Gå til innhold

Er det helt forferdelig å gi en katt våtfôr fra butikken?

Anbefalte innlegg

Skrevet

RC inneholder faktisk en del plantebaserte proteinkilder kattene KAN fordøye og bruke.. Billigere enn kjøtt. Mrn ja, det er ikke førstevalget.

Kan ikke lese på noe jeg ikke har i hus..

F.E.I.L

RC inneholder vomfyll og dritt (les:korn) som er totalt ubrukelig for katten, det har et alt for høyt innhold av salt, og generelt helt feil ernæring.

Ska du gi kattenriktig mat? Gi den Orijen.

Anonymous poster hash: b3164...e09

Fortsetter under...

Skrevet

Har hatt mange katter opp gjennom, og de har aldri smakt annet enn butikkmat. Alle har hatt god helse og trivsel, og døde enten av høy alder eller i trafikken. Hysterikere! Hvordan tror dere katter overlevde i urtiden, uten fiskeriene eiere som ga dem ekstra taurin og protein og what not?

Anonymous poster hash: 44d80...f49

Taurin finnes jo i kjøtt da.. Hallo:p Problemet er jo at bitikkfôr i bestefall inneholder beinmel og slikt, IKKE kjøtt..

Skrevet

Har du prøvd "royal kanin", kjøpes i dyrebutikk?. De fleste katter liker denne.

Våtfor i vanlige butikker er ikke særlig mat; mye salt og lite næringsstoffer :( Dyrebutikker har våtfor også, som ikke er så usunne. Men prisen er deretter ;)

Royal Kanin var det første jeg prøvde. Hva koster våtforet hos veterinæren, da!

Anonymous poster hash: 9e942...521

Beklager, det husker jeg ikke :( Jeg husker bare at jeg tenkte at "å, herregud, det var dyrt, det skal jeg aldri kjøpe" ;)

Skrevet

Har hatt mange katter opp gjennom, og de har aldri smakt annet enn butikkmat. Alle har hatt god helse og trivsel, og døde enten av høy alder eller i trafikken. Hysterikere! Hvordan tror dere katter overlevde i urtiden, uten fiskeriene eiere som ga dem ekstra taurin og protein og what not?Anonymous poster hash: 44d80...f49

Taurin finnes jo i kjøtt da.. Hallo:p Problemet er jo at bitikkfôr i bestefall inneholder beinmel og slikt, IKKE kjøtt..

Så la katta fange mus da vel!

Skrevet

Innekatt. Bor rett ved motorvei, så den får klare seg med orijen og bozita gitt.

Skrevet

Innekatt, det er jo iallefall dyreplageri..

Annonse

Skrevet

Tipper den har det bedre enn de som reker ute året rundt enten de vil eller ei.. Min får gå på terrassen og i hagen når jeg er ute, ikke uten tilsyn.

Skrevet

Vel våre katter har kost seg ute i skog og mark, og kommet inn når de følte for det. Fullstendig frihet, kan ikke ha det bedre enn det!

Gjest Hercule Poirot
Skrevet

Katten begynner å spise når den blir ordentlig sulten. Da spiser den det du gir den, men dropp dagligvare-mat til pus.

Skrevet

RC inneholder faktisk en del plantebaserte proteinkilder kattene KAN fordøye og bruke.. Billigere enn kjøtt. Mrn ja, det er ikke førstevalget.

F.E.I.L

RC inneholder vomfyll og dritt (les:korn) som er totalt ubrukelig for katten, det har et alt for høyt innhold av salt, og generelt helt feil ernæring.

Hvor har du dette fra?

Jeg er veterinær og vi har aldeles ikke lov til å selge kattemat med for høyt innhold av salt, siden dette er skadelig for katten. RC har ikke et for høyt innhold av salt, og selv om den inneholder korn er den ikke skadelig for katten, i motsetning til Friskies og lignende som er full av salt, tilsetningsstoffer og fargestoff.

Anonymous poster hash: 255cf...f3c

Skrevet

ENIG!! Skjønner meg virkelig ikke på folk som sier de har "innekatt". Katter er utedyr, ikke innedyr. Dyreplageri!!

Anonymous poster hash: 2d9cf...0b6

Skrevet

ENIG!! Skjønner meg virkelig ikke på folk som sier de har "innekatt". Katter er utedyr, ikke innedyr. Dyreplageri!!

Altså... Noen katter trives bedre inne, andre trives bedre ute.

Det er like slemt å tvinge en skrikende katt til å være inne, som en skrikende katt til å være ute.

Skrevet

Min katt blir 26 år i år. ALDRI fått kattemat fra dyrebutikk. Kun fra butikker. Og koker fisk til han 1 gang i uka 👍

Annonse

Skrevet

Ååååh jauuuu! Detta va virkelig noe å snakke om.

Anonymous poster hash: 1e077...e36

Skrevet

Innekatt, det er jo iallefall dyreplageri..Anonymous poster hash: 44d80...f49

ENIG!! Skjønner meg virkelig ikke på folk som sier de har "innekatt". Katter er utedyr, ikke innedyr. Dyreplageri!!Anonymous poster hash: 2d9cf...0b6

ENIG!! Skjønner meg virkelig ikke på folk som sier de har "innekatt". Katter er utedyr, ikke innedyr. Dyreplageri!!Anonymous poster hash: 2d9cf...0b6

Altså... Noen katter trives bedre inne, andre trives bedre ute.Det er like slemt å tvinge en skrikende katt til å være inne, som en skrikende katt til å være ute. Anonymous poster hash: 255cf...f3c

Så du sier at de som har "innekatter" har det fordi de har sjekket og funnet ut at akkurat deres katt trives best med å være inne? Det er altså ikke det at de ikke har gitt katten noe valg om den skal være ute- elle innekatt? BS! Og som sagt: et sunt kattehold går ut på å la katten være sin egen herre, i tråd med deres sære natur. Våre katter har ikke blitt tvunget til å være ute, jf "tvinge en skrikende katt til å være ute". Derimot har de fått komme og gå som de selv vil. Som regel har de valgt å være ute om natten - naturlig nok, siden de er nattedyr. Også har de kommet hjem og mjauet ved soveromsvinduet om morgenen, frem til vi har våknet og sluppet dem inn.

"Innekattehold" ER dyreplageri.

Skrevet

Selvfølgelig. Kombiner med et vetrinær tørrfor så blir det bra :) Du kan også kjøpe sånne billige First price tunfiskbokser og gi.

Anonymous poster hash: 2d300...c5e
Skrevet

Høyt proteininnhold som kommer fra rent kjøtt er det beste, desverre finnes ikke mus på boks, men bozita, nature's peak, mjau er gode våtfôralternativer. Koster ikke all verden.

Fôret bør være kornfritt, men det inneholder gjerne andre ting som erter osv. Det gjør ikke så mye som korn.

Gode tørrfôr er taste of the wild, orijen osv.

Katter trenger tilskudd av taurin via kosten, de produserer ikke dette selv.

De skal ha så lite saltholdig mat som mulig, så kyllingfilét som er sprøytet fulle i saltvann er ikke så bra, tunfisk er verre.

Litt brusk og bein hjelper til med å holde tennene rene og fine, men med mindre man har mus/småfugler liggende eller de jakter ute er det ikke så lett å ordne.

Det er ikke bare-bare å fôre katt, men det trenger ikke være vanskelig heller:) når jeg bestiller fra Animail får jeg det på døra etter et par dager, så slipper jeg tenke så mye på det:)

Tusen takk for fint svar. Skal bestille litt hos Animail. Om tre uker skal katten få gå ut hvis den vil, så da blir det kanskje en mus eller to. I mellomtiden blir det edderkopper i kjelleren. :)

Skrevet

Altså... Noen katter trives bedre inne, andre trives bedre ute.Det er like slemt å tvinge en skrikende katt til å være inne, som en skrikende katt til å være ute. Anonymous poster hash: 255cf...f3c

Så du sier at de som har "innekatter" har det fordi de har sjekket og funnet ut at akkurat deres katt trives best med å være inne? Det er altså ikke det at de ikke har gitt katten noe valg om den skal være ute- elle innekatt? BS! Og som sagt: et sunt kattehold går ut på å la katten være sin egen herre, i tråd med deres sære natur. Våre katter har ikke blitt tvunget til å være ute, jf "tvinge en skrikende katt til å være ute". Derimot har de fått komme og gå som de selv vil. Som regel har de valgt å være ute om natten - naturlig nok, siden de er nattedyr. Også har de kommet hjem og mjauet ved soveromsvinduet om morgenen, frem til vi har våknet og sluppet dem inn.

"Innekattehold" ER dyreplageri.

Neida. Det er det ikke. Jeg ser mange frustrerte katteeiere i min praksis som tror akkurat det samme som deg, og som ikke hører på signalene fra katten sin. Noen katter vil faktisk ikke være ute.

Skrevet

Selvfølgelig. Kombiner med et vetrinær tørrfor så blir det bra :) Du kan også kjøpe sånne billige First price tunfiskbokser og gi.

Katter skal ikke ha tunfisk.

Skrevet

Katter skal ikke ha tunfisk.

Er det helt fyfy en gang i blant?

Anonymous poster hash: 7e5b8...527

Skrevet

F.E.I.L

Hvor har du dette fra?

Jeg er veterinær og vi har aldeles ikke lov til å selge kattemat med for høyt innhold av salt, siden dette er skadelig for katten. RC har ikke et for høyt innhold av salt, og selv om den inneholder korn er den ikke skadelig for katten, i motsetning til Friskies og lignende som er full av salt, tilsetningsstoffer og fargestoff.

Dyrlege her også, og signerer denne. Butikkfôr av og til er ikke noe katten dør av, men hovedfôret bør være av god kvalitet. Gode merker er Hills, Royal Canin, Eukanuba og Spesific.

Anonymous poster hash: 303cd...dcc

Skrevet

Katta mi spiser bare butikkmat. Vil ikke ha noe annet. Får litt sei og tunfisk av og til. Hun er 16 år nå...

Skrevet

Nå har hun begynt å spise mer av Royal Canin som jeg kjøpte hos veterinæren. Bruker opp den butikkmaten vi har kjøpt. Det er bare et par små bokser, så får vi håpe at hun lever godt og lenge likevel. :)

Skrevet

All kattemat i butikk er vel ikke skadelig ?

#uvitende

Friskies og den slags er som fast-food for oss. Proppfull av salt og lite næring. Dessverre tåler kattens nyrer ikke så veldig mye salt, så det kan i høyeste grad bidra til tidlig død hos katt.

Litt ekkelt, men man kan virkelig se og lukte forskjell på kattelort på butikkfor vs dyrebutikk/dyrlege/etc mat. Med skikkelig mat vil det lukte lite. Med butikkfor lukter det død og fordervelse.

I tillegg vil en katt som spiser mat fra butikken ha mye større mengde avføring enn de som spiser kvalitetsfor som selges hos veterinær. Dette fordi det er så mye i dette foret katten ikke tar opp.

Skrevet

Så du sier at de som har "innekatter" har det fordi de har sjekket og funnet ut at akkurat deres katt trives best med å være inne? Det er altså ikke det at de ikke har gitt katten noe valg om den skal være ute- elle innekatt? BS! Og som sagt: et sunt kattehold går ut på å la katten være sin egen herre, i tråd med deres sære natur. Våre katter har ikke blitt tvunget til å være ute, jf "tvinge en skrikende katt til å være ute". Derimot har de fått komme og gå som de selv vil. Som regel har de valgt å være ute om natten - naturlig nok, siden de er nattedyr. Også har de kommet hjem og mjauet ved soveromsvinduet om morgenen, frem til vi har våknet og sluppet dem inn."Innekattehold" ER dyreplageri.Anonymous poster hash: 44d80...f49

Neida. Det er det ikke. Jeg ser mange frustrerte katteeiere i min praksis som tror akkurat det samme som deg, og som ikke hører på signalene fra katten sin. Noen katter vil faktisk ikke være ute. Anonymous poster hash: 255cf...f3c

Du ser tydeligvis ikke hva jeg skriver. Mine katter har fått velge selv om/når de skal være hhv ute og inne. I motsetning til innekatter som ikke har noe valg. En bekjent skaffet seg rasekatt som hun hadde inne. Hun tok den med et par turer ut i bånd, og da var det gjort; katta ville bare være ute. Var rastløs og stod foran utgangsdøra hele dagen. Stakkars dyr. At du er veterinær gjør ikke at du automatisk vet mer om dette enn andre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...