikke vært i tankene. Er lei av å ha ferier der vi har en tid vi må rekke fly,båt osv..har hatt så mye av det og vil ha ferie der vi selv kan bestemme td vi kan reise og dra hjem :)

Hi

Skrevet

Vi kjøpte egen hytte på fjellet for snart 3 år siden og bruker den mye. Har en datter på snart 8 år og har begynt å låne med en veninne når vi drar på helgetur helt gull :-). Drøye 2 timer å kjøre fra Oslo, hvor vi bor.

Skrevet

Vi har ikke hytte selv, men både mine foreldre og svigerforeldrene har. Reiser nok opp et par tre ganger i året på hver av hyttene, synes det er fantastisk og har på ingen måte hjemlengsel. Kan savne dusjen i blandt....er ca fire timer å kjøre til begge to..

Nå slipper jo vi det økonomiske som bør veie tungt her, men tror ingen av disse hyttene er spesielt dyre i drift. De er da uten strøm og vann!

Anonymous poster hash: 2b5af...b2b

Skrevet

Vi kjøpte i fjor og angrer ikke. Er en halvtimes tid å komme seg dit, og det var avgjørende for kjøp. Innebærer at vi faktisk får brukt den en del, også nokså spontant, spesielt på vinteren. Men det må sies at vi aldri har vært sydenfolk, så vi (og hundene) trives bedre med hytte enn med charter.

Skrevet

Med hytte så langt unna vil det jo være fredag kveld før dere er framme, så pakke ut og komme i orden. Lørdag til å kose seg, event vedlikehold. Søndag må dere pakke, vaske og kjøre hjem.

Mer stress enn kos.

Skrevet

Vi kjøpte ny hytte i fjor, den ligger bare en halvtime hjemmefra og vi bruker den mye. Liten hytte, men med innlagt vann, dusj, vaskemaskin, oppvaskmaskin osv. Ligger i Sjusjø-området og vi har flotte turområder rett utenfor døra. 

Hytta koster oss en del penger pr. år, men for oss er det verdt det. Og ja, vi lånte penger for å kjøpe hytta. Selv om vi nå har hytte og bruker den mye, så er ikke det noe hinder for at vi også kan reise på andre ferier, både innen- og utenlands. 

Anonymous poster hash: 4fae9...824
Skrevet

Reiseveien er ikke avskrekkende for oss,drar 5 er vi der rundt halv 8, blir jo ikke mye å pakke,litt mat og klær. Man må jo ikke vaske hytra skinnende ren hver gang heller, er jo begrenset hvor møkkete det blir. Drar vi hjem i 4 tiden på søndag har vi hatt en god dag og fortsatt noen timer igjen på kvelden :)

Takk for svar igjen.

Hi

Skrevet

Vi har hytte 4,5 time unna og bruker den så ofte vi kan. Vinterferie, påskeferie, sommerferie og høstferie, pluss en og annen helg. Er på andre ferier av og til, men velger ofte hytta. Elsker det!

Skrevet

Lurte også litt på det med å vaske ut når man dro fra hytta for så å vaske når man kom tilbake på hytt.... Vi rydder, støvsuger alle rom og tar ett rom litt ordentlig hver gang vi er der, holder det :-)

Skrevet

Vi har en hytte på fjellet og en med sjøen.

Brukes for hver sesong . Elsker hyttelivet

Anonymous poster hash: 17960...a32

Skrevet

har hytte en liten time hjemmefra.

Det er et hus rett i sjøkanten, men man må ha båt for å komme dit (200m i båt).

vi bruker den desverre lite, fordi jeg synes båtturen over er "stress" dersom jeg er alene med barna. Jeg blir også veldig rastløs når jeg er der, savner å være hjemme..

Vi vurderer veldig å selge den. Den er verdt ganske mye og vi vil jo bli mer en gjeldsfrie.. samtidig vil vi aldri kunne få noe tilsvarende igjen...Så det blir til at vi har den, bruker den sjeldent og "kaster bort" penger på vedlikehold og faste utgifter... 

Anonymous poster hash: a788b...edc

Hei, dere har sikkert tenkt på det allerede, men hva med å leie den ut noen uker hvert år, eller på åremål? Da tjener dere kanskje penger nok til å faste utgifter og vedlikeholdet, og dere kan beholde hytta? :) 

Anonymous poster hash: a67f3...bc7

Skrevet

Vi har nylig kjøpt hytte som vi totalrenoverer nå. Vi har et realistisk bilde på hvor mye vi kommer til å bruke den, en uke eller et par lenghelger i sommerferien, høstferien for å gå turer i fjellet og et par helger på vinteren evt vinterferien eller påskeferien. Vil nok ikke bruke den mer, da vi også liker å dra til varmere strøk, og kommer ikke til å slutte med det. Hytta blir bonus på helger uten planer. Jeg er hjemmeværende og kan pakke og ordne alt på fredag formiddag, før barna hentes på skolen og drar direkte på fjellet (2 timer kjøring). Da er vi på plass før klokken er 16.00. Alt av vedlikehold vil vi ordne med en vaktmester som bor i området.

Ville ikke valgt hytte hvis det sto mellom det og andre ferier, alt for glad i å oppleve noe nytt.

Anonymous poster hash: ed4c9...7fc

Skrevet

Reiseveien er ikke avskrekkende for oss,drar 5 er vi der rundt halv 8, blir jo ikke mye å pakke,litt mat og klær. Man må jo ikke vaske hytra skinnende ren hver gang heller, er jo begrenset hvor møkkete det blir. Drar vi hjem i 4 tiden på søndag har vi hatt en god dag og fortsatt noen timer igjen på kvelden :)

Takk for svar igjen.

Hi

Husk også at kjøring fra Trysil til Oslo på søndag ettermiddag ofte er en utfordring. Det er veldig ofte lange køer og dere bruker betraktelig lengre tid enn hva normalt er. Det er også noe av grunnen til at vi solgte hytta på Sjusjøen. Skulle vi unngå kø måtte vi dra tidlig og mistet mye av søndagen og dro vi i fire tiden var vi ofte ikke hjemme før åtte og mange ganger senere enn det også.

Anonymous poster hash: 0af21...e35

Skrevet

Vi bygde hytte for fem år siden og vi storkoser oss! Der kobler vi virkelig av! Allerede nå samler vi noen av de fineste minnene vi har som familie der, ikke bare barna men også vi voksne. Hytta ligger 2 1/2 time unna, men vi har mye klær liggende der så det er lite å pakke med seg for en helg. Andre utenlandsturer får vi fortsatt råd til, men prioriterer ikke det hvert år!

Skrevet

Jeg har vokst opp med hytte som var i bruk omtrent hver helg (føltes det som i mitt barnehode), og alle skoleferier i kortere og lengre perioder. Og det å nå kunne dele alle mine fantastiske minner med mine barn når vi drar sammen til hytta er utrolig kjekt. "Her er det gode akebakker", "bak her er det fantastiske blåbær" osv osv. :-D

jeg har mange fine minner fra utenlandsturer også, men de kan jeg ikke dele videre til mann og barn.

Nå slipper jo vi alt det økonomiske med hytte da det er mine foreldres, men jeg er klar til å overta når det en gang i fremtida blir aktuelt. (Forhåpentligvis om mange mange år :-) )

Anonymous poster hash: 91b47...b20

Skrevet

Jeg skulle også si det om kjøringen. Teoretiske 2,5 time er ikke alltid det i praksis. I alle langhelger, skoleferier osv, vil det mest sannsynlig være en del kø hvis dere skal i retning av Oslo. Det vil antagelig hjelpe når den nye veien langs Mjøsa blir ferdig, men jeg har kjørt den veien nok til at jeg ikke har tro på at all køen vil forsvinne...

Vi har ikke hytte selv, men har hatt muligheten for å arve en. Vi takket nei og lot noen som vil trives bedre med å eie hytte ta den over i stedet for. Jeg syns det er veldig hyggelig med hytte, men mannen er for lite glad i det til at vi hadde brukt den så mye. I tillegg blir det en mye vedlikehold, spesielt hvis det er en gammel hytte, så man bør trives med å ordne med ting.

Anonymous poster hash: 14d1b...abb
Skrevet

Nå kommer ikke vi til å kjøre e6 oppover da vi bor i nes kommue,vi kjører om skarnes,sand,elverum,ikke mange bilene der og ingen bompenger:) er den veien vi har kjørt nå og det har gått helt fint. Er ikke hel til trysil denne hytta ligger, mn ljørdal så det blir litt kortere og en annen vei :)

Takn igjen for mange fine og forskjellige svar :)

Hi

Skrevet

Som sagt så kommer vi ikke til å kjøre e6, den har jeg kjørt til vestlandet hvert år i snart 30 år, så veit alt om køen..hehe..

Hi

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...