Gå til innhold

Hvilken hekk? Hjelp!

Anbefalte innlegg

Hei.

Vet ikke om dere husker meg som for en stund siden skrev om en annlegsgartner som skal gjøre jobben for oss, mtp jord, drenering, singel, plen og planting. Vel han har kommet idag, og jobben blir endelig gjort.

Så jeg lurte på om dere vil komme med tips til hekk? Hekken skal stå ved siden av veien, skal skjerme for innsyn, etterhvert. Pluss at den skal være grønn hele året. Bør vi velge thuja? Hva mener dere? Jeg er ikke begeistret for thuja, men har dessverre ikke råd til å kjøpe den jeg vil ha og i den høyden jeg vil ha, da det blir for dyrt.

Det blir til at vi kjøper ca 80cm plante, så får den vokse seg til og beskjære den slik at den blir firkantet og tett og ikke pyramideaktig.

Blir takknemlig for tips :)

Anonymous poster hash: 18b9c...772

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144138607-hvilken-hekk-hjelp/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Spirea er en klassisk bladhekk. Men den mister altså bladene om høsten.

Thuja kan "ta over hele nabolaget" etter hvert, både når det gjelder høyde og når det gjelder røtter. Det skjer faktisk at ting som er i nærheten av røttene, sprekker opp etter hvert.

Anonymous poster hash: 5b98a...044

Velg den billige da- brabant- den er mer fyldig en smaragd.

Men den er ikke grønn hele året? Smaragd er finere.

Joda, den er vintergrønn. Thuja er kanskje ikke verdens peneste plante, men du verden så lett den er å ha med å gjøre. Tåler klipping, tørke og så gror den fort. Et alternativ er gran, men den gror saktere og krever mer stell for å bli tett og pen. Nå vet jeg ikke hvilken herdighetssone dere bor i, men vinterliguster og buksbom er også pent, men da har du et lengre prosjekt foran deg før de skjermer i gåhøyde.

Annonse

Her har jeg og et problem. Var nyplantet hekk da vi flyttet inn, og vi har maaange planter. Aner ikke hva hekken heter, men den er dødsfin, fyldig og grønn og vistnok dyr. MEN den vokser såååååå sent, og vi sitter fortsatt på utstilling til naboene flere år etter. I år tror jeg kanskje hekken selges til fordel for thuja, selv om den ikke er spesielt vakker! Så trenger du noe for å hindre innsyn velg thuja, er hekken til pynt, for å dele av, kan du jo velge en finere hekk.

Anonymous poster hash: 625c3...fe7

Her har jeg og et problem. Var nyplantet hekk da vi flyttet inn, og vi har maaange planter. Aner ikke hva hekken heter, men den er dødsfin, fyldig og grønn og vistnok dyr. MEN den vokser såååååå sent, og vi sitter fortsatt på utstilling til naboene flere år etter. I år tror jeg kanskje hekken selges til fordel for thuja, selv om den ikke er spesielt vakker! Så trenger du noe for å hindre innsyn velg thuja, er hekken til pynt, for å dele av, kan du jo velge en finere hekk. Anonymous poster hash: 625c3...fe7

Thuja kan bli vakker om man er flink med den, så tror nok det blir thuja, da det er billigst og noe jeg må ha nå og ikke kan vente til høsten. Så får jeg bare tåle innsyn litt til da, hehe... Jeg hadde lyst på barlind ( kanskje det du har?) men den er altfor dyr pluss at den vokser sakte men når den oppnår den høyden du vil ha, så er den vakker.

Er veien den skal stå ved en vei som blir saltet, eventuelt har hunder som pisser? Begge disse tingene gjør at tujaen blir brun og dør.

Da anbefales det heller en bladhekk. Spirea hekkene er forholdsvis hurtigvoksende. Men, dette får du svar på hos et hagesenter.

Anonymous poster hash: 13b1c...5cb

Velg den billige da- brabant- den er mer fyldig en smaragd.

Men den er ikke grønn hele året? Smaragd er finere.

Joda, den er vintergrønn. Thuja er kanskje ikke verdens peneste plante, men du verden så lett den er å ha med å gjøre. Tåler klipping, tørke og så gror den fort. Et alternativ er gran, men den gror saktere og krever mer stell for å bli tett og pen. Nå vet jeg ikke hvilken herdighetssone dere bor i, men vinterliguster og buksbom er også pent, men da har du et lengre prosjekt foran deg før de skjermer i gåhøyde.
Buksbomen har du nok ikke i skjermingshøyde før barna flytter ut. Kanskje litt overdrevent fra min side, men den er veldig saktevoksende, selv om den er fantastisk pen.

Anonymous poster hash: 13b1c...5cb

Er veien den skal stå ved en vei som blir saltet, eventuelt har hunder som pisser? Begge disse tingene gjør at tujaen blir brun og dør.

Da anbefales det heller en bladhekk. Spirea hekkene er forholdsvis hurtigvoksende. Men, dette får du svar på hos et hagesenter.Anonymous poster hash: 13b1c...5cb

Blir ikke saltet, da det ikke er hovedvei. Mange hunder her, men de går ikke ved siden av min tomt, men på andre siden der det er gangvei.

Annonse

Vi har plantet Barlind ( den som ikke får bær). Den vokser ca 20 cm i året og er mye mer hardfør enn Thujaen. Det var tilbud på Hageland nå 10 stk til 1500kr forresten ( tror de er 80-100 cm), synes ikke det var så verst. Hvis du velger Thuja, så velg for all del Smaragd. Brabant er forferdelig stygg og pistrete synes nå jeg...

Anonymous poster hash: 0e66b...c18

Vi har plantet Barlind ( den som ikke får bær). Den vokser ca 20 cm i året og er mye mer hardfør enn Thujaen. Det var tilbud på Hageland nå 10 stk til 1500kr forresten ( tror de er 80-100 cm), synes ikke det var så verst. Hvis du velger Thuja, så velg for all del Smaragd. Brabant er forferdelig stygg og pistrete synes nå jeg... Anonymous poster hash: 0e66b...c18

Det koster 399,- for 80cm Barlind. Den minste koster vel det du skrev.

Vi har plantet Barlind ( den som ikke får bær). Den vokser ca 20 cm i året og er mye mer hardfør enn Thujaen. Det var tilbud på Hageland nå 10 stk til 1500kr forresten ( tror de er 80-100 cm), synes ikke det var så verst. Hvis du velger Thuja, så velg for all del Smaragd. Brabant er forferdelig stygg og pistrete synes nå jeg... Anonymous poster hash: 0e66b...c18

Ja, sjekket nå. Den er 60 cm. 150,- er uansett en god pris:)

Anonymous poster hash: 0e66b...c18

Ja, sjekket nå. Den er 60 cm. 150,- er uansett en god pris:)Anonymous poster hash: 0e66b...c18

Ja, er du gærn, Barlind er dyr jo høyre du vil ha den når du kjøper, men den 60 cm er også fin, man trenger ikke ha to meter med en gang, vel?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...