Gå til innhold

Hva skjer på 1 kontroll?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hos lege eller jordmor? Jeg har ikke vært hos jm enda, kun hos fastlegen. Der målte hun blodtrykk, fylte ut helsekort for gravide, og så fikk jeg to svangerskapsbøker. I tillegg måtte jeg avgi urinprøve, men det må man på hver svangerskapskontroll. Vi er hyppigere utsatt for uvi. Så fint lite spennende for min del :P

På min første kontroll i uke 13 så ble blodtrykk målt, måtte også levere urinprøve. Forskjellige blodprøver ble også tatt. Det var ikke så fryktelig spennende nei, men det må jo gjøres. Også for man jo i tillegg helsekort for gravide, det er jo litt stas da :) Også målte han magen min, hvor mye den hadde vokst. Er mye mer spennende å ha neste kontroll hos jordmor syns jeg. 

Anonymous poster hash: 344cf...808

GU er kun nødvedig hvis du skal ta celleprøve, ikke påkrevd.

Forvent blodtrykksmåling, veiing, blodprøve for å fastslå blodtype og rhesus faktor. Slapp urinprøve på første kontroll, men må ha med på de neste kontrollene.. fikk urinprøveglass samt div informasjonsbrosjyrer.

Annonse

Sjekkes det etter hjertelyd?

Anonymous poster hash: f28d9...749

Det spørs litt egentlig... Om hvor langt du er på vei (mange leger sjekker ikke etter hjertelyd før etter 14 uker for den kan være vanskelig å finne) og om legen er villig til å gjøre det. Min lege fant ikke hjertelyden i uke 14, mens jordmor fant den lett ved 16 uker. Hadde selv doppler hjemme som jeg fant hjertelyden på i uke 12, så viste at babyen fortsatt var der :)

Anonymous poster hash: 344cf...808

Annonse

Både lege og jm sjekket etter hjertelyd når jeg var 13+ uker. Legen fant den ikke, men 2 dager senere fant jm den. Jm bruker gjerne litt lengre tid enn legen på å lete. På første kontrollen min var det veiing, klemte på magen og kjente etter livmora, urinprøve, blodprøve, utfylling av helsekort, blodtrykk. Det jeg husker. Har ikke vært på første kontroll enda denne gangen.

Gjest Babyfin:)

Samme her med første, sjekk av alt mulig rart, måling av livmora. Legen sa han skulle undersøke meg på neste kontroll, men når jeg kom dit så tror jeg han trodde han hadde gjort det forrige gang. Så vidt jeg vet, når alt er som det skal så skal man ikke ta underlivsundersøkelse, jeg gjorde aldri det. Hørte hjertelyd på kontroll i uke 10:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...