Anonym bruker Skrevet 3. mai 2014 #2 Skrevet 3. mai 2014 Nei. Men det er visst av en eller annen grunn noen familier som opplever dette oftere enn andre, det ligger til familien uten at de har funnet noen arvelighet i det. Anonymous poster hash: 173ac...167
PaleFire Skrevet 3. mai 2014 #3 Skrevet 3. mai 2014 Nei, Down's syndrom er en genetisk sykdom som oftest skyldes feil på egg eller sædceller. http://genetics.thetech.org/ask-a-geneticist/inherited-down-syndrome http://www.ndss.org/Down-Syndrome/Myths-Truths/
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2014 #4 Skrevet 3. mai 2014 Takk for svar! Anonymous poster hash: 61b1c...2f5
☆☆☆ Skrevet 3. mai 2014 #5 Skrevet 3. mai 2014 Det er svært få tilfeller av at mennesker med down syndrom får barn, men sjansen er stor for at barnet også får down syndrom. For seint på kvekden å leite etter kjelder for meg, men ved å bruke Google kan du finne ut meir.
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2014 #6 Skrevet 3. mai 2014 Ja. De fleste jenter med downs følger en normal kjønnsutvikling og vil kunne bli gravide. Av de barna som er rapportert født blir ca halvparten diagnostisert med downs. Gutter med downs er som oftest, men ikke alltid, sterile. Så ja, det er arvelig. Det er derimot få barn som fødes av kvinner med downs. Anonymous poster hash: b861f...6ee
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2014 #7 Skrevet 3. mai 2014 Ja, det kan det være. Dog er mange personer med downs infertile. OM de så skulle få barn, er det en viss prosentandel sjanse for å få et barn med downs. Men de kan få friske barn også. Anonymous poster hash: 07be8...f89
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2014 #8 Skrevet 3. mai 2014 Takk for svar. I utgangspunktet tenkte jeg litt mer sånn ift arv i familiegenerasjonene At de som har fått barn med downs, gjerne har et søskenbarn, mormor, tante osv, der det også har kommet barn med downs! blir feil og sammenligne det, men sånn som med tvillinger feks, det ligger jo som ofte til i familier! Hi Anonymous poster hash: 61b1c...2f5
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2014 #9 Skrevet 3. mai 2014 Ja. Det finnes i hovedsak tre typer Downs syndrom: trisomie 21, Translokasjon (Robertsonske) og mosaikk. Ved translokasjon er syndromet nedarvet fra friske foreldre i motsetning til trisomie hvor det skjer en enkelt mutasjon i barnet kromosomsett. Anonymous poster hash: c7a4d...271
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2014 #10 Skrevet 3. mai 2014 Ja dette lurer jeg også på! Onkelen til min samboer har downs og jeg er livredd for at det skal være "arvelig" og at babyen våres har mye mer sjangs for å få det Tenker jo at jeg ikke skal bekymre meg om det, for vi er begge unge og alt har sett bra ut på UL... Men alikevell blir man jo litt redd Anonymous poster hash: 27010...705
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå