Anonym bruker Skrevet 2. mai 2014 #1 Skrevet 2. mai 2014 Jenta mi på snart 3, klarte å få i seg en halv(litt mindre enn det) peanøtt eller cashewnøtt(?), saltede.. Hun gikk på kjøkkene i forveien å nådde tak i det fra en skål på benken. Jeg kom akkurat så jeg så at det heldivis var en knekt liten bit. Ganske sikker på at det var peanøttbit. Nå er jeg redd, ift. allergi?? Faren har nøtteallergi, tror det var mot pekanøtter. Ikke peanøtt hvertfall... 30 min siden, ingen reaksjon. Hun sitter i badekaret nå... Skal legges om 20 min... Burde jeg være bekymret? Er redd noe skal skje når jeg ikke ser. Anonymous poster hash: 94a87...2bd Anonymous poster hash: 14b6f...4aa
klg,2 boys now:) Skrevet 2. mai 2014 #3 Skrevet 2. mai 2014 Går nok helt fint.forstått det sånn at reaksjonen kommer innen 10 min om enn er allergisk
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2014 #4 Skrevet 2. mai 2014 Har barn med nøtteallergi og her går det maks 10 minutter fra nøtta er i munn til ambulansen bør stå i gårdsplassen så hvis du ikke har noen rekaksjon til nå så går det nok helt fint :-) Anonymous poster hash: 11cc5...041
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2014 #5 Skrevet 2. mai 2014 Tusen takk for beroligende svar:-) googlet litt, sto at det kunne ta noen timer... Anonymous poster hash: 14b6f...4aa
valkyrien Skrevet 2. mai 2014 #6 Skrevet 2. mai 2014 Hvis det hadde vært snakk om alvorlig reaksjon så ville du sett det for lengst. Er det en mild allergi så kan det fortsatt dukke opp utslett, men det er ikke farlig.
Fru vims Skrevet 2. mai 2014 #7 Skrevet 2. mai 2014 Har hun ikke noen andre allergier ville jeg tatt det helt med ro.
Gjest cd0da Skrevet 2. mai 2014 #8 Skrevet 2. mai 2014 Ta det helt med ro som de andre sier Her har 2-åringen peanøttallergi og da vi oppdaget tok det bare sekunder fra hun fikk peanøtten i munnen til hun hovnet opp i ansiktet og halsen
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2014 #10 Skrevet 3. mai 2014 HYSTERI Anonymous poster hash: 73f96...adc Jeg er så drittlei av folk her inne som roper hysteri for den minste ting. HI sier jo at faren har nøtteallergi. Da har hun god grunn til å være forsiktig. Allergi kan være arvelig, og har man nøtteallergi kan det være VELDIG alvorlig. Hun er tydeligvis ikke erfaren med allergi selv og da er det vel ikke rart at man er redd for dette? Anonymous poster hash: b37af...e85
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2014 #11 Skrevet 3. mai 2014 Vi satt oppe i en hytte uten bilvei da vi fant ut at gutten vår var allergisk mot nøtter. Måtte ambulansehelikopter til og sykehusopphold. En grusom skrekkopplevelse, så jeg skjønner du synes det var skummelt. Men jeg har allikevel latt den andre gutten min smake nøtter. Jeg skulle gi han en liten bit for å teste, men før jeg rakk å tenke hadde han puttet to nøtter i munnen... Det gikk bra! ;-) Det gikk nok bra for dere også, en reaksjon kommer ganske fort etterpå. Anonymous poster hash: 14aa3...809
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2014 #12 Skrevet 3. mai 2014 Og har man alvorlig peanøtt allergi så kan man ofte ikke være i samme rom en gang før reaksjonen kommer raskt. Det har jeg selv sett med en jeg kjenner. Anonymous poster hash: a72a1...c7e
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2014 #13 Skrevet 3. mai 2014 Dere som har barn med nøtteallergi. Er det sånn at de ikke kan fly før flyene er helt rensket, og symptomfri før dere går ombord? Reagerer de hvis det sitter noen rundt dem og spiser nøtter? Anonymous poster hash: 1db70...7d1
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2014 #14 Skrevet 3. mai 2014 Peanøtter er en belgfrukt, ikke egentlig en nøtt. De som har nøtteallergi tåler oftest peanøtter helt fint, og omvendt. Hvis faren har nøtteallergi bør ikke peanøtter være en fare for barnet. Anonymous poster hash: 51c9c...571
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2014 #15 Skrevet 3. mai 2014 Dere som har barn med nøtteallergi. Er det sånn at de ikke kan fly før flyene er helt rensket, og symptomfri før dere går ombord? Reagerer de hvis det sitter noen rundt dem og spiser nøtter? Anonymous poster hash: 1db70...7d1 Mitt barn kan ikke være i samme rom som det knekkes nøtter i hvis du skjønner... da kommer reaksjonen fort, det er snakk om få minutter da. Hvis nøttene alt er knekt og en pose åpnes så går det bra hvis personen ikke sitter rett ved og spiser nøtter da... Er nøtten svelget hovner hele barnet opp og da har vi dårlig tid før lufteveiene tettes. Har alltid sprøyter med oss som vi kan sette i påvente av ambulanse... Anonymous poster hash: 11cc5...041
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2014 #16 Skrevet 3. mai 2014 Dere som har barn med nøtteallergi. Er det sånn at de ikke kan fly før flyene er helt rensket, og symptomfri før dere går ombord? Reagerer de hvis det sitter noen rundt dem og spiser nøtter?Anonymous poster hash: 1db70...7d1 Mitt barn kan ikke være i samme rom som det knekkes nøtter i hvis du skjønner... da kommer reaksjonen fort, det er snakk om få minutter da. Hvis nøttene alt er knekt og en pose åpnes så går det bra hvis personen ikke sitter rett ved og spiser nøtter da... Er nøtten svelget hovner hele barnet opp og da har vi dårlig tid før lufteveiene tettes. Har alltid sprøyter med oss som vi kan sette i påvente av ambulanse... Anonymous poster hash: 11cc5...041 Huff, stakkars liten da :-( Er så usikkert ift min egen allergi ser du. Jeg har utviklet kryssallergi ifm pollen, og har fått utslag på peanøtter på blodprøvene som er tatt. Kunne spise nøtter og peanøtter tidligere, men merket plutselig at det irriterte i munn og svelg. Har aldri hatt noen alvorlige reaksjoner,heldigvis, men jeg er liiiivredd for å få det. Jeg er bare så usikker på om jeg i det hele tatt går under kategorien ren Nøtteallergiker eller at det rett og slett bare er kryssallergien! Har fått epipenn av legen siden jeg er så bekymret, men har den kun med på reise og når vi er på hytten til fjells! Kan ikke være gøy for dere som har barn med så alvorlig allergi, man må jo være så påpasselig hele veien :-) Anonymous poster hash: 1db70...7d1
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2014 #17 Skrevet 3. mai 2014 Dere som har barn med nøtteallergi. Er det sånn at de ikke kan fly før flyene er helt rensket, og symptomfri før dere går ombord? Reagerer de hvis det sitter noen rundt dem og spiser nøtter?Anonymous poster hash: 1db70...7d1 Mitt barn kan ikke være i samme rom som det knekkes nøtter i hvis du skjønner... da kommer reaksjonen fort, det er snakk om få minutter da. Hvis nøttene alt er knekt og en pose åpnes så går det bra hvis personen ikke sitter rett ved og spiser nøtter da... Er nøtten svelget hovner hele barnet opp og da har vi dårlig tid før lufteveiene tettes. Har alltid sprøyter med oss som vi kan sette i påvente av ambulanse... Anonymous poster hash: 11cc5...041 Huff, stakkars liten da :-(Er så usikkert ift min egen allergi ser du. Jeg har utviklet kryssallergi ifm pollen, og har fått utslag på peanøtter på blodprøvene som er tatt. Kunne spise nøtter og peanøtter tidligere, men merket plutselig at det irriterte i munn og svelg. Har aldri hatt noen alvorlige reaksjoner,heldigvis, men jeg er liiiivredd for å få det. Jeg er bare så usikker på om jeg i det hele tatt går under kategorien ren Nøtteallergiker eller at det rett og slett bare er kryssallergien! Har fått epipenn av legen siden jeg er så bekymret, men har den kun med på reise og når vi er på hytten til fjells! Kan ikke være gøy for dere som har barn med så alvorlig allergi, man må jo være så påpasselig hele veien :-) Anonymous poster hash: 1db70...7d1 Kryssallergi blir ikke så farlig som ren allergi kan bli. Har selv allergi og kryssallergi. Har fått god informasjon på sykehuset om dette. Anonymous poster hash: 6c482...b49
Vaffelstrikk Skrevet 3. mai 2014 #18 Skrevet 3. mai 2014 Dere som har barn med nøtteallergi. Er det sånn at de ikke kan fly før flyene er helt rensket, og symptomfri før dere går ombord? Reagerer de hvis det sitter noen rundt dem og spiser nøtter? Anonymous poster hash: 1db70...7d1 Har opplevd at det ikke ble solgt nøtter ombord på fly fordi noen hadde meldt fra at de var veldig allergisk.
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2014 #19 Skrevet 3. mai 2014 Dere som har barn med nøtteallergi. Er det sånn at de ikke kan fly før flyene er helt rensket, og symptomfri før dere går ombord? Reagerer de hvis det sitter noen rundt dem og spiser nøtter?Anonymous poster hash: 1db70...7d1 Mitt barn kan ikke være i samme rom som det knekkes nøtter i hvis du skjønner... da kommer reaksjonen fort, det er snakk om få minutter da. Hvis nøttene alt er knekt og en pose åpnes så går det bra hvis personen ikke sitter rett ved og spiser nøtter da... Er nøtten svelget hovner hele barnet opp og da har vi dårlig tid før lufteveiene tettes. Har alltid sprøyter med oss som vi kan sette i påvente av ambulanse... Anonymous poster hash: 11cc5...041 Huff, stakkars liten da :-(Er så usikkert ift min egen allergi ser du. Jeg har utviklet kryssallergi ifm pollen, og har fått utslag på peanøtter på blodprøvene som er tatt. Kunne spise nøtter og peanøtter tidligere, men merket plutselig at det irriterte i munn og svelg. Har aldri hatt noen alvorlige reaksjoner,heldigvis, men jeg er liiiivredd for å få det. Jeg er bare så usikker på om jeg i det hele tatt går under kategorien ren Nøtteallergiker eller at det rett og slett bare er kryssallergien! Har fått epipenn av legen siden jeg er så bekymret, men har den kun med på reise og når vi er på hytten til fjells!Kan ikke være gøy for dere som har barn med så alvorlig allergi, man må jo være så påpasselig hele veien :-)Anonymous poster hash: 1db70...7d1 Kryssallergi blir ikke så farlig som ren allergi kan bli.Har selv allergi og kryssallergi. Har fått god informasjon på sykehuset om dette. Anonymous poster hash: 6c482...b49 Jeg har prøvd å spørre legen om dette skjønner du, men hun var usikkert! Hun sier bare at så lenge man har fått utslag på blodprøven, så bør man uansett være forsiktig med nøtter, fordi dette kan gi såpass alvorlig reaksjon! For jeg lurte jo på om en kryssallergi kunne bli en ren nøtteallergi over tid, om den ville bli forverret! Anonymous poster hash: 1db70...7d1
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2014 #20 Skrevet 3. mai 2014 Dere som har barn med nøtteallergi. Er det sånn at de ikke kan fly før flyene er helt rensket, og symptomfri før dere går ombord? Reagerer de hvis det sitter noen rundt dem og spiser nøtter?Anonymous poster hash: 1db70...7d1 Har opplevd at det ikke ble solgt nøtter ombord på fly fordi noen hadde meldt fra at de var veldig allergisk. Det er såpass mange med allergier nå, så jeg syntes ikke det er behov for nøttesalg på fly! Anonymous poster hash: 1db70...7d1
Virginia. Skrevet 3. mai 2014 #21 Skrevet 3. mai 2014 (endret) Jenta mi på snart 3, klarte å få i seg en halv(litt mindre enn det) peanøtt eller cashewnøtt(?), saltede.. Hun gikk på kjøkkene i forveien å nådde tak i det fra en skål på benken. Jeg kom akkurat så jeg så at det heldivis var en knekt liten bit. Ganske sikker på at det var peanøttbit. Nå er jeg redd, ift. allergi?? Faren har nøtteallergi, tror det var mot pekanøtter. Ikke peanøtt hvertfall... 30 min siden, ingen reaksjon. Hun sitter i badekaret nå... Skal legges om 20 min... Burde jeg være bekymret? Er redd noe skal skje når jeg ikke ser. Anonymous poster hash: 94a87...2bd Anonymous poster hash: 14b6f...4aa Faren med nøtter og barn er helst kvelningsfaren. Ekstremt få er heldigvis allergiske mot peanøtter på en slik måte at de kan få anafylaktisk sjokk, og hadde hun vært disponert for dette hadde du mest sannsynlig merket det allerede den gangen dere hadde peanøtter på bordet eller dersom noen på henne etter å ha spist dette. Har hun ikke reagert innen fem minutter er du trygg. Om hun skulle få mageproblemer eller svi i munnen kan likevel være lurt å følge med på, da har hun i tilfelle kanskje det som heter oral allergi. Endret 3. mai 2014 av Ibsenfrue
Virginia. Skrevet 3. mai 2014 #22 Skrevet 3. mai 2014 (endret) HYSTERI Anonymous poster hash: 73f96...adc Jeg er så drittlei av folk her inne som roper hysteri for den minste ting. HI sier jo at faren har nøtteallergi. Da har hun god grunn til å være forsiktig. Allergi kan være arvelig, og har man nøtteallergi kan det være VELDIG alvorlig. Hun er tydeligvis ikke erfaren med allergi selv og da er det vel ikke rart at man er redd for dette? Anonymous poster hash: b37af...e85 De aller færreste reagerer på alle typer nøtter. De svært få som er ekstremt allergiske mot peanøtter tåler f.eks. ofte helt fint mandler, pistasjnøtter eller andre typer. Og mange har oral allergi, dette er en type allergi som gjør at du kan hovne opp noe i luftrøret og få magetrøbbel, men du kan aldri få anafylaktisk sjokk. Siden nøtter er noe av det sunneste man kan spise, anbefaler de fleste med kunnskap på området å introdusere dette for barna gradvis når de er gamle nok til å ikke sette det i halsen. "De vanligste reaksjonene ved allergi mot nøtter, frø eller belgfrukter er kløe eller nummenhet i munn og svelg, og noen ganger hevelser. Ved kryssreaksjoner mellom pollen og mat er det også vanlig med rennende nese og øyne. Andre symptomer er eksemutbrudd, elveblest, magesmerter og noen ganger oppkast. Enkelte personer kan få kraftige, livstruende reaksjoner av å spise det de ikke tåler, for eksempel nøtter eller peanøtter. Selv ørsmå mengder nøtter eller peanøtter kan føre til kraftige reaksjoner hos dem som er mest sensitive. Det er imidlertid viktig å være klar over at dette heldigvis gjelder få personer. Den enkelte allergiker må i samråd med sin lege finne sitt toleransenivå og ut fra det avgjøre hvor streng dietten skal være. Det er i dag mulig, med stor grad av sannsynlighet, å teste ut om en reaksjon på nøtter/peanøtter skyldes en kryssallergi eller en primær nøtte-/peanøttallergi. De aller fleste som har en kryssallergi har mildere symptomer enn de som er primært allergiske mot nøtter/peanøtter og tåler nøtter/peanøtter som er varmebehandlet." Kilde Norsk astma og allergiforbund: http://www.naaf.no/ar/subsites/matallergi/Kostrad-ved-allergi/Notter/ Endret 3. mai 2014 av Ibsenfrue
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå