Gå til innhold

Jobbe som ringevikar i skole og bhg ved siden av studier, erfaringer?

Anbefalte innlegg

Jeg går på lærerutdanningen (1-7), og skal etter sommeren begynne på mitt 4. og siste år. Til nå har jeg hatt forelesninger så og si hver dag, med obligatorisk oppmøte. Jobber i en butikk fast én kveld/lørdag i uka.

Neste semester får jeg antagelig bare 2 dager med forelesning i uka, da de har delt opp fagene litt rart siste året. Blir lite studier på høsten, men over dobbelt så mye på våren.

Vurderer derfor å melde meg som vikar det kommende høstsemesteret, kanskje gjennom et vikarbyrå. Jeg har nemlig jobbet i barnehage før, så kan gjerne ta vikariater her også. I tillegg tenker jeg det kan være lurt å få en liten tå innenfor ulike skoler i den kommunen jeg uansett tenker å jobbe i når jeg er ferdig. For ikke å snakke om at det sikkert er veldig verdifullt å ha litt ekstra erfaringer før jeg skal begynne å jobbe som lærer.

Men jeg er så usikker på om jeg virkelig "orker" å jobbe i vikarbyrå. Man får jo ikke sett for seg hvordan uken blir, når man vet at man kanskje kan bli ringt? Er redd det blir vanskelig å planlegge skolearbeid og evt. ekstravakter hos butikkjobben min om jeg er vikar. Hjernen sier at det er LURT å gjøre dette, men samtidig har de 3 siste årene vært utrolige slitsomme, så jeg tar meg selv i å tenke at kanskje det hadde vært deilig med et litt mer "avslappende" semester...

Er det noen som har erfaringer fra lignende situasjoner?  Hvordan fungerer det egentlig å jobbe for et vikarbyrå?  Og har noen erfaringer med vikarbyrået PVS?

Anonymous poster hash: bb30c...d5f

Fortsetter under...

Ville heller tatt direkte med en eller to skoler og søkt direkte som tilkallingsvikar hos dem. Ofte er en del vikartimer/fravær planlagt på forhånd slik at du uansett kan planlegge uken din :) har jobbet nærmere 100% som tilkallingsvikar selv :) men det beste er å ta dt direkte med den/de aktuelle skolen(e).

For all del, drit i vikarbyrået. De tar jo halve lønna di:)
Jeg er lærervikar mens jeg tar PPU, jobber på en ungdomsskole som tilkallingsvikar. Sier fra om det er dager jeg absolutt ikke kan og er ellers klar til å styrte ut døra når de ringer. Trives godt med det, men gleder meg til jeg er ferdig lærer:)

Anonymous poster hash: 359d0...e6e

Jeg har erfaring med begge deler og vil absolutt anbefale å ha et par skoler å forholde seg til fremfor vikarbyrå. Da har du mye mindre å forholde deg til og du slipper å ha nye ukjente klasser hele tiden. Du blir kjent med skolene og får en mye hyggeligere jobbhverdag :)

Det er også mye lurere med tanke på referanser og fremtidig jobbsøking.

Annonse

Mange kommuner har en ansatt som kooridinerer vikarer. Jeg har sendt mail til hun som jobber som det i min kommune og satt meg opp som vikar i skoler og i barnehager.

Anonymous poster hash: fdc2c...a7b

takk for svar alle sammen:)  Barer lurer på en ting til, når man er ringevikar hos en skole, er det lov å si nei til vakter om man  ikke kan?

Anonymous poster hash: bb30c...d5f

Ja:) Men vær åpen om hvor mye du kan jobbe og gi beskjed om når du har forelesninger.

Anonymous poster hash: 359d0...e6e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...