Gå til innhold

Hvordan slanke en tiåring?

Anbefalte innlegg

Ikke meningen å provosere men jeg trenger oppmerksomhet :)

Jeg har altså ikke tenkt å slanke henne i ordets rette forstand men vi trenger litt hjelp.

Har en skjønn jente på ti år som sliter noe med vekten. Hun er langt i fra overvektig men hun er ganske lav og har arvet fars kroppsfasong med smale hofter (som skaper gnisninger mellom lårene selv om de ikke er store) og magen som samlingspunkt for kiloene.

Hun har dermed endel mage og sliter blant annet med å finne bukser.

Dessverre har hun også havnet i en klasse med veldig mange lange jenter som også er tynne som fliser, og nå som hun er såpass stor har hun begynt å legge merke til det selv og vil feks ikke dusje etter gymmen.

Hun har et normalt sunt kosthold, kunne spise mye før men dette har regulert seg og nå spiser hun nærmere for lite enn for mye.

Jeg har lyst å ta tak i problemet nå før ungdomsskolen som er tøffe år, for jeg jeg selv slitt med dårlig selvbilde i forhold til kropp og vet hvor tøft det er. Men jeg har en helt annen kropp enn henne og syns det er vanskelig å vite hva som er riktig å gjøre her.

Hun trener men kun én gang i uken så hun kunne nok vært mer aktiv.

Hva bør vi gjøre her? Hun vokser veldig sent i høyden, er ikke mer enn 135 cm, men kiloene legger seg som sagt på magen og det plager henne. Kan vi klare å få bukt med dette på et vis som ikke tilsier at jeg prøver å slanke henne? Misforstå meg rett, jeg ønsker kun det beste for henne her, så håper på konstruktive råd.

Anonymous poster hash: 1a12c...170

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144138782-hvordan-slanke-en-ti%C3%A5ring/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Antarctica

Skille veldig, veldig nøye mellom hverdag og helg, hverdagsmat i 6 av ukens dager. Kjeks, kaker, saft, brus, godteri KUN den ene dagen, og gjerne spar på en del andre ting også, som yoghurt med sukker i, samt juice. Frukt er fint, men ikke to-tre om dagen, en frukt er nok.

Hverdagsaktivitetene er viktigere enn de ukentlige treningene, så å kjøre henne til venner, til skolen eller til hobbyer er selvsagt ute. Hun får gå eller sykle selv. Sykle gjerne med henne, men ikke ta ut bilen.

Vann er tørstedrikk. Får hun skolemelk, kan hun godt drikke vann til de øvrige måltidene - det er ikke nødvendig med mer enn 2-3 del melk i døgnet til et barn på den alderen. Sørg for at den er skummamelk eller ekstra lett, og husk: ikke snakk om sunn mat, slanking, vekt, kropp og utseende. Snakk om god mat, morsomme aktiviteter og om at det er deilig og morsomt hver gang du gjør noe du blir svett av! Deilig å løpe, morsomt å sykle, danse eller spille stikkball, deilig å gå fort, deilig å få vinden i ansiktet. Vi skal jo nyte å ha en kropp som fungerer...

Endret av Pashla&pashlingene

Jeg tenker at dette må bli ett familieprosjekt. Altså, om jenta ikke snakker om det selv så setter du deg ikke ned med henne alene for å ta opp "problemet". Det kan bli veldig sårt. 

Men du kan gjøre familien sunnere. Ta det opp som ett familieprosjekt at dere skal bli sunnere. Dvs. kutte all drittmat, innføre felles sykkelturer, turer på fjellet, i svømmehallen osv. Kan dere kjøpe en trampoline? Hvor aktive er dere ellers? En trening i uka er jo greit om dere er aktive ellers. Men ikke dersom det er den eneste aktiviteten hun har.

Du kan styre 10% gjennom trening - men 90% må skje med kostholdet. 

Hva spiser dere i helgene? Lørdagsgodterier er greit, men ikke fråtsing. Popcorn er bedre en chips. Så pop EN skål popcorn og kjøp ellers frukt og grønsaker.... Mange koser seg med mat hele helgen - og det skjærer seg raskt. SKal heller ikke mange biter kvikk-lunsj til før hele søndagsturen er spist opp....

Osv.....

Enklere sagt enn gjort, I know.......... men en 10-åring skal tross alt vokse mye mer. Så det er ikke SÅ vanskelig å "slanke" seg inn i en voksende kropp. (Dvs, ikke gå ned i kilo men heller ikke opp - så gjør høydeveksten sitt) 

Godt svar over forresten. Kun søte drikker, godis, snacks, kaker osv. på lørdag og i liten mengde. Aldri få barn til å føle at de er tjukke! Aldri nevn ordene stor, tjukk osv. Gjør det til et prosjekt for hele familien å spise sunt for helsa og bevege seg hver ENESTE dag. Minst en time, gjerne mer! En trening i uka er for lite rett og slett. Begrens tv og data!

Anonymous poster hash: 05676...c91

Og. Frukt kan du spise så mye du vil av! Lite kalorier, at man blir tjukk av det er BARE tull. La henne kose seg med det hver eneste dag, og gjerne mye om gangen! Hun er da ikke en fitnessmodell heller! Tenk å foreslå EN frukt om dagen... Skandaløst at folk som tror de har greie på kosthold skal sitte her å gi råd! Var jeg deg HI hadde jeg tatt en tur til ernæringsfysiolog og spurt om råd, tips osv. selvfølgelig uten jenta di! Mat tar av kilo, trening tar av gram! Men til sammen blir det en sunn, frisk kropp! Lykke til.

Gjest Antarctica

Og. Frukt kan du spise så mye du vil av! Lite kalorier, at man blir tjukk av det er BARE tull. La henne kose seg med det hver eneste dag, og gjerne mye om gangen! Hun er da ikke en fitnessmodell heller! Tenk å foreslå EN frukt om dagen... Skandaløst at folk som tror de har greie på kosthold skal sitte her å gi råd! Var jeg deg HI hadde jeg tatt en tur til ernæringsfysiolog og spurt om råd, tips osv. selvfølgelig uten jenta di! Mat tar av kilo, trening tar av gram! Men til sammen blir det en sunn, frisk kropp! Lykke til.Anonymous poster hash: 05676...c91

Sjekk 5 om dagen-rådene som gis. En frukt, f eks en appelsin, er én porsjon for en voksen. Og du kan dermed ta to frukter, resten av de 5 skal være grønnsaker. Jo mindre barnet er, desto mindre er én porsjon frukt. For en tiåring på 135 cm, er ikke en appelsin én porsjon lenger, det tilsvarer nærmere to porsjoner. Og dermed er kvoten brukt opp. Jeg suger ikke dette av eget bryst, så det skandaløse er jo at du avfeier det uten å sjekke.

Annonse

Og. Frukt kan du spise så mye du vil av! Lite kalorier, at man blir tjukk av det er BARE tull. La henne kose seg med det hver eneste dag, og gjerne mye om gangen! Hun er da ikke en fitnessmodell heller! Tenk å foreslå EN frukt om dagen... Skandaløst at folk som tror de har greie på kosthold skal sitte her å gi råd! Var jeg deg HI hadde jeg tatt en tur til ernæringsfysiolog og spurt om råd, tips osv. selvfølgelig uten jenta di! Mat tar av kilo, trening tar av gram! Men til sammen blir det en sunn, frisk kropp! Lykke til.

Det eneste skandaløse i denne tråden er ditt svar, som tyder på at du ikke helt vet hva du prater om og samtidig beskylder andre for at det er de som ikke vet...

HI, du har fått mange gode svar over her.

Generelt kan man si at noen er mer ømfintlig med tanke på hvor mye/lite raske karbohydrater de tåler før de legger på seg. Her har jo både datteren din og din mann samme mønster. For mye raske karbohydrater i forhold til hva den enkelte kropp tåler legger seg som regel på magen. Magefett er i all hovedsak fett forårsaket av raske karbohydrater.

Så se nøye på hvor mye raske karbohydrater hun egentlig får i seg. Hvis hun f.eks. drikker juice og spiser brødskiver til frokost... og kanskje syltetøy i tillegg, eller juice med youghurt og frokostblanding, da blir det for mye sukker til frokost, blodsukkeret hennes blir ustabilt og hun trigger fettlagring i steden for fettforbrenning. Så juice kjøpt i butikk må bort. I helgene kan du heller lage ferskpresset juice en av dagene.

Lag gode nistepakker til henne. Du kan f.eks. sende to brødskiver i steden for tre på skolen og heller ha en omelett oppå skivene, kokt egg eller lignende samt kutt opp gulrot, agurk, paprika i staver.

Send med noen nøtter som hun kan spise på vei hjem fra skolen slik at hun ikke blir for sulten før middag.

Bak proteinbrød sammen, det gir mindre blodsukkersvingninger og samtidig gode fettsyrer.

Til middag så spiser hele familien det samme. Gode proteinkilder og minimalt av pasta, ris, poteter. Lag wok, bakte grønnsaker, dampkokte grønnsaker og gjerne en god saus og salat til. Ikke kutt for mye fett, barna trenger fett når de vokser.

Du skriver at hun nå nærmest spiser for lite. Da er det viktig at den maten hun spiser både er riktig slik at det stabiliserer blodsukkeret hennes og at det er næringstett nok. Spiser hun for lite så får hun problemer med blodsukkeret og da saboteres "vektnedgangen" (vekten skal jo ikke ned, hun skal bare vokse seg inn i den vekten hun har). Hun må få i seg nok riktige fettsyrer for å holde blodsukkeret stabilt også.

Få henne gjerne interessert i matlaging, la sunn og god mat bli gøy. Lag smoothies som ikke påvirker blodsukkeret for mye (kjør i nøtter først, egg, bær og biola f.eks.). Lag lavkarbo kaker til helgene så kan dere droppe lørdagsgodt innimellom - la henne være med å bake, da blir det morsomt. Du får mange fine oppskrifter i hefter fra soma.no.

Som de andre sier - daglig aktivitet må inn! Minimum en time, helst det dobbelte. Gjør ting sammen, gå/sykle til skole, sykle til butikken sammen for å handle, gå turer, gå i svømmehallen, få henne med på en organisert aktivitet til i uken osv. Det må være ting som gir henne glede med aktivitet og det å være i bevegelse. Tv og pc-tid må begrenses om dere ikke allerede har gjort det.

Føler du deg usikker så be om hjelp fra fagpersoner.

Flott at du tar tak i dette! :)

Gjør du det på riktig måte så får ikke jenta en følelse av å være på slanking. Se på det som en livsstilsendring for hele familien, noe dere alle har godt av.

Om temaet kommer opp, så ha lest deg opp på hva et ustabilt blodsukker gjør med kroppen. En tiåring kan ofte være veldig fornuftig om de får forklart på en enkel måte hvordan kroppen reagerer på det vi spiser. Det må holdes enkelt, men riktig, og ikke ha fokus på slanking, men på hva kroppen har godt av og ikke.

Anonymous poster hash: 4aacd...c0c

Du sier hun spiser passe mye, så da må det være også sunt. Du sier ikke noe om hvor mye hun spiser av hva (noe som sikkert varierer), men behovet er tydeligvis veldig forskjellig fra barn til barn. Jeg får "bekymrede" meldinger fra mammaer etter at datteren min har vært på besøk og spist hos dem. Hun er litt yngre, men kan fint klare seg  på 3-4 halvskiver med brød og litt middag på en dag. Hun er er rett under normalen i vekt ifht høyde. (120 cm høy, 20 kg)

Sørg for mer aktivitet - bli med da vel! Du og henne ut i skogen for å leke, gå i svømmehallen, sykle, hoppe trampline eller hva som måtte passe for dere!

Anonymous poster hash: 11f68...727

Hvordan er kostholdet når hun er hos venner? Tenk på det også, evt fortell om at dere prøver å spise sunt til foreldrene til vennene så de også har det i bakhodet. Jeg har en stedatter på rundt samme alder og der er noe av problemet når hun er med venner hjem etter skolen og får potetgull/nudler/kjeks i store mengder rett etter skolen. Vi har selvsagt gjort grep hos oss (far, men her er hun bare annenhver helg) og hos mor. Men venner er også en faktor. Vi har pratet med jenta om det også på en forsiktig måte.

Anonymous poster hash: 3dc14...466

Tusen tusen takk for alle de gode svarene deres, her var det mange gode tips og mye som jeg ikke har tenkt over. Dette tråden skal jeg lagre og lese nøye på, så blir det forandringer her hjemme.

Vi snakker ikke om slanking her hjemme sånn at ingen tror det. Men vi skal begynne å fokusere mer på å være aktive og ha en sunn livsstil.

Takk igjen, dette betyr mye for meg.

hi

Anonymous poster hash: 1a12c...170

Å spise sunt er jo et subjektivt begrep, hva mener du er sunt? Kanskje dere har valgt feil sunne kostkost for deres datter? 

Et ting du kan gjøre for å begrense mengde er å servere middagen ferdig på tallerkenen for alle i familien. Legg opp passende mendge, putt restene i fryseren sånn at ingen kan be om mer. 

Annonse

Bli mer aktiv i hverdagen. sykkelturer eller gåturer. Eller hva med å begynne å svømme noen ganger i ukene ? det er jo noe de aller fleste barn liker.

Se nøye gjennom kostholdet å dropp all sukkerholdig drikke som juice, saft og brus. Drikk vann og kun melk til måltidene. Ikke la hun småspise kjeks, yoghurt eller skiver mellom måltidene. Skjer opp noen grønnsaker som du legger i en bolle med vann i kjøleskapet som hun kan knaske på om hun er småsulten.

Selv om hun ikke er storspiser hjemme, så er hun kanskje mye på besøk hos venninner ol ? Sikker på at hun ikke får ekstra middag/kveldsmat eller annen snacks der

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...