Anonym bruker Skrevet 4. mai 2014 #1 Skrevet 4. mai 2014 I korte trekk sånn at en dum blondine forstår! Og hva er bachelor? Det kunne vært A B C osv enda!!! Anonymous poster hash: e6dd9...619
Soon to be mum Skrevet 4. mai 2014 #2 Skrevet 4. mai 2014 Ja, dette vil jeg også gjerne vite. Skal ta videreutdanning og 'systemet' var helt annerledes før i tiden. Et av kursene jeg skal ta gir 7,5 studiepoeng. Hva vil det si? Er det mye eller lite feks?
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2014 #3 Skrevet 4. mai 2014 Du tar 30 studiepoeng hvert semester om du studerer fullt. Altså 30 stp på høsten og 30 stp på våren. Fag på lavere nivå er ofte 7.5, 10 eller 15 stp. Noe som vil si at du har flere fag hvert semester. Anonymous poster hash: 01f97...50a
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2014 #4 Skrevet 4. mai 2014 Karaktersystemet går fortsatt fra A-E (F er stryk). 7,5 studiepoeng er et lite emne, har aldri hørt om andre som opererer med emner med disse studiepoengene enn NTNU. Det vanligste er at emner er på 10 eller 20 stp., i hvert fall på universitet. Et fulltidsstudium består av 60 stp. fordelt på to semestre à 30 stp. Normalt fordelt på 2 emner (et på 20 og et på 10) eller tre på 10. Anonymous poster hash: 55d2e...bf9
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2014 #5 Skrevet 4. mai 2014 Når du har studert 3 år, og har 180 studiepoeng, så kan det bli en bachelor (om faga er relevante selvfølgelig). Anonymous poster hash: 01f97...50a
Følelsesvims Skrevet 4. mai 2014 #6 Skrevet 4. mai 2014 Et studiepoeng er en (dårlig) måleenhet for studiebelastning. Dvs tar du 30 stp på et semester er du "fulltidsstudent", tar du 7,5 studiepoeng tar du 1/4 av full studiebelastning. (Noen fag er hardere enn andre og krever mer jobb for et antall studiepoeng enn et annet, og det vet du ikke nødvendigvis før du har startet på faget ). En bachelor er en samling av fag som fyller gitte kriterier og som til sammen er 180 studiepoeng.
Soon to be mum Skrevet 4. mai 2014 #7 Skrevet 4. mai 2014 Ah... Tusen takk alle sammen. Og beklager at jeg 'kuppet' tråden din HI.
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2014 #8 Skrevet 4. mai 2014 Det de andre sier. Studiepoengene gir også en pekepinn på hvor omfattende hvert enkelt kurs er. I vår tar f.eks jeg ett 10 poengs fag og ett 5 poengs fag. Faget med 10 poeng har dobbelt så stort pensum og dobbelt så mange undervisningstimer som det som gir 5 poeng. Jeg har bare 15 studiepoeng i vår, det vanlige er som de andre sier 30. Anonymous poster hash: d0c10...140
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2014 #9 Skrevet 4. mai 2014 Ah... Tusen takk alle sammen. Og beklager at jeg 'kuppet' tråden din HI.vi fikk vel svar på spm begge to hi Anonymous poster hash: e6dd9...619
Soon to be mum Skrevet 4. mai 2014 #10 Skrevet 4. mai 2014 (endret) Karaktersystemet går fortsatt fra A-E (F er stryk). 7,5 studiepoeng er et lite emne, har aldri hørt om andre som opererer med emner med disse studiepoengene enn NTNU. Det vanligste er at emner er på 10 eller 20 stp., i hvert fall på universitet. Et fulltidsstudium består av 60 stp. fordelt på to semestre à 30 stp. Normalt fordelt på 2 emner (et på 20 og et på 10) eller tre på 10. Anonymous poster hash: 55d2e...bf9 Det er i alle fall BI i tillegg til NTNU som har kurs med 7,5 studiepoeng (hvis jeg nå forstod deg rett), for det er der jeg skal ta et kurs, muligens flere. Jeg skal ikke ta videreutdanning som i et 'fullt fag'/komplett utdanning, bare noen (for meg) relevante kurs i spesifikke temaer for å bygge på det jeg har fra før. Trenger både litt pause fra jobb, litt ny input og noen fag for å prøveå skille meg ut fra andre søkere til den type jobb jeg ønsker meg fremover. 😊 Ut fra det dere sier høres 7,5 studiepoeng ut som en perfekt start for meg, siden jeg har et spedbarn å ta meg av og det i tillegg er lenge siden jeg har gått på skole/studert så jeg er litt rusten i å lese fag rett og slett. Greit å starte litt forsiktig og heller avansere etter hvert. 😊 Endret 4. mai 2014 av Soon to be mum
Følelsesvims Skrevet 4. mai 2014 #11 Skrevet 4. mai 2014 Bare vær obs på at noen 7,5-fag er vesentlig større enn andre Og hvor "forsiktig" start det er avhenger av hvor mye du kan fra før. Prøvde meg på 7,5 stp mattefag på NTNU, og selv med 3MX (som lå litt tilbake i tid), var det myyyye jobb (obligatoriske øvinger i tillegg til forelesninger, mye jobb for å henge med)! Andre 7,5 poengsfag jeg har tatt krevde kun en midtsemesteroppgave i tillegg til forelesningene
Soon to be mum Skrevet 4. mai 2014 #12 Skrevet 4. mai 2014 Bare vær obs på at noen 7,5-fag er vesentlig større enn andre Og hvor "forsiktig" start det er avhenger av hvor mye du kan fra før. Prøvde meg på 7,5 stp mattefag på NTNU, og selv med 3MX (som lå litt tilbake i tid), var det myyyye jobb (obligatoriske øvinger i tillegg til forelesninger, mye jobb for å henge med)! Andre 7,5 poengsfag jeg har tatt krevde kun en midtsemesteroppgave i tillegg til forelesningene Ja, jeg har tenkt tanken. Men har trua. Skal ikke jobbe samtidig (tar ekstra permisjon når foreldrepermisjonen er over) og har en veldig god hjelper hjemme. Så er optimist, om enn en forsiktig optimist.
MissZanta Skrevet 4. mai 2014 #13 Skrevet 4. mai 2014 Karaktersystemet går fortsatt fra A-E (F er stryk). 7,5 studiepoeng er et lite emne, har aldri hørt om andre som opererer med emner med disse studiepoengene enn NTNU. Det vanligste er at emner er på 10 eller 20 stp., i hvert fall på universitet. Et fulltidsstudium består av 60 stp. fordelt på to semestre à 30 stp. Normalt fordelt på 2 emner (et på 20 og et på 10) eller tre på 10. Anonymous poster hash: 55d2e...bf9 Det er i alle fall BI i tillegg til NTNU som har kurs med 7,5 studiepoeng (hvis jeg nå forstod deg rett), for det er der jeg skal ta et kurs, muligens flere. Jeg skal ikke ta videreutdanning som i et 'fullt fag'/komplett utdanning, bare noen (for meg) relevante kurs i spesifikke temaer for å bygge på det jeg har fra før. Trenger både litt pause fra jobb, litt ny input og noen fag for å prøveå skille meg ut fra andre søkere til den type jobb jeg ønsker meg fremover. 😊 Ut fra det dere sier høres 7,5 studiepoeng ut som en perfekt start for meg, siden jeg har et spedbarn å ta meg av og det i tillegg er lenge siden jeg har gått på skole/studert så jeg er litt rusten i å lese fag rett og slett. Greit å starte litt forsiktig og heller avansere etter hvert. 😊 HBV (tidligere hibu) har også 7.5 poeng. Bachelor er 3 årig med totalt 180 poeng, det vil si 60 poeng pr år og 30 pr semester. I et semester er det 4 fag som gir 7.5 poeng hver og totalt 30 pr semester. Eks med bachelor i økonomi og ledelse så har du mer eller mindre de samme fagene alle årene men du lærer mer og mer for hvert år.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå