PeppaPig Skrevet 4. mai 2014 #1 Skrevet 4. mai 2014 Datteren min på snart 5 har blitt veldig opptatt av lego i det siste og har begynt å få ganske mye. Hittil har vi beholdt alle boksene og puttet legoen tilbake der de hører hjemme. Men hun vil jo gjerne bygge litt i hytt og pine og ikke bare hva som er på boksen. Har dere all legoen samlet i en stor boks, eller er dere såpass organiserte at legoen er separert mtp farge,størrelse o.l.? Jeg klør i fingrene etter å ha det ryddig og organisert, men jeg vet at datteren min (og mannen min) ikke deler samme kjærlighet for organisering som det jeg gjør. Aller helst vil jeg gjøre noe liknende som denne damen her har gjort: http://iheartorganizing.blogspot.com.au/2011/10/organizing-legos-part-3-creating.html
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2014 #2 Skrevet 4. mai 2014 Datteren min på snart 5 har blitt veldig opptatt av lego i det siste og har begynt å få ganske mye. Hittil har vi beholdt alle boksene og puttet legoen tilbake der de hører hjemme. Men hun vil jo gjerne bygge litt i hytt og pine og ikke bare hva som er på boksen. Har dere all legoen samlet i en stor boks, eller er dere såpass organiserte at legoen er separert mtp farge,størrelse o.l.? Jeg klør i fingrene etter å ha det ryddig og organisert, men jeg vet at datteren min (og mannen min) ikke deler samme kjærlighet for organisering som det jeg gjør. Aller helst vil jeg gjøre noe liknende som denne damen her har gjort: http://iheartorganizing.blogspot.com.au/2011/10/organizing-legos-part-3-creating.html Vi har et slik TROFAST system som ligner på det de bruker der. Mener det heter trofast fra IKEA og tror det er det som brukes i linken du viser til. I tillegg har vi vegghyller hvor en del bygd Lego står. Har et salongbord fra IKEA også på rommet, et slikt hvitt stort ett med krakker rundt. Brukes for å bygge Lego på og der er det hus, brannstasjon, politistasjon ol. Nesten som en liten by;-) Å sortere etter farge er alt for stor jobb her, her er det MYE Lego altså. I tillegg er det til for å leke med og gidder ikke gå som en nazi når de leker med Lego for å passe på at de legger på plass i riktig kasse;)) Anonymous poster hash: 393b7...222
Isola&Lille+julegave Skrevet 4. mai 2014 #3 Skrevet 4. mai 2014 All Lego i stor kasse, selvfølgelig. Som Lego-gal som liten vet jeg at et slikt fargekodesystem aldri hadde fungert!
amandine Skrevet 4. mai 2014 #4 Skrevet 4. mai 2014 Har sydd et stort rundt teppe av sterkt lerret, satt maljer og tau i og har lego i. Så leker ungene på teppet og når de er ferdige drar vi alt sammen med snora og putter i en sånn stor farget kasse med hjul fra Ikea.
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2014 #5 Skrevet 4. mai 2014 Har en lekekasse som legoen bor i. Den er i ferd med å renne over, så vi må finne på noe nytt snart. Har ingen system. Anonymous poster hash: 4148a...144
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2014 #6 Skrevet 4. mai 2014 Av erfaring kan jeg fortelle at der gå ikke lang tid før alt er blitt blandet sammen igjen. De små bygger ting, lekeer med de og har depå utstilling. Når tingen er ferdiglegt med så er der ikke mange unger som gidder pille de fra hverandre og putte i korrekt fargeboks.- med mindre mor står som nazi over de... Vi har Trofast kasser i mellomstørrelsen medalt blandet sammen slik at der ikke bli for mye å lete igjennom for å finne de de trenger. Anonymous poster hash: 0d7b7...bff
bønni Skrevet 4. mai 2014 #7 Skrevet 4. mai 2014 Har alt i en stor kasse, og noen småbokser der det samles figurer og små spesialdeler. Småboksene ligger i den store kassa. Det er finnes systemer for hva slags lego som skal hvor, men hvis det ikke ryddes av unge eller far, er det mitt privilegium å samle rubbel og bit i samme kassa når jeg blir gal av at det ligger overalt moahahahaha. Så får de lære seg å rydde selv hvis de skal ha orden på legoen sin ;-)
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2014 #8 Skrevet 4. mai 2014 Å sortere alle legoklosser høres helt galskap ut... Hvorfor skal du det???? Putt alle legoklosser oppi en kasse, og da helst en slik "bedroller", da slipper hun å grave så mye i kassen for å finne de riktige klossene. Lego er jo fantastisk for å stimulere den frie leken, hvor barnet kan utfolde seg og være kreativ! Dette ødelegger du jo hvis du skal organisere klossene. Du kan jo heller "organisere" bruksanvisningen. De er jo kjekke å ha. Anonymous poster hash: 7088d...b9b
soleia Skrevet 4. mai 2014 #9 Skrevet 4. mai 2014 (endret) Vi tek vare på hefta i ein boks, og har legoen i ein bedroller. Håplaust prosjekt å skulle sortere legoane etter størrelse el, då hadde du fått mykje arbeid -og der såg eg sida du linka til, og synes det ser ut som organiseringsgalskap til glede for mor og ikkje for å leike med. Det må då ta knekken på leikelysta når ein må ut med ørti skuffer, og sortere alt etterpå når ein er ferdig? Endret 4. mai 2014 av soleia
Elsker livet Skrevet 4. mai 2014 #10 Skrevet 4. mai 2014 Organsiert måtte vi gi opp for lenge siden. Vi har et legoteppe + ett stort antall kasser med lokk som kan stables oppå hverandre, en til byggeheftene.
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2014 #11 Skrevet 4. mai 2014 Store lekekasser med lego i vill blanding, akkurat sånn som ungene vil ha det. Å organisere på den måten du linket til må vel drepe all kreativitet hos barna, de bruker alle verdens farger sammen i de rareste byggverk og kjøretøyer. Det er ikke meningen barna skal lage en helt grønn bil, og ta den fra hverandre igjen og bruke tid på å få hver del ned i riktig eske etterpå, da hadde de rett og slett ikke giddet leke med lego i det hele tatt tror jeg.. Anonymous poster hash: 1b275...a49
It's all about me Skrevet 4. mai 2014 #12 Skrevet 4. mai 2014 Vi har: Settene ferdig bygd i hyller eller tatt fra hverandre oppbevart i orginalesker. Eskene er på eiers rom eller på boden, har for mange til å ha alle fremme. Løs lego er sortert i to stk IKEA Trofast hyller. Da den største typen. Har sortert etter typer brikker, ikke etter farge. Legobyen har fått et eget digert bort av typen større enn vårt eget spisebord. Andre byggede ting fra den løse legoen har også et eget bord av typen vanlig spisebord. Vi har et eget rom til bare Lego, og hadde jeg da vi begynte vist det jeg vet nå hadde jeg protestert for lengst.
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2014 #13 Skrevet 4. mai 2014 Vi har alt i en diger boks. Noe ligger løst, men mesteparten er sortert per kategori (har f.eks en egen boks til hjul, en til dører og vinduer, ulike farger osv) bruksanvisningene står i plastlommer i permer. Barna bygger mest på frihånd og kreativiteten deres eksploderte faktisk da klossene ble sortert (jeg var redd det ville ha motsatt effekt). Men nå ser de hva de har, kan dermed lettere finne deler de ønsker seg til prosjektene sine, og tryller frem de finurligste kreasjoner. Når vi bygger etter bruksanvisning finner vi alle deler med en gang, fremfor å lete i opptil en time etter hver del (det gjorde vi ofte før vi fikk system) Vi har mye Lego (rundt 150 sett) og barna på 3 og 8 opprettholder systemet helt på egen hånd:-) Anonymous poster hash: 3395e...bb5
Iiiiik Skrevet 4. mai 2014 #14 Skrevet 4. mai 2014 Jeg må si at jeg synes sånne mammainitierte systemer er i beste fall litt mye av det gode. Det er neppe for barnas skyld og neppe til barnas glede. Nå som det tredje barnet har overtatt og økt legomengden, er det skammelig mye. De ligger i en skuff under senga. Har dessuten et sånt rundt teppe med glidelåser som kan lukkes sammen når det skal ryddes, der ligger det han bruker mest og har sortert ut. Ferdigbygde ting står på et bord eller i vinduskarmen.
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2014 #15 Skrevet 4. mai 2014 Jeg elsker også å organisere, å det var jo ingen tvil om at dette (bloggen) så flott og ryddig ut, MEN - hele poenget med Lego er jo leken og læringen! Anonymous poster hash: 2324e...6b7
PrinsesseHengepupp Skrevet 4. mai 2014 #16 Skrevet 4. mai 2014 Legoteppe som henges på veggen. Ikke så dekorativt, men mer praktisk for ungene får man det ikke. Ferdigbygd står på ei hylle.
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2014 #17 Skrevet 4. mai 2014 Datteren min på snart 5 har blitt veldig opptatt av lego i det siste og har begynt å få ganske mye. Hittil har vi beholdt alle boksene og puttet legoen tilbake der de hører hjemme. Men hun vil jo gjerne bygge litt i hytt og pine og ikke bare hva som er på boksen. Har dere all legoen samlet i en stor boks, eller er dere såpass organiserte at legoen er separert mtp farge,størrelse o.l.? Jeg klør i fingrene etter å ha det ryddig og organisert, men jeg vet at datteren min (og mannen min) ikke deler samme kjærlighet for organisering som det jeg gjør. Aller helst vil jeg gjøre noe liknende som denne damen her har gjort: http://iheartorganizing.blogspot.com.au/2011/10/organizing-legos-part-3-creating.html Snakk om å drepe all kreativitet Anonymous poster hash: 544d4...0b1
amandine Skrevet 4. mai 2014 #18 Skrevet 4. mai 2014 Har sydd et stort rundt teppe av sterkt lerret, satt maljer og tau i og har lego i. Så leker ungene på teppet og når de er ferdige drar vi alt sammen med snora og putter i en sånn stor farget kasse med hjul fra Ikea. Og oppskriftene står i en stor perm i bokhylla. Men de er aldri fremme, omtrent..
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2014 #19 Skrevet 4. mai 2014 Alle brikkene er i en svær kasse i stua! De tre gutta mine elsker Lego, så det er nok av det! (Eller ikke, i følge de!) Er også ekstremt organisert av meg, Hehe, men alle mine forslag om å sortere alt, blir nedstemt! Enig i hun over, det dreper kreativiteten! Anonymous poster hash: ff745...9a2
PeppaPig Skrevet 4. mai 2014 Forfatter #20 Skrevet 4. mai 2014 Tusen takk for alle gode innspill! Jeg vil absolutt ikke drepe kreativiteten så jeg dropper å organisere legoen. Dere har nok veldig rett i at hun ikke gidder sortere etter at hun er ferdig og at hun heller ikke bare bygger ensfargede ting. Jeg får dra ut og kjøpe en stor kasse til legoen så alt er samlet, og heller organisere manualene
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå