Gå til innhold

Noen som har erfaring med polynevropati?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er bekymret for om jeg kan ha det. Nummenhet i tå, foten føles kald og det prikker. Har googlet litt, har du erfaring med det?

Anonymous poster hash: 497b0...d09

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Trodde det bare var noe hester fikk? Altså silosjuka:p

Anonymous poster hash: ac96e...608

Skrevet

Hvis du ikke har andre symptomer enn de du beskriver så er de liten sjanse for at det er polynevropati du har. Større sjanse for at du har noe annet, en nerve i klem, spente muskler som klemmer på blodårer og/eller nerver, låsninger i foten osv. osv.

Er du bekymret så gå til en lege eller en kiropraktor.

Anonymous poster hash: e349b...765
Skrevet

Hvis du ikke har andre symptomer enn de du beskriver så er de liten sjanse for at det er polynevropati du har. Større sjanse for at du har noe annet, en nerve i klem, spente muskler som klemmer på blodårer og/eller nerver, låsninger i foten osv. osv. Er du bekymret så gå til en lege eller en kiropraktor. Anonymous poster hash: e349b...765

Hvorfor lite sannsynlig?

Har vært hos kiropraktor (for noe annet og nevnte dette med tåen/foten samtidig) og lurer på om jeg burde bestille ny legetime.var hos lege rundt juletider som mente det var hekseskudd fra kneet. Fysioterapeut sier nei til dette...

Skrevet

Oftest eldre som får det.

Og ofte personer som har drukket mye - alkoholikere.

Mer det kan jo være symptomer på andre ting da.

Anonymous poster hash: 1abe1...7ed

Skrevet
Har vært hos kiropraktor (for noe annet og nevnte dette med tåen/foten samtidig) og lurer på om jeg burde bestille ny legetime.var hos lege rundt juletider som mente det var hekseskudd fra kneet. Fysioterapeut sier nei til dette...

Hvorfor lite sannsynlig?

Det er 2-3 % av befolkningen som får polynevropati, så sjansen for at det er det er svært liten.

Hvis en lege har brukt ordene "hekseskudd fra kneet" så ville jeg ha byttet lege, det samme om fysioterapeuten har sagt det samme. Det er ikke noe som heter det...

Ikke alle kiropraktorer er like gode på å sjekke og å behandle føtter, så om din kiropraktor ikke gjorde noe med foten (undersøkte og behandlet) så ville jeg enten spurt igjen, eller jeg ville ha funnet en som er god på føtter. Selv går jeg for tiden til en kiropraktor for noe helt annet som han er kjempedyktig på, har nevnt at jeg har problemer med føttene (jeg vet jeg har låsninger der), men han prioriterer ikke å gjøre noe med føttene nå fordi det andre problemet er viktigere nå. Jeg har en annen kiropraktor jeg tidvis går til som er superflink på føtter, så blir vel en time dit snart også.

Ellers er min erfaring at ikke alle fysioterapeuter er dyktige nok til å behandle muskulatur som strammer på nerver. Problemet ditt kan f.eks. stamme fra leddmessige årsaker i bekken/rygg/fot - kiropraktor. Men det kan også stamme fra muskulatur i setet, lyske, fremside lår og/eller legg, sjekker de bare en av delene så kommer man ofte ikke i mål.

Sjansen for at akkurat du har polynevropati er som sagt veldig, veldig liten. Langt større sjanse for leddmessige og/eller muskulære problemer som påvirker nerver og/eller sirkulasjon.

Hvor bor du - kanskje jeg kjenner til noen dyktige terapeuter jeg kan anbefale deg?

Skrevet

Gidder ikke google, men min mann har nevropati (antagelig det samme, bare forenklet navnet?) i beina pga diabetes. Det er ikke uvanlig at man får det som følge av høyt blodsukker over tid, såvidt jeg har forståått (han fikk det nok som følge av veldig høyt langtidsblodsukker før diabetesen ble oppdaget).

Det er først nå, mange år etter at nevropatien antagelig oppstod, at han merker noe til den. Beina kroker seg rett og slett, på grunn av manglende nerveimpulser. I tillegg sliter han men temperaturreguleringen i beina (de varsler ikke at de blir varme eller kalde), rykninger når han sover og smerter når han står og går mye. Så nå er det spesialsåler og oppfølging av lege og nevrolog og gudene vet :-P

Sjekk blodsukkeret, det er en smal sak hos legen :-)

Gjest vinterbrud
Skrevet

Har du symptomer fra øynene,som tørre øyne?

Skrevet

Har du symptomer fra øynene,som tørre øyne?

Nei, ikke tørre øyne.

Skrevet

Har vært hos kiropraktor (for noe annet og nevnte dette med tåen/foten samtidig) og lurer på om jeg burde bestille ny legetime.var hos lege rundt juletider som mente det var hekseskudd fra kneet. Fysioterapeut sier nei til dette...Anonymous poster hash: 497b0...d09  Hvorfor lite sannsynlig?

Det er 2-3 % av befolkningen som får polynevropati, så sjansen for at det er det er svært liten. Hvis en lege har brukt ordene "hekseskudd fra kneet" så ville jeg ha byttet lege, det samme om fysioterapeuten har sagt det samme. Det er ikke noe som heter det... Ikke alle kiropraktorer er like gode på å sjekke og å behandle føtter, så om din kiropraktor ikke gjorde noe med foten (undersøkte og behandlet) så ville jeg enten spurt igjen, eller jeg ville ha funnet en som er god på føtter. Selv går jeg for tiden til en kiropraktor for noe helt annet som han er kjempedyktig på, har nevnt at jeg har problemer med føttene (jeg vet jeg har låsninger der), men han prioriterer ikke å gjøre noe med føttene nå fordi det andre problemet er viktigere nå. Jeg har en annen kiropraktor jeg tidvis går til som er superflink på føtter, så blir vel en time dit snart også.Ellers er min erfaring at ikke alle fysioterapeuter er dyktige nok til å behandle muskulatur som strammer på nerver. Problemet ditt kan f.eks. stamme fra leddmessige årsaker i bekken/rygg/fot - kiropraktor. Men det kan også stamme fra muskulatur i setet, lyske, fremside lår og/eller legg, sjekker de bare en av delene så kommer man ofte ikke i mål. Sjansen for at akkurat du har polynevropati er som sagt veldig, veldig liten. Langt større sjanse for leddmessige og/eller muskulære problemer som påvirker nerver og/eller sirkulasjon. Hvor bor du - kanskje jeg kjenner til noen dyktige terapeuter jeg kan anbefale deg? Anonymous poster hash: e349b...765
Takk for utfyllende svar. Bor i Rogaland...

Skrevet

Takk for utfyllende svar. Bor i Rogaland...

Eneste jeg kjenner til der er Bryne Kiropraktorklinikk, de skal være gode.

Som en over her sier, kan også være lurt å sjekke blodsukkeret ditt, da diabetes er hovedårsak til polynevropati. Men som sagt, det er liten sjanse for at det er polynevropati. Be legen sjekke langtidsblodsukkeret ditt neste gang du skal dit.

Skrevet

Først og fremst: polyneuropati manifesterer seg stort sett bilateralt, altså på begge sider. Årsaker til nevropati kan være diabetes (dårlig regulert), alkoholisme, paraneoplastisk syndrom, vitamin B-mangel, eller uten kjent årsak. Det som kan være årsak til dine symptomer er f.eks prolaps, MS eller annen nevrologisk lidelse. Det var ikke så mye info i innlegget ditt så vanskelig å si noe nærmere om hva det kan være.

Anonymous poster hash: dedd0...3b3

Skrevet

Først og fremst: polyneuropati manifesterer seg stort sett bilateralt, altså på begge sider. Årsaker til nevropati kan være diabetes (dårlig regulert), alkoholisme, paraneoplastisk syndrom, vitamin B-mangel, eller uten kjent årsak. Det som kan være årsak til dine symptomer er f.eks prolaps, MS eller annen nevrologisk lidelse. Det var ikke så mye info i innlegget ditt så vanskelig å si noe nærmere om hva det kan være. Anonymous poster hash: dedd0...3b3

prolaps vet jeg atdet ikke er grunnet nylig tatt mr av nedre del av rygg. Har det uttalt på en ene siden, men lite på andre siden. Burde vel bestille legetime, men har utsatt det pga beskjeden jeg fikk sist og tenkt at jeg bare må se det an, har heller ikke blitt verre så ventet av den grunn også. Men blir litt bekymret når jeg trener og ved utfall ikke har skikkelig med krefter i tå til fraspark. Jaja, takk for svar uansett!

• 3 år senere...
Skrevet

Hei, da jeg så at det var en som spurte om emne Polynevropati så meldte jeg meg inn her på Foreldre. no  for å hjelpe til og at noen har andre erfaringer enn meg.  

Jeg er en eldre mann på 73 år og fikk stilt denne diagnosen etter  behandling for alkoholisme. Føttene føles mye kalde, men er det ikke sover i senga mez sokkef på føttene. Har hatt denne sykdommen i over 7 år. Og det begynte med prikking og akkurat som det var å gå på grus barbeint. Det var helt uholdelig. Etter flere undersøkelsef ble jeg satt på kur med både B12 og B1 sprøyter. 10 ganger hver med mellomrom. Ingenting hjalp. Det ble konstatert diagnose på Smerte klinikken  på Majorstua  kroniske Perifere nervesmerter under føttene kalt Polynevropati. Det finnes ikke noe behandling utover det jeg prøvd. Og bruker Nevrontin  4×800 mg. daglig.  Har også vært innom trisykliske antidepressiva. Det gjorde bare vondt verre med kløing, svetting og hetetokter og abstinenser. Anestesilegen på Smerteklinikken og jeg ble enig om å bruke Nobligan Retard (depotabletter 12-24 timer) 150 mg morgen og kveld. Det er nå øket til 200mg Jeg taklef nå hverdagen bra med å gå mye turer, trene styrke på helsestudio. Det er så viktig med å gå, selvom det kan bli smertefult på slutten av turene. De siste 6 årene har jeg og ei venninne de på 80 år gåtg i snitt over 50 mil pr år. 

Jeg sykler mye. Kjenner ingenting  under i føttene da. Så årsaken til min diagnose er Alkoholmisbruk i 47 år og.tabletter i 25 år. Pluss 3 år med Metadon. Det ef jo over 7 år siden nå og ef jeg helt rusfri. Nobligan(tramadol) retard gir meg ingen  rus, men er jo blitt avhengig. Det gjør ikke noe, for de åra jeg har igjen på kloden, vil jeg ha så å si smertefrie. 

Håper disse ordene kan hjelpe til på deres spørsmål. Hilsen tørrlagt alkoholiker og livsnyter og trening og turer er mitt livsmotto i dag. Lykke til. Hører gjerne fra dere. 

Skrevet
1 time siden, Per klavenes skrev:

Hei, da jeg så at det var en som spurte om emne Polynevropati så meldte jeg meg inn her på Foreldre. no  for å hjelpe til og at noen har andre erfaringer enn meg.  

Jeg er en eldre mann på 73 år og fikk stilt denne diagnosen etter  behandling for alkoholisme. Føttene føles mye kalde, men er det ikke sover i senga mez sokkef på føttene. Har hatt denne sykdommen i over 7 år. Og det begynte med prikking og akkurat som det var å gå på grus barbeint. Det var helt uholdelig. Etter flere undersøkelsef ble jeg satt på kur med både B12 og B1 sprøyter. 10 ganger hver med mellomrom. Ingenting hjalp. Det ble konstatert diagnose på Smerte klinikken  på Majorstua  kroniske Perifere nervesmerter under føttene kalt Polynevropati. Det finnes ikke noe behandling utover det jeg prøvd. Og bruker Nevrontin  4×800 mg. daglig.  Har også vært innom trisykliske antidepressiva. Det gjorde bare vondt verre med kløing, svetting og hetetokter og abstinenser. Anestesilegen på Smerteklinikken og jeg ble enig om å bruke Nobligan Retard (depotabletter 12-24 timer) 150 mg morgen og kveld. Det er nå øket til 200mg Jeg taklef nå hverdagen bra med å gå mye turer, trene styrke på helsestudio. Det er så viktig med å gå, selvom det kan bli smertefult på slutten av turene. De siste 6 årene har jeg og ei venninne de på 80 år gåtg i snitt over 50 mil pr år. 

Jeg sykler mye. Kjenner ingenting  under i føttene da. Så årsaken til min diagnose er Alkoholmisbruk i 47 år og.tabletter i 25 år. Pluss 3 år med Metadon. Det ef jo over 7 år siden nå og ef jeg helt rusfri. Nobligan(tramadol) retard gir meg ingen  rus, men er jo blitt avhengig. Det gjør ikke noe, for de åra jeg har igjen på kloden, vil jeg ha så å si smertefrie. 

Håper disse ordene kan hjelpe til på deres spørsmål. Hilsen tørrlagt alkoholiker og livsnyter og trening og turer er mitt livsmotto i dag. Lykke til. Hører gjerne fra dere.

Takk for at du deler erfaringene dine!

Så bra at du har kommet deg bort fra alkohol- og rusmisbruket :)

Fortsett med livsstilen og turene med din venninne :)

Anonymkode: 686f7...20a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...