Gå til innhold

Er det teit å ha med "jukselapp" på jobbintervju?

Anbefalte innlegg

Jeg har en tendens til å bli så nervøs at jeg glemmer helt hva jeg skulle si. På oppfølgingsintervju må de tro de intervjuer en helt annen person da jeg garantert ikke svarer likt som på første. Jeg får helt jernteppe og det blir litt som å bare plukke tilfeldige ord som popper opp i hodet mitt.

Er det helt galt å skrive en liste over de tingene man ønsker å si og heller bare forklare at man får litt jernteppe under intervju så de kan like godt bare føre det opp som den negative egenskapen med en gang? (litt sånn humoristisk)

Anonymous poster hash: 84387...def

Fortsetter under...

Du kan godt fortelle at du er nervøs. Gjerne ved å uttrykke at denne jobben har du så sinnsykt lyst på at det gjør deg nervøs. Jeg hadde ikke brukt humor akkurat der, det kan i verste fall få deg til å virke useriøs. Forsøk å unngå å bruke huskelapp, i stedet kan det være lurt å øve mye. Enten foran speilet eller med en god venninne/mannen. Tenk nøye over hva du vil si og si det høyt for deg selv. Det er helt greit å være nervøs på intervju, det er ikke nødvendigvis noe negativt, men stå inne for det og ikke tull det bort er mitt råd. 

Anonymous poster hash: e6b8a...ba8

Jeg har en tendens til å bli så nervøs at jeg glemmer helt hva jeg skulle si. På oppfølgingsintervju må de tro de intervjuer en helt annen person da jeg garantert ikke svarer likt som på første. Jeg får helt jernteppe og det blir litt som å bare plukke tilfeldige ord som popper opp i hodet mitt.

Er det helt galt å skrive en liste over de tingene man ønsker å si og heller bare forklare at man får litt jernteppe under intervju så de kan like godt bare føre det opp som den negative egenskapen med en gang? (litt sånn humoristisk)

Anonymous poster hash: 84387...def

Jeg har foretatt en del intervjuer. Det er helt naturlig å ha med notater for å huske det du ønsker å si og spørre om, og vanlig å ta notater under intervju :). Du skal ikke "opp" til en prøve.

Skulle du glemme noe viktig eller ha flere spørsmål, så kan du fint sende mail etter intervjuet også.

Det er lov å si at man er litt nervøs, men jeg hadde nok ikke brukt det som en negativ side. Men litt selvironi er alltid bra å vise om du har dette :).

Endret av Ibsenfrue

Problemet er at jeg sliter litt med angst. Ikke så mye at det merkes i hverdagen, og jeg fungerer helt greit på jobb. Men det er såpass at i pressede situasjoner som jobbintervju, taler og bare der man må vise at man kan prestere, da lukkes gardinene helt. Jeg har sikkert vært på over 30 intervjuer uten å få jobb. Jeg VET at jeg er flink og at jeg kan gjøre en god jobb, men jeg klarer liksom ikke å vise det på intervju.

Anonymous poster hash: e920f...22d

Annonse

Problemet er at jeg sliter litt med angst. Ikke så mye at det merkes i hverdagen, og jeg fungerer helt greit på jobb. Men det er såpass at i pressede situasjoner som jobbintervju, taler og bare der man må vise at man kan prestere, da lukkes gardinene helt. Jeg har sikkert vært på over 30 intervjuer uten å få jobb. Jeg VET at jeg er flink og at jeg kan gjøre en god jobb, men jeg klarer liksom ikke å vise det på intervju.

Ikke se på et intervju som en test, for det er det ikke.

Tenk at når du har kommet til intervju så betyr det at de anser deg for kvalifisert allerede.

Vær naturligvis ærlig, men ikke "baksnakk" deg selv (klassisk for kvinner med dårlig selvtillit) ved å overfokusere på det du selv tenker at du ikke kan eller er flink til. Det holder å gå litt inn på dette under "negative sider". Fokuser på dine tidligere gode prestasjoner og din motivasjon, og på hvilken måte dine faglige og personlige egenskaper kan være til nytte i denne stillingen og for bedriften generelt.

Husk at et intervju BÅDE er til for at bedriften skal få vite om du er egnet for stillingen OG for at du skal få gjøre deg opp en mening om hvorvidt bedriften og stillingen faktisk er noe for deg.

Takk for svar. Er så frustrerende at drømmejobbene glipper en etter en. Det er en tilbakekalling på en stilling jeg søkte på for lenge siden. Bare at det er til en ny stilling som ikke er utlyst ennå. Så tviler på at det er samme som hun over.

Håper det ikke er så mange som har blitt kalt inn.

Hi

Har intervjuet mange. Et par stykker har "lest" opp om seg selv. Det blir ikke naturlig i det hele tatt, men noen har hatt med spørsmål de lurer på og en stikkordsliste som de kanskje har kikket på. Det er helt greit!

Anonymous poster hash: 94bae...9f8

Ikke ta med lapp.. Men du kan ta med din egen cv / attest, etc. Disse kan du jo kladde litt på i forveien, f.eks et par stikkord om en jobb du ønsker å fortelle, osv. Mange som har cv'en sin liggende foran seg på intervju :)

Problemet her oppsto da du kalte dette for "jukselapp" HI, for det gir folk negative assosiasjoner.

Hadde du kalt det stikkordliste eller notater, så hadde du fått en annen respons.

Intervjuere flest ønsker å få vite mest mulig og bli kjent med deg, og de forsøker derfor gjerne å gjøre deg komfortabel og å få til en god dialog.

Annonse

Takk for svar. Er så frustrerende at drømmejobbene glipper en etter en. Det er en tilbakekalling på en stilling jeg søkte på for lenge siden. Bare at det er til en ny stilling som ikke er utlyst ennå. Så tviler på at det er samme som hun over.

Håper det ikke er så mange som har blitt kalt inn.

HiAnonymous poster hash: e920f...22d

Men kjære deg, da er du jo nesten garantert jobben! Det betyr jo at de likte deg så godt at de plukker deg ut til en stilling som du faktisk ikke har søkt på engang ;) senk skuldrene, gjør ditt beste og jo, ha gjerne med stikkordsliste :)

Lykke til :)

Anonymous poster hash: fa4c5...747

Har hatt mange intervjuer og mange pleier ha med seg cv'en sin som de har foran seg. Hva med å notere litt punkt på den som du skal huske. Mange som støtter seg til cv'en for å få en struktur på egen presentasjon.

Lykke til!!

Det er helt vanlig å ha med seg en notatbok el. som man har skrevet spørsmål/stikkord i. Dumt å lese direkte fra den, men at du kikker ned en gang i blant er helt ok. Viser at du er nøye pg etterettlig!

Hilsen ei som har vært i mange intervjuer selv og har intervjuet mange 😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...