Gå til innhold

Er det helt forferdelig å gi en katt våtfôr fra butikken?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Innekatt, det er jo iallefall dyreplageri..Anonymous poster hash: 44d80...f49

ENIG!! Skjønner meg virkelig ikke på folk som sier de har "innekatt". Katter er utedyr, ikke innedyr. Dyreplageri!!Anonymous poster hash: 2d9cf...0b6

ENIG!! Skjønner meg virkelig ikke på folk som sier de har "innekatt". Katter er utedyr, ikke innedyr. Dyreplageri!!Anonymous poster hash: 2d9cf...0b6
 Altså... Noen katter trives bedre inne, andre trives bedre ute.Det er like slemt å tvinge en skrikende katt til å være inne, som en skrikende katt til å være ute. Anonymous poster hash: 255cf...f3c
Så du sier at de som har "innekatter" har det fordi de har sjekket og funnet ut at akkurat deres katt trives best med å være inne? Det er altså ikke det at de ikke har gitt katten noe valg om den skal være ute- elle innekatt? BS! Og som sagt: et sunt kattehold går ut på å la katten være sin egen herre, i tråd med deres sære natur. Våre katter har ikke blitt tvunget til å være ute, jf "tvinge en skrikende katt til å være ute". Derimot har de fått komme og gå som de selv vil. Som regel har de valgt å være ute om natten - naturlig nok, siden de er nattedyr. Også har de kommet hjem og mjauet ved soveromsvinduet om morgenen, frem til vi har våknet og sluppet dem inn."Innekattehold" ER dyreplageri.Anonymous poster hash: 44d80...f49
 Neida. Det er det ikke. Jeg ser mange frustrerte katteeiere i min praksis som tror akkurat det samme som deg, og som ikke hører på signalene fra katten sin. Noen katter vil faktisk ikke være ute. Anonymous poster hash: 255cf...f3c

Du ser tydeligvis ikke hva jeg skriver. Mine katter har fått velge selv om/når de skal være hhv ute og inne. I motsetning til innekatter som ikke har noe valg. En bekjent skaffet seg rasekatt som hun hadde inne. Hun tok den med et par turer ut i bånd, og da var det gjort; katta ville bare være ute. Var rastløs og stod foran utgangsdøra hele dagen. Stakkars dyr. At du er veterinær gjør ikke at du automatisk vet mer om dette enn andre.

Anonymous poster hash: 44d80...f49

Jeg vet nok til å vite at å ha katten som innekatt ikke automatisk er dyreplageri.

Anonymous poster hash: 255cf...f3c

Fortsetter under...

Skrevet

Selvfølgelig. Kombiner med et vetrinær tørrfor så blir det bra :) Du kan også kjøpe sånne billige First price tunfiskbokser og gi.

Anonymous poster hash: 2d300...c5e

Katter skal ikke ha tunfisk.

Er det helt fyfy en gang i blant?

Anonymous poster hash: 7e5b8...527

Nei, det er det ikke, men hold øye med saltmengden. Som snacks en gang i blant er det helt greit, men katten kan få mangler, for mye salt og tungmetallforgiftning om den får for mye.

Skrevet

Altså... Noen katter trives bedre inne, andre trives bedre ute.Det er like slemt å tvinge en skrikende katt til å være inne, som en skrikende katt til å være ute. Anonymous poster hash: 255cf...f3c
Så du sier at de som har "innekatter" har det fordi de har sjekket og funnet ut at akkurat deres katt trives best med å være inne? Det er altså ikke det at de ikke har gitt katten noe valg om den skal være ute- elle innekatt? BS! Og som sagt: et sunt kattehold går ut på å la katten være sin egen herre, i tråd med deres sære natur. Våre katter har ikke blitt tvunget til å være ute, jf "tvinge en skrikende katt til å være ute". Derimot har de fått komme og gå som de selv vil. Som regel har de valgt å være ute om natten - naturlig nok, siden de er nattedyr. Også har de kommet hjem og mjauet ved soveromsvinduet om morgenen, frem til vi har våknet og sluppet dem inn."Innekattehold" ER dyreplageri.Anonymous poster hash: 44d80...f49
 Neida. Det er det ikke. Jeg ser mange frustrerte katteeiere i min praksis som tror akkurat det samme som deg, og som ikke hører på signalene fra katten sin. Noen katter vil faktisk ikke være ute. Anonymous poster hash: 255cf...f3c
Du ser tydeligvis ikke hva jeg skriver. Mine katter har fått velge selv om/når de skal være hhv ute og inne. I motsetning til innekatter som ikke har noe valg. En bekjent skaffet seg rasekatt som hun hadde inne. Hun tok den med et par turer ut i bånd, og da var det gjort; katta ville bare være ute. Var rastløs og stod foran utgangsdøra hele dagen. Stakkars dyr. At du er veterinær gjør ikke at du automatisk vet mer om dette enn andre.Anonymous poster hash: 44d80...f49

Jeg vet nok til å vite at å ha katten som innekatt ikke automatisk er dyreplageri. Anonymous poster hash: 255cf...f3c

Det er dyreplageri å anskaffe katten med planer om å ha den som innekatt uten å vite om den vil trives som dette, og uten planer om å gi den et valg. Dersom det viser seg at katten helst vil være inne, er det selvsagt ikke dyreplageri å etterkomme det ønsket.

Anonymous poster hash: 44d80...f49

Skrevet

Min må bæres ut, og om jeg forsvinner ut av syne beinflyr hun inn igjen. Hun er altså innekatt, med litt hagetid innimellom med meg. Vi leker og aktiviserer mye inne, og hun holder formen bra uten å bli overvektig. :)

Skrevet

Min må bæres ut, og om jeg forsvinner ut av syne beinflyr hun inn igjen. Hun er altså innekatt, med litt hagetid innimellom med meg. Vi leker og aktiviserer mye inne, og hun holder formen bra uten å bli overvektig. :)

En katt som ikke har blitt opplært til å være ute, helst av moren, vil gjerne være redd. Ute blir for den et farlig sted. Det betyr ikke at katten genetisk sett er født som innekatt, bare at den ikke har blitt gjort trygg på det å være utendørs. Det blir som med mennesker. Sperrer du et menneske inne i den samme leiligheten fra det blir født til det er 30, uten å la det få vite noe om verden utenfor leiligheten, vil Sansynligvis ikke det menneske heller ønske å gå ut.

Anonymous poster hash: a025c...3c8

Skrevet

RC inneholder faktisk en del plantebaserte proteinkilder kattene KAN fordøye og bruke.. Billigere enn kjøtt. Mrn ja, det er ikke førstevalget.

Kan ikke lese på noe jeg ikke har i hus..

Vel. Min pus levde på Rc og Iams og fikk likevel nyresvikt.

Siste 5 årene spiste hin 'søppelmat' fra butikken og var aldri mer syk.

Så ikke overdriv fortreffeligheten til spesialforet.

Anonymous poster hash: 3bab5...1fe

Annonse

Skrevet

RC inneholder faktisk en del plantebaserte proteinkilder kattene KAN fordøye og bruke.. Billigere enn kjøtt. Mrn ja, det er ikke førstevalget.

Kan ikke lese på noe jeg ikke har i hus..

Vel. Min pus levde på Rc og Iams og fikk likevel nyresvikt.

Siste 5 årene spiste hin 'søppelmat' fra butikken og var aldri mer syk.

Så ikke overdriv fortreffeligheten til spesialforet.

Anonymous poster hash: 3bab5...1fe

Siden katten din levde i fem år med nyresvikt går jeg ut ifra at du mener akutt nyresvikt, og ikke kronisk. Akutt nyresvikt kommer gjerne fra giftstoffer, mens kronisk gjerne kommer av dårlig mat/dehydrering.

Nyresvikt er også genetisk betinget.

Veterinærer kunne ikke ha solgt denne maten om den ga kattene nyresvikt!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...