Anonym bruker Skrevet 3. mai 2014 #1 Skrevet 3. mai 2014 Hatt noen få gå/joggeturer nå, går mest og jogger korte etapper. Men kunne gjerne tenkt meg noen teknikker på hvordan jeg øker min kondis og styrke på best mulig måte? Hvordan bør jeg legge opp turene mine og hvordan lange bør de være? Jeg er i dårlig form, dårlig kondis, men jeg har trent masse hele min barn og ungdom så har godt med muskler og en sterk kropp gjemt under 15 kilo for mye:/ Kjøpt meg fint treningstøy og gode sko, har flotte turløyper rundt her jeg bor, og nå er jeg igang, men jeg VET jeg fort gir opp og kunne godt trengt litt hjelp så jeg får fremgang og holder motet oppe til det blir en vane! Anonymous poster hash: c0ea4...629
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2014 #2 Skrevet 3. mai 2014 Last ned appen Endomondo. Der får du treningsopplegg som du kan ha på øret. Legger opp til intervalltrening som gjør at du blir bedre og bedre form og klarer å løpe mer og mer. Anonymous poster hash: 4d436...a23
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2014 #3 Skrevet 3. mai 2014 nå er jeg ingen ekspert, men for meg har dette fungert bra: Turer på 30-45 min: gå/jogge annenhver gang, gjerne jogge litt lenger enn du går. Feks. 2 min gå, 3 min jogge. Men man kan også starte med 2 min gå og 2 min jogge. Dette regulrer jeg med musikk, der jeg lager en spilleliste med sanger i passe lengde: først gå-sang på ca 2 min, så jogge-sang på ca. 3 min osv. Etterhvert begynte jeg med å jogge dobbelt så lenge som jeg gikk. Altså 2 min gå, 4 min jogge. Så begynte jeg med å jogge/løpe i stedet (blir som intervalltrening). Jogge 2 min og løpe 4 min. Det beste er også om du timer sånn at du løper i de verste oppoverbakkene! Men da kan det holde med rundt 2 min løping før du går igjen. Etter noen mnd med dette løp jeg hele runden min Anonymous poster hash: ec581...770
MrsMilla Skrevet 3. mai 2014 #4 Skrevet 3. mai 2014 Jogging og løping er temmelig belastende for kroppen, og vil aldeles ikke anbefale noen som er utrent å starte hardt på dette. Belastningsskader er superlett å pådra seg her. Du må trene deg opp til å kunne løpe før du tar dette hardt ut. Det tar veldig lang tid. Det er ikke bare kondisen som skal opp, det er muskulatur som må på plass, og sener som må tilvennes. Om du er overvektig, ville jeg også fokusert på å få ned kiloene litt siden dette teller mtp belastning. I tillegg må man fokusere på styrke og tilvenning til løpingen. Start med å gå i hurtig tempo. Gjerne heftige motbakker i skogen. Vær veldig forsiktig i nedoverbakker, her får man lettest belastningsskader. Løp alltid på mykt underlag. Du bør ha løpt en stund før du prøver asfalt, uansett sko. Kjør gjerne intervall i starten, du skal få opp kondisen, og bygge muskler i setet, samt beina. I tillegg bør du trene kjernemuskulatur. Når du skal nedover trenger du sterke magemuskler for å holde riktig holdning, og bortover og opp trenger du ryggmuskler for å får rett holdning. Styrkeøvelser i being er også nødvendig. Husk at det er rompa og baksiden av kroppen din som skal ta imot for støtet, ikke la knærne få dette - da går det ikke veldig bra. Altså start med en økt styrke i uka, en økt med intervall og en jevn økt. Fokuser på oppoverbakker først, løp på mykt underlag og start rolig med et par kilometer for å se hvordan du ligger an. Avslutt alltid mens du synes det går greit, og gjerne kunne løpt litt til. Spesielt i starten. Øk på med maks et par kilometer i måneden, helst bare en. Kroppen trenger å bygge seg opp over tid. Gi kroppen godt med tid til å jobbe seg sterk.
Brennheite Badeand Skrevet 4. mai 2014 #5 Skrevet 4. mai 2014 Intervalltrening! Det sies vel at 4x4 er mest effektivt for å øke kondisjonen. Det vil si at du løper i 4 min, og så går rolig i 2-3 min. før nye 4 minutter med løp. Tren styrke også! Skal du få opp farta må du ha styrke i bena. Jeg ville lagt opp til 2 styrkeøkter pr uke, gjerne i kombinasjon med intervall løpetrening. I tillegg legger du inn en langkjøringstur pr uke, det vil si en lengre tur hvor du jogger rolig. Gå gjerne i motbakkene. Før du vet ordet av det løper du flere kilometer uten noe behov for å stoppe og gå. Sørg for at du har riktige sko. Ikke minst viktig når du er litt tung. Kjedelig å pådra seg belastningsskader. Gå til Løplabbet eller andre som kan analysere løpestilen og fotstillingen din og få hjelp med å finne riktige sko. Lykke til
JessicaDay Skrevet 4. mai 2014 #6 Skrevet 4. mai 2014 Appen som heter c25k er gull. Da skal du klare å løpe 30 min sammenhengende i løpet av 8 uker. Ellers Google løpeteknikk. Viktig å lande på forfot så du ikke belaster legger og akilles for mye. Viktig med hviledager og nok mat. Husk at du i førstemann skal løpe så sakte at du klarer å holde på en liten stund. Ikke vits å presse kroppen i begynnelsen for jogging er veldig belastende for kroppen og lett å få skader om man ikke tar forhåndsregler. Beinhinnebetennelse er ikke noe du vil ha. Har du sjekket steget ditt gis feks løplabbet? Ellers anbefaler jeg det. Lykke til.
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2014 #7 Skrevet 4. mai 2014 Mrs. Milla fantastisk råd! Dette skal jeg følge etter graviditeten. Har alltid vært i ok form før jeg fikk barn og hadde rett og slett dårlig plannleging og ville trene meg tilbake i form så fort som mulig! Hadde ikke mange kilo etter 1. graviditet men de var belastning samt mye mer løft av babyen og 100% jobb. Jeg fikk både ryggprolaps samt hyppige forkjølelse og var konstant frustrert! Ikke begynn for hardt er også mitt råd etter erfaring, lykke til :-) Anonymous poster hash: 76df9...a03
Helene Harepus Skrevet 4. mai 2014 #8 Skrevet 4. mai 2014 Appen som heter c25k er gull. Da skal du klare å løpe 30 min sammenhengende i løpet av 8 uker. Ellers Google løpeteknikk. Viktig å lande på forfot så du ikke belaster legger og akilles for mye. Viktig med hviledager og nok mat. Husk at du i førstemann skal løpe så sakte at du klarer å holde på en liten stund. Ikke vits å presse kroppen i begynnelsen for jogging er veldig belastende for kroppen og lett å få skader om man ikke tar forhåndsregler. Beinhinnebetennelse er ikke noe du vil ha. Har du sjekket steget ditt gis feks løplabbet? Ellers anbefaler jeg det. Lykke til. C25K programmet (står for couch to 5 km) er fantastisk bra! Jeg prøvde det en vår/sommer for 3-4 år siden, hadde ALDRI jogget før det og var den ultimate sofagrisen og trodde seriøst jeg skulle dø etter det første minuttet (begynner med jogge-intervaller på 1 minutt!)! Men etter å ha fulgt programmet. i 8-10 uker kunne jeg jogge i minst 3 kvarter sammenhengende (trolig lenger også, fordi jeg var ikke sliten, men da var "runden" min ferdig) Så den anbefales varmt
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2014 #9 Skrevet 4. mai 2014 Løp også lange turer, men løp så skate at du ikke må stoppe. Altså nesten gå tempo, løp så langt du klarer. Jeg var oppe i ca 12 km etter bare ca 14 dager etter jeg begynte å løpe. De andre dagene trener du intervall, gjerne i motbakker Anonymous poster hash: 7e33b...df1
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2014 #10 Skrevet 4. mai 2014 Det MrsMilla skriver er veldig bra:) Jeg kan ikke få sagt tydelig nok: Begynn forsiktig og ha gode sko til din fot. Det er så lett å få skader. Kroppen trenger ca 8 uker på å trene seg opp fra helt nybegynner til å løpe en halv mil. Ikke kondisen, men bein og sener må få tid på seg. Når du først er over den kjipe kneiken er løping helt fantastisk for kropp og sjel:) Anonymous poster hash: 2ab6e...4ee
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2014 #11 Skrevet 4. mai 2014 Jeg får vondt i knærne av jogging, men vekselvis gange og spurt på et stadion er herlig. Er vel bare å fortsette med det inntil videre da? Anonymous poster hash: 6af7c...b63
MrsMilla Skrevet 4. mai 2014 #12 Skrevet 4. mai 2014 Mrs. Milla fantastisk råd! Dette skal jeg følge etter graviditeten. Har alltid vært i ok form før jeg fikk barn og hadde rett og slett dårlig plannleging og ville trene meg tilbake i form så fort som mulig! Hadde ikke mange kilo etter 1. graviditet men de var belastning samt mye mer løft av babyen og 100% jobb. Jeg fikk både ryggprolaps samt hyppige forkjølelse og var konstant frustrert! Ikke begynn for hardt er også mitt råd etter erfaring, lykke til :-) Anonymous poster hash: 76df9...a03 Takk skal du ha! Har litt erfaring med jogging og svangerskap, sprang halvmaraton i juni13, nå venter vi fjerdemann. Ser mange får skader og problemer, noe som er trist, for da ender man gjerne med å ikke trene.... Bruker god tid etter fødslene til å trene opp kroppen før jeg setter igang med løpinga. Har fungert veldig bra, og det er utrolig artig å løpe, å kjenne at kroppen fungerer superbra og at man får vind i håret :-)
MrsMilla Skrevet 4. mai 2014 #13 Skrevet 4. mai 2014 Jeg får vondt i knærne av jogging, men vekselvis gange og spurt på et stadion er herlig. Er vel bare å fortsette med det inntil videre da? Anonymous poster hash: 6af7c...b63 Du bør trene opp kroppen, at du får vondt i knærne er jo et godt tegn på at sener og kropp ikke henger helt med enda. Ville unngått å løpe på flat mark og nedover, kun oppover - og gå ned. Samt få inn en styrkeøkt i uka med mye fokus på kjernemuskulatur.
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2014 #14 Skrevet 4. mai 2014 Er c25k en gratis app? Anonymous poster hash: d64a9...309
JessicaDay Skrevet 5. mai 2014 #15 Skrevet 5. mai 2014 Er c25k en gratis app? Anonymous poster hash: d64a9...309 Ja, du kan få den både gratis og ikke. Gratisversjonen funker helt fint
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2014 #16 Skrevet 5. mai 2014 Hovedproblemet er og ikke bli for ivrig i starten. Det er så veldig deilig og komme hjem etter en hard gåtur, gå/joggetur, at man lett blir hekta.. Dessuten merker man fremgang veldig raskt! Og det gir enda mer lyst til og "peise på"... jeg vil anbefale maks tre turer i uka til og begynne med, og en hviledag mellom to turer.. Jeg vil si bare "kjør på".. Altså begynn og jogg (ikke spring, jogg!!) og jogg så lenge du klarer. Så går du lit,- også jogger du igjen. Ikke bry deg om hvor langt du kommer deg, men sats på og være ute 40-45 min i alle fall... Vil faktisk anbefale og vente med Endomondo eller andre GPS (avstands og/eller puls)-målinger. Kom i gang først og kjenn at dette er noe du liker. Når du greier og jogge runden (for tro meg, du vil fort finne en runde du liker mer enn andre, som føles passe lang for din form og den tid du har til rådighet) uten/nesten uten stopp, da først blir det morsomt og måle hvor langt det er og hvor fort du kommer deg gjennom. Ta gjerne ikke mer enn en tur i uka med GPS da heller. For og teste fremgang, og den "testdagen" vil du sikkert presse deg mer enn de andre dagene Pulsmåler er ofte for avansert for oss "hobbyjoggere",- og er mer aktuelt for de som presser tid på et litt annet nivå enn oss. Jeg vet at de som må bruke pulsmåler, da de sliter med for høy puls, og dermed for lite fremgang (???? Ikke spør hvorfor/hvordan dette skjer, men de har i alle fall hatt hjelp av og holde pulsen nede) Hold ting så enkelt som mulig, test fremgangen din regelmessig på den måten DU finner enklest, men ikke begynne før du har kommet i gang. Med favorittmusikken på øret, sol og vår i lufta er ingenting mer avstressende enn en rolig joggetur,- helt for seg selv. Hvor det eneste man MÅ fokusere på er og sette den ene foten foran den andre, til man er kommet hjem! Eller man kan løse verdensproblem underveis, uten innblanding fra andre...Eller bare rydde tanker og få sortert litt. Jogger alltid en tur rett før avreise når vi skal på ferie. Går gjennom koffertene i hodet og finner ut om noe kan taes ut eller om noe mangler...Kjempenyttig! Lykke til! Anonymous poster hash: e8bd1...e56
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå